אחד הגורמים המבטאים הישגים נמוכים של תלמיד היא רמה נמוכה של ביטחון עצמי בכיתה. הערכה עצמית נמוכה של תלמיד יכולה לנבוע ממספר סיבות:
1. בריאות לקויה
2. נָכוּת
3. אירועי חיים שליליים
4. הזנחה הורית
5. קושי לגבש חברויות
6. הַצָקָה
7. התעללות (פיזית ומינית)
8. אפליה (גזע, מין, דת, מעמד)
9. נטייה מינית
10. חוסר שליטה
דוגמה לאחד מסוגי האפליות האילו היא אפליה על-רקע דתי. דרך אחת שבה האפליה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי היא סוג של "אפליה שקטה" בכיתה. כלומר, מבלי לומר זאת ישירות, רוב התלמידים בכיתה מרגישים לא בנוח מהנוכחות של בעל המיעוט הדתי.
מכאן עולה השאלה – איך אתה, כמורה, גורם לו להרגיש מספיק חשוב כמו כל שאר התלמידים בכיתה? לפי דעתי, הדרך הטובה ביותר היא להשתמש בו למתן דוגמאות מנושא השיעור.
כך, לדוגמה, כאשר בכיתה של יהודים בישראל מגיע תלמיד מוסלמי, הוא מרגיש טיפה נבוך ולא בנוח. הסיבה לכך היא ברורה – המצב הפוליטי הבעייתי בין יהודים למוסלמים במדינת ישראל ובין מדינת ישראל לעולם הערבי.
כמורה, על אחריותך לדאוג כי אף תלמיד לא יופלה לרעה בכיתה! לכן, מן הראוי שתיתן לו עדיפות בכיתה. אך לא רק לתת לו באופן אישי אלא גם לתרבותו על פני התרבות של הרוב בכיתה.
למשל, במידה ואתה מלמד טכניקות לפיתוח הזיכרון האנושי ואחת מהטכניקות היא זכירת מילים באמצעות מנגינות, אתה מבקש מהאימאם שידגים לך כיצד הוא קורא פסוקים מהקוראן דרך מנגינה.
הדגמה כזאתי נותנת לגיטימציה בכיתה לתרבותו של המיעוט ולא גורמת להם להדחיק את תרבותם לטובת תרבותו של הרוב. יש לכך חשיבות עליונה ביצירת שוויון בכיתה ובהעלאת הביטחון העצמי של כל התלמידים.