X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תראו לאן הגענו. בדיחות דוד לוי היו די פופלריות בשנות ה-80 רק בשל הפער הנתפס בין קבוצת הרוב האשכנזית לבין דוד לוי כסטריאוטיפ של מרוקאים. מאז דבר לא השתנה אצלנו. ולא רק זה - יש מי ששם באותו סל ממש הומור נוסח "מרוקאי סכין" והומור הלועג ל"ערבושים"
▪  ▪  ▪
לוי. ארסנל של בדיחות [צילום: פלאש 90]

הדרך הבוטה ביותר להפגין פער בין תרבותי היא לעשות שימוש בהומור אתני מתוך כוונה לעלוב ב"אחר" ולהשפילו על היותו חלק מקבוצת מיעוט באוכלוסייה, השונה מקבוצת הרוב.
קליפורד גירץ, האנתרופולוג, קבע שמה שמגבש בני אדם ל"קבוצה אתנית" הם, מצד אחד, גורמים אוביקטיביים, שיוכיים, שאין לנו שליטה עליהם - כגון, מוצא ותכונות ביולוגיות. לעומתם, קיימים גם גורמים נרכשים והם סובייקטיביים ההופכים בני אדם לקבוצה אתנית. לדוגמה - אוכלוסייה המתגוררת במיקום גאוגרפי מוגדר ויש לה "אבות מייסדים" משותפים, שפה, דת, מנהגים ודפוסי התנהגות משותפים. כל הנ"ל יוצרים קווי מיתאר לזהות אתנית.
מה שקורה בדרך כלל - עקב מלחמות, הגירה, מסחר וכיוצא באלה, או עקב הסקרנות הטבעית להכיר תרבויות אחרות - הוא מה שנקרא "פער בין-תרבותי" - שבחלקו הוא פער שבתפיסה. עקב השוואה עם ה"אחר" - שיכול להיות בקבוצת המיעוט או הרוב האתני - נוצרת הזהות האתנית הייחודית.
הומור אתני ואתנוצנטריות
כדי להסביר מדוע הומור אתני פופולרי בעולם משתמשים חוקרים מתחום הפסיכולוגיה במושג "אתנוצנטריות". הגדרה קלאסית של המושג אתנוצנטריות מתייחסת לפרספקטיבה של חברי קבוצה בעלי זהות אתנית משותפת. חברי הקבוצה רואים עצמם במוקד וכל היתר נחותים יחסית אליהם. בני הקבוצה מטפחים גאווה עצמית, מתגאים בעליונותם היחסית ומאדירים את עצמם לעומת ה"אחר" הנחות.
אחת הטענות הקיצוניות שהועלתה במחקרים על אתנוצנטריות אומרת שדימוי סטריאוטיפי שמדביקים ל"אחר" הוא דרך תת-הכרתית להצדיק את העוינות שמרגישים כלפי אחרים. עוינות הצומחת מתוך אתנוצנטריות.
אפטה (Apte), אנתרופולוג של הומור בחברות קדומות ועכשוויות, גילה שכל עמדה קבוצתית הכרוכה בהאדרה עצמית ושנאת אחרים, בסטריאוטיפיזציה ובדעות קדומות מקורה באתנוצנטריות. אם תרבויות אחרות נחשבות כנחותות בעיני הרי זה מעלה את ערך הדימוי העצמי שלי. דעה קדומה שאימצנו מחזקת אתנוצנטריזם, כפי ששלילת הערכים התרבותיים של אחרים מטפחת הערכה עצמית ותחושות של עליונות.
ציטוט מהכתבה דלעיל ימחיש מהי פגיעה באתנוצנטריות ומה מחזק אותה ומעלה את הדימוי העצמי שלנו:
את בדיחת דוד לוי סיפרה מתוך כאב בתו, חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, בראיון טלוויזיה לפני כמה שבועות... אבל היא עצמה השתמשה באותם אמצעים כדי להשפיל ערבים. נציגת 'ישראל ביתנו' ... לוי-אבקסיס, לא תבחין כמובן בקשר בין הגזענות הטראומטית כלפי אביה לגזענות הזאת (נגד ערבים, תה), שגם מפלגתה שותפה בכירה לה.
