X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
"אלנור" נגד "האחים המוסלמים", חמאס נגד אירן, סונים נגד שיעים, חולשות הערבים ובדיחה לקינוח אזרח מצרי נהג במשך שנים לפקוד מדי בוקר דוכן עיתונים, היה נוטל עיתון, סוקר את העמוד הראשון, מחזיר את העיתון למקומו והולך. יום אחד שאל אותו בעל הדוכן: מה אתה מחפש בעיתון מדי בוקר?
▪  ▪  ▪
מצרים, ״אביב ערבי״ [צילום: AP]

מה השתנה
ב-25.1.2016 חל יום השנה החמישי ל"אביב הערבי" במצרים, שבו קיפחו את חייהם למעלה מאלף מצרים ב-18 מחוזותיה של מצרים. מהו המצב כיום, האם השתנה, והאם השיגו המתקוממים את יעדיהם.
להלן נתונים על המתרחש כפי שמסרו מכוני מחקר במצרים ומחוצה לה:
  • כמעט כל הגורמים לפרוץ ההתקוממות עדיין קיימים, אך התושבים נמנעים מלהתקומם ולהפגין שוב, כי הם שואפים לשקט וליציבות אחרי המהומות שהיו.
  • נסיונותיהם של "האחים המוסלמים" ביום השנה החמישי להוציא לרחובות מיליונים נכשלו כישלון חרוץ.
  • כ-90 אחוז מהנשאלים בסקרים אומרים כי הם מעדיפים פת לחם ושיפור ברמת חייהם על פני הדמוקרטיה.
  • מפלגת "אלנור" הסלפית פועלת נגד "האחים המוסלמים" ותומכת במשטרו של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי.
  • חלק ממנהיגי "האחים המוסלמים", בעיקר בעלי האמצעים, ברחו לחו"ל.
  • חפירת תעלה מקבילה לתעלת סואץ במשך שנה והפעלתה, נחשבים הישג גדול לא-סיסי.
השסע הוא אסונם של הפלשתינים עוד פיצול בשורות הפלשתינים:
אירן צמצמה את תמיכתה בחמאס, משום שהארגון מצדד בעמדתה של ערב הסעודית נגד אירן והחות'ים בתימן הקשורים לאירן. חמאס שואף לחדש את היחסים עם סעודיה ולקבל ממנה סיוע כספי.
מנהיג חמאס ח'אלד משעל סירב להיענות לדרישתה של אירן שארגונו יפעל לפי צוויה של טהרן. משעל פועל למען התקרבות ארגונו לסעודיה, קטר וטורקיה. לאירן נותר אפוא לפעול בקרב "הג'יהאד האיסלאמי" ולשכנע את חבריו לפרוש מהארגון ולהקים ארגון חדש שתובטח לו תמיכתה כספית. אירן אכן הצליחה בכך. ברצועת עזה הקימו פורשי "הג'יהאד האיסלאמי" ארגון חדש, שיעי בנטיותיו, בשם "אלצאברון" שמשמעותו: הדוגלים בסובלנות.
השסעים בתוך שורות הפלשתינים הם גורם משמעותי לתבוסתם ולכשלונם להגיע לפתרון כלשהו.
התקשורת האירנית והרוסית מציירות את המשטר הסורי עיתון "אשרק אלאוסט"
באלאזהר מזהירים
חכמי הדת (עולמא) של מוסד "אלאזהר" יוצאים בהתקפה מוחצת נגד המשטר השיעי באירן ונגד מנהיגו עלי חמינאי המושל בשם האל כביכול (ויליאת אלפקיה). לדבריהם, העם באירן הפך לעדר צאן חסר רצון ומדוכא על-ידי השליט היחיד שאין עליו עוררין, כי הוא שולט בשם האל כביכול. לדברי חכמי הדת המצריים, ספרו "ממשלת האיסלאם" של מחולל ההפיכה רוחאללה חומייני מוכיח כי הוא מסלף ומזייף את ההיסטוריה. אחת הכיתות השיעיות, "אלג'עפריה", שוללת גם היא את השלטון האלוהי, כמו גם הרוב המכריע של המוסלמים הסונים, המתעב את האיסלאם השיעי הפוגע בהלכה המוסלמית.
חכמי "אלאזהר" מצביעים על כך שנכדו של חומייני מתנגד לעירוב הפוליטיקה בדת, ומסיבה זו נמחק מרשימת המועמדים לנשיאות. הם גם תוקפים את שליטי אירן בטענה שהם, כמו אחרים, מספסרים בבעיה הפלשתינית וטוענים כי הדרך לפלשתין עוברת במכה ומדינה.
תורפות האישיות הערבית
"האישיות הערבית בעידן הזה", הוא שם ספרו של הסופר הלבנוני ע'סאן שמיח, שבו הוא מנתח את תכונותיהם של הערבים המהוות נקודות תורפה החוסמות את עמי ערב מלהדביק את הקידמה והמודרנה ומונעות בעדם ליהנות מהישגיהן של הטכנולוגיה והחדשנות המדעית.
