X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
טורקיה וקטר פועלות להארכת כהונתו של ח'אלד משעל יו"ר הלשכה המדינית לקדנציה נוספת בתמורה לסיוע של כמיליארד דולר לחמאס בעזה. בעולם הסוני יש חשש כי אירן תנצל את המשבר הכלכלי הפוקד את חמאס כדי לפצל את המחנה הסוני
▪  ▪  ▪
חאלד משעל. יבחר מחדש לקדנציה נוספת? [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]

המאבק בין הסונה לשיעה מגיע גם לרצועת עזה, קטר וטורקיה חוששות מלאבד את השפעתן על הנהגת תנועת חמאס שהינה גורם אזורי חשוב ומנסות להבטיח את בחירתו מחדש של ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, לקדנציה נוספת שתבטיח את המשך השמירה על האינטרסים שלהן ברצועת עזה ובמחנה הסוני.
לא מן הנמנע שמה שהאיץ את התהליך של הניסיון להבטיח את הישארותו של ח'אלד משעל בתפקידו היה ההצעה שהעבירה באחרונה אירן לח'אלד משעל לחדש את הסיוע הכספי לחמאס ולהסדיר את יחסיו עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי בתמורה לתמיכה באירן נגד עמדתה של סעודיה.
העיתון המצרי "אליום אלסאבע" דיווח ב-8 בפברואר כי שליחים מקטר וטורקיה ביקרו באחרונה ברצועת עזה כדי לשכנע את חברי "מועצת השורא" של תנועת חמאס להסכים לבחירתו מחדש של ח'אלד משעל לקדנציה נוספת בטענה כי בתקופה הנוכחית הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד.
על-פי הדיווח, קטר וטורקיה מוכנות להעניק סיוע של כמיליארד דולר לתנועת חמאס בתמורה להישארותו של ח'אלד משעל בתפקידו, סכום שאמור לפצות אותה על הפסדיה כתוצאה מירידת ההכנסות הדרמטית שהייתה לה מתעשיית ההברחות דרך המנהרות אשר הופסקה לחלוטין בעקבות אזור החיץ שהקימה מצרים על גבול רצועת עזה, בנוסף הן מתחייבות להמשיך ולתמוך מדינית בתנועת חמאס.
ההצעה של קטר וטורקיה סותרת את התקנון הפנימי של תנועת חמאס הקובע שניתן להאריך את כהונתו של יו"ר הלשכה המדינית רק פעמיים רצופות, ח'אלד משעל משמש כיו"ר הלשכה המדינית של חמאס מאז 1996.
תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס הינו תפקיד חשוב ביותר מכיוון שהוא נחשב לחלק מההנהגה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שיש לה תפקיד חשוב בעולם הסוני במיוחד נוכח התעצמותה והתחזקותה של אירן השיעית לאחר החתימה על הסכם הגרעין. גם מבחינה אזורית נחשב יו"ר הלשכה המדינית ל "בעל הבית" של הישות המדינית והצבאית שהקימה חמאס ברצועת עזה מאז 2007 הגובלת עם מצרים וישראל, מנהלת מאבק צבאי נגד מדינת ישראל ונושאת את דגל הג'יהאד ו"ההתנגדות הפלשתינית נגד הכיבוש הישראלי".
אין זו הפעם הראשונה שקטר בוחשת במה שקורה בהנהגת חמאס, בשנת 2012 שכנעה קטר את אסמעיל הניה שלא להתמודד מול ח'אלד משעל על ראשות התנועה בתמורה לסיוע כספי של 450 מיליון דולר לממשלת חמאס ברצועה, אסמעיל הניה התרצה בזמנו והסתפק בתואר סגן יו"ר הלשכה המדינית.
קטר וטורקיה חוששות מההתנגדות הפנימית בתוך תנועת חמאס להמשך כהונתו של ח'אלד משעל כיו"ר הלשכה המדינית,על משעל נמתחה ביקורת פנימית כי הוא איננו מסוגל לנהל את התנועה כראוי בגלל שהוא שוהה מחוץ לרצועת עזה בניגוד למשל לסגנו, ד"ר מוסא אבו מרזוק, שעבר במהלך השנה האחרונה להתגורר בעיר עזה. משעל ביקר לראשונה בחייו ברצועת עזה בדצמבר 2012 לכמה ימים ומאז לא פקד אותה.
