X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברות כוח אדם התברר שהראש של תאבי הבצע הקבלניים המציא לא פחות פטנטים כדי לעקוף את החוק ולהותיר מאות אלפי עובדים כסוג של "עבדים מודרניים"
▪  ▪  ▪
ארעיות היא שם המשחק [צילום: פלאש 90]

לפני מספר שנים פעלתי להעלאת שכר המינימום. תבעתי להגדילו ל-1,000 דולר בחקיקה. יריבי מהימין הכלכלי הקלאסי, ראשי הקהילייה העסקית ונציגיהם בכנסת זעקו מעל כל עץ רענן (ומול כל מיקרופון) שעמיר פרץ יביא לפיטורים המוניים והצעותיו רק מרעות את מצבם של העובדים החלשים. השנים חלפו. דרישתי התקבלה. שכר המינימום הועלה מעבר ל-1,000 הדולרים ותסריט הבלהות של פיטורים המוניים ואבטלה משתוללת התברר כעורבא פרח. איש לא פוטר. נהפוך הוא. האבטלה בישראל עומדת על כ-5% בלבד.
באותה עת פעלתי גם לחקיקת חוק חברות כוח אדם המחייב להפוך עובדים המועסקים באמצעות חברות אלו לעובדים מן המניין תוך 9 חודשים. גם כאן הזעקה הייתה נראית. היריבים תיארו מכת מכתבי פיטורים המוניים. החוק עבר, אם כי לצערי, הוכנסו בו תיקונים שהקשו על מימושו, אך שוב איש לא פוטר. הוא היה בנוי בחלקו על רצון טוב של בעלי החברות ומקבלי השירות אך מהר מאוד התברר שרצון טוב ורדיפת בצע מתקשים לחיות בכפיפה אחת.
אורי זוהר שר בשנות ה-60 שיר על "הראש היהודי ממציא לנו פטנטים". זה הלך והתקדם במאה הנוכחית למאות סטרטאפים בתחומים רבים מגוונים. בהקשר לחוק חברות כוח אדם התברר שהראש של תאבי הבצע הקבלניים המציא לא פחות פטנטים כדי לעקוף את החוק ולהותיר מאות אלפי עובדים כסוג של "עבדים מודרניים". אומנם לא עובדי כפייה. גם רשמית אינם רכושו של הבעלים בחברה בה הם מועסקים אולם תנאיהם אינם תנאים. משכורתם נמוכה וארעיותם היא שם המשחק. מחובתם לחייך כל בוקר למנהלים פן ימצאו עצמם ללא עבודה.
שכר נכון והגון
כדי להתמודד עם מצב זה הגעתי למסקנה כי יש לחוקק חוק שיחזיר את חברות הקבלן לייעודן המקורי: חברות השמה וחברות הכשרה מקצועית. ואילו העובדים ישוחררו מכבליהם ויועסקו בהעסקה ישירה.
הצעת החוק שלי, כפי שהועמדה להצבעה בכנסת, לא אומרת שכל חברת כוח האדם מחר בבוקר סוגרות את שעריהן. עיקרה של הצעת החוק שבתהליך שיימשך שנה יהפכו חברות כוח האדם לחברות הכשרה והשמה מקצועית, כפי שהן היו אמורות להיות מלכתחילה. בשנה הזו המדינה תסייע להן להפוך לכאלה, ועד אז יוכלו להיערך כל הגופים, המפעלים, העסקים הקטנים וכו'.
חברות כוח האדם החדשות יוכלו להכשיר את המאבטח, יוכלו לשבץ את המנקה, יוכלו להציע השתלמויות למורים, ועל כך הן ירוויחו את שכרן הנכון וההגון. אך אותן חברות לא יוכלו להיות עוד המעסיק, לא יוכלו עוד לנצל עמדת חולשה אצל ציבוריים מסוימים על-מנת להרוויח עוד כמה שקלים, זה חייב להיגמר.
כן, המאבטח יועסק ישירות על-ידי הקניון, כן, המנקה תועסק ישירות על-ידי המשרד הממשלתי, כן המורה תועסק ישירות על-ידי משרד החינוך למען השם, יש מישהו שזה לא נשמע לו הגיוני?
אם הצעת החוק הייתה זוכה לרוב בשבוע שעבר מאות אלפי אזרחים היו רואים אור בקצה המנהרה. בעלי אותן חברות היו מבינים שעליהן להתחיל לעבוד על מודל כלכלי חדש, כזה שלא נשען על סחיטת כבודו וזכויותיו של העובד הפשוט.
אם הכול כל כך הגיוני מדוע ההצעה לא זכתה לרוב?
הקואליציה התנגדה כי זה בטבע קיומה. אסור לתת שום הישג לאופוזיציה גם אם זה על חשבון מאות אלפי צעירות וצעירים. אך לא בגלל ההתנגדות האוטומטית של הקואליציה נפלה ההצעה. זו לא זכתה ברוב הנדרש כיון ש-11 חברי הכנסת של יאיר לפיד נשמעו להוראות מנהיגם וברחו מהאולם בעת ההצבעה. בריחה שנועדה במפורש למנוע רוב מהניסיון לשחרר מאות אלפים מתנאי עבדות.
תירוצים הושמעו לרוב. ראשית כמובן זה המופרך לגבי מגיפת פיטורים המוניים שתתחולל אם יאושר החוק. זה כבר למדנו בעבר טיעון סרק.
הסיבה האמיתית להתנגדות יש עתיד היא שונה לגמרי. האמת היא שיאיר לפיד מנסה, בהצלחה לא מועטה, להסתיר ולטשטש את עמדותיו החברתיות כלכליות. יאיר לפיד ידע שאם ההצעה תעבור בקריאה טרומית, הדבר יזכה לתמיכה ציבורית גורפת, מה שהיה מאלץ אותו לנקוט עמדה, ואז הוא היה נאלץ לחשוף בפומבי את האידיאולוגיה אותה הוא טורח להסתיר, לעמעם ולבלבל. אז היה מתגלה שעמדותיו של לפיד הן בסך הכול נוסח מסוגנן ומלוטש לעמדותיו של ראש הממשלה. יאיר לפיד הוא חסיד הקפיטליזם החזירי לא פחות מבנימין נתניהו.
אני משוכנע כי במוקדם או במאוחר החוק יזכה ברוב. כי הוא חוק צודק. כי הציבור בעדו. כי הגיע הזמן לשים קץ לעבדות המודרנית בישראל גם אם לפיד וחבריו רוצים בהמשך קיומה.

