X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופסור ארנון סופר של 1970 כבר מזמן שינה את דיעותיו הנחרצות על יכולתו של העם היהודי לקיים רוב משמעותי בא"י, ולצערי החליף את תדמיתו האקדמי כגיאוגרף ודמוגרף לתבהלן, מעורר פאניקה, המאמץ מקצת השקפות פוסט-ציוניות, בקרב קבוצה הממשיכה לכאורה לדבוק בציונות, משום שהציונות עדיין ממשיכה להיות מילת קסם המאחדת את הלאומיות היהודית
▪  ▪  ▪
פרופ' ארנון סופר [צילום: באדיבות ארגון יוזמת ג'נבה ]

בשבוע החולף שמעתי בעת נסיעתי במכונית שיחה שהתנהלה בין פרופסור ארנון סופר לאחת משדרניות הרדיו, כמדומני מערוץ ב' או אולי מגל"צ. מכל מקום, ולמען הגילוי הנאות, פרופ' סופר היה אחד ממוריי בחוג לגאוגרפיה באוניברסיטת חיפה בשנים 1967 - 1971 בעת שמוסד אקדמי זה היה "המכון האוניברסיטאי של חיפה", בחסותה האקדמית האוניברסיטה של העברית בירושלים.
הד"ר ארנון סופר זכור לי מימי האופוריה שלאחר מלחמת ששת הימים, כנץ שבניצים, וסטודנטים ערביים, לא רק שהתייראו מלשונו החדה בהרצאות, אף לא העזו להתבטא אז בפומבי, ולו פעם אחת בגנות הכיבוש החדש של 1967, שלא לומר את דעתם הנחרצת בימים טרופים אלה, על מדינת ישראל "הכובשת והעושקת של העם הפלשתיני גם בשנת 1948".
את שיעורי הגאוגרפיה האורבנית, שהיו לכל הדעות מרתקים מאוד בהתלהבות האקדמית והנחרצות הוורבאלית של המרצה, זוכרים תלמידיו עד עצם היום הזה, מה גם שנהג אז להזכיר מקצת ממנהיגי המפעל הציוני וסטטיסטיקאים נודעים, אותם הזכיר לשנינה, משום שפקפקו ביכולתה של הציונות להקים בית יהודי בארץ ישראל ולשמרו לאורך זמן, משום שהערבים, בשל הריבוי הטבעי הרב שלהם, יהוו רוב בשטח שבין הירדן לים.
פרופסור אמריטוס ארנון סופר עומד בשנים האחרונות בראש קתדרת חייקין למחקר גיאוסטרטגי באוניברסיטת חיפה, שיעדיה המוצהרים הם: להעלות לסדר היום הלאומי בעיות בוערות שיש להן השלכות גיאוסטרטגיות על מדינת ישראל, על ביטחונה ועל רווחתה; בהן, בנושאי גבולות הקבע העתידיים של ישראל, פיזור האוכלוסייה, בעיית הבדווים, הספר הפרוע (וסיני במיוחד), מסתננים, בעיית המים, הדמוגרפיה, מדינות המעגל הראשון והשני, בעיות חברתיות שונות ונושאים סביבתיים אלה ואחרים, וכן חינוך גאוגרפי.
