|
|
רביב דרוקר: "בחשיפה זו נעשֵה שימוש במכתב יוצא דופן, נדיר; מכתב שכתב [במרס 2012] פרופסור ברוך נבו, חבר לשעבר במועצה להשכלה גבוהה [המועצה ה-11 שמינתה שרת החינוך יולי תמיר]". "הוא כתב את המכתב החריף הזה לחברים החדשים באותו גוף פיקוח. הנה מה שהוא כתב בנושא הזה..." [צילום: מן הטלוויזיה]
▪ ▪ ▪
|
רביב דרוקר, זו פתיחת מסמך נבו, שאותה גם הצגת לצופיך ב ערוץ 10: "כאשר נכנסנו לתפקידנו כחברי המועצה ה-11 (מרץ 2007) קידמה את פנינו גיבנת תדמיתית ועובדתית כאחת, שצימחו המועצות שקדמו לנו. המל"ג היא גוף רופס בהחלטותיו, גוף שניתן לכופף אותו". חמש שנים קודם כבר העיד סגן יו"ר המל"ג דאז יצחק גלנור ל הארץ ב-31.7.2007 על הגיבנת שצימחו המועצות להשכלה גבוהה הקודמות: "ההוראה הוזנחה, והמערכת התרחבה בלי מדיניות מנחה. מל"ג תתחיל לדאוג לאיכות ההוראה והמחקר". להזכירך, רביב דרוקר, המל"ג הוקמה ב-1958, אבל רק ב-2007, לדברי גלנור, תתחיל למלא את התפקיד שיועד לה... אבל גלנור התפטר כעבור מספר חודשים, מבלי שהמל"ג התחילה למלא את תפקידה לדאוג לאיכות ההוראה והמחקר. על זאת העיד ברוך נבו במסמך שלו מ-2012 שהצגת לצופיך, וחזר וקבע כך מבקר המדינה בדוח החמור שלו על כשלונות מל"ג-ות"ת ממאי 2015.
|
|
|
דרוקר מצטט ממסמך חבר מל"ג ברוך נבו: "המל"ג הייתה צריכה לפתח מנגנוני בקרה של איכות הבוגרים בכל תוכניות הלימוד בכל המוסדות; לא ברמה הפרטנית הסטודנטיאלית, אלא ברמה התוכניתית, על-פי דגימה. המל"ג לא פיתחה מנגנונים שכאלה, אשר על כן, נודה על האמת: אין לנו מושג במל"ג ובות"ת מה איכות האמיתית של בוגרינו." [צילום: מן הטלוויזיה]
▪ ▪ ▪
|
אבל מי שמינתה את המל"ג ה-11 הכושלת הזו הייתה לא אחרת מאשר שרת החינוך דאז מטעם מפלגת העבודה יולי תמיר... אך בניגוד למל"ג ה-12 הנוכחית שמינה שר החינוך לשעבר גדעון סער, הממסד האקדמי היה מאוד מרוצה בהרכב שמינתה יולי תמיר למל"ג ה-11; הן מצד הייצוג החזק בה לאוניברסיטאות המחקר, והן מבחינת המעמד האקדמי הרם של החברים בה. אף על-פי כן, המל"ג ה-11 ה"נפלאה" הזאת כשלה לחלוטין, כעדותו של פרופ' נבו, שאותה הצגת, רביב דרוקר, לצופיך ב ערוץ 10. על השאלה היסודית, מדוע נכשלו נחרצות גופי הרגולציה על ההשכלה הגבוהה מל"ג-ות"ת לדורותיהם, כבר ענתה שרת החינוך ויושבת-ראש המל"ג ה-11 יולי תמיר כאשר ב ראיון לעיתונות בינואר 2008 אבחנה את ניגוד העניינים המבני במל"ג: "מרבית חברי המל"ג הם נציגי האוניברסיטאות והמכללות - כך שנציגי המפוקחים הם חברים בגוף המפקח".
