X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין מקום להתערבות בג"ץ במינוי דרעי לשר הפנים האם ארדן קובע מראש מה יהיו מסקנות בדיקת התאבדותו של ברכה? "שוברים שתיקה" מתקרב לבגידה זהירות מפני עסקה בזיונית עם אולמרט שופטים מוכיחים את החוק הראשון של פרקינסון כיצד מטפלים בעותרים תמהוניים?
▪  ▪  ▪
גבולות הכוח [צילום: פלאש 90]

בג"ץ ודרעי
חוקי לגמרי [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בידיו של פועל ניקיון יש מטאטא, ובידיו של שוטר יש אקדח. הראשון אינו יורה, השני אינו מנקה. בג"ץ מופקד על החוק והמשפט, לא על המוסר הציבורי. אם שופטיו רוצים להשפיע על האתיקה הפוליטית – יתכבדו ויתפטרו, יתמודדו לכנסת או יפגינו מול שעריה. כל עוד הם יושבים על כס השיפוט – המנדט שלהם הוא אך ורק לבדוק את החוקיות

התנועה לאיכות השלטון לא חיכתה אפילו חצי יום עד שעתרה לבג"ץ נגד מינויו של אריה דרעי לשר הפנים. העובדה שבפעם הקודמת - לפני חצי שנה בלבד - בג"ץ דחה את עתירתה, דווקא מעודדת אותה. אם אז נקבע שמינויו לשר הכלכלה נמצא "על סף מתחם הסבירות", אז אולי כאשר דרעי חוזר למשרד בו ביצע את העבירות בגינן נשלח לכלא, בג"ץ יפסול את המינוי.
אולם אין שום מקום להתערבות של בג"ץ בנושא. המחוקק נתן את דעתו על הסוגיה וקבע בחוק יסוד הממשלה: "לא יתמנה לשר מי שהורשע בעבירה ונידון לעונש מאסר וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר או מיום מתן פסק הדין". לא שבע שנים ויום, לא משרד פלוני, לא עבירה אלמונית. שבע שנים, נקודה.
דרעי שוחרר מהכלא ב-15.7.02. כלומר: עברו למעלה מ-13 שנים מאז שחרורו – כמעט כפליים מהתקופה הקבועה בחוק. התמונה החוקית ברורה ביותר: הוא יכול להתמנות אפילו לראש הממשלה. אין כאן לקונה, שיכול בג"ץ לבוא ולמלא בחקיקה שיפוטית (בעייתית ככל שתהיה). אפשר להתווכח מכאן ועד מחרתיים על שאלות של היגיינה ציבורית, מראית עין ועוד. שאלות חשובות – אך לא עניינו של בית המשפט העליון.
בידיו של פועל ניקיון יש מטאטא, ובידיו של שוטר יש אקדח. הראשון אינו יורה, השני אינו מנקה. בג"ץ מופקד על החוק והמשפט, לא על המוסר הציבורי. אם שופטיו רוצים להשפיע על האתיקה הפוליטית – יתכבדו ויתפטרו, יתמודדו לכנסת או יפגינו מול שעריה. כל עוד הם יושבים על כס השיפוט – המנדט שלהם הוא אך ורק לבדוק את החוקיות. במקרה של דרעי, התשובה ברורה לחלוטין: זה חוקי לגמרי.

ארדן וברכה
"עשייה מפוארת" [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

ארדן אינו מדבר על שאלות הליבה: מדוע ברכה התאבד? מדוע מנעו וינשטיין ושי ניצן במשך חודשים את חקירתו באזהרה? האם היה ממש בחשדות נגדו? מדוע לא נלקח אקדחו האישי? כיצד נעלם הפלאפון של ברכה? ובמישור הכללי יותר: מה פתאום שיינתן גיבוי לכל קצין שנחקר במח"ש? האם ארדן רוצה שהמשטרה תחפה על עבריינים שבשורותיה? היכן עובר הגבול בין ביקורת לגיטימית וחקירה חיונית לבין לחצים והכפשות פסולים?

