X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרבית המשקים ערכם מבחינה כספית הוא רב, אולם עם זה לא הולכים למכולת, ואין גם לשכוח כי החקלאים ברובם לא רוצים למכור את הנחלות, שבהן השקיעו את דמם, מרצם וזיעתם
▪  ▪  ▪
פנסיה לשעת זקנה [צילום: יובל מורן]

אין זה סוד שמרבית החקלאים אינם מסוגלים להתפרנס מהחקלאות וזאת ממספר סיבות.
גודל החלקות העומדות לרשות החקלאים אינן עונות על צורך מינימלי של פרנסה. פעם, מדונם שניים של חממות ציפורן, הייתה מתפרנסת משפחה שלמה. פעם היו מוכרים "פרדס חסכון" בגדלים של חמישה ועשרה דונם, כפנסיה לשעת הזיקנה. היום זה לא מספיק.
גיל החקלאים שהם מבוגרים ועתידם כבר מאחריהם, אינו מאפשר להם עבודה אינטנסיבית בחקלאות, ומאידך אין להם פנסיה ראויה.
כמו-כן, איכות הסביבה והשמירה על חיינו דורשת (ובצדק) הפחתת הריסוסים והדשנים הכימיים, וזה אומר פחות יבול, במיוחד באזור המרכז. בנוסף, מחירי המים שהפכו לבלתי נסבלים, אינם מאפשרים עיבודים זולים ויש צורך במציאת תחליפים.
לא רוצים למכור
למציאת, או פיתוח זנים חדשים וגידולים חדשים, נדרשות עשר עד חמש עשרה שנה במקרה של הצלחה. גידולי בקר ועופות דורשים מכסות גדולות, וטכנולוגיה מתקדמת שעולה כסף רב.
נכון, מרבית המשקים ערכם מבחינה כספית הוא רב, אולם עם זה לא הולכים למכולת, ואין גם לשכוח כי החקלאים ברובם לא רוצים למכור את הנחלות, שבהן השקיעו את דמם, מרצם וזיעתם.
ראשוני ההתיישבויות שחתמו על חוזים עם הקק"ל ו/או הסוכנות הכניסו, בעדוד הגורמים המישבים, את המשפט האומר כי המשק ניתן להם לפרנסתם, דהיינו לא רק לחקלאות, אלא לכל דבר שיכול לעזור בפרנסת המשפחה. בהמשך קיבל משפט זה ביטוי גם בתוכניות בניין העיר שהוכנו לישובים אלו.
בתביעות רבות במושבים ובקיבוצים, אושר תכנונית להקים מפעלי תעשיה זעירה ובתי מלאכה. מאחר שמרבית החקלאים החלו להשכיר לולים ישנים לאחסנה, וכן מחסנים, בתי אריזה ועוד, הוקמה ועדת קדמון לפני כשלושה עשורים על-ידי משרד החקלאות, והיא הגדירה את המושג פל"ח, דהיינו פעילות לא חקלאית. הוועדה הציעה הגדרות משלימות לפעילות זאת, תוך שהיא ממליצה לאפשר זאת במושבים, והממשלה אישרה זאת, אלא שהיישום לא נעשה עד היום.
מדיניות קרקעית הולמת
שר החקלאות אריאל שרון ז"ל אישר זאת בהיותו הממונה על ממי (היום רמי), אלא שהרשויות הגדולות והחזקות, שחששו מאובדן הכנסות התנגדו לכך, ואף הגישו בגץ בעניין. קוצר הראות של הממשלה ובית המשפט העליון שלא צפו את העתיד לבוא, שבו בין חדרה לגדרה לא יהיה מקום לבניית בתים, קיבלו עתירה זו, והתוצאה - כמו עתירת הקשת הדמוקרטית המזרחית שהתקבלה, ויצרה בין השאר את מצוקת הדיור אותה אנו חווים כבר כעשור.
איני יחיד בדעתי זאת. אני מכוון לדעת גדולה ממני, פרופ' אלתרמן שאמרה וכתבה זאת עם קבלת העתירות, ולאחרונה הוציאה ספר העוסק בכך.