תאריך:  12/01/2016   |   עודכן:  12/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבדות מודרנית
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים עם כל מילה. ל"ת
דוד מגבעת שמואל  |  12/01/16 09:42
2
תאבי בצעה מקום ראשון סינדיקט
ישע   |  12/01/16 11:28
 
- אכן "מגן הפועלים" שפמיר שרץ
פלא יועץ  |  13/01/16 06:52
3
תרבות של יחסי עבודה
באום  |  12/01/16 13:34
4
צודק בכל מילה.
הגוי..  |  12/01/16 14:27
5
כל הכבוד לכותב
אסנת מירוחם  |  12/01/16 14:39
6
תגיד לחבריך לשמאל
נאור.............  |  12/01/16 17:13
7
תבורך!
רמי כרמיאל  |  14/01/16 01:43
8
זה נבלה וזה?
אהרון שחר  |  16/01/16 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אף שמינויו של אריה דרעי לשר הפנים הוכשר בסופו של דבר - לא נעלמה ממנו הסתייגות המכשיר. היה זה היועץ המשפטי לממשלה שקבע בעצמו כי המינוי "מעורר קשיים משפטיים"
שייקה מרום
החלטת הממשלה השבוע הינה נקיטת קו ברור של מדיניות מאקרו, המעדיפה הקטנת חסמים כלליים, בכדי לעזור לחיזוקם של העסקים הקטנים והבינוניים, המהווים קטר צמיחה חשוב במשק. זוהי גישה שהוכחה במדינות רבות ב-OECD כטובה יותר במונחים של עלות-תועלת
איתמר לוין
שנת מאסר בפועל על שרשרת עבירות שוחד, הפרת אמונים, הדחת עד ושיבוש מהלכי משפט - זה מה שמציעים סניגוריו של אולמרט. התשובה צריכה להיות: אין מה לדבר על פחות מכמה שנים
ישראל רוזנבלט
השמאל כבר התחיל בחגיגות ההסתה וההכפשה שלו, מיד אחרי שנודע על האש שפרצה במשרדי ארגון בצלם בירושלים. אבל אז אירע תקר לא צפוי: החקירה העלתה כי מקור האש הוא קצר חשמלי! בינתיים כבר ידע שלום עכשיו מי בדיוק אחראי לדליקה, וזהבה גלאון כינתה את נתניהו "ברון ההסתה, השנאה והאש"
עו"ד אברהם פכטר
הסדרי טיעון הם כורח, שכן בלעדיהם בתי המשפט יסבלו מסחבת קשה והצדדים יספגו עינוי דין. לצד זאת, יש להקפיד על עשייתם רק כאשר הם מוצדקים ובמידת הצורך להסבירם לציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il