X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלטון בחמאס ברצועת עזה סגר אגודת צדקה פרו-אירנית שפעלה ברצועת עזה ועסקה בהפצת השיעה. חמאס מתרחקת בהדרגה מאירן ומתקרבת לסעודיה כדי שתסייע לה לשפר את היחסים עם מצרים
▪  ▪  ▪
[צילום: עבד ראחים חטיב / פלאש 90]

משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה סגר לפני כמה ימים את אגודת הצדקה "אלבאקיאת אלצאלחאת" שמקבלת מימון ישיר מאירן, בראש האגודה עומד השאם סאלם שהוא גם ראש ארגון "אלצאברין" הפרו אירני.
משרד הפנים החמאסי פרסם הודעה שבה נאמר כי "האגודה נסגרה בגלל פעילות פוליטית לאחר שהפרה את חוק אגודות הצדקה". ארגון "אלצאברין" הינו מליציה חמושה פרו אירנית הפועלת בעיקר בצפון רצועת עזה, שרבים מחבריה הינם פעילים לשעבר בארגון הג'יהאד האיסלאמי, והעוסקת בהפצת דת השיעה, הארגון ניסה גם להקים שלוחה בגדה אך מנגנוני הביטחון של הרש"פ עצרו באחרונה כמה מפעיליו בגדה שניסו להקים את התשתית לכך. זו הפעם הראשונה שתנועת חמאס נוקטת בצעדים נגד גוף ברצועת עזה המזוהה באופן ישיר עם אירן וממומן על ידה.
בכיר בתנועת חמאס אמר ב-20 במרס לאתר האינטרנט "אלחליג' און ליין" כי " כל מוסד או אגודת צדקה השייכים לאירן והפעילות שלהם אינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים הפלשתינים יסגרו באופן מיידי וכי יש למשרד הפנים הוראות לטפל בנושא בנחישות". באשר לקשר בין חמאס לאירן הוא ציין כי "יש החלטה פוליטית מראש התנועה לסיים פרק ביחסים עם אירן בגלל שהיא מציבה תנאים לשיפור היחסים (עם חמאס) והיא משתמשת בכסף לצרכים פוליטיים שמשרתים את המטרות שלה בפלשתין".
ההצהרה הזו עומדת בסתירה לעמדה הרשמית של בכירי חמאס כי כי תנועת חמאס "איננה בכיס של אף מדינה ערבית או מוסלמית" ואיננה מתערבת בסכסוכים בין המדינות במזרח התיכון.
חמאס מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו ולזכות בסיוע כספי לתנועה גם מאירן וגם מסעודיה, למרות היריבות והמתיחות הקשה ביניהן מנסה תנועת חמאס ליהנות משני העולמות מבלי לצדד בצד זה או אחר.
אולם, בשנה האחרונה עשתה הנהגת חמאס כמה צעדים להתקרב לסעודיה בעקבות עלייתו לשלטון של המלך סלמאן בן עבד אלעזיז אשר מנסה להקים גוש סוני גדול שיבלום את התפשטותה של אירן במזרח התיכון.
במסגרת הזו נפגשה משלחת של חמאס בראשותו של ח'אלד משעל בשנה שעברה עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז לפגישה שסימלה את הפסקת החרמתה של חמאס שהייתה מוגדרת עד אז בסעודיה כארגון טרור. ח'אלד משעל דחה באחרונה הצעה של אירן לחדש את הסיוע הכספי לחמאס ולבקר בטהרן בתמורה לתמיכת חמאס בעמדת אירן בסכסוך בינה לבין סעודיה.
העיתון "א-שרק אלאווסט" פרסם בחודש שעבר הקלטה של שיחה שבה מתח מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ביקורת קשה על אירן שבה טען כי היא הפסיקה את הסיוע הכספי לתנועתו מאז 2009.
סעודיה היא המפתח למצרים
הנהגת חמאס נמצאת במצוקה גדולה בכל הקשור להמשך המצור על רצועת עזה והשיקום המקרטע שלה לאחר מבצע צוק איתן.
טורקיה, בת בריתה של חמאס, לא הצליחה לספק לה את הסחורה ולהשיג מישראל הסכמה להקמת נמל ימי בעזה והקלות במצור בתמורה לנרמול היחסים עמה.
האשמותיו של שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר כי חמאס סייעה להתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי, הגבירו את החששות מצד חמאס כי מצרים תכריז עליה כארגון טרור ותסגור לחלוטין את מעבר רפיח והיא פנתה לסעודיה לעזרה.
ואכן המלך סלמאן שכנע את הנשיא א-סיסי כי מצרים תקבל משלחת של בכירי חמאס שיצאה לקהיר בשבוע שעבר ונועדה עם בכרי המודיעין הכללי המצרי. בקרוב תבקר משלחת של בכירי חמאס פעם נוספת בסעודיה והיא אמורה להיפגש עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז להודות לו על עזרתו ולהדק את היחסים עם בית המלוכה הסעודי.
למרות ההתקרבות המחודשת לסעודיה, תנועת חמאס שומרת על ערוצי קשר עם אירן, יש לה נציגות קבועה בטהרן והיא נעזרת בארגון חיזבאללה לתווך בינה לבין ההנהגה האירנית בסוגיות רגישות.
למרות המתיחות בין אירן לחמאס לא הפסיקה אירן את התמיכה הכספית לזרוע הצבאית של חמאס עז א-דין אל-קסאם.
לא מן הנמנע כי תנועת חמאס מתרחקת כעת בהדרגה מאירן ומתקרבת לסעודיה בגלל מצוקתה ביחסיה עם מצרים, סעודיה הינה מבחינתה המפתח לפתיחת דף חדש עם מצרים, למלך סלמאן יש השפעה על הנשיא המצרי א-סיסי והוא יכול לסייע באופן מעשי להפעלתו של מעבר רפיח ולשכנע את מצרים לעשות ניסיון נוסף לנרמול יחסיה עם תנועת חמאס שאותה מאשימה מצרים בסיוע לטרור של "האחים המוסלמים" ושל ארגון דאעש בצפון סיני.

תאריך:  03/04/2016   |   עודכן:  21/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מנשה שאול
קריאות בעולם הערבי: לא לאלימות, כן לקידמה    השימוש בנשק במישור הפנימי הביא אפוא לקטסטרופה בכל מדינות ערב, ובראשן לבנון שבה התנהלה מלחמת אזרחים שארכה 15 שנה
עומר עינב
כשבישראל מנסים להבין את דברי נסראללה כלפיה, ראוי להתייחס לתמונה הכוללת שברקע הדברים ועל סמך זאת לגזור משמעויות: מהות ההתבטאויות אינה רק אזהרה עבור ישראל, אשר לנזק הצפוי לה במלחמה הבאה, אלא בעיקר היעדר רצון להסלמה ורצון להרחיק את העימות הבא באמצעות הרתעת ישראל
יורם אטינגר
לפי תפישת עולמו של הנשיא אובמה, העניין הפלשתיני עומד ברומו של העולם המוסלמי, ומהווה מקור לתסכול המלבה אלימות בכלל וטרור איסלאמי בפרט
יהודה דרורי
יוני בן-מנחם
הסעודים זועמים כי הנשיא אובמה מערער את הברית ההיסטורית בינם לבין ארה"ב אך גם הם עצמם משנים מדיניות בהתאם לאינטרסים משתנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il