X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טיפוח קונצנזוס-מושגי איננו צומח על העצים חייבים לשתול אותו בלבבות ולטפח אותו בהתמדה בכדי שיתקיים
▪  ▪  ▪
מהי דמוקרטיה [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]

מי שעוקב אחרי פרסומים ומאמרים העוסקים בדמוקרטיה - "מצבה של הדמוקרטיה", "הכיוון אליו הולכת הדמוקרטיה", או "עתיד הדמוקרטיה" ועוד - מגלה עד מהרה שאין מדובר בשיח של אנשים מודאגים אלא בשיח של חירשים או שוטים. חירשים, משום שהם אינם שומעים את זולתם ורק מדקלמים את מישנותיהם, אותן שיננו וציטטו באדיקות רבה שנים ארוכות, מבלי הקדישו מחשבה לשאלה מהי דמוקרטיה בכלל ומהי דמוקרטיה ישראלית. האם כל הדמוקרטיות זהות וכמה שותפים אמיתיים יש להם בהשקפתם על הדמוקרטיה. שוטים, מפני שהשאלה הקודמת כלל לא עברה את מבחן השכל הישר אצלם. לדידם דמוקרטיה היא כל מה שנכתב בתקשורת או נאמר בטלוויזיה על דמוקרטיה ואין נפקא מינה מיהו האומר ומדוע.
"דימדומי הדמוקרטיה" הוא אחד הביטויים השכיחים בפי מיואשי הדור. אלה שהבינו פתאום שבינם לבין רבים אחרים פעורה תהום של אי-הבנה או אי-הסכמה לגבי ההגדרה הבסיסית של דמוקרטיה. הללו עדיין אינם מבינים שלא מדובר במציאות חדשה, אלא בהתפכחות נקודתית שלהם מאשליית אחדות הדעות ו"השותפות הרחבה".
שיח "דימדומי הדמוקרטיה" היא דרך מתריסה לומר לסביבה שאתה מאוכזב מאוד מהגילוי שלא הכל חושבים כמוך.
פתאום מתברר להוגי הדעות הברוכים שלנו, שהם אורים ותומים "על-תנאי". מותר להם לשנות דעות ועמדות, אבל אסור להם להניח ששינוי כזה בהכרח מחייב גם אחרים. טיפוח קונצנזוס-מושגי איננו צומח על העצים. חייבים לשתול אותו בלבבות ולטפח אותו בהתמדה בכדי שיתקיים; זהו תהליך חינוכי רצוף ומתמשך. חייבים לבחון בהתמדה, בקפידה וברגישות עד כמה הנבט הזה אכן צומח ומה גבולות הקיום שלו בצוותא עם פרשנויות אחרות או פרשנות של אחרים לאותו מושג עצמו. אחד האבחנות החשובות היא מי קובע את הפרשנות בישראל - ציבור האזרחים שלה, או ייבוא אידאות זרות באמצעות סוכני תרבות לדבר מצווה או לדבר עבירה.

להשיג הכרעה
בני פלוגתא [צילום: יונתו זינדל/פלאש 90]

עמדות יוצרות אינטרסים ואינטרסים מגבשים עמדות ודעות מטות-דרך.

החשיבה והשיח הולידו פעולה או פעולות שבהן צד אחד מבקש לשנות וצד אחר מבקש לשמר את הקיים או לשנות אחרת
▪  ▪  ▪

