X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט הכיר כ"תאונה" בחלחולו של חומר ניקוי לצמיג הרזרבי שהוחזק בתא המטען
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

האם נזק שנגרם לרכב במשך זמן רב ולא באירוע חד-פעמי יכול להיות מוגדר כ"תאונה" ולזכות בתגמולי ביטוח? כלומר: האם לפי הפוליסה התקנית, "תאונה" חייבת להיות פתאומית? סוגיה משפטית זו נדונה בפסק דין מרתק שניתן לאחרונה בבית המשפט השלום בתל אביב.
מעשה שהיה כך היה. אישה הניחה בתא המטען של רכבה החדש חומר ניקוי חזק במיוחד. חומר הניקוי נותר ברכב ולאחר מספר חודשים האישה החלה להרגיש ריח חריף. חיפוש בעקבות מקור הריח הוביל אל בקבוק חומר הניקוי, שהוצא והושלך אחר כבוד לפח האשפה.
כעבור כשנה וחצי התגלה תקר באחד מגלגלי המכונית, וכשבעלת הרכב ביקשה להחליף את הגלגל - היא גילתה, כי הצמיג החלופי התכסה בחלודה. האישה הייתה סבורה, כי זהו "פגם בייצור" אולם בדיקה מקיפה שנערכה במוסך העלתה ממצאים אחרים. הסתבר שחומר הניקוי חדר אט-אט למערכות הרכב, תוך שהוא פוגע לא רק בגלגל החלופי אלא גם בחלקים נוספים (אפילו עד מוט ההגה).
הפניות לחברת הביטוח להכרה באירוע כתאונה נדחו על הסף. חברת הביטוח הייתה בטוחה שהתביעה בעניין תידחה על הסף, ולכן שלא כמנהגה, לא הסכימה לשלם ולו שקל אחד בגין הנזק שנגרם לרכב. כאשר הוגשה התביעה, טענה חברת הביטוח: "התובעת לא הצביעה על מועד מדויק שבו הנזק נגרם. לא היה כאן אירוע של תאונה פתאומית והפוליסה לא מעניקה כיסוי לאירועים מסוג זה". אולם החלטתו של השופט אלי ספיר הפתיעה אותה.
בית המשפט בחן את הסוגיה במחלוקת לעומק ובעזרת שני פסקי דין (מבית המשפט העליון ומבית המשפט באנגליה) קבע, כי תאונה המזכה בתגמולי ביטוח לא חייבת להיות אירוע פתאומי. פוליסת הביטוח במקרה זה הייתה פוליסת ביטוח רכב תקנית שנרכשה בהתאם לתקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאי חוזה לביטוח רכב פרטי). כידוע, זוהי פוליסה אשר מחייבת את חברת הביטוח, וכל התניה בה צריכה להיות לטובת המבוטח.
בשלב ראשון קבע השופט ספיר, כי התקיים "יסוד הסיכון": האירוע המתואר נכנס תחת הגדרת "תאונה מכל סוג שהוא" בפוליסת הביטוח התקנית. ביטוח נועד לכסות את המבוטח בגין נזקים שנגרמו מאירועים מקריים או בלתי צפויים, גם אם הנזק היה תולדה של טעויות המבוטח עצמו (ומכאן נשללה אחריותה של התובעת מבחינת אשם תורם). לאחר מכן הודגש, כי נושא ה"פתאומיות" לא יכול לסכל את התביעה, שכן בבית המשפט העליון נפסק זה מכבר, שבהגדרת המונח "תאונה" בפוליסת הביטוח אין להכליל יסודות של מיידיות או פתאומיות.
בית המשפט הפנה את הצדדים לפסק דין שניתן במקרה דומה בבית המשפט באנגליה. שם היה מדובר על עץ שניטע בחצר אחת ושורשיו חדרו עם השנים תחת בית השכן. כמו בבית משפט השלום בתל אביב במקרה שלנו, גם בית המשפט באנגליה מצא שהאירוע הוא אירוע תאונתי המזכה בתגמולי ביטוח. זאת ועוד: יסוד המקריות התקיים ב"תאונה", שכן בעלת הרכב לא צפתה את הנזק ואף לאחר שהבקבוק הוצא - הנזק לא התגלה.
עוד הודגש בפסק הדין, כי התנהגות התובעת הייתה תקינה לגמרי. אם לצטט מפסק הדין, "אדם שם חומר ניקוי בתא המטען של רכבו. אין מדובר על חומר רדיואקטיבי או כזה שהשימוש בו נעשה בידי בעלי מקצוע מיוחדים ובמקרים יוצאי דופן".

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין.
תאריך:  16/03/2016   |   עודכן:  16/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלי ספיר
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד אריאל פל
בעלי קרקע עתרו נגד תוכנית שהשביחה את אותה קרקע - ובית המשפט קבע: מדובר בסממן מובהק של חוסר תום לב
יוני בן-מנחם
הודעת הנשיא פוטין הותירה סימני שאלה רבים בקשר לעתיד סוריה אך נראה שהיא נועדה בעיקר להפעיל לחץ על בשאר אסד להגיע להסדר מדיני    המלחמה בסוריה עדיין לא הסתיימה, יש הפסקת אש אך כל האפשרויות פתוחות
עמוס גלבוע
הטרור הזה התחיל כבר ב-2011 בשטחי יהודה ושומרון, במסגרת מדיניות שנקראה "ההתנגדות העממית בדרכי שלום"    "דרכי שלום" פירושו רצח יהודים שלא בנשק חם
ארי בוסל
טראמפ אומנם גס רוח, מעליב ופוגע בכולם, אינו מתנהג בצורה ״נשיאותית״ וייתכן כי לא ניתן למצוא בו יושרה וערכים אמיתיים, אך הוא אינו נאצי, ומערכת הבחירות בארה״ב אינה מסע תעמולה ושילהוב המונים של היטלר או מוסוליני
שמעון זיו
המערכת היא טכנית בעיקרה    מורה שנכנס להעביר שיעור בחשבון רואה את תפקידו בהעברת הטכניקה הנרכשת, אין לו כל יחס אישי לתלמיד היושב מולו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il