לקתדרה זו, רשימה מרשימה של מרצים וחוקרים, בהם מפקד חיל הים לשעבר ומנכ"ל רפאל, האלוף ידידה יערי שהוא דמות מוערכת בכל קנה מידה, סופר הוא מרצה, חריף, ידען בשטחו, המופיע כמורה דרך גאוגרפית ודמוגרפית בצה"ל ומערכת הביטחון, וכן בפורומים אזרחיים רבים. הוא הכין מחקרים בתחומי משאבי המים של המזרח התיכון, אותם פרסם בספרים ומאמרים רבים, והתנבא על החרפה בסכסוכים האזוריים במזרח התיכון כתוצאה ממשבר המים. עוד התנבא, שהדמוגרפיה הערבית תכה בעוד שנים ספורות את הרוב היהודי בין הירדן לים (שלדעתו כבר כיום אינו יהודי, בשל העלייה של לא-יהודים רבים מחבר העמים ומאתיופיה, אף שחוק השבות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רואה בהם יהודים לכל דבר ועניין) .
אבל פרופסור ארנון סופר של 1970 כבר מזמן שינה את דיעותיו הנחרצות על יכולתו של העם היהודי לקיים רוב משמעותי בא"י, ולצערי החליף את תדמיתו האקדמי כגיאוגרף ודמוגרף לתבהלן, מעורר פאניקה, המאמץ מקצת השקפות פוסט-ציוניות, בקרב קבוצה הממשיכה לכאורה לדבוק בציונות, משום שהציונות עדיין ממשיכה להיות מילת קסם המאחדת את הלאומיות היהודית בקרב הרוב המכריע של תושבי מדינת ישראל היהודיים. מחובתי לציין שסופר וקתדרת חייקין אינם בודדים בשימוש במונח ציונות ככסות לערווה הפוסט ציונית של תפיסת עולמם האידיאולוגית, גם יוסי ביילין "ויוזמת ז'נבה" מגדירים עצמם "ציונים", ומפלגת העבודה ושרידי קדימה' נקראים כיום "התנועה הציונית", וכנראה גם "החבר'ה הטובים" של בצלם ושוברים שתיקה, אף שהם מנהלים את פעילותם האידיאולוגית בעבור בצע כסף לשמו מגורמים זרים עויני הציונות.
כדי להבהיר את דעתי בעניין, אינני רואה חלילה, בפוסט-ציונים בוגדים או מוקצים מחמת מיאוס. להיות פוסט ציוני, לא בהכרח הופך אותם אנטי ציונים, אלא אם כן הם מצהירים אחרת, ושואפים או להריסתה של מדינת ישראל או למחיקת זהותה היהודית והציונית השורשית.
ונחזור לארנון סופר, את ההיסטריה שלו בעניין הסטטיסטיקה של הריבוי הטבעי הערבי - אותה הוא משווק כמימון לקתדרת חייקין במערכת הביטחון בצה"ל ובתודעת הציבור הישראלי - זה מכבר סתרו מומחים גדולים לא פחות מסופר וחבריו במחקר דמוגרפי, בהם יורם אטינגר, וד"ר אינג' אברהם בן-עזרא1, שמאמר יסוד שלו פורסם ב-2004 באתר News1 בכותרת "דמוגרפיה ומתמטיקה".
