X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במציאות המורכבת של השנים האחרונות, שאינה נעשית קלה יותר ביחסים בין השלטון והאזרח, הועלתה ונתחזקה הדרישה להקמת גוף ביקורת חיצוני לפרקליטות-המדינה ולפעולותיה
▪  ▪  ▪
יחסים בין השלטון לאזרח [צילום: אבי אוחיון]

משרד עורכי-הדין הגדול והפעיל ביותר בישראל הוא, מטבע הדברים, אותו משרד רב-פרקליטים המייצג את המדינה, על זרועותיה ומוסדותיה, והידוע כ"פרקליטות המדינה". מוסד זה, המהווה זרוע של המדינה, כשלעצמו, איננו רק רחב-היקף ורב-פעילות אלא גם רב-עוצמה ביכולותיו ובגופי-העזר המסייעים לו - כאשר כולם ניזונים מכוחות, מסמכויות וממקורות כספיים, אשר אין להם מתחרה בישראל.
במציאות המורכבת של השנים האחרונות, שאינה נעשית קלה יותר ביחסים בין השלטון והאזרח, הועלתה ונתחזקה הדרישה להקמת גוף ביקורת חיצוני לפרקליטות-המדינה ולפעולותיה, על-אף שורת גופי הביקורת אשר פעלו, ועודם פועלים, לגבי הפרקליטים, בפעילותם במסגרת הפרקליטות: האגף למשמעת בנציבות שירות המדינה (הפועל מכוח דיני המשמעת החלים על עובדי-המדינה), לשכת עורכי-הדין (האוכפת על עורכי-הדין בישראל את הוראות "חוק לשכת עורכי-הדין, תשכ"א-1961" ואת כללי האתיקה שהותקנו מכוחו), מבקר-המדינה (המוסמך על-פי "חוק מבקר המדינה, תשי"ח-1958"), וכן מערכת הביקורת של משרד-המשפטים, אשר הפרקליטות הינה חלק ממנו.
בעקבות הדרישה הציבורית והצעות-חוק שהועלו בנושא, הוקמה ופועלת, מאז אפריל 2014, "נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה" ("נבת"מ"), בראשות השופטת-בדימוס, הגב' הילה גרסטל - מי שכיהנה כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז ומי שהייתה מועמדת לכהונת שיפוט בבית המשפט העליון: אגף הביקורת בנציבות עוסק בביקורות מערכתיות, והאגף השני - בבדיקת תלונות פרטניות, הבאות מן הציבור ומכוונות כלפי פרקליטים הפועלים במסגרות מערך-התביעה.
לגבי חלקה ה"מערכתי" של הביקורת, התעוררו דעות וויכוחים סביב שאלת החלת הביקורת גם על פרקליט המדינה ואף על היועץ המשפטי לממשלה; אך עיקר הטענות והמחלוקות התעורר עם מחאות הפרקליטים, לגבי ביקורת "פרטנית" של הנציבות: לטענתם, אל לנציבות לעסוק בביקורת פרטנית, כנגד פרקליטים אישית, כדי שלא ייווצר "כלי לניגוח אישי" כלפי פרקליטים, אשר עצם קיומו מעודד הגשת תלונות-שווא והעלאת איומים-בתלונות מצד בעלי-עניין המתדיינים מולם; בכך נוצר כרסום ביכולתם של פרקליטים למלא את תפקידם, ועד כדי הרתעתם מהחלטות ומצעדי-פעולה נדרשים. לטענת נציגי הפרקליטים, אין מדובר בחששות-שווא, אלא במציאות קיימת, על ביטוייה הפוגעים.
הפרקליטים, במצוקתם, מאיימים בצעדי מחאה שונים, בדרגות חריפות העלולות לשבש את עבודת הפרקליטות, ואף גרוע מכך. מאידך-גיסא, נשמעות אזהרות שרת המשפטים לצעדי מנע ולתגובות נגד גם יחד.
המוצא, המוצע במאמר זה ליציאה מהסבך הקיים, מבוסס על מצע מגובש של הוראות חוק, אשר נחקקו בשנת תשס"ה-2005 כדי להסדיר בעיות דומות במישור היחסים המשולש (האזרח - הגוף השלטוני - עובד הציבור), ובמקרה המצוי הנזכר - בתחום תביעות נזיקין: תיקון מס' 10 ל"פקודת הנזיקין (נוסח חדש) שילב בתוכה את מערכת הסעיפים 7א - 7ו, המיושמת זה שנים, ואשר לפחות בחלקה עשויה להמציא מענה לשאלות רבות במחלוקת העכשווית, אם לא לכולן.
קטעים מהוראות חוק קיימות אלה, עם דברי הסבר שליוו את הצעת החוק מטעם הממשלה(!), יובאו כאן להלן.
אחריות המדינה והרשויות בדיני נזיקין
עובדי ציבור [צילום: AP]

עם כל זאת, צפה המחוקק גם מקרים, בהם יש לעובד עניין אישי לטהר את שמו, ואף להגן בעצמו על כבודו, מול תביעה שהוגשה בהקשר לפעולתו.

