X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק הדין בעליון בפרשת פלד-גבעוני

מסירים את המסכות

השופטים יורם דנציגר, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קובעים: מי שמתנהג כמו נושא משרה - הוא נושא משרה; מי שמתנהג כמו בעל שליטה - הוא בעל שליטה. המהות הכלכלית היא הקובעת, ולא הלהטוטים הלשוניים והמשפטיים
▪  ▪  ▪
יגרמן. ועוד איך נושא משרה [צילום: ניר קידר]

מי שהולך כמו נושא משרה, מדבר כמו נושא משרה ומתנהג כמו נושא משרה - הוא נושא משרה. מי שהולך כמו בעל שליטה, מדבר כמו בעל שליטה ומתנהג כמו בעל שליטה - הוא בעל שליטה. זהו הקו המרכזי בפסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת פלד-גבעוני (יום ג', 12.1.16).
קשה להפריז בחשיבותם של קו זה והפסיקה הנובעת ממנו. המסר של בית המשפט העליון הוא חד וברור: לא נתן יד ללהטוטים לשוניים ומבניים, שמטרתם להסתיר את האמת על בעלי החברה ומנהליה. המסכות יוסרו והפנים ייחשפו. ובהקצנה: גם מי שבתלוש המשכורת שלו כתוב שהוא פועל ניקיון, יכול להיות נושא משרה; וגם מי שישרשר את אחזקותיו עד שיחזיק אחוזים בודדים, יכול להיות בעל שליטה.
השאלה מהו "נושא משרה" עלתה בעניינו של הפיננסייר הנוכל טל יגרמן. הלה הוגדר רשמית רק כ"יועץ חיצוני" בקבוצת החברות בהן שלטו ואותן ניהלו רפי פלד, אריה גבעוני ודוד הבי. בפועל, קבעו בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון, הוא היה המוציא והמביא בקבוצה ועשה בכספיה כרצונו.
השופטים יורם דנציגר, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קבעו, כי ניתן להחיל במישור הפלילי את ההגדרות הרחבות של "נושא משרה" הקיימות בחוקים האזרחיים המרכזיים - חוק החברות וחוק ניירות ערך. הם אומרים:
"כוונת המחוקק בהרחבת הגדרת המונח 'נושא משרה', כך שתחול על 'כל ממלא תפקיד בחברה כאמור', היא להתאים את הגדרות החוק למציאות הדינאמית, שמא ימלא פלוני תפקיד משמעותי בחברה, שאיננו נופל הלכה למעשה במהותו מן התפקיד אותו ממלאים בעלי המשרות המצוינות בחוק, ואך בשל כך שהגדרת תפקידו אינה מנויה במפורש במונח 'נושא משרה', לא ניתן יהיה לראותו כנושא משרה בחברה לצורך הכפפתו לחובות המוטלות על 'נושא משרה' על-פי חוק.
"אופן הפרשנות המוצע על-ידי יגרמן, לפיו ייחשב כ'נושא משרה' בחברה רק מי שהוכתר ככזה, חוטא לתכליות העומדות ביסודו של החוק ומסכל את כוונת המחוקק. אין בידינו להכשיר מצב שבו פועל פלוני הלכה למעשה באופן מובהק כנושא משרה בכיר בחברה, תוך שהוא מתנער מאחריותו למעשיו אך מן הטעם שלא הוגדר על-ידי החברה כנושא משרה בה".
באופן דומה בחנו דנציגר, סולברג וברק-ארז את השאלה מהי "שליטה" בחברה. הם אומרים: "כפי שנקבע בפסיקה במספר הזדמנויות, הקביעה אם לאדם מסוים נתונה היכולת האמורה איננה קשורה בהכרח לשיעור ההחזקה שלו במניות החברה. קיימים מצבים בהם בעלי מניות מחזיקים בחלק קטן מההון, ואף על-פי כן, בסיטואציה מסוימת יחזיקו בכוח המאפשר להם השפעה ממשית על הכוונת הפעילות, למשל כאשר מניות החברה מפוזרות בין מספר גדול מאוד של בעלי מניות בלתי מאורגנים, כאשר אותם בעלי מניות עשויים לשמש 'לשון מאזניים' בין שתי קבוצות מצביעים, או כאשר תינתן בידם זכות וטו על עניין מסוים".
בצורה ספציפית, היה על בית המשפט העליון לקבוע כיצד נבחנת השליטה בקבוצת חברות הבנויה בצורת פירמידה. הוא אימץ את קביעתו של השופט המחוזי חאלד כבוב, לפיה יש לאתר את בעל השליטה האמיתי ולא להסתפק בבחינה מספרית של אחוזי האחזקות המשורשרות:
"תכליתן של ההוראות השונות שבחוק החברות ובחוק ניירות ערך היא, בין היתר, צמצומה של בעיית הנציג באמצעות הטלת חובות ומגבלות על בעל השליטה ומניעת שימוש בכוחו לרעה. זהו גם מקורה של הגדרתה העמומה של השליטה בחוק החברות ובחוק ניירות ערך, וגם במשפט האמריקני - החוק מבקש להשפיע על מערך התמריצים של זה המסוגל להכווין את פעולת התאגיד בפועל.
"לאור זאת, אך הגיוני הוא כי בחינת מערך אחזקות בשרשור חברות תיעשה באופן שיגשים באופן מיטבי את התכלית האמורה. שיטה זו היא שיטת איתור בעל השליטה, המשקפת את הכוח האמיתי של בעל השליטה לכוון את פעולת התאגיד בכל אחת מחוליות השרשרת. בחירה בשיטת המכפלות תחטא לתכלית הנורמטיבית, ותאפשר לבעל השליטה ליהנות בפשטות מיתרונותיה של השליטה, מבלי שיצטרך לתת על כך דין וחשבון ולשאת באחריות כלשהי. לכך אין לתת יד".

