X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במרוצת השנים התברכה המסעדנות הישראלית בשפע של מאכלים, שהגיעו לכאן מכל קצות הגלובוס, כשהם מצליחים להטביע עליה את חותמם המרשים - מי יותר, מי פחות. הצצה חפוזה למעמקי הצלחת
▪  ▪  ▪
כבר לא רק בורקס וביצה בצד [צילום: משה שי/פלאש 90]

כיאה למדינה של קיבוץ גלויות, אימצה המסעדנות הישראלית אל חיקה שפעת מטבחים מארצות הפזורה. במרוצת השנים הם אף הספיקו להטביע עליה היטב את חותמם המרשים. אלא שברבות הזמן לא איחרה התוצאה מכך להגיע) המטבח הישראלי המקורי פשוט איבד את מהותו העצמית, ובמקומה הוא ספג לקרבו בליל של טעמים זרים - מין של "מיש-מש" כזה, לא לפה, לא לשם.
תרומה נכבדה ל"מיש-מש" הקולינרי תרמו, מן הסתם, עשרות שפים, המופקדים בישראל על הבישול. לא מעטים מהם טרחו ליצור במו-ידיהם מין יצור-כלאיים של המטבח הישראלי המקורי, כשהפכו אותו למטבח ים-תיכוני. לעומתם הקפידו שפים רבים אחרים לשמר דווקא את טעמי המטבח המסוים של המדינה שאותה ביקשו לייצג במטעמיהם.
בדרך זו צצה שורה נכבדה של מסעדות אותנטיות, שבסופו של דבר אינן אמורות "לבייש את הפירמה", ככל שהדברים אמורים בהקפדה על נאמנות קולינרית לאומית, זו או אחרת. אלא שלא תמיד נשמרו הכללים. דוגמה אופיינית לכך הן המסעדות המתקראות משום מה "סיניות", ושבסך-הכל הן, בעצם, תאילנדיות גרידא. דוגמה אחרת לסטייה מהנורמה הן אותן מסעדות המתיימרות להיות "ארגנטינאיות", אלא שהמרחק ביניהן לבין ארגנטינה הוא כמרחק שבין תל אביב לבואנוס-איירס.
מפה ומשם
בשנים הראשונות לקום המדינה עדיין שלט בארץ, שלטון ללא מיצרים, המטבח היהודי הקלאסי, עם השפעה דומיננטית של יהדות מזרח-אירופה. נציגיו הבולטים היו הגפילטע פיש, הטשולנט והקיגל. החרה-החזיק אחריו המטבח הערבי-מזרחי, עם החומוס, הטחינה והפלאפל, שנותרו עד היום כמאכלים המזוהים עם מה שקרוי קולינריה ישראלית מקורית.
בעקבותיהם בא המטבח הבלקני, שבמשך שנים היה דומיננטי. הוא כלל את הבורקס, הקבב, המוסקה והסופלקי. ולא שכחנו את המטבח הרומני, עם הממליגה והצ'ורבה; את המטבח הבוכרי, עם האושפלאו; את המטבח האנגלי, עם הפיש והצ'יפס; את המטבח ההונגרי, עם הגולש והפפריקה; את המטבח האוסטרי, עם השניצל והכופתאות, את המטבח הצרפתי, עם כבד האווז והקרפים למיניהם; את המטבח הספרדי עם הטאפאס; את המטבח הפרסי, עם הגונדי והחורשט; את המטבח ההודי, עם הקטניות והירקות; ואת המטבח היפני, עם הסושי שלו.
אבל שני המטבחים, שהותירו יותר מכל את חותמם על הקולינריה הישראלית, הם ללא ספק המטבח האיטלקי והמטבח התאילנדי. מטבח ארץ המגף שיגר אלינו את הפסטות, הפיצות והלזניה, ואילו המטבח של מלוכסני העיניים הביא לכאן את אטריות האורז, על הוואריאציות ללא סוף שלהן..

תאריך:  20/03/2016   |   עודכן:  20/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
ועדת הערר אינה חייבת להידרש בהחלטתה לכל הטענות שהועלו בפניה, כאשר ברור שהטענות הנוספות לא ישנו את התוצאה הסופית
ד"ר דורון מנשה, איל גרונר
בעקבות פרשות זדורוב ושלום עובדיה: האמצעי הטוב ביותר לטיפול בסכנת הודאות השווא הוא אסטרטגיה חדשה, בה יהיה על בית המשפט לבחון את כל השערות החפות הסבירות
חיים משגב
לנשיא יש תמיד דברים דחופים יותר לענות בהם. למה להתייחס לעניינים שוליים, כמו בקשת חנינה שנשלחה אליו לפני יותר משנה של מי שישב באותה לשכה כמעט שבע שנים?
יוני בן-מנחם
אהוד ברק קרא השבוע לממשלה להקשיב לראשי מערכת הביטחון ולהתייעץ עמם בכל הקשור למלחמה בטרור    טוב יעשה ראש הממשלה נתניהו אם יאמץ את המלצותיו של ברק במיוחד בכל הקשור ליצירת אופק מדיני לפלשתינים
איתמר לוין
משה קצב זכאי לניכוי שליש, וכך גם אהוד אולמרט בבוא היום - משום שענישה אינה יכולה להיות מעבר למה שמתיר המחוקק, ואסור לה להיות מושפעת מדעת הקהל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il