מוצדק להכיר במעמד המיוחד של עובדי ציבור, מאחר שהם חשופים לסיכוני אחריות עקב אפשרות ההיזק הנרחבת של הרשות
▪  ▪  ▪

עוד בשנת 2002 התפרסמה הצעת חוק מטעם הממשלה, לשילוב הוראות תיקון (מס' 10) ב"פקודת הנזיקין"; פקודה זו היא החקיקה המרכזית בתחום הנזיקין, אשר נועד להגן על נושאי "האישיות המשפטית" (בני-אדם, תאגידים רשומים ו...המדינה) בתור שכאלה. במבוא לאותה הצעת-חוק (מס' 6 בעמ' 134 לשנת תשס"ג), הוגדרו שתי סוגיות - הזהות, למעשה, לאלה שביסוד המחלוקת הנוכחית: "...ייחודה של הפעילות השלטונית של המדינה ושל רשויות ציבוריות... מעלה את בעיית אחריותן ואחריות עובדיהן..."; אף ששם דובר על תחום הנזיקין - המודל תואם גם לשאלת האחריות ב"משולש" שביסוד ענייננו (האזרח - הגוף שלטוני - עובד הציבור).
בהצעת חוק-התיקון הנ"ל, שמטעם הממשלה, הוצע "להרחיב את חסינותם של עובדי הציבור מנימוקים אלה: מוצדק להכיר במעמד המיוחד של עובדי ציבור, מאחר שהם חשופים לסיכוני אחריות עקב אפשרות ההיזק הנרחבת של הרשות; עובדי הציבור חשופים ללחצים בדרך של הגשת תביעות אישיות בלתי מוצדקות או איום בהגשת תביעות כאלה, דבר העלול להשפיע על תפקודם ולשבש את פעילותה של הרשות הציבורית...."; זאת - עם נימוקים נוספים, המאפיינים את תחום הנזיקין. ובהמשך, בהקשר לתחום הנזיקין, אך בהתוויית בסיס עקרוני:
"עם זאת, לא ניתן להסתפק רק בהקניית חסינות לעובדי הציבור ויש להשלים את ההסדר משני היבטים: הראשון - הדאגה לכך שהנפגע מפעולת עובד הציבור יזכה לפיצוי (=בענייננו: יזכה לטיפול ראוי, עם תיקון לפי הצורך); והשני - מניעת אדישות של עובד הציבור לדרך פעולתו, לאחר שהוסר החשש מפני תביעה אישית בנזיקין (=בענייננו: הגשת תלונה אישית)".
"לעניין ההיבט השני", הוסיפה עוד הצעת-החוק במבוא שם, " ש לציין כי ...קיימות בדינים אחרים הוראות החלות על עובדי הציבור, כמו, למשל, במישור הפלילי (ר' למשל סעיפים 277 עד 280, 284 ו-285 לחוק העונשין, התשל"ז-1977), ובמישור המינהלי שבו קיים דין משמעתי מיוחד החל על עובדי ציבור. ומעבר לכך: עובד אשר התרשל באופן חמור, צפוי לפי החוק המוצע לכך שהמדינה או הרשות הציבורית, שפיצתה את הנפגע (=בענייננו: תיקנה ליקוי או עיוות שנתגלה) - תחזור אליו בתביעת שיפוי ( =בענייננו: תמצה את הדין עם העובד האחראי)".
בעקבות תיקון מס' 10 ל"פקודת הנזיקין" בחקיקת הכנסת בשנת תשס"ה-2005, קובע סעיף 7א, שנתווסף לפקודה, כי "לא תוגש תובענה נגד עובד ציבור על מעשה שעשה תוך כדי מילוי תפקידו השלטוני כעובד ציבור, המקים אחריות בנזיקין; הוראה זו לא תחול על מעשה כאמור שנעשה ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו במעשה כאמור". בהוראה זו דלעיל "אין... כדי לגרוע מאחריותה של המדינה או של רשות ציבורית... לפי כל דין".
על-פי סעיף 7ב של החוק המתוקן, הוסדר כי תביעה, שהוגשה כלפי עובד המדינה, תוסב לתביעה כנגד המדינה עצמה; בדומה - מסדיר סעיף 7ג שם את ההסבה של תביעה לרשות הציבורית, כאשר הוגשה במקורה כנגד עובד הרשות.
עם כל זאת, צפה המחוקק גם מקרים, בהם יש לעובד עניין אישי לטהר את שמו, ואף להגן בעצמו על כבודו, מול תביעה שהוגשה בהקשר לפעולתו; למקרים כאלה נועד סעיף 7ד של החוק, לפיו העובד "רשאי להצטרף כנתבע לתובענה שהוגשה... בשל מעשה שהיה אחראי לו אלמלא הוראת" החסינות שבסעיף 7א הנ"ל, "או לשמור ...על מעמדו כנתבע בתובענה שהוגשה נגדו".
להשלמת ההסדר הכולל בנושא, קובע סעיף 7ו של "פקודת הנזיקין", כי המדינה (או הרשות הציבורית, לפי המקרה) זכאית כלפי העובד לפיצוי ממנו (אם נמצא כאחראי בנזיקין כלפיה), או לשיפוי ממנו (אם נאלצה לשלם לתובע, עקב מעשה שעשה העובד), וכל זאת - במקרה שבו "פעל עובד ציבור בסטיה חמורה מהתנהגות ראויה של עובד ציבור", אך רק במקרה כזה.

