X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דניאל מעוז הורשע ברצח כפול ונשלח לשני מאסרי עולם מצטברים, ולמרות זאת הוגש נגדו לאחר מכן כתב אישום בגין בידוי ראיות ולהבדיל - אין מקום לוותר לאהוד אולמרט על העמדתו לדין באשמת הדחה בעדות ושיבוש מהלכי משפט
▪  ▪  ▪
בצורה שיטתית [צילום: דבי היל, AP]
עוד שתי נקודות
1. רבים סבורים שעבירות הנוגעות לשיבוש מהלכי משפט הן עבירות טכניות, ואינם מודעים לחומרתן העצומה כפי שבאה לידי ביטוי בעונשים הקבועים עליהן. תיק אולמרט הוא הזדמנות מצוינת להעביר מסר רוחב הרתעתי לכל מי שחושב כך.
2. תיקי אולמרט טופלו כמעט כולם בידי משה לדור. חלקו של שי ניצן בהם היה ההחלטה הנכונה והאמיצה לחתום על הסדר עם שולה זקן ולבקש לפתוח מחדש את תיק טלנסקי. פרשת השיבוש היא התוצר העיקרי - והחשוב מאוד - של אותה החלטה. מן הראוי שניצן ימשיך בקו שהוביל ושלא יוותר בנושא זה, לכל הפחות - בדמות עונש משמעותי על אותן עבירות, גם אם במסגרת הסדר טיעון.

דניאל מעוז ביצע את אחד ממעשי הרצח המזוויעים של השנים האחרונות. הוא רצח בדם קר את הוריו, ממניעים כספיים, ולאחר מכן ניסה להטיל את האשמה על אחיו. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עליו שני מאסרי עולם מצטברים, ועוד חמש שנות מאסר על השמדת ראיה - הסכין בה ביצע את הרציחות.
אם יקצוב נשיא המדינה את עונשו של מעוז, משמעות העונשים המצטברים היא שעליו לרצות 65 שנות מאסר, כך שמירב הסיכויים שהוא יסיים את חייו בכלא, או ייצא ממנו כאדם זקן מאוד. למרות זאת, הגישה נגדו המדינה בדצמבר 2014 כתב אישום נוסף על בידוי ראיות - עבירה שהעונש המירבי עליה הוא חמש שנות מאסר.
לטענת המדינה, בהיותו במעצר בזמן משפטו, זמם מעוז לבדות "ראיה" שתטיל את האשמה על אחיו. היה זה מכתב שהתיימר להיות "עדות ראייה" ולפיה בליל הרצח נראה האח יוצא מבית ההורים. מעוז שכנע עצור אחר - רוני בן-ארבון - להדפיס ולשלוח את המכתב לבית המשפט ולפרקליטות. מדוע חשוב לפרקליטות להעמיד לדין את מעוז גם על עבירה זו? מה זה משנה אם יהיו לו שני מאסרי עולם ועוד חמש שנים, או שני מאסרי עולם ועוד עשר שנים?
התשובה ברורה: חיוני ביותר שמערכת אכיפת החוק בכלל ומערכת המשפט בפרט יגנו על עצמן. אסור בתכלית האיסור לאפשר למישהו לשבש הליכים, לבדות הליכים, להשפיע על עדים או למסור עדות שקר. שהרי אם אלו יתאפשרו, אפילו בצורה מינימלית, אפשר לסגור את כל העסק. ההיגיון כה ניכר לעין, עד שאין צורך בהסברים נוספים.
נזכרתי בעניינו של דניאל מעוז אגב הדיבורים על הסדר טיעון עם אהוד אולמרט - כמובן, להבדיל אלף הבדלות בין העבירות של השניים. הצד השווה שבשני המקרים הוא, שלמרות שכבר יש עונש מאסר - אין מקום לוותר על העמדה לדין וענישה כאשר נעשים מעשים העלולים לפגוע בטוהר המשפט.
ברמת העבירות הללו בלבד, מעשיו לכאורה של אולמרט היו חמורים בהרבה משל מעוז. ונזכיר: בידי המדינה הקלטות של שיחות בין אולמרט לבין שולה זקן, בה הוא נשמע מנסה לשכנע אותה שלא להעיד במשפטם המשותף בירושלים ושלא לחתום על הסדר טיעון במשפט הולילנד. לחצים אלו, שלוו בהבטחות לתשלום ניכר - ובמקרה של המשפט בירושלים גם בתשלום בפועל - מהווים לכאורה עבירות פליליות חמורות.
סעיף 244 לחוק העונשין, שכותרתו "שיבוש מהלכי משפט", קובע: "העושה דבר בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת, דינו - מאסר שלוש שנים". תזכורת: אולמרט הורשע בפרשת טלנסקי במרמה והפרת אמונים, שהעונש עליה גם הוא שלוש שנות מאסר.
סעיף 246, שכותרתו "הדחה בעדות", קובע: "(א) המניע אדם, או מנסה להניעו, שבהליך שיפוטי לא יעיד, או יעיד עדות שקר, או יחזור בו מעדות או מהודעה שמסר, דינו - מאסר שבע שנים. (ב) המניע או מנסה להניע כאמור בסעיף קטן (א), בדרך של מרמה, הטעיה, כוח, איומים, הפחדה, מתן טובת הנאה או כל אמצעי פסול אחר, דינו - מאסר תשע שנים". תזכורת: אולמרט הורשע במשפט הולילנד בקבלת שוחד, שהעונש עליה באותה עת היה שבע שנות מאסר, וכיום הוא עשר שנים.
החומרה היתרה במעשיו של אולמרט נובעת משני גורמים עיקריים: הסדרתיות שלהם וההצלחה שלהם. ההקלטות מלמדות, שאולמרט פעל בצורה שיטתית במשך מספר שנים למנוע מזקן לומר את האמת. זה לא היה מכתב מפוברק בודד, אלא מערכת שלמה של לחצים ופיתויים ששכרם בצידם. ואילו פסקי הדין בשני המשפטים מלמדים, ששתיקתה של זקן מנעה את הרשעתו של אולמרט הן בפרשת ראשונטורס, הן בפרשת טלנסקי והן בפרשת יוסי אולמרט.
לכן, כל הסדר עם אולמרט - אם ייחתם כזה - חייב לכלול הודאה והרשעה שלו בהדחה בעדות ובשיבוש מהלכי משפט, וענישה ממשית שלו בשל עבירות אלו. כל התנהלות אחרת תהיה ביזיון לשלטון החוק ולשוויון בפניו.

