X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביישום מדיניות האכיפה הא-סימטרית בין יהודים לערבים באיו"ש, נתפס יעלון יותר ויותר כמי שמול יהודים מתחזה לקדוש מהאפיפיור, ומול הערבים - ההפך מזה
▪  ▪  ▪
יעלון. על מה הוא נסמך? [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
יעלון. סדר עדיפויות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הוויכוח על הפינוי בחברון בין יעלון לבין קבוצת הימין בליכוד והשותפה הקואליציונית מפלגת "הבית היהודי", מעלה מספר סימני שאלה מהותיים לגבי הסוגיה את מי ואת מה מייצג יעלון האיש.
יעלון הוא אדם עתיר זכויות בישראל ועל מה שעשה בשירות העם, מגיעים לו כל ההערכה והכבוד הראויים. אולם, יעלון כיום הוא איש פוליטי, חבר במפלגת הליכוד, נציג מטעם הליכוד בכנסת ובממשלה ומי שאמור ליצג "כהלכתה" את תנועת הליכוד בכל המסגרות ובכל הפורומים בהם הוא משתתף בשמה. אלה פני הדברים בין אם דעותיו האישיות עולות בקנה אחד עם עמדות התנועה ובין אם לאו. השאלה אם הוא חלוק בנושאים שונים על שותפיו לקואליציה או על חבריו לתנועה אינה רלוונטית לתיפקודו, היא רלוונטית לעמדות שיציג בדיונים פנימיים בהם נבחנת מדיניות התנועה ובהם מתקבלות ההחלטות המחייבות את חבריה. אמת זו אינה נכונה רק לגבי יעלון, היא נכונה לגבי כלל החברים בתנועה; היא הנורמה ההתנהגותית היחידה האפשרית במערכת פוליטית תקינה.
הוויכוח האחרון, הפינוי בחברון, מעלה, על-רקע תובנות אלה, שלוש שאלות מרכזיות:
א. מהי דרכו של מנחם בגין, שעליה נסמך יעלון בדבריו?
ב. מהי דרך הליכוד והאם דרך בגין ודרך הליכוד תמיד ולעולם תהיינה בדיוק אותן דרכים?
ג. היכן באמת ניצב יעלון ולפי איזה סדר עדיפויות מקבל יעלון האיש את החלטותיו?
ברשימה זו אני מבקש לעסוק בשני היבטי-ייחוס בלבד: א. התישבות יהודית בארץ-ישראל המערבית; ב. יישום מלא ומאוזן של השוויון מול החוק.

הכרעה לאומית
דרכו של מנחם בגין [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

איננו צריכים לעצור את נשימתנו עד אשר נגיע לגשר, משום שאם נעשה כן, אפשר מאוד שלעולם לא נגיע אליו.

יש בליכוד בוודאי יותר מדעה אחת לגבי שאלת הדרך והשיטה לביצוע המדיניות האמורה, אבל אין מחלוקת יסודית בשאלה העקרונית
▪  ▪  ▪