את ההתנגדות למשעל מוביל הדור הצעיר של התנועה וגם חבר הלשכה המדינית ד"ר מחמוד א-זהאר, מתומכיה המובהקים של אירן ברצועה, אשר אינו מרוצה מהתנהלותו של ח'אלד משעל כלפי אירן. על-פי גורמים בחמאס, גם מחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס זועם על כך שהתנועה איבדה את תמיכתה של אירן בגלל המדיניות של ח'אלד משעל בנושא מלחמת האזרחים בסוריה שהביאה למשבר ביחסי התנועה עם אירן וסוריה ב2011 והעברתה של מפקדת חמאס מדמשק לדוחא שבקטר.
סביר להניח שטורקיה וקטר יצטרכו לרכך את עמדתו של מחמד דף בכל הקשור לתמיכתו בהמשך כהונתו של ח'אלד משעל כיו"ר הלשכה המדינית בתמורה להבטחת תקציבים גדולים לזרוע הצבאית של התנועה שהוא עומד בראשה.
המאבק על ההנהגה תוך תנועת חמאס הינו חשוב מכיוון שלח'אלד משעל יש גם מעורבות במשבר הפוקד את תנועת "האחים המוסלמים" במצרים ובירדן, ההנהגות שלה במדינות אלה מסוכסכות ומפוצלות. בירדן הצליח המלך עבדאללה לפצל את התנועה ולהחלישה ואילו במצרים הוציא הנשיא א-סיסי את התנועה מחוץ לחוק ואסר את בכירי מנהיגיה ובראשם הנשיא המודח מחמד מורסי. החלק האחר של הנהגת התנועה נאלץ לברוח אל מחוץ לגבולות המדינה וקיבל מקלט מדיני בקטר ובטורקיה.
ח'אלד משעל מעורב בניסיונות למצוא פתרון למחלוקות בפנימיות בתוך תנועת "האחים המוסלמים", בימים אלה עומדת על הפרק יוזמה חדשה של השיח' יוסף קרדאווי, מבכירי ההנהגה עולמית של התנועה שהציע לפתור את המשבר בהנהגת התנועה במצרים באמצעות שינוי התקנון הפנימי של התנועה ועריכת בחירות פנימיות מקיפות בכל הדרגים של התנועה.
ההערכה בקרב גורמים בחמאס היא כי מאמציהן של קטר וטורקיה ישאו פרי והן יצליחו להביא להארכת כהונתו של ח'אלד משעל נוכח המשבר שבו נתונה התנועה, במיוחד המשבר הכספי החמור וההתחיבויות של הזרוע המדינית בתנועה לזרוע הצבאית להשיג את התקציבים הדרושים לאימונים הצבאים ולהמשך התעצמותה באמצעות חפירת מנהרות וייצור רקטות ואמצעי לחימה לקראת הסיבוב הבא במלחמה נגד ישראל.

תאריך:  09/02/2016   |   עודכן:  09/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
המאמצים למציאת הסדר מדיני בסוריה נכנסו להקפאה זמנית, הנשיא בשאר אסד יישאר על כסאו ומעמדה של אירן יתחזק. הנשיא הרוסי ולדימר פוטין הוכיח כי רוסיה היא הקובעת את כללי המשחק בסוריה והיא שתעצב את אופי ההסדר המדיני
עמוס גלבוע
המאבקים הם בין הסונים לשיעים, ובתוך הסונים עצמם    אירן מייצגת את השיעים, סעודיה, יריבתה הסונית המרכזית, אינה מייצגת את כלל הסונים המפולגים    לפי שעה ה"קלפים" החזקים מצויים בידי אירן
יוני בן-מנחם
ארגון חיזבאללה מנסה לתווך בין אירן לחמאס והזמין את בכיר הארגון מוסא אבו מרזוק ללבנון לפגישה עם נציגי אירן. סעודיה מנסה לטרפד את הביקור מחשש שחמאס עלולה להיענות לפיתויים האירנים
יוני בן-מנחם
מדינות המערב וישראל עוקבות אחרי השינויים באירן בעקבות הסרת הסנקציות כדי לראות האם היא תמתן את מדיניותה האזורית. הסימנים כעת אינם מעודדים ומצביעים על המשך המדיניות הקיצונית של המנהיג ח'מינאי וראשי "משמרות המהפכה"
ישראל רוזנבלט
"כל העולם שמח, חוץ מישראל" - הכריז נשיא אירן בפרלמנט, אך שוב לא דייק. גם בישראל יש מי ששמח על הסרת הסנקציות. ראשית, אירן אינה מסוכנת (כמו ישראל, למשל). שנית, כל הישג אירני פירושו תבוסה לנתניהו. יש גם מי שמבין מדוע מהמרת ארה"ב על אירן וזונחת את סעודיה. פתאום התפוגגה לה יוזמת השלום הסעודית המפורסמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il