המבחן העיקרי מגיע כאשר מנסים לגזור מהתאוריה או מן ההגדרה הבסיסית פעילות מעשית. מרבית האנשים אינם רגישים לניסוחים זהירים וקדקדקנים של מילים ומשפטים, אבל מבינים או חשים מהר מאוד, מתי הפירוש היישומי של מושג שגור הופך למכשול אמיתי על דרכם. מתי הוא עובר את גבול הסובלנות המשלימה עד גבול מסוים עם דו-פרצופיות או נסיון הונאה מכוון והופך לחתרנות, לפגיעה בעיקר, לנסיון לקעקע את מה שיקר לליבם.
טיבה של אבולוציה הוא שפערים בין פרשנויות של מושגים וערכיים משותפים מתפתחים בה בהדרגה ודרוש פרק זמן ממושך למדי עד שהפער הופך לבלתי קביל, או במקרה קיצוני יותר לבלתי נסבל. טיבן של מהפכנות או אנרכיה הוא שתהליכי הבידול, הקריעה וההינתקות מתרחשים בהן בקצב מהיר. לכן, ואופיים המפלג, המכעיס והמחולל ריאקציה, מתבהר מהר למדי ובהתאם גם מחולל תגובות חריפות יותר ולעיתים גם בלתי-צפויות.
משהתברר לבני הפלוגתא שהם אכן בני-פלוגתא, כלומר: החשיבה והשיח הולידו פעולה או פעולות שבהן צד אחד מבקש לשנות וצד אחר מבקש לשמר את הקיים או לשנות אחרת, ניצבות בפניהם שתי דרכי פעולה: א. עצירה, הידברות, קביעת מנגנון - דמוקרטי - להכרעה במחלוקת אם לא יושבה באמצעות שיח פתוח והכרעה מוסכמת. ב. היתממות, סחבת, גיוס תמיכה של כל צד בעמדותיו מבית ומבחוץ ונסיונות באמצעים מגוונים - פוליטיים (מניפולציות), כלכליים (חרמות), כוחניים (שלטון הרחוב), או שילובים של כל אלה - כולם בלתי דמוקרטיים במהותם - בכדי להשיג הכרעה לטובת עמדתם ודרכם.
עמדות יוצרות אינטרסים ואינטרסים מגבשים עמדות ודעות מטות-דרך. כך היה מעולם וככל שניתן להעריך, כך יהיה גם בעתיד. בכדי לנהל שינויים כאלה בדרך שיטתית ותרבותית, "הומצא" המנגנון הדמוקרטי. נזילות הדעות והעמדות, מחייבת לחזור ולבחון את רצון הציבור מפעם לפעם. כל בחינה עשויה להביא לשינוי ברצון המצרפי של כלל הציבור או של רובו, באשר לדרך הפתרון המועדפת. קבלת השיטה הדמוקרטית, פירושה הסכמה לקבל את ההכרעה הדמוקרטית ולהשלים עימה, כל עוד לא שונתה על-ידי מנגנון דמוקרטי מוסכם. דמוקרטיה תקינה משכילה להגדיר את הנוהל באמצעותו מתקבלת ההכרעה המחייבת, כך שאין בו מידה מופרזת של עריצות הרוב או המיעוט. אולם אין מנוס מהרשאת מידה מוגבלת של עריצות הרוב, ככל שהנושאים העולים להכרעה נוגעים להתנהלות החברתית; שונה הדבר במידה כזו או אחרת לגבי היחיד.

פרשנות לקויה
שיטת ממשל הוגנת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אנו חייבים להגיע להבנה ציבורית רחבה של היסודות הבסיסיים של דמוקרטיה ישראלית מקורית, כי רק דמוקרטיה כזו תתאים לנו כמדינה יהודית ודמוקרטית יחידה בעולם.

המבחן היסודי לשותפות הוא שכל השותפים בעלי זכות הכרעה (הצבעה) שווה ובעלי אחריות שווה לציות להכרעות הדמוקרטיות
▪  ▪  ▪