בשאלה העקרונית של התישבות יהודים בארץ-ישראל, איני מוצא כל הבדל בין עמדותיו של מנחם בגין לבין עמדותיה של תנועת הליכוד. בנושא זה גם עמדותיה של מפלגת "הבית היהודי" מתלכדות עם גישת הליכוד. על-כן, בשאלה זו, שתי המפלגות הן מפלגות אחיות. יש בליכוד בוודאי יותר מדעה אחת לגבי שאלת הדרך והשיטה לביצוע המדיניות האמורה, אבל אין מחלוקת יסודית בשאלה העקרונית. המציאות הנזילה בה אנו חיים, עשויה לפעור פער בין עמדותיו ההיסטוריות של מנחם בגין לבין הצרכים בפועל. במקרה כזה יהיה על תנועת הליכוד להכריע מה עושים וכיצד; בינתיים זו שאלה היפותטית. נסיונו של יעלון להסתתר תחת מעטה "סתמי" הקרוי בפיו "דרכו של מנחם בגין", מזכיר לי שימוש סתמי דומה שעושה השמאל "במשנתו של יצחק רבין"; כאן וכאן אלה דברים בטלים.
אילו עמדנו מול הכרעה לאומית של שלום-אמת והסדר סופי עם העולם הערבי כולו, בתמורה לפשרה טריטוריאלית באיו"ש, היו בוודאי בליכוד ולא רק בו, יותר מדעה אחת לגבי עצם הצורך בפשרה ולגבי אופי הפשרה שאליה יש לחתור. שאלה זו אינה עומדת על הפרק ולדעתי גם לא תעמוד על הפרק בדור הקרוב. על-כן, איננו צריכים לעצור את נשימתנו עד אשר נגיע לגשר, משום שאם נעשה כן, אפשר מאוד שלעולם לא נגיע אליו.
הואיל והליכוד כתנועה תומך בהתישבות יהודים בארץ-ישראל, זו העמדה המחייבת את יעלון כחבר התנועה וכנציג בכיר בשלטון מטעמה. ברור שבדילמות מן הסוג שהתרחש לאחרונה בחברון, צריך יעלון לבחור איזה מין יעלון הוא - חבר הליכוד, חבר הממשלה, שר הביטחון או יעלון בן האנוש על חולשותיו; ועליו לבחור נכון. אם הוא אינו רוצה או אינו יכול להתמודד עם הדילמה, כדאי שייצא לחופשה ממושכת עד שתיווצר שוב זהות השקפות בינו לבין תנועת הליכוד. כעניין של עקרון, אינני מקבל מצב שבו קיימת סתירה מתמדת בין ייצוג המפלגה לבין התירוצים המסבירים פערים נכרים בין ייצוגה לבין תפקידים אחרים הנגזרים מייצוג זה.

בניגוד לחוק
לא חוקי [צילום: מן הטלוויזיה]

שמירה על החוק היא בהחלט דבר חשוב, אבל שמירה סלקטיבית על החוק, גרועה לפעמים יותר מגמישות בעיצוב הגבולות שבין בית-שמאי לבית-הלל בפירושו של החוק.

קצב הבנייה הפלשתינית באיו"ש גבוה בהרבה מהקצב שלנו במסגרת קצב מוגבר זה, שממומן ומקודם פוליטית על-ידי הקהילה האירופית, הולכת ומתרבה הבנייה הלא מאושרת ועל כן גם לא חוקית שלהם באיו"ש
▪  ▪  ▪

גרירת הרגליים של הממשלה ושל משרד הביטחון בתוכה בשאלות של יישום מדיניות ההתישבות המוצהרת בשטחי איו"ש, אינה עולה בקנה אחד עם ייצוג התנועה ודרכה. התופעה אינה חדשה וסיבותיה רבות ושונות. חלק מהסיבות יסודן בטקטיקה חיובית; אחרות נגזרות מנירפוּת שלילית. אפשר להבין את הטקטיקה החיובית; אין סיבה לקבל את הנירפוּת השלילית. כל עיכוב נגטיבי בביצוע, משחק לידי אויביה של ישראל, בין אם בדרך של מתן פרס לסרבנות הפלשתינית ולהתערבות האירופית בעניינים הפנימיים של ישראל ובין אם בפתיחת דלת חד-צדדית לפני הפלשתינים שיקבעו עובדות בשטח לרעת ישראל.
אחת הבעיות של יעלון מול המתישבים ומול חבריו בממשלה, שחזרה ונחשפה גם בוויכוח האחרון, נובעת מגישה בלתי-מאוזנת כלפי המתישבים היהודים באיו"ש בהשוואה לגישתו כלפי מעשי ההתישבות הפירטיים של הפלשתינים. חוסר האיזון נובע מנוחיות פוליטית (אל מול פני הלחצים הפוליטייים מבית ומבחוץ קל יותר להתעמר ביהודים...) שמקומה לא יכירנה בתוכנו. קצב הבנייה הפלשתינית באיו"ש גבוה בהרבה מהקצב שלנו. במסגרת קצב מוגבר זה, שממומן ומקודם פוליטית על-ידי הקהילה האירופית (בתמיכת ארה"ב), הולכת ומתרבה הבנייה הלא מאושרת ועל כן גם לא חוקית שלהם באיו"ש, לרבות שטחי "C" שבשליטה ישראלית מלאה. הטיפול של משרד הביטחון בחריגות אלה, לוקה כבר זמן רב. לעומת זאת, מקפיד המשרד על תגובות מהירות ונחרצות כנגד התישבות יהודית. מאחר שהחריגות היהודיות נובעות לעיתים קרובות מרצון לזרז את הטיפול הממשלתי הנרפה בבקשותיהם ולא לפעול דווקא בניגוד לחוק, נוגדת גישה זו שאותה מיישם יעלון את עמדות הליכוד. שמירה על החוק היא בהחלט דבר חשוב, אבל שמירה סלקטיבית על החוק, גרועה לפעמים יותר מגמישות בעיצוב הגבולות שבין בית-שמאי לבית-הלל בפירושו של החוק.
ביישום מדיניות האכיפה הא-סימטרית בין יהודים לערבים באיו"ש, נתפס יעלון יותר ויותר כמי שמול יהודים מתחזה לקדוש מהאפיפיור, ומול הערבים - ההפך מזה. בהיותו, דה-פקטו, "הריבון" הזמני בשטח הופך הוא בדרכו הגמלונית למכשלה ראשית על דרך יישום עמדת הליכוד בשאלת יישוב הארץ ובכך קונה לעצמו יותר ויותר מתנגדים. הדברים הקשים שהוא מטיח מפעם לפעם בימין הליכודי או בבנט, אינם משכנעים משום שהם מתחמקים מליבת הדיון.
אם הגיע יעלון, כאיש ליכוד, למצב בו הוא נזקק לסנגוריה של ציפי לבני ומרעיה לשעבר בקדימה, הוא עבר בהחלט כברת-דרך ארוכה בכיוון הלא נכון. כדאי שלא ינער מעצמו את הביקורת בתירוצים בנאליים העוסקים בסיגנון במקום במהות. כדאי גם שיזכור מיהם בוחריו - הם אינם יושבים בבריסל ולא בוושינגטון. אם הוא אינו כשיר לתפקיד הריבון, אולי באמת הגיע הזמן להעביר סמכות זו לגורם ממשלתי אחר או לוועדת שרים מיוחדת.