.
בקליפת האגוז של הטענות אותן מביא סופר, נאמר שהריבוי הטבעי של הערבים הוא כפול משל היהודים, ומנתונים מקובלים, כ-1.7 אחוזי ריבוי טבעי של האוכלוסייה היהודית לעומת קרוב ל-4 אחוזים בקרב האוכלוסייה הערבית. אלא, מאי? טוען יורם אטינגר, שהסטטיסטיקה של הרשות הפלשתינית (עליה מסתמך סופר) היא מוטית ולא אמינה בעליל כלפי מעלה, וכוללת נפטרים ומהגרים לחו"ל. עוד מוסיף בן עזרא, שהוא מתמטיקאי ומהנדס אורבני בהכשרתו, וטוען כי בעוד שההבדלים בקרב הערבים בין תושבי יש"ע לבין תושבי הקו הירוק אינם משמעותיים - (4 ילדים למשפחה ערבית ממוצעת בקו הירוק לעומת 5.6 ילדים למשפחה ביש"ע, נתונים המביאים לידי ממוצע של 5.08 ילדים למשפחה ערבית בין הירדן לים) - הרי לגבי היהודים - הפער בין קבוצת האוכלוסייה הדתית והחרדית מצד אחד, לבין האחרים, הוא יותר גדול, דבר שכל מי שלומד סטטיסטיקה או אף טורים גאומטריים בבית הספר התיכון במגמה ריאלית, יבין כי צריך להביא אותו בחשבון.
וכך, מביא בן-עזרא את הניתוח המתמטי הבא, ממנו ראש קתדרת חייקין ודומיו מתעלמים, והוא הפילוח של הריבוי הטבעי בקרב המגזרים השונים של האוכלוסייה היהודית בישראל, חילונים, דתיים וחרדים: משום כך לטענת בן עזרא, שהסטטיסטיקה הכוללנית של 2% ריבוי טבעי של יהודים לעומת 4% של הערבים מביאה לשגיאה מהותית הסותרת לחלוטין את טענותיו של ארנון סופר בדבר אובדן הרוב היהודי בין הירדן לים.
בואו ונסתכל בחישוביו של בן עזרא במיליוני נפשות:
מנת הטור הגאומטרי של גידול האוכלוסייה הערבית בקו הירוק לשנה היא 1.050 ובהתאם לכך, להלן התחזית המחושבת על-פי הנוסחה לגידול הנדסי: בשנת 2003 1.2 מיליון נפש; בשנת 2023 - 3.2 מיליון נפש; בשנת 2043 - 8.4 מיליון נפש; בשנת 2063 - 22 מיליון נפש; ובשנת 2083 תגיע האוכלוסייה לפי חישוב זה ל - 59 מיליון נפש.
  • מנת הטור הגאומטרי של גידול האוכלוסייה הערבית ביש"ע היא 1.070 ובהתאם לכך להלן התוצאות במיליוני נפש: בשנת 2003 - 2.5; בשנת 2043 - 7.9; בשנת 2043 - 37.4; בשנת 2063 - 135; ובשנת 2083 - 560. מיליון נפש!
  • מנגד, מנת הטור הגאומטרי של גידול האוכלוסייה היהודית החילונית היא 1.026, ולהלן התוצאות במיליוני נפש: בשנת 2003 - 4.1; בשנת 2023 - 6.7; בשנת 2043 - 11.4; בשנת 2063 - 19; ובשנת 2083 32 מיליון נפש.
