X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בית המשפט הטיל על עיריית נתניה את האחריות לנזקים שנגרמו ליזמים בשל מסירת מידע תכנוני שגוי, אם כי לא רכיבי התביעה התקבלו
▪  ▪  ▪
העירייה תשלם 1.5 מ"ש

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, ורדה פלאוט, פרסמה (6.3.16) פסק דין חשוב, הדן בחיוב העירייה בנזקי חברות בנייה פרטיות, בגין מידע תכנוני שגוי שמסרה ושעליו הסתמכו התובעות.
החברות התובעות חפצו להתקשר עם בעלי שתי חלקות מקרקעין בהסכם קומבינציה. לפני חתימת ההסכם ניגשו נציגי התובעות אל עיריית נתניה, כדי לקבל מידע תכנוני לגבי הקרקע. העירייה הודיעה בכתב, כי על המגרשים חלה תוכנית נת/100/ש/1, שמכוחה ניתן לבנות עליהם 15 יחידות דיור בעשר קומות ובשיעור כולל של 167%. התובעות סברו, כי בהתאם לכך ובהתחשב ב"תקנת שבס" (המתירה הוספת יחידות דיור בשיעור 20%) יוכלו לבנות 19 יחידות דיור, ולפיכך התקשרו עם בעלי המקרקעין בהסכם לפיו יבנו 19 דירות, מתוכן שש עבור הבעלים.
לאחר חתימת ההסכם פנו התובעות לעירייה על-מנת לקבל היתר בנייה על-פי המידע שנמסר להן. אז התברר, כי המידע שמסרה העירייה היה שגוי וכי על המקרקעין חלה תוכנית אחרת, הלוא היא תוכנית נת/6/556, המקנה לבנות רק 12 יחידות דיור, בשש קומות ובשיעור כולל של 132%.
התובעות הגישו ערר על החלטת הוועדה המקומית לדחות את בקשתן לאישור תוכנית הבינוי שהגישו בהתאם למידע שקיבלו, אך הערר נדחה. תוכניות נוספות שהגישו התובעות להגדלת אפשרויות הבינוי אושרו, כך שהותר להן לבנות 16 יחידות דיור באחוזי בנייה של 154.5%. בשל הפער בין המידע הראשוני לבין התוצאה בפועל, הגישו התובעות את תביעתן נגד העירייה.
ראשית נדרש בית המשפט למספר טענות מקדמיות שהעלתה העירייה. זו טענה שהגורם האמון על מסירת מידע תכנוני הוא הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וזו האחרונה היא בעל הדין הנכון של התובעות. ביהמ"ש דחה טענה זו, שכן המכתב המכיל את המידע השגוי נשלח לתובעות על-ידי מחלקת מידע תכנוני של העירייה עצמה ונחתם על-ידי עובדת העירייה.
עוד טענה העירייה, כי פעלה בהתאם לתפקידה הסטטוטורי ועל-פי סמכויותיה, ולפיכך אין כנגדה עילת תביעה. טענה זו נדחתה אף היא על-ידי ביהמ"ש שהפנה לע"א 2413/06, שם הטיל ביהמ"ש על הרשות אחריות נזיקית בגין מסירת מידע תכנוני שגוי, הגם שנמסר במסגרת תפקידה הסטטוטורי. בתוך כך דחה ביהמ"ש את טענת העירייה, לפיה היה על התובעות לקבל את המידע התכנוני מבעלי המקרקעין.
מכאן עבר בית המשפט לדון בעילת התביעה עצמה. התובעות טענו, כי בהתאם למידע השגוי שמסרה העירייה, היה עליהן לשלם היטל השבחה בסך 22,031 שקל, בעוד בפועל נאלצו לשלם 1.4 מיליון שקל. העירייה טענה, כי התובעות לא השיגו על הסכום הנדרש בהליך המיועד לכך, וכי שילמו את ההיטל בגין הגדלת מספר הדירות מ-12 ל-16, כך שהנכס הושבח בעליל.
ביהמ"ש קיבל את טענת התובעות, בנימוק לפיו התובעות ציפו - בהסתמך על המידע השגוי שמסרה העירייה - לשלם היטל בסכום נמוך, וכלכלו את צעדיהן בהתאם (הסכימו להעברת שש דירות לבעלים, למשל). משנאלצו התובעות לשלם סכום גבוה בהרבה מהמצופה על בסיס המידע השגוי, על העירייה לפצותן בגין הפער.
התובעות טענו עוד, כי על-פי המידע השגוי ובהתאם לתקנת שבס יכלו לבנות 19 דירות, אך בפועל קיבלו אישור ל-16 בלבד. ביהמ"ש קבע, כי החלת תקנת שבס אינה אוטומטית והיא לשיקול דעת מוסדות התכנון. לפיכך נדחה רכיב תביעה זה.
ביהמ"ש אישר לתובעות סכום של 20,000 שקל בגין הוצאות הליכי תכנון שנאלצו להוציא, ואשר לא היו אמורות לשלם על-פי המידע השגוי. עוד הכיר ביהמ"ש בנזק בשל עיכוב הבנייה שנגרם בשל מסירת המידע השגוי, ופסק פיצוי לתובעים רק בגין סכומים ששילמו בפועל. נזקים נוספים שנתבעו נדחו בהעדר הוכחה. בסך-הכל חויבה העירייה בתשלום של 1.5 מיליון שקל (שליש מסכום התביעה) בתוספת הוצאות בסך 100,000 שקל. את החברות ייצג עו"ד שמואל אריאלי, ואת העירייה - עו"ד קובי אסולין.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  15/03/2016   |   עודכן:  15/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ורדה פלאוט
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
הדוד ברני האהוב מבטיח עולם ומלואו, והדונלד מבטיח עולם חדש, אחרי שיהרוס את זה הקיים    קרב איתנים עוד יתרחש בין הכחולים לבין האדומים, וכלל לא ברור אם האדומים יוכלו לגבור על הכחולים
גיא רוה
לאם שכר נטו של 13,300, שכר דירה של 4,500 ומזונות מהאב עבור הילדים בסך 2,875. כלומר האימא פותחת את החודש עם 11,675 שקל    לאב שכר נטו של 12,500, שכר דירה של 4,500 ותשלום מזונות לאם על סך 2,875. האבא פותח את החודש עם 5,125 שקל
אורנה רב-הון
אוֹקִיר אֱנוֹשׁ מִפָּז וְאָדָם מִכֶּתֶם אוֹפִיר ישעיהו פרק יג' פסוק יב'    בהשראת הזוהר הקדוש פרשת וַיִּקְרָא
יוסי ברנע
ביקורת על מאמרו "כותל הפיוס", הארץ מיום    כותב על יחסו לחרדים ומעיר ש"מעולם לא חשבתי שהחרדים הם אויבי העם"10.2.16
רועי אורן
חשוב שתהיינה נשים מצחיקות אשר לא חוששות לחבוט בסטראוטיפים נשיים שקבעה החברה הישראלית, אשר גם כיום מפלים את המין הנשי שלא בצדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il