תאריך:  26/01/2016   |   עודכן:  26/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
את מי מייצג יעלון?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
הליכוד זה לא גוש אמונים
אהוד פרלסמן  |  26/01/16 14:00
 
- נכון, הליכוד איננו גוש אמונים
רפי לאופרט  |  26/01/16 20:44
 
- בחייך, הליכוד גם לא מר"צ
מגיב ותיק  |  26/01/16 21:40
 
- תשובות ללאופרט ולותיק
אהוד פרלסמן  |  27/01/16 01:47
 
- אתה מחטיא את העיקר
רפי לאופרט  |  28/01/16 07:52
 
- כל הכבוד למגיב ותיק המזכיר
נאה ויפה  |  27/01/16 05:32
 
- מפא"י התחילה להתדרדר כאשר
רפי לאופרט  |  28/01/16 08:10
 
- נכון, הליכוד גם איננו מר"צ
רפי לאופרט  |  28/01/16 12:47
 
- נכון, הוא לא מרץ אבל בהחלטותיו
מה מטריד בליכוד?  |  29/01/16 08:47
2
על דרך ועל ישוב הארץ
באום  |  26/01/16 15:36
3
העובדה שרבים רבים בציבור
ביקורת לאופרט   |  26/01/16 20:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
שמעון זיו
מדינת ישראל צריכה, למצער להקים קיר הנצחה, בו ירשמו כל הגיבורים הללו, שבעל כרחם הראו לנו את גודל רוחם, ויכולים בהחלט להיות לסמל ודוגמה לעם המחדש ימיו בארץ ישראל
אפרים הלפרין
לשאלת עיתונאים ישראלים מה מונע מהנהגת הרש"פ להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, הוא השיב כי לא יכירו במדינת היהודים על-מנת שלא להפוך את הסכסוך לסכסוך דתי
איציק וולף
התקיפה - בתגובה על ירי הרקטה אמש לעבר המועצה האזורית שער הנגב    "צה"ל רואה בחמאס האחראי הבלעדי למתרחש ברצועת עזה"
אורי שרגיל
האיש הסביר מנסה ללעוג לעולם שבו אני ואתה חיים, שבו כל יום ברחוב יהודי דוקר ערבי יהודי בסכין    מי שאינו מבחין בתופעה הזאת, או מתעלם ממנה ביודעין – הוא האנטישמי
אריה גל
כל אחת מהמדינות תהיה רשאית לנקוט בצעדים שיבטיחו כי הרוב והשילטון יישארו של הלאום שלה, למשל הגבלת ה"עלייה" אליה רק לבני הלאום שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il