  • מנת הטור הגאומטרי של גידול האוכלוסייה החרדית/דתית היא 1.081, ולהלן תוצאות החישוב: בשנת 2003 - 1.3 מיליון נפש; בשנת 2023 - 6.2 מיליון נפש; בשנת 2043 - 29.3 מיליון נפש; בשנת 2063 - 139 מיליון נפש; ובשנת 2083 661 מיליון נפש.
ניתן לראות כי המיעוט הדתי-חרדי (היהודי) הוא בעל השפעה דומיננטית כשהוא מופרד מכלל האוכלוסייה היהודית, בשל תכונותיו השונות, ומשלב מסוים - והלאה ללא סוף - הנטייה היא לרוב יהודי הולך וגובר בזכות קבוצה קטנה יחסית, שלגביה מנת הטור יותר גדולה, ולפיכך, אם נכונה ההשערה כי בקרב החרדים שיעורי הילודה הם הכי גבוהים, הרי שבזכותם מובטח רוב יהודי בהתאם לדוגמת החישוב לעיל. נתון זה, כפי שניווכח להלן, מוציא את סופר וחבריו מדעתם!
אותם נתונים - אך ללא הפרדה לקבוצות - יביאונו למסקנה הפוכה, שכאמור אינה נכונה מתמטית
, או לכל הפחות ייאמר בבטחה כי היא רחוקה יותר מהמציאות, בהיותה מושתתת על מודל מתאים פחות, ולהלן תוצאות החישוב:
  • מנת הטור הגאומטרי של גידול האוכלוסייה הערבית בממוצע כללי - 1.063, ולפיכך מניין האוכלוסין המחושב הוא כלהלן: בשנת 2003 - 3.7 מיליון נפש; בשנת 2023 - 12.6 מיליון נפש; בשנת 2043 - 43 מיליון נפש; בשנת 2063 - 145 מיליון נפש; ובשנת 2083 תמנה האוכלוסייה הערבית 491 מיליון נפש.
  • מנת הטור הגאומטרי של גידול האוכלוסייה היהודית בממוצע כללי - 1.039, ולפיכך אלו התוצאות: בשנת 2003 - 5.4 מיליון נפש; בשנת 2023 - 11.6 מיליון נפש; בשנת 2043 - 25 מיליון נפש; בשנת 2063 - 54 מיליון נפש;, ובשנת 2083 - רק 115 מיליון נפש; וההבדלים ברורים. (י.ב.ה - מנתוני הלמ"ס בדצמבר 2015: ישראל מונה 8.5 מיליון תושבים, 79.2% יהודים 20.8% לא יהודים)
החישוב על-פי הטבלה השנייה מראה תחזית שחורה לעתיד המדינה היהודית, וזאת רק בגלל שימוש במודל מתמטי בלתי תואם, או - בכל מקרה - פחות מתאים.
החישוב על-פי הטבלה הראשונה - הריאלית יותר - אופטימית הרבה יותר מבחינת עתידה של ישראל כמדינה יהודית; וכל זאת, בטרם לקחנו בחשבון נתונים אפשריים של הגירה ועליה, שינויים באורחות החיים ואת מגמת בלימת אחוז גידול הילודה בקרב הערבים, כפי שמראים ניתוחים סטטיסטיים הנגישים לכל דכפין.