השר גלעד ארדן מבטיח להקים – אחרי שיהודה וינשטיין יסיים את תפקידו – צוות לבדיקת התאבדותו של אפרים ברכה. חשוב מאוד ונחוץ מאוד. השאלה היא, האם ארדן לא מציב מראש את הגבולות לבדיקה הזאת, וכך קובע ממילא את תוצאותיה.
ארדן אומר לביטאון "עורך הדין", שברכה היה "אדם בעל עשייה מפוארת", ומפרט מה לדעתו צריך הצוות לבדוק: מתן גיבוי לשוטרים בזמן חקירות מח"ש, מהירות ההחלטות והתגובות בנוגע לחקירות, וליווי פסיכולוגי למי שנתונים תחת מתקפה כמו ברכה. לדבריו, יש למנוע תופעה "שבה אנשים במערכת נתונים ללחצים שאין כדוגמתם".
שאלות ראויות – אבל מוגבלות ואפילו צדדיות. ארדן אינו מדבר על שאלות הליבה: מדוע ברכה התאבד? מדוע מנעו וינשטיין ושי ניצן במשך חודשים את חקירתו באזהרה? האם היה ממש בחשדות נגדו? מדוע לא נלקח אקדחו האישי? כיצד נעלם הפלאפון של ברכה? ובמישור הכללי יותר: מה פתאום שיינתן גיבוי לכל קצין שנחקר במח"ש? האם ארדן רוצה שהמשטרה תחפה על עבריינים שבשורותיה? היכן עובר הגבול בין ביקורת לגיטימית וחקירה חיונית לבין לחצים והכפשות פסולים?
אם ארדן מדבר רק מן השפה ולחוץ, כדי שיתאפשר להקים את הצוות ואז הוא יבדוק את השאלות המרכזיות – ניחא. אבל אם דבריו של ארדן משקפים את ההנחיות שבכוונתו לתת לאותו צוות, אזי חבל על זמנו. אני יכול לכתוב היום את המסקנות שלו.

שוברים שתיקה
להפעיל את החוק [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

נניח שכלו כל הקיצין ורוצים להוציא את הדברים לתקשורת – אז עושים זאת במקום שיש לו השפעה מעשית. אבל כאשר הולכים ומלכתחילה מפרסמים את הדברים – ונניח אפילו שהם אמת, או רק מקצת האמת – רק בחו"ל, רק בזירות שמטרתן להכפיש את ישראל, רק באוזני מי שרוצים לכבול את ידינו במלחמה בטרור, ברור לחלוטין שהמטרה אינה לתקן אלא לקלקל. לא לשמור על טוהר הנשק, אלא לסייע לטומאת הרצח

אין זכות יסוד שאינה מוגבלת. אפילו הזכות לחיים אינה חסרת גבולות: המדינה אינה חייבת לספק כל תרופה לכל חולה, וזכותה לשלוח חיילים למות על הגנתה. גם הזכות לבחור אינה מוחלטת: לא צריך לשלוח קלפי לכל חולה המרותק למיטתו ואין מנגנון להצבעה של ישראלים בכל מקום בחו"ל.
כך גם לגבי חופש הביטוי. חוק לשון הרע מאזן בינו לבין שמירת שמו הטוב של אדם, ובאותה צורה פועל חוק הגנת הפרטיות. הצנזורה נועדה להגן על ביטחון המדינה, ואיסורי פרסום נועדו להגן על עדים חיוניים ועל חקירות רגישות. לכן, לא כל דבר מותר להגיד בשמו של חופש הביטוי – ובוודאי שאסור להסתתר מאחוריו כדי לסייע למי שרוצים להשמיד את המדינה ולזרוק את כולנו לים.
מה שעושה ארגון "שוברים שתיקה" מתקרב לבגידה. זהו סיוע לאויב במלחמתו בישראל. המטרה שלו איננה לתקן ליקויים. מי שרוצה לתקן ליקויים, פונה קודם כל לגורמים המתאימים – ובמקרה הזה: הפרקליטות הצבאית הראשית, נציב קבילות חיילים, חברים בוועדת החוץ והביטחון. נניח שכלו כל הקיצין ורוצים להוציא את הדברים לתקשורת – אז עושים זאת במקום שיש לו השפעה מעשית. אבל כאשר הולכים ומלכתחילה מפרסמים את הדברים – ונניח אפילו שהם אמת, או רק מקצת האמת – רק בחו"ל, רק בזירות שמטרתן להכפיש את ישראל, רק באוזני מי שרוצים לכבול את ידינו במלחמה בטרור, ברור לחלוטין שהמטרה אינה לתקן אלא לקלקל. לא לשמור על טוהר הנשק, אלא לסייע לטומאת הרצח.
הגיע הזמן לפעול באמצעים חוקיים נגד אנשים כאלו. החוק קיים, ולא צריך להסס להפעיל אותו. בשדה המערכה המודרני, המתנהל בתודעה לא פחות מאשר בשטח ובזירה המשפטית לא פחות מאשר בזירה הצבאית, הכפשות כאלו מסייעות לארגוני הטרור בדיוק כמו מידע מודיעיני. ולכן גם הטיפול בהן צריך להיות בדיוק כמו בכל ריגול: מיידי, ללא היסוס וחסר פשרות.