מה שנחשב גכזענות בעיניה של לוי-אבקסיס הוא הומור אתני הלועג לסטריאוטיפ המרוקאי ותו לא.
הומור אתני בנוי על סטריאוטיפים
כל סוגי המגעים בין התרבויות מייצרים דעות, אמונות ועמדות מגובשות לגבי ה"אחר". "דימויים" של ה"אחר" - סטריאוטיפים - הם הבסיס ל"הומור אתני".
סטריאוטיפ מכיל אספקט תרבותי חזק. בני האדם בונים לעצמם תמונה מנטלית של סביבתם כדי להתמצא בה. מתרחש תהליך פסיכולוגי בו נוצר הסטריאוטיפ. יש בו יסודות חיוביים - הוא מאפשר התמצאות קלה במרחב התרבותי והחברתי - אבל גם יסודות שליליים. התוכן העובדתי שבו מאוד מעוות שכן הוא מבוסס בעיקר על תפיסות והכללות. יתרה מכך, סטריאוטיפ בנוי בדרך כלל על אמיתות שאיש אינו רוצה להתווכח איתן ולכן הוא שורד גם כאשר האדם לומד שבעצם הדברים שונים ממה שסיפרו לו.
סטריאוטיפים שאותם מאמצת קבוצה בעלת זהות אתנית מוגדרת, הם אבני יסוד להומור האתני מכיוון שהם מהווים הנחות יסוד הדרושות לשם יצירת הומור אפקטיבי - הומור המבוסס על רעיון מובן שאין צורך להתאמץ כדי לעכלו.
גם אם לא כולם שותפים לתפיסה הסטריאוטיפית כלפי קבוצות היעד. יש כאלו שפשוט נהנים מהומור אתני. גם כאשר אדם לא מקבל סטריאוטיפ מסוים, הוא יקבל אותו באופן זמני כדי ליהנות מההומור.
הומור אתני לא חייב להיות פוגעני
באופן כללי הומור אתני עונה על צורך אנושי לשחרר תוקפנות. זאת גישה שואבת מהתיאוריה הפסיכו-פונקציונלית של פרויד על בדיחות.
אבל הפונקציה הסוציולוגית החשובה ביותר של הומור אתני היא פיקוח על הסולידריות הקבוצתית וגם ניהול קונפליקט בין קבוצות. כאמצעי לפיקוח חברתי, ההומור האתני נותן ביטוי ישיר או עקיף למאפיינים סוציו תרבותיים של הקבוצה, מעודד זהות אתנית חזקה ודימוי עצמי חיובי של בני הקבוצה, ומאידך עשוי לשלול על-ידי לעג את מי שאינו קונפורמי לנורמות תרבותיות קיימות או מי שמכחיש זהותו האתנית כדי להשיג רווח אישי.
האם בהומור אתני יש כללים של "מותר" ו"אסור"? - אין "מותר" ו"אסור". הדרך הבוטה ביותר להפגין פער בין תרבותי היא כאשר עושים שימוש בהומור אתני כדי לפגוע בקבוצת מיעוט. בישראל, פער בין תרבותי בין קבוצת הרוב וקבוצות מיעוט היה והינו עדיין מקור לחוסר הבנה ומתח, למרות שמדובר בהבדלים שבתפיסות בעיקר. והשלב הבא בנסיבות המתאימות, יהיה הומור אתני פוגעני.
להלן דוגמה להומור פוגעני מתוך הכתבה דלעיל, "פרענקים וערבושים", שמציגה את הבדיחה הבאה: דוד לוי הולך עם אשתו ובנם. הילד נופל לבור. לוי שואל את אשתו: 'נוציא אותו, או שנביא אחר?"
