X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההכרעה על מינויו של מנדלבליט

שלוש סטירות לחי

סלים ג'ובראן, נעם סולברג ויצחק עמית - כל אחד בנפרד וכולם ביחד נתנו סטירות לארבעה גורמים שהיו מעורבים בבחירתו של אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה ובהליכים נגד המינוי
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. טיהור [צילום: מן הטלוויזיה]

46 עמודי ההנמקה לדחיית העתירות נגד מינויו של אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה, כוללים כמה וכמה סטירות לחי. הלשון הג'נטלמנית האופיינית של סלים ג'ובראן, הלשון העשירה המתובלת במשפט עברי של נעם סולברג, והלשון המתוחכמת והצינית-משהו של יצחק עמית - שלושתן כוללות אמירות החייבות לעורר חשבון נפש אצל שורה של גורמים.

סטירה חזקה: יהודה וינשטיין

יהודה וינשטייו הוא שהוביל את החקירה בפרשת הרפז, שכידוע הסתיימה בכך שהאדם היחיד שיועמד לדין הוא בועז הרפז. עם זה אין לי בעיה. מטרתה של חקירה היא לגלות את האמת, לא ליצור סרט נע של כתבי אישום. כן יש לי בעיה עם הכתם שהטיל על מנדלבליט.
לדעת וינשטיין, היו שתי בעיות בהתנהגותו של הפצ"ר דאז. האחת: הוא לא אמר מיד לגבי אשכנזי לדווח שמסמך הרפז מצוי ברשותו, אלא ביקש לישון על זה לילה ונתן לו את ההנחיה למחרת בבוקר. השנייה: היו סתירות בגרסתו לגבי השיחות שניהל באותם ימים. על זה נוהלה החקירה הפלילית נגדו.
בא בג"ץ ואומר: קשקוש. לדעת ג'ובראן, מנדלבליט עשה את הדבר הנכון כאשר ביקש לחשוב כמה שעות ולא שלף מהמותן (כלשונו). לדעת סולברג, אפילו אם מנדלבליט טעה - הרי שלמחרת בבוקר הוא תיקן את הטעות. על זה להרוס שירות ציבורי מסור של עשרות שנים? ממש לא, קובעים השופטים. ולגבי הגרסאות הסותרות מזכיר עמית, שמדובר בחקירה שהתנהלה אחרי ארבע שנים ושגרסתו של מנדלבליט לא נבדקה עד תומה; ובכלל, לא בטוח שהיה מקום לנהל נגדו חקירה שולית שכזאת.
בשולי הדברים: מעניינת הסלטה שביצע וינשטיין. תחילה הוא דרש מהממשלה לדון בכשירותו של מנדלבליט לתפקיד מזכיר הממשלה, ואחרי חצי שנה קבע שאין מניעה למנותו ליועץ המשפטי. בכך, מעיר ג'ובראן, הוא הכשיר את כהונתו של מנדלבליט בתפקיד הקודם. יהיו שיאמרו: יושר אינטלקטואלי ובחינת כל מקרה לגופו. יהיו שיאמרו: רצון למצוא חן בעיני היועץ הבא, שיכול לפתוח כמה וכמה תיבות פנדורה.

סטירה בינונית: העותרות

אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון לא חויבו בהוצאות על עתירותיהן - בדרך כלל בג"ץ לא מחייב עותרים ציבוריים בהוצאות - אבל הדחייה של טענותיהן היא נחרצת וגורפת. למעשה השופטים אומרים לשתי התנועות: אל תמציאו לנו חוקים וכללים.
ועדת גרוניס שגתה כאשר הציעה רק מועמד אחד? לא נכון. איילת שקד חרגה מסמכותה כאשר לא ביקשה עוד מועמדים? לא נכון. הממשלה הייתה צריכה לדרוש עוד מועמדים? לא נכון. שקד פעלה משיקולים זרים? לא נכון. מנדלבליט היה חייב בצינון בין תפקיד מזכיר הממשלה לבין תפקיד היועץ המשפטי? לא נכון. אי-אפשר להסתפק בהסדר ניגוד עניינים? לא נכון. נפל פגם בהתנהלותו של מנדלבליט בפרשת הרפז? לא נכון.
לא הייתה אפילו טענה אחת של אומ"ץ (באמצעות יובל יועז) ושל התנועה (באמצעות אליעד שרגא) שקיבלה תמיכה כלשהי מבג"ץ. זה לא שהיה משהו בטענות, אבל משקלן לא הצדיק התערבות. רק בשוליים, משהו קטן: היה עדיף ששקד תיפגש עם כל חברי הוועדה ולא עם אחדים מביניהם. זהו. כל השאר היה תקין לגמרי.
ההערה המעניינת ביותר שייכת לסולברג: אנחנו לא מחפשים מלאכים לתפקידים ציבוריים אלא בני אדם. אם נדקדק כחוט השערה עם כל עובד ציבור - נשתק אותם מפחד הביקורת. אם נקפיד על כל כתם בכל מועמד - לא יהיו מועמדים ראויים. כדאי מאוד שהעותרים למיניהם יפנימו את פסק הדין בכלל ואת הפסקאות הללו בפרט.

