X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
על השולחן מונח המון כסף, ועל העובדים להיות מודעים לתרגילי השיווק ולא ללכת שולל. חשוב שיהיו מודעים לאותו מחסום פסיכולוגי שנחקר על-ידי טובי הכלכלנים המתמחים בכלכלה התנהגותית וינטרלו את גורם הפחד ו/או המפחיד מסביבת ההחלטה
▪  ▪  ▪
לדלג מעל מחסום פסיכולוגי [צילום: פלאש 90]

חוק ההסדרים שנכנס לאחרונה לתוקף ואיתו בין היתר שורה של תיקוני חקיקה בתחום הפנסיה, השיג בוודאות אחת מתוך שלוש המטרות המרכזיות שהוצבו: הקניית חופש בחירה מלא לעובד.
באשר לשתי המטרות האחרות - הוזלה המיוחלת בדמי הניהול שמאיידים לעיתים עד 15% מהחיסכון ו'ניקוי' סביבת ההחלטה הפנסיונית של העובד מהשפעת גורמים אינטרסנטיים - המטרה הושגה באופן חלקי למדי. גובה דמי הניהול שישולמו, נשאר תלוי בכוחות השוק ולצער למפקחת על הביטוח ולכולנו, בסביבת קבלת ההחלטה של העובד עדיין מצויים אותם גורמים אותם ביקשה המפקחת להרחיק, אשר אחראים על התמחור הגבוה של דמי הניהול.
הרחק מעיני התקשורת, גדודי לוביסטים הפעילו בשנה האחרונה לחץ חסר תקדים בשם אותם גורמים שרצו לשמר את המצב הקיים (ובתוכם גם מנהלי הסדרים - שם שניתן לסוכנויות הביטוח הפנסיוניות הגדולות בישראל) שרתמו למאבק גם את התאחדות התעשיינים.
בשורה התחתונה - נלחמו מנהלי ההסדרים על היכולת להמשיך ולהימצא בסביבת קבלת ההחלטה של העובד.
מדוע? כי מה שעמד לנגד עיניהם הוא שימור רמת המחירים הגבוהה הנגבית כדמי ניהול וכפועל יוצא שימור רווחיותם ורווחיות של בעלי המניות (ברוב המקרים חברות הביטוח המספקות את אותן מוצרים שאלה משווקים).
בעת הקרובה צפויים עובדים רבים לפנות למבטחות הנוכחיות שלהם ולהביע בפניהן את הרצון לשפר את התנאים שלהם, אולם זו הנקודה בה ישלפו הסוכנויות את ה'אס'- כלי הפחד אותו ביטא בחוכמה כה רבה פרופסור דניאל כהנמן שמצא כי החלטות כלכליות של אנשים מונעות לא אחת משיקולי ה"פחד להפסיד" הרבה יותר מאשר מהסיכוי להרוויח.
עובד שיבקש להחליף תוכנית פנסיונית צפוי לפגוש נציג מטעם מנהל ההסדר או המבטחת, "משמר לקוחות מקצועי" אשר יספר לו סיפורי בלהות על הקרן אליה העובד מבקש לעבור, על הסיכון הדרמטי שכרוך במהלך מפאת גודלה הקטן יחסית של הקרן הקולטת, ולאחר שניות ספורות, ייזרקו לחלל החדר או לטלפון צמד המילים, חוסר ניסיון ולאחריהן בהכרח גם שירות לקוי בשעת הצורך ויקנח בשאלה, האם בשביל פער כה קטן בדמי הניהול שווה לסכן את הכל ? לא חבל??
הקלף השיווקי המנצח של אגפי שימור התיק אצל מנהלי ההסדר ו/או בגופים המוסדיים במקרים רבים הוא יותר פסיכולוגי מרציונאלי, ומתבסס על העיקרון שהחלפת התוכנית הפנסיונית, נתפסת מראש כלזנוח את ה"ישן והטוב", כך שגם אם מבחינה רציונאלית יוכח למבוטח שהישן אינו בהכרח הטוב אך לחלוטין יקר, עדיין הוא ייאלץ לדלג מעל מחסום פסיכולוגי לא פשוט.
על השולחן מונח המון כסף, ועל העובדים להיות מודעים לתרגילי השיווק ולא ללכת שולל. חשוב שיהיו מודעים לאותו מחסום פסיכולוגי שנחקר על-ידי טובי הכלכלנים המתמחים בכלכלה התנהגותית וינטרלו את גורם הפחד ו/או המפחיד מסביבת ההחלטה. כך למשל, אותה סוגיית פוליסות עם מקדם המרה מובטח, עליה התייחסה המפקחת באומרה שלא ברור לה מדוע עובדים רבים לא חצו את אותו מחסום פסיכולוגי ויצאו מאותן הפוליסות, גם כאשר ברור כי המחיר אותו הם משלמים וישלמו בדמי הניהול בגין אותו מקדם המרה (נוסחה שמבטיחה את היקף הקצבה) הוא כל כך גבוה ביחס לתועלת שמספק אותו מקדם.
בשורה התחתונה: ככל שעובדים יקשיבו לכל ההיגיון והשכל הישר הם יצליחו להיטיב את תוכניות הפנסיה והביטוח שלהם ולחסוך גם עשרות עד מאות אלפי ש"ח דמי ניהול מיותרים לאורך הדרך.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של 'הייטק סוכנות לביטוח' המתמחה בשירותי ביטוח ופיננסים לעובדי הייטק בישראל ולשעבר משנה למנכ"ל ומנהל העסקים בסוכנות הביטוח מבטח סיימון
תאריך:  25/01/2016   |   עודכן:  25/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זירת הפנסיה: המוקשים שנותרו לעובדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - ניהול מופקר, כנס, ראשונים, חשיפה ושיבוש    ט"ו בשבט שמח
שמעון גרובר
הטיפול הבריטי כלל הוצאה להורג של עשרות פורעים ערבים; והענשה קולקטיבית של כפרים שלמים שמהם יצאו המרצחים
אריה גל
ואולם יש לזכור שהכלל הזה, של ירי לעבר הרגליים, נכתב בשעה שמלחמות היו בין לוחמים בוגרים
משה דיין
אין בכוונתי להתייחס לגובה הסכומים ששולמו על-ידי מגה לפרסום ויחסי ציבור, ולמה קיבלה מגה תמורתם
אפרים הלפרין
לשאלת עיתונאים ישראלים מה מונע מהנהגת הרש"פ להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, הוא השיב כי לא יכירו במדינת היהודים על-מנת שלא להפוך את הסכסוך לסכסוך דתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il