X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפסק הדין בעניינו של מני נפתלי יש משמעות רבה בנוגע למתן פיצוי לעובדים על התעמרות בהם, וזאת למרות שהצעת החוק בנושא טרם אושרה
▪  ▪  ▪
נפתלי. תהורה רבה [צילום: פלאש 90]

לפסק דינו של בית הדין האיזורי לעבודה בירושלים בעניינו של מני נפתלי יש משמעות רבה למעסיקים בכל הנוגע לסוגיית התעמרות בעבודה, או בשמותיה האחרים - "העסקה הפוגענית" או "התנכלות תעסוקתית.
ביולי 2015 אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה. לראשונה בישראל, התעמרות בעבודה עלולה להפוך לעוולה אזרחית, שניתן לפסוק בגינה פיצוי בסך של עד 120,000 שקל ללא הוכחת נזק.
הצעת החוק מטילה, בין היתר, חובה על מעסיקים לנקוט באמצעים סבירים על-מנת למנוע את ההתעמרות במקום העבודה. סעיף 6 להצעת החוק קובע, כי על מעסיק לקבוע דרך להגשת תלונה בשל התעמרות במקום העבודה ובירורה של התלונה, ומטיל חובה על המעסיק לטפל בתלונה ביעילות וללא דיחוי. עוד קובע הסעיף, כי מעסיק שמעסיק למעלה מעשרה עובדים, יפרסם תקנון למניעת התעמרות במקום העבודה(דוגמת החובה המנויה בחוק למניעת הטרדה מינית).
עד לפסק הדין בעניין נפתלי, עובדים אשר חוו התנהגות מטרידה ומשפילה שאינה פיזית (ושאינה בבחינת הטרדה מינית) אשר הופנתה כלפיהם באופן חוזר ונשנה, לא יכלו לפנות לבתי הדין בדרישה לפיצוי. אמנם, נסיבות אלו יכלו להיחשב כנסיבות המאפשרות התפטרות בדין מפוטר, אך עצם הפגיעה לא זיכתה אותם בסעד כלשהו בגין ההתעמרות.
חשוב לציין, כי לאורך השנים בתי הדין לעבודה פסקו פיצויים לעובדים אשר חוו התעמרות, אך זאת מכוח עקרונות של הפרת חובות תום הלב וההגינות. כך למשל, ביום בו ניתן פסק דינו של בית הדין בירושלים בעניינו של נפתלי, ניתן פסק דין על-ידי בית הדין בנצרת שדן, בין היתר, בטענות של עובד להתנכלות תעסוקתית. במקרה זה, לא הכריע בית הדין בשאלה האם התנכלות תעסוקתית הינה עילת תביעה עצמאית המזכה בפיצוי, אך פסק לזכות התובע 60,000 שקל תוך קביעה, כי נסיבות המקרה יכולות להיחשב התנכלות תעסוקתית המהווה גם הפרת חובות תום הלב וההגינות.
בעניין נפתלי התייחס בית הדין האזורי בירושלים באופן ישיר לסוגיית ההעסקה הפוגענית. למרות שהצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה עברה כאמור בקריאה טרומית בלבד וטרם הפכה לחוק, נפסק, כי נסיבות המקרה מצביעות על העסקה פוגענית חמורה, המצדיקה פיצוי בגין עוגמת נפש.
בית הדין התייחס להעסקה פוגענית כהתנהגות מטרידה ומשפילה שאינה פיזית, המופנית כלפי עובדים באופן חוזר ונשנה. התנהגות זו כוללת פגיעה בעובדים באמצעים מילוליים (צעקות, ביקורת לא מוצדקת, קללות, האשמות שווא, הפצת שמועות מזיקות וכדומה), פגיעה במעמדם של עובדים ומתן משימות משפילות, ניטור יתר, בקרת יתר, דקדקנות יתר, הפגנות שליטה והתנהגות אימפולסיבית והרסנית, ואף דרישה מן העובד לעבוד שעות עבדוה רבות ללא דפוס עבודה קבוע ומסודר המאפשר לעובד לתכנן את סדר יומו, לשהות עם בני משפחתו, לנוח מעמל יומו, ולתכנן את פעילויותיו בשעות הפנאי.
חשוב לציין, כי בית הדין לעבודה היה ער לכך שיחסי עבודה מעצם טיבם כרוכים בעימותים ובחיכוכים בין העובד לבין המעסיק ובין העובד לבין עמיתים לעבודה, וכי יש פעולות שעלולות לגרום לפגיעה בעובד אף כי הן חלק בלתי נפרד מעולם העבודה והפררוגטיבה הניהולית של המעסיק, כגון הערות על תפקוד וביצועים. בית הדין הבהיר, כי כל עוד הדבר נעשה על-פי מיטב שיפוטו של המעסיק ולא משיקולים זרים, באופן ראוי ותוך שמירה על כבודו של העובד, לא יהיה בכך משום העסקה פוגענית.
על אף שהצעת החוק טרם הפכה לחוק, אנו צופים, כי לאור פסק הדין והתהודה התקשורתית הרבה לה זכתה התביעה, תגבר המודעות לנושא בקרב עובדים. אנו מציעים לציבור המעסיקים להיערך מבעוד מועד ולשקול רענון של נהלי העבודה, ובכלל זה קיום הליכי בירור מסודרים במקרים עולות תלונות על העסקה פוגענית.

תאריך:  23/02/2016   |   עודכן:  23/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מני נפתלי / Meni Naftali
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
במסגרת יום הרדיו החינוכי, שיחול מחר יקדיש קול ישראל מרתון שידורים מהכנסת באמצעות שדרני התחנות הלימודיות. המשורר טובי סופר, ששירו "מאזינים מטלפנים לרדיו" עורר דיון ברשתות הרדיו וברשתות החברתיות, התארח באחת התחנות הללו, ויש לו מלים חמות על הרדיו האינטימי הזה
יצחק מאיר
כשמדינה אחת חורגת ומאיימת להפר את הבלימה ומרימה ידה על יד הדעת הנעלמה - קמות המדינות האחרות לאזק את הזרוע, או לגדוע אותה ובלבד שהעולם שיכול להיקרע ולהשתסף ולהיטרף באנדרלמוסיית משחיתים ולהידרדר לשלטון דמים, לא ייכנע לסוררים, וישיב את ממשלת הבלימה על הארץ
איתן קלינסקי
כ-95% מאלפי הפועלים שנפצעו ומהמאות ששלמו בחייהם בעשר השנים האחרונות, הם פועלים זרים סינים ופלשתינים, בולגרים ורומנים
מרק בריל
זו אינה עיתונאות, זו מסחרה עיתונאית    כל בכיר ציבור שפולט איזו שטות זכאי לתמיכתו, בתנאי אחד: שהוא אנטי-ביבי
נסים גבאי
מישהו שם לב לעומק השחיתות בישראל? המוסרית בעיקר? קחו את כל תגובות הציבור בישראל השוטף את רשת הפייסבוק ואחרות וקבלו תמונה שחורה של מציאות שחורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il