עסקה עם אולמרט

אהוד אולמרט נזכר, באיחור רב, לגשש בכיוון של הסדר טיעון כולל – כזה שיסיים אחת ולתמיד את הפרשות הרבות בהן הוא מעורב. כעת יש על הפרק שלוש כאלו: תיק הולילנד, בו נדון ל-18 חודשי מאסר; תיק טלנסקי, בו קלושים מאוד סיכוייו להימלט משמונת חודשי המאסר שנגזרו עליו; ותיק ההדחה והשיבוש של משפטי ירושלים והולילנד, שם שיחותיו עם שולה זקן מהוות ראיה מוחצת נגדו בעבירות שעונשיהן המירביים מגיעים ליותר מ-20 שנות מאסר.
הסדר כזה הוא נכון מבחינה ציבורית, בעיקר משום שיפנה משאבים של הפרקליטות ומשום שיחייב את אולמרט – אחרי שנים של הכחשות ושקרים – להודות בפשעיו. אבל הכל עניין של מחיר. 18 חודשים בחופף על הכל, כפי שמציעים סניגוריו – זה הרבה מעבר לגבול החוצפה והרבה לפני גבול ההיגיון. הפרקליטות צריכה להבהיר, שיש לה גבול תחתון של כמה וכמה שנות מאסר – ארבע-חמש נשמע הגיוני – ושבלי הסכמה לכך, אין על מה לדבר. כל הסדר אחר יהיה ביזיון לחוק, לשלטון החוק ולשוויון בפני החוק.

השופטים והזמנים

כל עבודה נמשכת לפי פרק הזמן המוקדש לביצועה – קובע החוק הראשון של פרקינסון. השופט בדימוס עודד מודריק מוכיח את אמיתותו של חוק זה. פרישתו בגיל 70 ושלושת החודשים המוקצבים לסיום פסקי דין לאחר מועד זה, הכריחו אותו לסיים את תיק בזק 11 שנים לאחר שהחל, את פרשת בולוס אחרי עשר שנים, את עניינו של יוסי נאמן לאחר שבע שנים, ואת זה של רונן בר-שירה – לאחר חמש (כאשר בר-שירה במעצר כל התקופה).
השאלה שלי: למה לחכות עד שהשופטים חייבים לפרוש? למה לא להציב להם גבולות קודם לכן? הרי אם הם יכולים לסיים תיקים בגיל 70 ושלושה חודשים, הם יכולים לעשות זאת גם בגיל 68 וחמישה חודשים. לכן אני מציע לקבוע מועדי ביניים מחייבים. יש המון אפשרויות. למשל: חובה לסיים עד יום הולדת 67 את כל התיקים שהם בני למעלה משנתיים. חובה לסיים בכל שנה איקס אחוזים מהתיקים שנפתחים במהלכה. מי שלא יעמוד בזה – לא ייצא לשבתון ולא יוכל לעסוק בשום דבר פרט לשפיטה, ובמקרים קיצוניים יתבקש לפרוש. העיקר – שיהיה גבול ברור ומחייב. תראו שזה יעבוד.