ציטוט מתוך אותה כתבה ידגים את הסטריאוטיפ העומד בבסיס ההומור הפוגעני, המסר זהה: פרענקים וערבושים מתייחסים בזלזול לחיי ילדיהם. השכול שלהם הוא לא השכול שלנו. אנחנו מקדשים את החיים ("טוב למות בעד ארצנו"), והם מקדשים את המוות. להם לא אכפת שילדיהם מתים, יש להם הרבה; הם לא בני אדם כמותנו. את מה שסיפרו לנו אז על המזרחים מספרים עכשיו על הערבים — "מרוקאי סכין", או "מוות לערבים" — והדה-הומניזציה לעולם נשארת. משה יעלון, גלעד ארדן ורוני אלשיך אומרים שאי-אפשר להשוות בין השכול שלנו לזה של הפלשתינים, ונפתלי בנט אומר שהם שולחים את ילדיהם למות בעבור בצע כסף ... ההתנשאות השפלה של השרים כלפי רגשות ההורים הללו מכוונת כמובן לליבוי היצרים הכי נבזיים בחברה הישראלית. אם אינם בני אדם כמונו, כי אז מותר לנו, בני העם הנבחר, לעולל להם הכל. ראו אותנו, כמה קדושים ונעלים חיינו; ראו אותם, הפראים, כמה נחותים הם.
"עכשיו", ממשיכה הכתבה, "מספרים את הבדיחות מהסוג דלעיל גם שר הביטחון, שר החינוך, השר לביטחון פנים וגם המפכ"ל החדש. כי עכשיו זה מותר. כי עכשיו מספרים אותן על ערבים (תה.)".
ללמדך שבחלוף השנים משתנים קווי המיתאר של סטריאוטיפ קבוצת המיעוט. פעם היו אלה מרוקאים - פרענקים. כעת אלו הם הערבים - ערבושים. ואף-על-פי-כן גם בעיתות של מתח תוך תרבותי יש סיכוי ליישר קו; לשנות תפיסות בין תרבותיות.
בזאת גדולתה של שלישיית הבידור "הגשש החיוור".
יש גם הומור אתני שפוי - להקת "הגשש החיוור"
מה עושה קומיקאי ב"פורום ציבורי?" - אחת הטכניקות היא לשאול כמה משתתפים ממוצא מסוים יושבים באולם. כך הוא יודע ממה עליו להימנע כדי לא להעליב קבוצה גדולה בקהל. טכניקה נוספת היא על דרך של "הומור עצמי" והקטנת פרופיל הקבוצה החברתית שאליה שייך הקומיקאי. מיד בתחילת הערב הקומיקאי מזהה בקהל צופים ממוצא אתני זהה לשלו ומספר בדיחות המשפילות אותם במובן התרבותי והחברתי. רק אחר כך הוא מרשה לעצמו לעסוק בהומור אתני על קבוצות אחרות.
אי-אפשר לסיים רשימה על הומור אתני/גזעני מבלי להתייחס ללהקת הגשש החיוור. הלהקה, ששמה הולך לפניה עד עצם היום הזה, שאבה מהבדלים בין תרבותיים באוכלוסייה הישראלית את נושאי הבידור. ההומור שלהם האיר פנים לכל. הוא אפשר לכל אחת ואחד לצחוק לפחות על מישהו. כדי להיות פופולריים - נמנעו הגששים מנושאי אקטואליה ופוליטיקה.
המופיעים היו גברים בלבד. הם הצליחו לצחוק מתוך טוב-לב על כל קבוצה חברתית. זאת על-אף שהשתמשו בצורה מוגזמת בתנועות, הבעות פנים, תלבושת והיגוי של קבוצות אתניות. מחברי המערכונים של הגשש החיוור היו יוצאי תרבויות שונות בישראל - בעיקר אשכנזים וספרדים. הם דאגו להעשיר את המערכונים בתכנים עלילתיים מוכרים לכולם ולהתבסס על סמלים, גיבורים וטקסטים פופולריים כגון התנ"ך. כל זאת בכדי לאחד את הצופים ולהאיר פנים לקהל בכללותו.

