X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסופר האינטרסנט רוצה שחוק הספרים יישאר על-כנו, למרות פגיעתו הקשה בסופרים צעירים ובחוקרים. כדי להצדיק את עמדתו, הוא לא נרתע מלפזר שורה של כזבים
▪  ▪  ▪
מרוויח מהחוק [צילום: מן הטלוויזיה]

ככה זה כאשר אינטרסנט מדבר מתוך פוזיציה, והמראיינים שלו אינם עושים שיעורי בית. כך ניתן לסכם את הופעתו של רם אורן (יום א', 20.3.16) בתוכניתם של אורלי וילנאי וגיא מרוז בערוץ 10, בנוגע לחוק הספרים.
אורן בא לדבר על הצעתה של השרה מירי רגב לבטל את החוק הנוכחי, המבטיח לכותבים תמלוגים קבועים במשך שנה וחצי, ובמקביל אוסר על מבצעי מכירות ועל הנחות שמעבר ל-20% בשבוע הספר. לפני שנציג את כל הבלופים שלו, נסכים עם נקודה מרכזית אחת בדבריו: ביטולו של החוק בלא כל הסדר חילופי, יחזיר את התוהו ובוהו שהיה לפניו, ואת המצב בו הכותבים מקבלים שקל או שניים על כל עותק.
הבעיה היא, שרגב - כמו רגב - בעיקר אומרת מה לא לעשות, ופחות יוזמת מה כן לעשות. הפתרון היה ונותר פשוט ביותר: להוריד את התמלוגים המובטחים ל-6%-5% מהמחיר הנקוב, ותו לא. אם המו"לים ו/או החנויות ירצו לעשות מבצעים - אין בעיה; שיחתכו את שולי הרווח שלהם. סטימצקי, למשל, רוצה 50% ממחיר הספר; לא יקרה כלום אם היא תסתפק ב-40%, ולא יקרה כלום אם החנויות הפרטיות יחליטו שהן לוקחות רק 30%.
אלא שאורן לא הציע שום פתרון חילופי. הוא רוצה את חוק הספרים הנוכחי - וברור לגמרי מדוע: כי החוק הזה מצוין לאורן ולדומיו (א.ב יהושע, עמוס עוז, דוד גרוסמן ואחרים). משום מה, תמיד מראיינים את הסופרים הללו ולא את הסופרים הצעירים או את החוקרים, שמשלמים את המחיר המקצועי והכלכלי של החוק. הם היו מספרים לכם, שהמו"לים אינם מוכנים להסתכן בספרי ביכורים ובספרי עיון, אלא הולכים על בטוח. וזה אומר: ספרים של סופרים ותיקים שנמכרים היטב, וספרי עיון בנושאים שבלב סדר היום או כאלו שהיו רבי מכר בחו"ל.
אני יודע זאת היטב מנסיוני האישי. מאז שחוק הספרים נכנס לתוקפו, קשה עד בלתי אפשרי למצוא מו"ל למחקרים בתחום השואה. בעבר זה היה הרבה יותר קל, אבל כעת - כמעט כל המו"לים בורחים מהנושא הזה, שמטבע הדברים בדרך כלל אינו מבטיח רווחים גדולים (אם בכלל). התוצאה היא, שאם בעבר אפשר היה לכל הפחות לפרסם את הספר וגם לקבל כמה שקלים - היום הוא גם לא מתפרסם, וגם ממילא לא מקבלים אפילו את אותם כמה שקלים.
אורן לא הסתפק באמירות אנוכיות, אלא כיזב ביודעין לפחות בשלוש נקודות. ומאחר שווילנאי ומרוז לא קראו את החומר - דהיינו: את חוק הספרים הנוכחי ואת ההצעה לביטולו - אורן היה יכול לעבוד בעיניים עליהם ובעיקר על הצופים. ואלו היו הכזבים:
  • לדברי אורן, כיום הוא מקבל תמלוגים של 14%-12% על ספריו. האמת: חוק הספרים קובע תמלוגים של 8% על 6,000 העותקים הראשונים ו-10% מעבר להם. התמלוגים הם מהמחיר הנקוב בניכוי מע"מ, כלומר - 8.5%-6.8% מהמחיר לצרכן. מאיפה אורן לקח את המספרים הכפולים?
  • אורן אומר, שאין נתונים על הירידה במספר ספרי הביכורים. האמת היא, שתזכיר החוק מדווח על ירידה של 21% במספרם בשנת 2014 לעומת שנת 2013.
  • אורן אומר, שאם לסופר צעיר יש ספר טוב - הוא יימכר בכל מקרה. האמת היא, שהמו"לים מאוד-מאוד נזהרים בספריהם של סופרים צעירים, וכאמור - המצב בתחום העיון חמור עוד יותר.
בקיצור: רם אורן יצר מציאות בדויה, כמו שהוא אוהב לעשות בספריו. לפחות בראיון הזה, הוא איבד את הגבול שבין המציאות לבין הבדיה.

תאריך:  20/03/2016   |   עודכן:  20/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רם אורן והמציאות הבדויה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לצערנו התקשורת פוליטית
יוסי ארגואן  |  20/03/16 19:13
2
לא לוותר
נובל  |  21/03/16 05:56
3
נו ?.
טולסטוי  |  21/03/16 07:28
4
הציבור ברובו מזדהה עם דברי
ביקורת הציבור  |  21/03/16 08:30
5
אורלי וגיא ישאלו ,את מי ?===== ל"ת
יוד יוד  |  21/03/16 10:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד בדין
הגיע הזמן שמתאם פעולות הממשלה ביו"ש ובעזה יפסיק לאשר להעברת סיוע לטרור
איתן קלינסקי
כשם שאני מסתייג מביטויי הערצה של בנימין נתניהו לסעודיה, כשהוא שוכח את חלקה המכריע של סעודיה בחימוש האימה, שנקראת דאעש, כך אני מסתייג מגילוי דעת המביע תמיכה בחיזבאללה
אברהם פכטר
פרשת תא"ל בוכריס ומלחמת הפוליגרפים הדו-צדדית, מקדמת את נושא השימוש בפוליגרף לצורך תלונות, הוכחות ונימוקי הגנה. בעקרון, הפוליגרף, לא מתקבל כראייה במשפטים פליליים, בשל אחוז קטן, אבל עלול להיות משמעותי כשמדובר בהוכחה מדעית במשפט הקשור בדיני נפשות, של אחוזי טעויות קיימים. אבל השימוש בתוצאות של פוליגרף, אסור שיעוורו עיני צדיקים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הרפורמים זרם אנטי דתי    בזק בכל בית?    הרב הסטנדאפיסט מכירים?    שי סימן טוב - האישה שאיתו    ולקינוח פסוקו
נחמן פביאן
פוטין בדרך להחזיר לרוסיה את מעמדה כמעצמת-על    בשנתיים האחרונות מחפש הנשיא הרוסי בהתמדה את דרכו במזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il