ההסדר שבחוק כבסיס לביקורת
מי שטוען לפגיעה, ומעלה תלונה בהקשר לעניינו - די לו בבירור ביקורתי-מערכתי, ובהעדר סיבה מבוררת - אין הוא זכאי לעמוד על בירור אישי-פרטני
▪  ▪  ▪

מערכת סעיפי-החוק, שנחקקו על-ידי הכנסת ב-2005 להסדרת היחסים ההדדיים בין המדינה והרשויות לבין עובדיהן, ובין אלה לבין כל מי שניזוק מפעילותם (בין עקב מעשה ובין עקב מחדל) - פורטה בפרק הקודם, עם סעיפים 7א - 7ו של "פקודת הנזיקין". הסדר מורכב ומפורט זה ראוי לשמש כבסיס (ולפחות כ"מקור השראה") להסדרת הנושא העכשווי של ביקורת פרקליטות המדינה ופרקליטיה (עם המייצגים הרשותיים ה"נילווים"); זאת, במיוחד כאשר עיקר המחלוקות הנוכחיות נסב על המישור "הפרטני" של בירור תלונות אישיות כנגד פרקליטים, ובמיוחד - באשר פעילותם של פרקליטי המדינה הינה, לרוב וככלל, פעילות משולבת במערכת-הפרקליטות, ואף מהווה חלק מפעילות המערכת (למעט מקרים של סטייה-רבתי).
המערכת המדוברת חייבת, ממילא, להתמודד עם טענות (ואף תביעות) של הטוענים לנזקים עקב פעילותה, וכעניין של עקרון ומעשיות גם יחד - היא גם חייבת, ממילא, לגבות את שלוחיה - פרקליטיה, ככל הניתן (לפחות - בהעדר סיבה ברורה ומוצדקת להתנער ממעשה או ממחדל חריגים).
מי שטוען לפגיעה, ומעלה תלונה בהקשר לעניינו - די לו בבירור ביקורתי-מערכתי, ובהעדר סיבה מבוררת - אין הוא זכאי לעמוד על בירור אישי-פרטני. אם המערכת נטלה על עצמה לעמוד מול תלונתו כ"כתובת" של ביקורת מערכתית: חזקה על הרשות, כי תברר ותמצה את הדין מול כל עובד-מערכת אשר יימצא - בבירור פנימי - כאחראי למעשה או למחדל, עקב סטייה של ממש מצדו, מהוראות מחייבות. בהקשר זה, נראה כי די והותר בעולה מסעיף 7ו של "פקודת הנזיקין", עם "הסבתו" התואמת לענייננו, כאמור גם בסוף הפרק הקודם, וכן - כאמור בסיפא של אותה הוראה מסעיף 7א שם: החסינות על עובד הציבור לא תחול - והוא יהיה חשוף לבירור ולהליכים אישיים - לגבי כל "מעשה אשר נעשה ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק, או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו במעשה כאמור", או שנעשה "בסטיה חמורה מהתנהגות ראויה של עובד ציבור".
האם לא יהיה בכך די, מבחינת כל נפגע, לרבות כל נפגע אפשרי?! האם אין מקום לפחות לתקופת ניסיון של הפעלת מערכת עקרונות וביקורות כזו, ולו לתקופת ניסיון, בה ייבחנו יישומיה כבר במהלכה?! האם אין מקום לנסות מערכת מוצעת-קיימת זו, הן לשיקום האמון הפגוע של הציבור במערכת והן לחיזוק אמונם ההכרחי של הפרקליטים, אישית, במערכת שהם משרתים!?
והלא עיקר הרגישות של הציבור, והדרישה לביקורת בתחום המדובר, נובעות מהפער הגדול בין כוחה של המערכת מול כוחו של הפרט; התנערות של המערכת מגיבוי עובד-המערכת, משמיטה חלק ניכר מבסיסן של הטענות, במידה שהופנו כנגד אותו עובד, ואף מותירה אותו חשוף להתמודדות מול גורמים, העשויים לגייס לטובתם בעלי-מקצוע ואמצעים, אשר במישור שבין המתלונן והפרקליט הבודד... יהפכו את "קערת" פער-הכוחות על פיה!