תאריך:  28/02/2016   |   עודכן:  28/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הומור על פרענקים וערבושים
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
הומור אתני: "אורות וצללים"...
א. וינשטיין  |  28/02/16 10:10
 
- הישרדות וזהות ע"ח האחר
תרצה  |  28/02/16 12:10
2
מאמר מחכים ביותר
Abe 455  |  28/02/16 11:45
 
- הומר אתני שפוי
תרצה  |  28/02/16 12:17
3
אין קבוצות אתניות שאין עליהן
בדיחות  |  28/02/16 12:41
 
- הבעיה היא
תרצה  |  28/02/16 16:43
4
בחברה הצ'חצ'חית שלנו
פרענק פרך  |  28/02/16 12:42
5
נראה כי טיפשות
כבש 44  |  28/02/16 13:07
 
- הכלום, השומדבר, אי-יכולת להבין ל"ת
הם תמצית מהותך  |  28/02/16 23:41
6
דרך פתלתלה למסקנה
ברקוביצי  |  28/02/16 14:12
 
- על פרענקים וערבושים
תרצה  |  28/02/16 17:42
7
מאמר מקושקש ולא רלבנטי ל"ת
ירושלמית  |  28/02/16 14:14
8
יש לי הרגשה שחסרה כאן הפניה
אהוד פרלסמן  |  28/02/16 16:59
 
- הקישור
תרצה  |  28/02/16 17:48
9
חירטוטי שכל אקדמיים
חירטוטון  |  28/02/16 18:57
 
- הבנת הנקרא
תרצה  |  28/02/16 20:55
 
- סגנון בולשביקי מוכר
חירטוטון  |  28/02/16 21:35
 
- מה ענין שמיטה אצל תשמישי מיטה
מה הבדיחה ביהודון  |  28/02/16 23:50
10
שנאת ערבים זאת לא גזענות אלא
שבץ חלובה  |  28/02/16 20:03
 
- שבץ, קלעת לדעת היהודים השפויים ל"ת
בבר  |  28/02/16 21:24
 
- אוייב?
תרצה  |  28/02/16 22:11
 
- כנראה שלטמטום שלך אין תחתית
אפילו לא גזען  |  29/02/16 00:06
11
שום קשר בין פרענקים לערבושים
אהרון שחר  |  2/03/16 00:29
12
חוקרים .קבוצה אתנית הזויה!
יוסי ארגואן  |  2/03/16 06:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן ריס
כדאי שממשלת בריטניה תזכור את כל הבעיות שהאימפריה הבריטית יצרה בעולם בכלל ובא"י בפרט, תבין שהבעיות היום הן פועל יוצא של אותם מעשים וכי ממשלת בריטניה לא תמציא גבולות בין לאומיים היכן שאינם נמצאים ולא תעביר עלינו ביקורת לא מבוססת
ראובן לייב
סיבוכי המחלה, האורבים לאלה המסרבים להתחסן, הם קשים ומיותרים, ושאפו מיוחד לשר הבריאות שנטל על עצמו את היוזמה הברוכה לדאוג לחיסון ילדי המדינה
ישראל רוזנבלט
לציון 50 שנות הכיבוש הישראלי בשטחים יזם ארגון "שוברים שתיקה" פרויקט חדש: ייבוא סופרים מכל רחבי העולם כדי שיסיירו במשך שבוע בשטחים ויפרסמו את הגיגיהם בספר    ראיון קצר שנערך עם אחד מעורכי הספר, מייקל שייבון מארה"ב, מבהיר שהמטרה כבר סומנה מראש, מה שנותר זה רק להדביק את הטקסטים המתאימים    ראשוני הבאים נלקחו לקברו של ברוך גולדשטיין בחברון; מעניין אם האורחים גם יובאו לקברי 67 היהודים שנרצחו בטבח שהיה שם ב-1929
נסים ישעיהו
אותנו מטרידה העובדה שאצלנו, רשויות השלטון בכל הרמות, משתפות פעולה עם ארגונים של רוע צרוף ואין לאן לברוח מההשפעה ההרסנית של מציאות זו. ההשפעה הזאת מתגלה שוב ושוב ואיש אינו מנסה לעצור זאת
ציפי לידר
בשולי הכותרות: תזונה בריאה    סגולה לאריכות ימים    לא לרשלנות - קחו אחריות    מחוברים לנשמה    ולקינוח: פסוקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il