חרדים, מתנחלים ודתיים לאומיים אינם ציונים

ונחזור לדבריו של ארנון סופר בעניין הראיון הרדיופוני שלו על המשפחה היהודית בישראל של 2016. לדבריו, בהשוואה לדמוגרפיה של העולם המערבי ובמיוחד באיחוד האירופי, שם קיים כבר כיום ריבוי טבעי שלילי, עם משפחות ובהן 1.2 ילדים בממוצע למשפחה, ולעומתם המשפחות החילוניות "במדינת תל אביב" כדבריו, הם משפחות עם 2.1 ילדים למשפחה, כפול מאירופה - ולכן הוא דוחה מכל וכל את התווית הפוסט ציונית של משפחות החילונים בתל אביב, ומעלה את שיעורי ילודתם על נס "כציונים לדוגמה", ביחס לאירופים הנכחדים של העולם המערבי שכן 2 ילדים להשקפתו הם הישג ביחס לעולם המערבי, "וכי עליהם להגביר את הילודה אם ברצונם למנוע את הפיכת ישראל למדינה דתית".
הדברים הלוו מקוממים יותר מכל, משום שפרופסור סופר מדבר על החרדים והדתיים במונחים של "חשש וסכנה קיומית לאופיה הציוני של המדינה" אותם ייחס בעבר לריבוי הטבעי של ערביי ישראל ביחס לכלל היהודים במדינה. אך לעומת הרצאותיו הקודמות, שהתעלמו מהמגזרים הפוריים בחברה היהודית, דומה שהוא התחיל להפנים את הסטטיסטיקה של ד"ר אברהם בן עזרא על הפילוח הפנימי של הריבוי הטבעי היהודיבמגזר הדתי חרדי, ממנו התעלם עד היום, והוא מציין, בחרדה ופחד קמאיים, שהחרדים, אותם הוא מכנה יחד עם המתנחלים "כאנטי-ציוניים", ומזהיר את שומעיו - "מפני השתלטות חרדית אנטי ציונית" לדעתו, על המדינה, משום שכבר כיום הם מתרבים בממוצע של 5 ילדים למשפחה חרדית בקו הירוק, כאשר המתנחלים "בשטחים" מובילים עם 6.5 ילדים בממוצע למשפחה.
לדבריו, מספרים אלה "יובילו בתוך זמן קצר להפיכתה של מדינת ישראל למדינה עם רוב יהודי דתי וחרדי, ולקיצה של מדינת ישראל כמדינה ציונית". עוד אמר (איך לא?) "שהמשך הגידול הטבעי של המתנחלים ביו"ש הוא "סופה של מדינת ישראל, וכי לא ירצה לחיות במדינה שכזו". כאן חייב הקורא לשאול עצמו, האם דברים אלה אינם בגדר גזענות לשמה, שכן, תמיד מגדירים טהרני השמאל את חששות אנשי הימין מהדמוגרפיה הערבית כגזענות ופשיזם...
מה אומר ומה אוסיף על מילותיו אלה: האם זו הציונות בה דוגלת קתדרת חייקין באוניברסיטת חיפה? ציונות שבה למיעוט "אריסטוקרטי" של השמאל מוקנית זכות ווטו למניעת מצב שבו רוב דמוקרטי של אוכלוסייה דתית, חרדית וציונית לאומית יחליט על-פי הזכות של הבחירה החופשית, לקבוע את אופיה של המדינה, ערכיה ודמותה? מצב שבו מי מקרב אנשי המיעוט יחליט לשבור את הכלים, לנטוש את המדינה ואולי אף חלילה לפתוח במרי אלים?
לי מובנת "ציונות" שכזו, כעריצות מתנשאת של מיעוט, ההופכת הלכה למעשה לפשיזם כהגדרתו המהותית, של אלה המעלים את דמות המדינה כהגדרתם לערך עליון, כזה המתגבר על, ומתעלם מזכות הבחירה החופשית של רוב מכריע של אזרחי המדינה בקביעת גורלם, אמונתם והשקפת עולמם היהודית והדמוקרטית?