אלא שרמי שאמונה בין השאר על מדיניות קרקעית הולמת, ומשרד החקלאות, שהפסיק לדאוג לחקלאים, והוא דואג ליצוא חתולים לחו"ל, הביאו לקריסת החקלאות, ויחד עם זה גם של ההתיישבות החקלאית. נסיונות להעביר החלטות למימוש פל"ח, הביאו לדברים הזויים, כמו שמי שרוצה להכשיר את הפל"ח במשקו ישלם רטרואקטיבית את דמי השימוש הלא חקלאיים בנחלה שבע שנים אחורה.
רישום של חלקת המגורים והשימושים החורגים בנחלה יעשה עם תשלום של 33% מערך הנחלה העכשוי, כלומר, החקלאי והישוב השביחו את ערך המקרקעין, השקיעו בתשתיות, הקימו מבני ציבור, ועכשיו הם גם צריכים לשלם על כך מס, דבר שאין לו אח ורע במקומות אחרים, ובפרט לא בערים ובמועצות המקומיות. שם ההשקעות הן של המדינה באמצעות הרשויות.
עיניים פקוחות
בעוד שבמקומות אחרים כגון ערי הפיתוח, הממשלה נותנת מענקים להקמה והזזת מפעלים ונושאים אחרים, בעוד שהממשלה הקימה גופים מיוחדים שעוסקים בעזרה וסיוע לעסקים קטנים, לחקלאי הקטן היא עושה אחרת. זה מנהג של איפה ואיפה כלפי החקלאי הבודד.
כלל ידוע הוא בחוק הישראלי כי אין חוקים רטרואקטיביים. לא מחוקקים או מתקנים את חוק מס הכנסה, כך שגובים רטרואקטיבית מס גבוה יותר. יתר על כן, כאשר רשות מקומית מוצאת כי גבתה בחסר ארנונה, משום שהמידות לא היו נכונות, היא אינה גובה רטרואקטיבית את ההפרש, אלא מכאן ואילך. כנ"ל אם מצאה כי מבנה (במקרה של החקלאי מחסן) היה מושכר מזה זמן ולא שילם ארנונה. היא אינה זכאית לגבות זאת עד 7 שנים אחורה סתם כך אלא אם הוכח כי אכן היה בשימוש.
כאשר הייתה בעיית מגורים עם העלייה הגדולה בשנות ה-90, התגייסה כל ההתיישבות העובדת לטובת זה, ובהוראת שעה הסבה קראוונים, בתי אימון, מחסנים ועוד למגורים. אז הייתה ממשלה (בעיקר אריק שרון ז"ל ואלי ישי יבדל לחיים ארוכים) שעיניהם היו פקוחות לרווחה, ולא צרות מקנאה שמא החקלאי ייהנה מהכנסה נוספת ועשו זאת. כיום האפשרות הזאת חיה ונושמת, אבל אין מנהיג בישראל ולא מנהיגות וחבל כי כולנו מפסידים מכך.

תאריך:  20/01/2016   |   עודכן:  20/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פעילות לא חקלאית בנחלות החקלאיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הגביר דני לוין ממושב ״חרות״ כב
תעשיית דני לוין  |  21/01/16 19:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
KPMG סומך חייקין
התקן החדש משנה את הטיפול החשבונאי בהשקעות במניות במאזן ובדוח רווח והפסד, וכן משנה את אופן ההכרה בשינויים בשווי ההוגן של התחייבויות המטופלות לפי חלופת השווי ההוגן
יצחק מאיר
הרוצח לא רצח בכלל לא אישה ולא אם ולא רעיה ולא עבר ולא עתיד אלא לקח רצח כלשהו והפך אותו לאיום על כל מי שיכול להירצח אם לא יזהר
אברהם פכטר
ערביי ישראל לאן? השאלה עולה מדי פעם שיש תקרית במגזר על-רקע התנגשות עם השלטון והממסד ועל-רקע פיגועים בהם משתתפים, מבצעים או מסייעים ערביי ישראל
עו"ד אייל ירקוני
בית המשפט העליון קובע סופית, אחרי 14 שנים: בני שבט אבו-אלקיעאן חייבים לפנות את השטחים שתפסו בנגב
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
פסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז דן בגבולותיה - תרתי משמע - של תוכנית איחוד וחלוקה אל מול תוכנית להרחבת כביש 4
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il