תאריך:  17/01/2016   |   עודכן:  17/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרוצח מעוז כן ואולמרט לא?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
לאולמרט שמורה הזכות להצטרף
אורח  |  17/01/16 09:27
2
הודאה תסתיר עבירות גדולות פי..
עיניה  |  17/01/16 12:43
 
- שכחת של"כבודם"
ארי כספי  |  18/01/16 07:49
3
מעשי דניאל מעוז חמורים יותר
אביהו  |  17/01/16 13:53
 
- אין להשוות בין רצח לגניבה
צורי  |  17/01/16 17:44
 
- מעוז חולה נפש. אולמרט פושע
בבר  |  17/01/16 17:45
 
- דניאל מעוז פסיכופט לא חולה נפש
אביהו  |  18/01/16 20:10
4
איתמר, לכלכת
ה.א  |  17/01/16 17:17
 
- כן הגזים הפעם ל"ת
אהרון שחר  |  17/01/16 19:41
 
- דיוק
חרד  |  18/01/16 04:37
5
אין מקום לכתיבת לוין באתר זה ל"ת
בכל הרצינות  |  17/01/16 23:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט אולמרט
איתמר לוין
טוענת בפנייה לניצן שהסדר כזה ישרת רק את האינטרס של אולמרט ולא את האינטרס הציבורי    מזהירה: הסדר טיעון יוצג כ"התקפלות" של הפרקליטות וכאישור לטענותיו של אולמרט נגדה
איתמר לוין
אין מקום להתערבות בג"ץ במינוי דרעי לשר הפנים    האם ארדן קובע מראש מה יהיו מסקנות בדיקת התאבדותו של ברכה?    "שוברים שתיקה" מתקרב לבגידה    זהירות מפני עסקה בזיונית עם אולמרט    שופטים מוכיחים את החוק הראשון של פרקינסון    כיצד מטפלים בעותרים תמהוניים?
איתמר לוין
שנת מאסר בפועל על שרשרת עבירות שוחד, הפרת אמונים, הדחת עד ושיבוש מהלכי משפט - זה מה שמציעים סניגוריו של אולמרט. התשובה צריכה להיות: אין מה לדבר על פחות מכמה שנים
איתמר לוין
ערוץ 2: הסניגורים מציעים שהעונש בפרשת הולילנד יחול גם על פרשות טלנסקי והדחתה בעדות של זקן    משמעות ההצעה: מאסר בפועל של שנה - לאחר הניכוי הצפוי של השליש בפרשת הולילנד
איתמר לוין
נדחתה בקשת המדינה להשמיע שוב את טיעוניה נגד זיכויו של אולמרט בפרשה    המשמעות: בית המשפט צפוי לדחות את הערעור של הזיכוי בפרשה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il