נקודת החולשה העיקרית של הערבים היא השקיעה וההתאבנות במנטליות ובמושגים של ימי הביניים, כלומר לפני 14 מאות שנה. הסופר מדגיש כי "הערבי הוא אסיר התרבות שהייתה ואינו מסוגל לדלג מעליה, כאילו העבר היכה שורשים עמוקים וכאילו דבר לא השתנה מאז עידן טרום-האיסלאם ("אלג'הליה"), וכאילו ראשי התרבות הערבית מימים ימימה עדיין חיים. אישים כמו אלפראבי, אבן רושד, סיבויה, ענתרה בן שדאד, מוחמד עבדו ואלאפגני - כל אלה חיים עם הדור החדש וקובעים את עתידו.
"בנוסף, האישיות הערבית סובלת מיחס המערב אליה. המערב סבל בעבר מן הכיבוש הערבי, ובימינו הוא סובל מן הטרור המיוחס למוסלמים בכלל ולערבים בפרט. הדילמה של הערבי היא אפוא כיצד אפשר לטפל במורכבות היחס הזה. במילים אחרות, כיצד ניתן ליהנות מהישגי המערב כשיש פערים פסיכולוגיים כאלה".
הסופר אינו מתעלם מכך שהחברה הערבית סובלת ממשטרים עריצים המדכאים ומונעים ביקורת עניינית, ושואל אם כלל תיתכן קידמה ושגשוג בצל דיקטטורה.
יש גבול
הסופר העירקי ח'אלד אלקשטיני הגולה בלונדון שמע ממי שהיה דיפלומט בריטי בימי ג'מאל עבדול נאצר את הסיפור הבא:
אזרח מצרי נהג במשך שנים לפקוד מדי בוקר דוכן עיתונים, היה נוטל עיתון, סוקר את העמוד הראשון, מחזיר את העיתון למקומו והולך. יום אחד שאל אותו בעל הדוכן: "מה אתה מחפש בעיתון מדי בוקר"? "את המודעות על אנשים שהלכו לעולמם". "אבל מודעות כאלה מופיעות בעמוד האחרון ואתה תמיד סוקר את העמוד הראשון!", "נכון, כי המודעה על האיש שאני מצפה שילך לעולמו תופיע בעמוד הראשון".
ברור כי הבדיחה מתייחסת אל נאצר עצמו, שכמו המצרים, ניחן גם הוא בחוש הומור. כזכור, אחרי מלחמת ששת הימים הוא ביקש מעמו להפסיק לספר בדיחות על התבוסה. יש גבול, הוסיף.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  06/02/2016   |   עודכן:  15/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי נגד מי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הערבים רואים ב-400 שנות
אורי מילשטיין  |  6/02/16 16:51
 
- שילכו כולם לרופא עיניים
שוחר-שלום  |  6/02/16 19:11
2
היהודים למרות ניסיין אלפי שנה
זקן  |  6/02/16 18:37
3
מאמר מאד מעניין כדרכו של מנשה
"האביב הערבי"?  |  6/02/16 18:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
תמימות הדעים בין שלי יחימוביץ' לאיימן עודה אומרת הכל    דרך ארוכה עברה מפלגת העבודה מן הימים שבהם בנתה את הארץ, שחררה אותה מפולשים זרים והגנה עליה מן האנטישמיות הגזעניתט
נסים ישעיהו
נוצר מצב בלתי נתפש שנערי הגבעות אוהבי ישראל מכונים טרוריסטים בעוד את הטרוריסטים האמיתיים אנחנו ממשיכים לממן. אותם ואת מערכת ההסתה המשומנת המניעה אותם
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה מנהל בשלומיאליות את מדיניות הביטחון בעוד הטרור הפלשתיני מתעצם והסכנה גוברת מרצועת עזה. דוח מבקר המדינה בנושא מחדל הטיפול במנהרות ברצועת עזה הוא רק קצה הקרחון של מחדלי נתניהו
איתמר לוין
יש מי שמעדיפים לא לדבר גם כאשר יש לכך מקום, במיוחד כאשר הם רוצים לחמוק מן האמת. הנה כמה דוגמאות, וגם אחת לכך שלפעמים התשובה הטובה ביותר היא אכן שתיקה רועמת
הרב חגי גרוס
הגישה המוסרית של התורה למושג העבד, העומדת בניגוד קוטבי כל כך למה שהתרחש בארה"ב רק לפני 150 שנה, מחייבת את עם ישראל לצאת נגד התופעות של העבדות המודרנית
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
כיכר מונתולון, פריז  /  אורנה ליברמן
"נכון אדוני הנשיא"  /  מנשה שאול
השגריר שפירו צודק  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il