X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה קורה כשפקידי משרד האוצר מתחילים לטפל ולכתוב על נדל"ן ומה קורה כשפקידי משרד השיכון מטפלים בנושאים שלא למדו כהלכה? קצת משעשע, הרבה מדאיג במקום הצעות סרק, נא לדאוג לתיקון חוק המכר, כך שקונים שנתקעו יוכלו לקבל את כספם בקלות
▪  ▪  ▪
השרים כחלון וגלנט. עלולים להזיק [צילום: יואב פלי]

פקידה חרוצה מדוברות של משרד האוצר שלחה אלי (יום ה', 25.2.16) הודעה על הנחת אבן פינה לפרויקט בנייה, בהשתתפות שר האוצר משה כחלון. בין היתר כתבה: "שר האוצר אישר מתן היתרי בניה". היא כמובן טועה. היתרי בנייה ניתנים בישראל אך ורק על-ידי רשות מקומית.
זו דוגמה, לצערי לא יחידה, בהודעות בענייני נדל"ן המגיעות לעתים תכופות ממשרד האוצר. אין ספק שמדובר בעובדים טובים ומוכשרים, המבקשים לעשות את עבודתם בנאמנות. אבל, מה לעשות, הם לא בקיאים, ולא היו אמורים להיות בקיאים, בעסקי נדל"ן.
הנושא שייך לעובדים המיומנים של משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל. נושאי התכנון היו כל השנים בטיפול עובדי ודוברי משרד הפנים. כל הנדל"ן "נפל" על הפקידים והדוברים באוצר, כאשר השר כחלון החליט שהוא יהיה גם הבוס של הנדל"ן. התוצאה היא טעויות חוזרות ותכופות, שכבר נמאס לי להעיר עליהן.
טעויות של דוברים הן בעיקר דבר משעשע. הדברים רציניים בהרבה, כאשר שרי הכלכלה והשיכון מציעים לממשלה שורת תיקונים בחוקי המכר. נתניהו לא היה מעולם שר השיכון או ראש מועצת המקרקעין. גלנט עשה עסקת נדל"ן אחת בחייו, בנה או קנה וילה פרטית. הוא טרי בתפקיד שר השיכון וכמוהו גם חלק מפקידיו הבכירים. התוצאה כבר לא משעשעת, אלא עלולה להזיק.
אחת ההצעות המוזרות, שהממשלה מתבקשת לדון בהן היא למנוע שינויים מהותיים בשטחים משותפים בבתי מגורים. ההצעות הוגשו ללא דברי הסבר, כך שאפשר רק לנחש. נראה, שמדובר בהצמדת חלק מהשטח המשותף לאחת הדירות, למשל גג לדירה בקומה עליונה, או גינה בקומת קרקע. ראשית, הדבר מחייב תיקון בחוק המקרקעין, שאותו שכחו להכניס לרשימת החוקים שיש לתקן. מדוע? פשוט, לא יודעים. חוץ מזה, בשביל מה נחוץ חוק כזה? אם הדיירים רוצים להעביר שטחים מאחד לשני, מדוע לא? מדוע לנסות להתערב בחוק יסוד חופש הקניין?
הצעה מוזרה אחרת היא להגביל את משך ההתקשרות בין ועד הבית לבין חברת האחזקה. לא נחוץ. סעיף כזה כבר קיים, וממילא הוא חלק מחוקי יסוד.
אפשר להוסיף דוגמאות, אבל אסתפק כרגע בנושא בולט: הצעה שגם גופים אחרים ולא רק בנקים, יוכלו לתת לקונים ערבויות חוק מכר להבטחת כספם. על מי מדובר? שר השיכון חושב מן הסתם (הרי אין דברי הסבר) על חברות ביטוח. אבל, סליחה אדוני השר, זה לא נחוץ. חברות ביטוח רשאיות כבר כיום לתת ערבויות לקוני דירות. זה כתוב במפורש בחוק. הן כמעט לא עושות זאת, מדוע? אחת הסיבות היא, שזה לא בקו הפעילות הרגיל שלהן, לא מעניין אותן ולא נחוץ להן. אותו דבר לגבי בתי השקעות, אם חשבת על משהו כזה.
המצב היום, מר גלנט, אם אתה רוצה ללמוד משהו חדש על עסקות הנדל"ן כיום, הוא שותפות של בנק וחברת ביטוח למימון פרויקט (למשל בפרויקט דירות להשכרה ברמת השרון): חברת הביטוח נותנת את האשראי, והבנק נותן את הערבות. זוהי שותפות פורה המסייעת לכל הצדדים.
לא מאמין? שאל את עו"ד יצחק מולכו
במקום להציע הצעות מיותרות או בלתי-מעשיות עדיף שהממשלה תדאג להכניס תיקונים חשובים בחוק המכר (ערבויות לכספי קוני דירות). אחד מהם נוגע לקבלת כספי הערבות: אם שר או פקיד בכיר יזדקק אי-פעם לממש ערבות כזו, הוא יגלה את דרך הייסורים: עליו לפנות לבית המשפט, להגיש תביעה נגד הקבלן ש"נתקע" בבניית דירתו, להוציא צו פירוק נגד החברה הקבלנית, ואז להגיש למפרק את הוכחת החוב ולהמתין בתור הנושים. זה יקר מאוד (עורכי דין, אגרות), נמשך הרבה זמן, לא בטוח שתקבל את כל הכסף, ובינתיים אתה באוויר, ללא מקום מגורים.
לא מאמין? שאל כמה מרוכשי הדירות בקבוצת "חפציבה", או את מפרק רוב החברות בקבוצה, עו"ד יצחק מולכו, המקורב לשר הכלכלה בנימין נתניהו. אנא דאג, מר יואב גלנט, לתקן את החוק, כך שהקונה יוכל לקבל את כספו בהליך מהיר וזול.

תאריך:  28/02/2016   |   עודכן:  28/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
שחיקת הערכים היהודיים-ציוניים מהווה בעיה קיומית למדינת ישראל ולעם היהודי כולו והדרך היעילה להחזרת ערכים אלה והבטחת קיומנו לטווח הארוך היא חינוך והסברה מהגיל הרך עד למבוגרים ועד בכלל
רפי לאופרט
יש מי שגורסים שנתניהו הוא "שורד סדרתי" וכל מה שהוא עושה מכוון לכך, ולכך בלבד. אחרים סבורים שהוא מתמרן ומטשטש עמדות בלחץ המציאות והתנאים הבינלאומיים המורכבים בהם הוא מתפקד; כל אחד זכאי לאמונתו. אבל אם צודקים חסידי האופורטוניזם, אפשר שנתניהו מכין לנו הפתעה אסטרטגית בעתיד הלא רחוק ודווקא שותפיו לדעה ולאידיאולוגיה צריכים לעמוד על המשמר
יוני בן-מנחם
הסכם הפסקת האש בסוריה הוא חלקי ואיננו כולל את ארגוני דאעש ו"ג'בהת אלנוצרה". כישלון ההסכם והתהליך למציאת הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים עלול להביא לחלוקתה של סוריה
שמעון זיו
על-רקע החד-הוריות במפלגות האווירה נוצר מצב שהחברים האחרים ברשימה אינם מתבלטים, אינם מראים את יכולותיהם, וההצבעה היא לפי רוח האב הרוחני - דהיינו המנהיג, אם הוא מוצא חן כי הוא מדבר יפה יודע להציג נושאים ונוטל לעצמו את כל הקרדיט
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - סˍפקים, בדיעבד, לקוי מאוד, שבח ומלבים אש    שבוע טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il