במסגרת תמ"א 35 נקבעו שטחים פתוחים, מצומצמים בהיקפם, אולם כאלה שנועדו לאפשר ריאות ירוקות, ופארקים לרווחת התושבים, בעיקר במרכז הארץ בהם סובלים התושבים מפיתוח מואץ, ניצול כל מטר רבוע להפיכת המרכז "לשלמת בטון ומלט" כנאמר בשיר הידוע.
בתוקף זה נקבע מושג חדש- אזורי נופש מטרופולינים, תוך כדי ניצול פוטנציאל קיים שמאפשר ללא השקעות רבות להציע מרכזים כאלה לציבור הרחב. אחת ההחלטות הייתה לפתח אזורים אלו כמקשה אחת, ולא בחלקי חלקים, דבר שיביא לפיתוח מואץ בקצה אחד והזנחת הקצה האחר.
מרבית שטחים אלו נמצאים בידי מספר רשויות, ולכן נטל עליו משרד הפנים את הטיפול בתכנון הכללי, דא עקא שכסף אף פעם אין ולכן התכנון לא יצא לפועל עד כה דהיינו 10 שנים לאחר אישור תמ"א 35. וכמו שקורה למרבית הרצונות הטובים כאשר לא ממשים אותם מגיעה תקופה אחרת עם צרכים בוערים, ומקריבים את הכוונות הטובות על מזבח המולך.
במקרה שלנו נוצר חוסר חמור בקרקעות לבנייה לציבור ממעמד הבינים והדור הצעיר, דבר שהביא להאמרת מחירי הדיור, וניסיון למציאת פתרונות קסם שיבלמו את עליית המחירים, וזה בא כמובן על חשבון השטחים הפתוחים. בעבר עקב ההתיישבות המסיבית ביהודה ושומרון לא היה לחץ בתוך הקו הירוק ובמקום להשתמש בפרק זמן זה למציאת פתרונות ועריכת תוכנית דיור רב שנתית עצמו עינים.
גני תקוה, קריית אונו, גבעת שמואל, שלא לדבר על פתח תקוה ודומיהם, נמצאים בהליך פיתוח מהיר, תוך כדי בנייה מסיבית שהופכת אותן רשויות לצפופות ביותר, ומשנגמרים אצלם השטחים הם קורצים הצידה ורואים את אזור הנופש המטרופוליני, בו ניתנו לבעלי הקרקע זכויות בניה של 15% על-מנת לפצותם על הפיכת השטחים שלהם לאזור נופש.
הכפפת גורמי התכנון למשרד האוצר הביאה למחשבה מעוותת, שאפשר וצריך לנצל 15% אלה כחלק מפתרון נושא הדיור, ואת שאר השטח להשאיר חקלאי, כלומר שכחו כי צריך לתכנן את הא.נ.מ כמקשה אחת, וממשו רק חלק מהנושא בצורה מעוותת, כי המחסור שהיה פרי הבאושים של התושבים הקיימים, יהפוך לנחלת תושבים נוספים ואז לא יהיו עתודות לפתרון.
במקום לנצל את ההזדמנות שנקרתה על הדרך ולפתח את הפריפריה, ולהציע שם מחיר למשתכן נמוך ככל שיהיה, שוב הולכים על הפתרון הקל, מתחת לפנס ויוצרים בכיה לדורות, כאשר מנצלים את השטחים הפתוחים במרכז שממילא הם מצומצמים ומצמצמים אותם עוד יותר.
אולם גם אם נבחרה הדרך הגרועה הזאת, אז לפחות צמצמו את הנזק, ותעניקו לבעלי הקרקע הזכאים לאותם 15% בבניה על-ידי תוספת קומות במבנים שאמורים להבנות באזור, ואל תפגעו באזורי הנופש המטרופוליני.