X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נפגעת בתאונה מאופניים חשמליים? הדרך לקבלת פיצוי לא תהיה קלה. המחוקק ובית המשפט יצטרכו למצוא פתרון
▪  ▪  ▪
[צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

באוקטובר 2015 קבע לראשונה בית משפט השלום בתל אביב, כי אופניים חשמליים אינם מהווים "רכב מנועי" כהגדרתו בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד), ולכן אין מוטלת עליהם חובת ביטוח. כיום אנו רואים יותר ויותר את זוג הגלגלים הממונעים האלה סביבנו, ברחובות, בפארקים, בכבישים ועוד. לאור השימוש ההולך וגובר באופניים החשמליים, מדובר בקביעה בעלת משמעות רבה נוכח השלכותיה על כלל הציבור, השלכות אשר עליהן נעמוד על קצה המזלג בשורות הבאות.
בשנת 2014 נכנס לתוקף תיקון 12 לתקנות התעבורה, לפיו אופניים חשמליים אינם דרושים רישום או רישוי, תיקון אשר יצר חוסר ודאות באשר להחלתו של חוק הפלת"ד על נפגעים כתוצאה מתאונה בה היו מעורבים אופניים חשמליים. אחת ממטרותיו העיקריות של חוק הפלת"ד היא ניהול הליך משפטי יעיל ומהיר, כדי שהנפגע בתאונה יקבל את הפיצוי המגיע לו כמה שיותר מהר. מה שמאפשר זאת הוא העדר הצורך בהוכחת האחריות: בתאונת דרכים אין צורך לקבוע מי האשם, אלא חובת הפיצוי מוטלת מכוח חוק הפלת"ד על חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה.
בית המשפט הדגיש כעת, כי הכרעתו ניתנה מתוך הרצון למנוע הכבדה ביורוקרטית על כלל הציבור, תוך "מתן תמריץ שלילי לתופעה שבעיקרה חיובית, שכן היא גורמת לדילול עומסי התנועה והפחתת זיהום אוויר במקומותינו". עם זאת, לא ניתן מענה לקשיים שנוצרים מאי-החלת חוק הפלת"ד על תאונות בהן מעורבים אופניים חשמליים ולהשלכות על הנפגעים בתאונות אלה, הולכי רגל בעיקר.
במקרה של תאונה בין רוכב אופניים חשמליים ובין רכב, חל חוק הפלת"ד. הן הנהג והן רוכב האופניים רשאים לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה. עם זאת, בהעדר מעורבות כלי רכב מנועי כפי שהוגדר בחוק, מצב הדברים אינו פשוט והנפגע עלול להיתקל בקשיים רבים בדרך לקבלת פיצוי ההולם את עוצמת פגיעתו. זאת, בשני המקרים הבאים:
במקרה של תאונה בין הולך רגל לאופניים חשמליים, מאחר שחוק הפלת"ד אינו חל, תביעה לנזקי גוף צריכה להתדיין בהליך נזיקי נגד האשם בתאונה, כלומר: יש להוכיח אשם. קביעת אחריות בהליך נזיקי עשויה להימשך זמן רב ולרוב אינה פשוטה. אם נכשל הנפגע במלאכת ההוכחה, הוא עשוי להיוותר במומו וללא כל פיצוי. זאת ועוד: גם אם צלח הנפגע את מלאכת ההוכחה, לעיתים מדובר בנזקים קשים, ולא תמיד עומדת לרשות הצד הנתבע היכולת לממן פיצוי אשר הוטל עליו על-ידי בית המשפט, זאת להבדיל מחברת ביטוח.
במקרה של תאונה עצמאית של רוכב האופניים החשמליים, נזק בגין תאונה עצמאית יהיה בר-פיצוי רק אם רוכב האופניים היה מכוסה בזמן התאונה בביטוח ספציפי, כגון: ביטוח תלמידים, ביטוח תאונות אישיות ואף במסגרת מחלקת נפגעי עבודה של המוסד לביטוח לאומי אם התאונה התרחשה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.
לאור כל זאת, ברור שהחוק ופסק הדין לא נותנים מענה לכלל ההשלכות של אי-החלת חוק הפלת"ד על תאונות דרכים בהן מעורבים אופניים חשמליים. האינטרס הציבורי בשמירה על שלמות הגוף ובמתן פיצוי הולם בפגיעות גוף, אינו נופל מהאינטרס הציבורי בהפחתת זיהום האוויר. על כן, ולאור הסכנות הטמונות בשימוש באופניים חשמליים, לא יהיה מנוס מהסדרת הסוגיה במלואה על-ידי המחוקק ובתי המשפט בעתיד הנראה לעין.

לאתר המחבר
תאריך:  07/03/2016   |   עודכן:  07/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפלת"ד לא חל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אז אם כך גם מכונית חשמלית היא
שבץ חלובה  |  7/03/16 12:13
2
אז מה כן ?
אני1  |  15/03/16 21:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הקש והגמל, הנחתת השפה, העדפה, קרב על שליטה ומרחיבים    שבוע טוב
יעקב אסתרליס
קיימים כל מיני סיפורים פיקנטיים על הסיבות, אך לדעתי מה שכיוון אתגברת קלינטון היה ריח הכסף
איתמר לוין
רם וינוגרד, כמו שופטים אחרים, לא העביר לידיעת הרשויות את החשד שהתעורר לביצוע עבירה פלילית חמורה תוך כדי ההליך. יש שופטים שדווקא כן עושים זאת, וזו צריכה להיות מדיניות הרוחב המחייבת
אסתר שניאורסון גרי
האמת היא שהערבים אינם זקוקים ל'לוחם' מגלי צה"ל ולא ל'לוחמת' מהמחנה הציוני   הענק המוסלמי כובש חלקה אחר חלקה - מסומליה דרך טורקיה ופקיסטן והיום מציף בהמוניו ובחיתתו את אירופה
נחמן פביאן
יחסי אירופה-ישראל - בחינה מחודשת    ראשי האיחוד האירופי החליטו כי ב-2016 יערכו רוויזיה כוללת במטרה לגבש מדיניות חדשה שתכליתה לתת מענה גם למציאות המזרח תיכונית החדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il