ביסוס מעמדה ופעילותה של נציבות-הביקורת?

אם תעוגן סמכות הביקורת של הנציבות דווקא בחוק - די אם יכלול את ההוראה, כי "תוקם נציבות לביקורת פרקליטות המדינה ולביקורת פעילות הפרקליטים המייצגים את המדינה והרשויות הציבוריות; הרכבה, תפקידיה וסמכויותיה של הנציבות - ייקבעו בתקנות".
בכך גם תובטח הגמישות המתבקשת, לפחות בראשית דרכה של הביקורת, להתאמת תקנות שרת-המשפטים לנובע מהניסיון המצטבר, על לקחיו.
עם זאת יש לקוות, כי ניתן יהיה להסתפק בהתאמות המתבקשות, שתיעשינה במסמכי-היסוד המינהליים, המסדירים עד כה את מעמד הנציבות ופעולתה.
כל זאת ברוח של הבנה והתחשבות הדדית, הן מצד העומדים בראש המערכת והן מצד הפרקליטים, העומדים ב"חזית" הפעילות, ואשר הגישה הממלכתית מחייבת גם אותם, כנורמה הנוהגת אף במילוי תפקידם.
מבחינה מעשית יוזכר, כי הסדר ראוי ומכובד, המתחשב בקשייהם וברגישותם של כל הנוגעים בדבר, כולל ציבור הנפגעים הקיים והאפשרי ודעת-הקהל שברקע, עשוי לתרום, בראש וראשונה, דווקא לפרקליטים ולעבודתם הקשה והאחראית, ולפחות בעקיפין - גם לטובת הכלל.

תאריך:  31/01/2016   |   עודכן:  31/01/2016
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
קריסת רשת המזון השנייה בגודלה בישראל, מציבה כעת בפני מספר גופים את הדילמה - האם לפעול בדרך הגיונית או ששיקולי האגו יגברו על ההיגיון המסחרי ויגרמו לבעלי העסקים לעשות טעויות מרות
אפרים הלפרין
אריאל זילבר נבחר לקבל את פרס אמ"י על מפעל חיים, גם יונתן גפן נבחר לקבל את פרס אמ"י על מפעל חיים, זילבר ימני קיצוני, גפן שמאלני קיצוני, שניהם לא בוררים יותר מידי את המילים היוצאות מפיהם    שניהם יוצרים מאוד מוכשרים, אז האם הם ראויים לפרס למרות דעותיהם? ואת מירי נשאיר לסוף
מתי דוד
אלון ליאל "אימץ" כנראה את הסיסמה האנטישמית הידועה בתרגומה האקטואלית: במקום "הכו ביהודים והצילו את המולדת"    הוא פועל על-פי הסיסמה: "הכו בישראל והצילו את פלשתין מהכיבוש הציוני"
ארי בוסל
הפכנו להיות משועבדים למכונות או למכשירים חכמים    כשהטלפון החכם שלי אומר שהטמפרטורה בחוץ היא כזו וכזו, אין עוררין, והגוף מיד מתרגל לחום הקיץ או קור החורף, בהתעלמות מוחלטת מהקורה בסביבה
יוני בן-מנחם
היוזמה החדשה של צרפת תואמה מראש עם הרש"פ והיא מהווה צביעות מדינית. למרות שסיכויי הצלחתה קלושים היא עלולה לגרום לנזק מדיני לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il