סטירה חלשה: אשר גרוניס

אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון ניסו להיבנות, לפחות ברמיזה, מכך שאשר גרוניס היה החבר היחיד בוועדת האיתור שהתנגד למינויו של מנדלבליט. גרוניס סבר שיש צורך בצינון בין תפקיד מזכיר הממשלה לתפקיד היועץ המשפטי, ושתי העמותות קרצו לשופטים: תראו מה חשב מי שהיה הבוס שלכם עד לפני שנה.
זה לא עבד. לכל אורך הנימוקים, אין אפילו התייחסות אחת למעמד מיוחד כלשהו שהיה כביכול לגרוניס בוועדה. להפך. ג'ובראן אומר, שדווקא העובדה שגרוניס סבר שצריך צינון ויתר חברי הוועדה לא סברו כך, מלמדת שהתנהל בה דיון מעמיק בשאלה זו. הוא גם לא נפל מהכסא מכך ששקד נפגשה בארבע עיניים עם חלק מחברי הוועדה ולא עם גרוניס: מוטב היה שהפגישות יהיו עם כולם, העיר, אך חברי הוועדה הם אנשים מכובדים ומהימנים, וחזקה עליהם שלא היה בפגישות משהו בלתי תקין.
לזכותם של גרוניס והשופטים שכיהנו לצידו יש לומר, שמעולם לא הייתה לאיש מהם בעיה בכך שהנשיא יהיה במיעוט. זה בלט מאוד בעתירות נגד כהונתם של ראשי הערים שנחשדו בפלילים: שמונה שופטים חשבו שיש להדיח אותם, גרוניס היה היחיד שסבר שיש להמתין לבחירות. הנשיא לא ראה פחיתות כבוד בהימצאותו במיעוט, השופטים האחרים לא ראו בעיה לחלוק עליו בסוגיה מרכזית. ספק אם זה היה יכול לקרות אצל אהרן ברק ודורית ביניש.

תאריך:  02/03/2016   |   עודכן:  02/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלוש סטירות לחי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מנדלבליט הדליף פרטים מהחקירה
זבוב על הקיר  |  2/03/16 11:01
2
דעות מיעוט
יוסף שיודע  |  2/03/16 12:28
3
אנחנו לא צריכים לדאוג
דורין אלן בל-דותן  |  2/03/16 14:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירת יועמ''ש
איתמר לוין
סבור שגם אם מנדלבליט טעה כאשר עיכב את תשובתו לאשכנזי בנושא מסמך הרפז - הוא תקן את עצמו למחרת בבוקר    עמית: לא ברור שהיה בכלל מקום לחקור את מנדלבליט בפרשה
איתמר לוין
מצביע על הבעייתיות שבשימוש בעילת הסבירות בנוגע למינויים בשירות הציבורי; מציע להעדיף את השימוש בעילות הסמכות והפרוצדורה
אברהם פכטר
המינוי של מנדלבליט לתפקיד לא עבר בשקט, למרות וועדת האיתור שצריכה להמליץ לממשלה על שלושה מועמדים - ואכן היו שלושה ראויים, הוועדה כשלה בתפקידה והמליצה על מועמד אחד, לפי הפרסומים ראש הממשלה ושרת המשפטים תמכו במנדלבליט. האם מנדלבליט יצליח יותר - אני בספק, אבל העתיד ידבר בעד עצמו - ואולי נתבדה
איתמר לוין
טוענת שביטול ועדת האיתור יגביר את המשילות    על מערכת המשפט: לא ייתכן שנבחרי הציבור לא יוכלו לפעול בדרכים המקובלות ובעבור האזרחים שבשמם הם בכנסת
אביחי מנדלבליט
נאום היועץ המשפטי לממשלה הנכנס, אביחי מנדלבליט בטקס חילופי היועמ"ש [כ"ב בשבט תשע"ו, 01.02.2016]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il