סיכום

החרדים אינם עשויים מעור אחד, הם נעים בין המיעוט הסאטמרי האנטי ציוני, לרוב המגזרים החרדיים, מתנגדים וחסידים על הכוללים שלהם, שהם אזרחים שווי זכויות של מדינת ישראל אף אם אינם שותפים לערכיה הציוניים, הנחשבים בעיניהם לחילוניים ומנוגדים לתפיסת עולמם. חלקם הגדול של החרדים עדיין לא משרת בצה"ל, אבל קיימת מגמה גוברת של שירות בצה"ל, ושותפות בעשייה הכלכלית והחברתית של מדינת ישראל. חרף אי-הציונות של חלק מהחרדים, שלא כמו חלק ניכר מהמיעוט הערבי, הם אינם אויביה הפוטנציאליים של מדינת ישראל. על הציונות והגדרתה, עדיין קיימות מחלוקות גם בקרב מרבית היהודים החיים בישראל ובתפוצות.
יהודי החי במדינת ישראל הוא על-פי חוק אזרח שווה זכויות, וכך אף לא יהודים לפי חוק השבות (כאלה שפרופסור ארנון מתעקש שלא למנותם במניין הרוב היהודי) חרף העובדה שהם חברו מרצון ומבחירה לעם היהודי, ונאמנים למולדתם, בהיותם תושבים או אזרחים שווי זכויות של מדינת ישראל לכל דבר ועניין - גם אם אמונתם הדתית ותפיסת עולמם שונה. כל עוד אין אנשים אלה פועלים נגד חוקי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הזכות לאמונה ולחופש המחשבה מוקנית להם. יהודי, גם אם ייחשב "לא ציוני או אנטי ציוני", הוא חלק מהמדינה היהודית וערכיה, ומי שאין עקרון זה מקובל עליו, תמיד יכול לקום ולעקור למדינה אחרת, אם כללי הדמוקרטיה הישראלית אינם מתאימים לו.
לגבי החשיבה האסטרטגית בה דוגל ארנון סופר, יציאה מרוב שטחי יהודה ושומרון (להוציא בקעת הירדן) והסתגרות בגדרות, בתוכם יחיה רוב מוצק של האוכלוסייה יהודית, מבטאת חוסר הבנה משוועת של המציאות הטאקטית, האופרטיבית והאסטרטגית, שעל פיהן מתקיימת מדינת ישראל במזרח התיכון מזה 68 שנים.
לגדרות הביטחון בהן מקיפה מדינת ישראל את עצמה, ערך מוגבל בלבד כפי שכולנו נוכחנו, הן אינן חסם בפני אוכלוסייה ערבית עוינת שתיוותר מאחוריהן, ובוודאי לא תהווה חסם מהשאיפות הלאומיות המאחדות את ערביי א"י, לזכות השיבה כאסטרטגיה רבת שלבים. דרך פעולה זו של ארנון סופר וחבריו, המיועדת "לשמירת זהותה של ישראל כמדינה יהודית וציונית", לא רק שלא תשמור על הזהות היהודית, היא גם לא תוכל להגן על המדינה היהודית ממלחמת עולם מתמדת, והשמדה בדרך של התשה רבת שנים.
בטווח הקצר נסיגה לתוך "הקו הירוק" אולי תביא לרגיעה טקטית בשטח, עם מעט פיגועים, אך בטווח הבינוני, תביא להגברת עוצמת הפיגועים על-ידי בניית תשתית טרור צבאית דוגמת חיזבאללה וחמאס, עם נשק טקטי של רקטות קצרות טווח, מרגמות, נשק קל ומתווי לחימה בממד הקרקעי, האווירי, הימי והתת-קרקעי. ברמת האיום האסטרטגית, שכבר הודגמה בלחימה שהתנהלת במלחמת לבנון השנייה ובמבצעי צה"ל בעזה, כל שטח המדינה מצוי כבר היום באיום אסטרטגי, כולל המטרות הקריטיות של מתקני ההגנה האלקטרוניים שלה, הקריה הגרעינית בדימונה (שכבר הופגזה בעימות האחרון), שדות התעופה, מתקני הגז הימיים, תחנות הכוח, מרכזי הגיוס, מחסני החרום, מרכזי האוכלוסין הצפופים, ונמלי הים והאוויר, שהם הקשר היחיד לעולם החיצון.
עם כל אלה, תורת הביטחון של מדינת ישראל טעונה רפורמה המחייבת שידוד מערכות מעמיק, ובניית מערכת ביטחון להגנת פנימית של המולדת, ללחימה בטרור החיצוני והפנימי כאחת, באיזון משאבים עם מערכת ההגנה החיצונית שתיוחד בעיקרה ללחימה באיומים הצבאיים הקונבנציונאליים. אירועי האינתיפאדה השלישית הוכיחו כי מערכת ביטחון הפנים הקיימת לא מסוגלת להתמודד עם אירועי טרור נרחבים בלא תגבור כוחות צבאיים המאומנים בעיקר למתווים של מלחמה כוללת ולא לשיטור אזרחי. דבריו הנכונים של פרופסור סופר על בעיית הבדואים בנגב והשתלטות על אדמות מדינה, מחייבים הקמת מערכות ביטחון פנים וחוץ משולבות ומאוזנות משאבים, עליהן כתבתי זה מכבר סדרת מאמרים במגזין לביטחון לאומי של אתר News1 בסדרת מאמריי.

1. ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא הוא מהנדס בניין, בעל תואר שלישי בהנדסה אזרחית, חבר באגודת המהנדסים האזרחיים ASCE (ארה"ב) בדרגת Fellow, מתכנן עירוני, ומחברם של עשרות ספרים בתחום התכנון והבנייה - ספרי הדרכה וספרות מקצועית.
תאריך:  16/02/2016   |   עודכן:  16/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על תבהלה דמוגרפית וגאוסטרטגיה כושלת
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
מצטער, המספרים שהזכרת מופרכים
אהוד פרלסמן  |  16/02/16 11:07
 
- זוהי המתמטיקה של הדמוגרפיה
יוסי בלום הלוי  |  16/02/16 11:21
 
- אני כבר סתרתי, תקרא!
אהוד פרלסמן  |  16/02/16 11:57
2
כמה הערות:
אבנר צפוני  |  16/02/16 12:33
3
טעות אחת
משה, עורך-דין  |  16/02/16 13:19
4
השאלה היא מי יחסל קודם את
שבץ חלובה  |  16/02/16 14:08
 
- אם החרדים הם אויבך
ב_שמואל  |  16/02/16 16:55
 
- אתה פסיכי לא קטן בכלל
לא חרדי  |  16/02/16 18:46
 
- אני חילוני שנולדתי כאן
שבץ חלובה  |  16/02/16 21:03
 
- נניח שהנתונים שלך נכונים,
ב_שמואל  |  17/02/16 18:15
 
- תשובתך מתאימה
ב_שמואל  |  17/02/16 18:10
5
כשתגמרו לחשב תגלו כאן מדינה
איסלאמית וחרדית.  |  16/02/16 15:05
 
- לו שרות חובה ומילואים היה חשוב
ב_שמואל  |  16/02/16 17:08
6
לפי החישוב הזה אוכלוסיית מצרים
ב 83 תהיה  |  16/02/16 15:30
7
מי שאיפשר אחוד משפחות שזה סה"כ
זכות השיבה  |  16/02/16 15:53
8
לכל החושבים שהחרדים אויב:
יוסי בלום הלוי  |  16/02/16 19:04
9
אין דמוגרפיה בלי מתמטיקה
אב"ע  |  16/02/16 23:30
10
ארנון סופר אחד או שנים?
אברהם שלום  |  17/02/16 01:03
11
איך מסתירים נתונים לא מתאימים
ארנון הראל  |  17/02/16 23:31
 
- לא הבנת כלום
אהוד פרלסמן  |  18/02/16 02:43
12
קשקוש! פרופ' סופר צודק! ל"ת
עזרא מנצור  |  18/02/16 17:31
 
- מה הנימוקים שלך חוץ מהקריאה?
יוסי בלום הלוי  |  19/02/16 18:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
אם מותר לחיילות ולחיילים להתגפף ולצחק בטקסים "ממלכתיים" ורשמיים מול המקום שאמור להזכיר לנו כי "על חטאינו גלינו", אזי, מדוע אסור לאנטי דתיים ודתיות ממר"צ ומ"יש עתיד" להפוך את המקום הקדוש הזה ל"וודסטוק" של הזויים?
שמעון גרובר
גדרות הפרדה בכבישים בין-עירוניים יפחיתו את הקטל בכבישים
אהוד פרלסמן
מני נפתלי דומה לאדם שזכה בפיס מבלי לקנות כרטיס    בשעה שמתקבל הרושם שהוא הגיש תביעה חסרת סיכוי שמטרתה היחידה הייתה להשחיר את פניה של שרה נתניהו, הוא גם השיג את מטרתו, וגם זכה בתביעה
אסתר שניאורסון גרי
בית המשפט העליון הפך לגוף פוליטי, כוחני, אינטרסנטי, תוך שימוש בהצדקות בנוסח, שלטון החוק" ו"אמון הציבור"
יורם דורי
הצטרפותו המחודשת של פרץ לעבודה מהווה כנראה איום על יכולתו של הימין להחזיק תחת כנפיו את תושבי ערי הפיתוח הסובלים לא רק מפגעי הכלכלה והפרנסה, אלא גם מאיומי הטילים והמנהרות. האם מאחורי הזלזול של דוברי הימין מסתתר גם החשש מכוחו של עמיר פרץ לשנות את דפוסי ההצבעה של תושבי ערי הפיתוח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il