|
|
|
רביב דרוקר מראיין את הכותב בתוכנית "המקור" על כשלון מל"ג-ות"ת: "הפקרות מל"ג-ות"ת נובעת מכך שהן מורכבות מנציגים של המוסדות להשכלה גבוהה. כדברי שרת החינוך דאז יולי תמיר, הבעיה היא שהמפוקחים מפקחים על עצמם. זהו גוף 'פיקוח' כושל שאין כדוגמתו בשום סקטור ציבורי אחר בישראל וגם לא בעולם הרחב." [צילום: מן הטלוויזיה]
▪ ▪ ▪
|
על האבחנה הנכונה הזו של שרת החינוך דאז מטעם מפלגת העבודה יולי תמיר, חזר, באופן בלתי תלוי, ארגון ה- OECD בסקירתו את כלכלת ישראל עת הצטרפה לארגון ב-2009. בסקירה החשובה והמקיפה לממשלת ישראל כתב ה-OECD: - "הקשיים ביישום רפורמות מראים על הצורך בחיזוק ניהוגה של הממשלה בישראל את מדיניות ההשכלה הגבוהה. בעוד שמשרד האוצר כבר משחק תפקיד מרכזי, הרי שמשרד החינוך איננו עושה כן, והגוף המרכזי במערכת ההשכלה הגבוהה, קרי, המל"ג, לפחות עד היום, ייצגה בעיקר את האינטרסים של המוסדות להשכלה הגבוהה". [...] "לסיכום, מסגרת ההשכלה הגבוהה חייבת לעבור רפורמה שלפיה תקבל עליה הממשלה את ניהוג הרפורמות במערכת. משרדי ממשלה מתמחים, כמו משרד החינוך, משחקים תפקיד שולי בפיתוח המדיניות עבור סקטור ההשכלה הגבוהה, הן במונחי הוראה, והן במונחי מחקר. זהו מצב שאינו מקובל במדינות ה-OECD האחרות. [...] יתר על כן, לדברי גורמים העוקבים אחר המערכת, המל"ג הינה קרובה מדי לאינטרסים של המוסדות להשכלה גבוהה מלהיות מסוגלת להבטיח פרספקטיבה מאוזנת בהתווית המדיניות". [מתוך "סקירת כלכלת ישראל" על-ידי ה-OECD ב-2009]
השתמשתי בהמלצות אלה של ארגון ה-OECD כדי לשכנע את שר החינוך הקודם שי פירון להקים את ועדת מסר-ירון לבחינת מבנה הרגולציה הכושלת על ההשכלה הגבוהה. אבל ועדת מסר-ירון, שסירבה לשמוע את עדותי, הגישה לממשלה דוח רע שהינו היפוך-האמת והיפוך המלצות ה-OECD לממשלת ישראל; מסמך, שמטרתו האנטי-דמוקרטית הייתה לנתק את מערכת ההשכלה הגבוהה מאחריותיות דמוקרטית החייבת לעבור מן המערכת דרך הממשלה אל הכנסת הנבחרת ומִמנה לציבור, כמקובל בכל הדמוקרטיות האחרות בעולם מלבד בישראל - כדברים לעיל של ארגון ה-OECD לממשלת ישראל בסקירתו. זאת הסיבה ששר החינוך נפתלי בנט דחה את דוח ועדת מסר-ירון האנטי-דמוקרטי, והדיח את ראשת הוועדה הרעה מסר-ירון מתפקידה כסגניתו. אני עומד לפרסם מסמך מפורט מאוד בנושא זה, שאגיש גם כתלונה למבקר המדינה ולפרקליטות המדינה על עבירה לכאורה של מרמה והפרת אמונים שמהווה דוח מסר-ירון לממשלה. אבל אני מאמין שדי במה שכתבתי כאן כדי לתמרץ אותך, רביב דרוקר, להגיב על האשמתי אותך בהטעיה רבתי את קוראי הבלוג שלך, כאילו כשלונות מל"ג-ות"ת החלו עם המינויים בחודשים האחרונים של נפתלי בנט למל"ג-ות"ת, כאשר באמת, הכשלונות האלה נמשכים מאז הקמת המל"ג הראשונה ב-1958, כפי שאתה עצמך הראית לצופיך ב ערוץ 10, והם תוצאה של המבנה הכושל של מל"ג-ות"ת, שבו המפוקחים הם המפקחים; מבנה כושל שאין לו אח ורע לכשלון בכל מדינות העולם מלבד בישראל.
|
|
|
דרוקר: "מנכ"ל מל"ג-ות"ת ה-11 שמונתה על-ידי יולי תמיר, משה ויגדור, "מורח את חברי הכנסת..." כלומר, משקר להם! [צילום: מן הטלוויזיה]
▪ ▪ ▪
|
לסיום - אדגיש, שכאשר חבר המל"ג נבו הפיץ את המסמך הקשה שלו לחברי המל"ג והות"ת במרס 2012; כבר היה מנואל טרכטנברג שנתיים וחצי בתפקיד יושב-ראש הות"ת, שהוא האיש שאמור היה להנהיג את המערכת כמקבל השכר הבכיר בה, ולשאת באחריות המרכזית לכשלים שמנה נבו יחד עם חגית מסר-ירון, סגנית יושב-ראש המל"ג בתקופה שהסתיימה לאחרונה. אבל מסמך נבו כלל לא הובא לדיון; לא במל"ג ולא בות"ת, והכשלים החמורים שנמנו בו לא תוקנו, כפי שמצא מבקר המדינה שלוש שנים מאוחר יותר, במאי 2015. גם דוח מבקר המדינה החמור על המל"ג לא נדון במל"ג עד עצם היום הזה...
|
|