תאריך:  13/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
בל נשכח כי הצד שיש לו הכי הרבה מה להסתיר (וגם מה להפסיד), הוא השמאל    בוודאי היו שם מסמכים, באותו משרד שעלה לפתע באש, העלולים להרשיע את נאווי ואת ארגוני השמאל
אפרים הלפרין
על דאטפת אטיפוך, וסוף מטיפייך יטופון, כך אומרת המשנה במסכת אבות, ואנחנו כשהיינו קטנים אמרנו, הכל עובר אליך וחרה בידיך, והדרך לעשות זאת היא עם הרבה חוכמה, עם הרבה תעוזה, ועם הספסל לאורכה של הדלת וכמובן לא לרוחבה
נסים עוג'ר
עובדי הציבור הם, כידוע, נאמניו ומשרתיו של הציבור וביקורת היא מניע מרכזי לשיפור השירות לציבור, לאיתור ליקויים ותיקונם, להגברת הנשיאה באחריות של המנהל הציבורי ולשקיפות פעולות הרשות המקומית    הביקורת בין היתר נועדה למנוע איפה ואיפה בין אזרח לאזרח    אבל בהר אדר פועלים במסגרת אחרת ואולי לא
אלברט שבות
אם שי ניצן פרקליט המדינה נתפס, במספר הזדמנויות, משקר כדת וכדין ובמצח נחושה, ואם-כן מדוע הוא יושב עדיין מאחורי שולחן העבודה במשרדו ולא מאחורי סורג ובריח?
אפרים הלפרין
כולנו ראינו את התוכנית "עובדה", עם עדויות שקשה מאוד לסתור אותן על הסגרת אנשים לעינויים ולמוות בייסורים על-ידי פעילי זכויות אדם לכאורה מהשמאל, ומעניין מה יש ל"בצלם" לומר על כך ממש ממש בסופה של התוכנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il