עותרים תמהוניים
איזונים ובלמים בזכות הגישה לערכאות

דומה שהפתרון הוא בשניים. האחד: כאשר מדובר בעותרים סדרתיים מהסוגים הללו, יש להטיל עליהם הוצאות ממשיות ואולי גם להגביל את גישתם לבית המשפט אם לא ישלמו. השנייה: במקרים יוצאי דופן ביותר – למשל של לשון בוטה במיוחד כלפי המשיבים או איומים כלפי בית המשפט – ניתן לחסום הגשת עתירות דומות

השופטים מני מזוז, יצחק עמית ודפנה ברק-ארז נזקקו השבוע לעתירה למתן צו על תנאי בן משפט אחד: "אני מבקש שהיועץ המשפטי לממשלה יגיש תביעות פליליות נגד המעורבים במה שקרה לאשתי ז"ל ולי". לעתירה צורפו שני מכתבים בכתב יד ששלח העותר ליועץ המשפטי, ובהם – "בכתב יד צפוף ובאופן מקוטע ובלתי סדור, שלל טענות מטענות שונות לגבי התרחשויות שאירעו לפי הנטען לעותר ולאשתו המנוחה, אשר קשה מאוד להבין את פשרן", בלשונו של מזוז.
העתירה כמובן נדחתה, אבל היא פחות יוצאת דופן מכפי שהייתם חושבים. כמעט מדי שבוע אני נתקל בעתירות הזויות לבג"ץ – חלקן של מטרידנים, חלקן של תמהונים וחלקן של מי שניכר שאיבדו את שפיותם. וכאן עולה שאלת האיזון בין זכות היסוד של הגישה לערכאות לבין המשאבים הציבוריים היקרים של בתי המשפט. הרי איננו רוצים לחיות במדינה בה עתירה תיבחן לפי מידת סבירותה או לפי מידת שפיותו של העותר, וברור מדוע. מצד שני, גם זכות הגישה לערכאות זקוקה לאיזונים ובלמים.
דומה שהפתרון הוא בשניים. האחד: כאשר מדובר בעותרים סדרתיים מהסוגים הללו, יש להטיל עליהם הוצאות ממשיות ואולי גם להגביל את גישתם לבית המשפט אם לא ישלמו. השנייה: במקרים יוצאי דופן ביותר – למשל של לשון בוטה במיוחד כלפי המשיבים או איומים כלפי בית המשפט – ניתן לחסום הגשת עתירות דומות (כפי שעשה הנשיא אשר גרוניס במקרה אחד). אפשר לחשוב על עוד פתרונות, אך חייבים להציב באיזשהו מקום את הגבול.

תאריך:  15/01/2016   |   עודכן:  15/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להציב את הגבול
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
סרבן לוויות כרוני. עולה לנו
שבץ חלובה  |  15/01/16 10:19
2
שומרי הסף משערי משפט!
מירב בר חן  |  15/01/16 12:28
 
- תגידי מירב, אפשר להפגש עם בדש?
אהרון שחר  |  15/01/16 14:35
3
שוברים שתיקה-מראה שבורה
הגבול  |  15/01/16 14:07
 
- בכל מדינה דמוקרטית
אחלה מדינה  |  15/01/16 16:51
4
מי שמך ? ! מה לך להרבות להג ? ל"ת
לכותב לוין  |  16/01/16 08:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט אולמרט
איתמר לוין
שנת מאסר בפועל על שרשרת עבירות שוחד, הפרת אמונים, הדחת עד ושיבוש מהלכי משפט - זה מה שמציעים סניגוריו של אולמרט. התשובה צריכה להיות: אין מה לדבר על פחות מכמה שנים
איתמר לוין
ערוץ 2: הסניגורים מציעים שהעונש בפרשת הולילנד יחול גם על פרשות טלנסקי והדחתה בעדות של זקן    משמעות ההצעה: מאסר בפועל של שנה - לאחר הניכוי הצפוי של השליש בפרשת הולילנד
איתמר לוין
נדחתה בקשת המדינה להשמיע שוב את טיעוניה נגד זיכויו של אולמרט בפרשה    המשמעות: בית המשפט צפוי לדחות את הערעור של הזיכוי בפרשה זו
איתמר לוין
התנועה טוענת שאולמרט ניסה לשבש את משפט הולילנד "באמצעות מסע לחצים ופיתויים על זקן"    המשטרה כבר המליצה על כתב אישום בשל הדחתה של זקן ושיבושם של שני המשפטים
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון קבע עובדתית, כי משה טלנסקי סייע ליוסי אולמרט לבקשתו של אהוד אולמרט. אם טלנסקי היה מתבקש להעיד על כך גם במשפטו הראשון של אולמרט, הלה היה מורשע כבר אז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il