רוב מכריע של חילוקי הדעות המפלגים את הציבור הישראלי כיום, מקורם באי-הבנה נכונה של המושג דמוקרטיה והאופן בו הוא אמור להיות מיושם בחיי החברה והמדינה. רבים, בעיקר בשמאל האליטיסטי סבורים שדמוקרטיה טובה כל עוד היא משרתת אותם ואת מטרותיהם. לדידם היא מתחילה להתמוטט כאשר היא אינה פועלת באופן שמתלכד עם ציפיותיהם. במציאות מקבלת אי-שביעות הרצון שלהם פרשנויות מן הסוג השכיח של: אני נאמן למדינה, אם אני מקבל ממנה משאבים במידה שאני חושב שמגיע לי. אינני חייב בנאנמנות, אם המדינה חושבת אחרת ממני. אני משרת בצבא אם המדינה מבצעת מדיניות התואמת את השקפת עולמי. אם היא מנהלת מדיניות שונה, אהיה סרבן וכו', וכו'.
אין דמוקרטיה של נוחיות: אתה שותף מלא או אתה מחוץ למעגלי ההסכמה וההשפעה - זו הדמוקרטיה האמיתית. החיים המדינתיים מושתתים על אמנה חברתית שיש בה כללים ברורים של "קח" ו"תן". בדמוקרטיה - שהיא בניגוד למה שסבורים רבים, היא צורת ממשל ודרך לקבלת החלטות - המבחן היסודי לשותפות הוא שכל השותפים בעלי זכות הכרעה (הצבעה) שווה ובעלי אחריות שווה לציות להכרעות הדמוקרטיות.
עיוות חמור ביותר שמכניסה לחיינו הציבוריים הפרשנות הבלתי סבירה שמעניק השמאל למושג "דמוקרטיה", הוא שתיתכן דמוקרטיה שבה מופקעת הריבונות מן העם, שבה קבלת ההחלטות בנושאי היסוד היא נחלתם של "יחידי-סגולה" נישאים מעם בדמותם של שופטים, עיתונאים או בעלי ממון ושהציבור הוא רק תפאורת-רקע לביטויי חוכמתם היתרה; במילים אחרות: הציבור משרת נאמן ונרצע של רצונותיהם, גחמותיהם והאינטרסים הסקטוריאליים שלהם. עיוות שני, חמור לא פחות, הוא שדמוקרטיה היא מנגנון הגנה ל"עריצות המיעוט". בכדי שתקיים ייעוד (מוזר) זה, יש לנטרל את כושר ההחלטה של הריבון ולהעמידו בצילן של רשויות נאנמנות לעמדות המיעוט "השליט" דה-פקטו.
בכדי שנפסיק לבזבבז אנרגיות יקרות על דיוני סרק ונעצור את גלישת הדמוקרטיה לעבר מצב בו היא אינה מסוגלת לספק לחברה שיטת ממשל הוגנת ואפקטיבית מספיק בכדי שתוכל להתקיים חרף חסרונותיה - ואלה כידוע אינם מועטים - אנו חייבים להגיע להבנה ציבורית רחבה של היסודות הבסיסיים של דמוקרטיה ישראלית מקורית, כי רק דמוקרטיה כזו תתאים לנו כמדינה יהודית ודמוקרטית יחידה בעולם. את הבחינה הספציפית שלנו חייבים להתחיל מהיסודות הבסיסיים ביותר ולהמנע בכל מחיר מנסיון "להלביש" על מדינת ישראל חליפה זרה. ראשית, לא כל החליפות הזרות זהות ויש לבחור בקפידה מה ראוי ומה אינו ראוי. שנית, חליפה מלאכותית לא רק שאינה מתאימה לנו, היא גם נואלת משום שבאימוצה ללא ביקורת רצינית, אנו מתעלמים מהכשלים שהיא חוללה וממשיכה לחולל באירופה וכיום כבר גם בארה"ב.
משימתה החוקתית הראשונה במעלה של הכנסת כיום, היא לתקן את עיוותי הפרשנות הזרה שפלשו לליבת הדמוקרטיה הישראלית ולעגן תיקונים אלה בחוקי-יסוד עדכניים וחד-משמעיים. זאת בטרם יובילו העיוותים הנ"ל לערעור מעמדה של הדמוקרטיה בישראל, של הכנסת כמחוקקת ושל יתר מוסדות השלטון שלנו, שכבר כיום מתפקדים ברמה ירודה עקב חוסר הבהירות באשר לתפקידיהם וגבולות סמכויותיהם.

תאריך:  08/02/2016   |   עודכן:  08/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזיות של דמוקרטים מדומים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הזיות על "ענפי זית" דמוקרטים:) ל"ת
א. וינשטיין  |  8/02/16 14:53
2
דגלים
באום  |  9/02/16 01:45
3
אלון ליאל הבהיר את ״המהות״
משה מיכאל  |  9/02/16 07:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
איש לא ביקש מהקהל להוקיע את משה איבגי, אבל הקימה ומחיאת הכפיים יש בהן אמירה של חברה הדוניסטית חולה שבה איש לא קם וזועק "המלך הוא עירום"
רועי אורן
ההמלצה הקושרת את השפעותיו של האלכוהול לתכנון הריון אמורה לפקוח את עיני הנשים אשר לרוב אינן מודעות לו    אינני מבין למה הן לוקחות את זה באופן קשה
אלירם אלגרבלי
אם נבדוק את מספר הפעמים בהם אוזכר המונח "עם פלשתיני" בספרות הכלל-עולמית עד 1967, נגלה מספר זעום של תוצאות    הסיפור הפלשתיני התחיל מאז מלחמת ששת הימים
יוני בן-מנחם
דברי הרהב של השר יובל שטייניץ על נשיא מצרים והתיאום הביטחוני שלה עם ישראל גרמו לנזק חמור ביחסי ישראל מצרים. שטייניץ הרואה עצמו כמועמד המוביל לתפקיד שר החוץ צריך למצוא את הדרך הנכונה למזער את הנזק שגרם
שמעון זיו
בזמן מלחמה מי שנפגש עם האויב ויהיו מטרותיו טהורות ככל שיהיו, עובר על החוק, ומבחינת החוק ניתן להאשימו בבגידה. לא זאת אף זאת הוא מסית ומדיח, תומך בטרור כאשר הוא מכנה את המחבלים שהידים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il