X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההכפשות נגד שופטי המשפחה

יהיה פה רצח

ההכפשות של בתי המשפט למשפחה, הן בידי גורמים מעוניינים והן בידי תקשורת שטחית ופופוליסטית, יובילו לפגיעה פיזית בשופטים. כולם יודעים עליהן, כולם מדברים עליהן - ואיש לא עושה יותר מדי כדי להפסיק אותן
▪  ▪  ▪
סקר תחת איפול

שני אירועים חשובים התרחשו בבית המשפט העליון ב-29 בדצמבר 2015. הראשון זכה לכיסוי תקשורתי נרחב ביותר, על השני הוטלה דממה מכוונת. היו אלו פסק הדין במשפט הולילנד וכנס לציון 20 שנה להקמת בתי המשפט למשפחה. על הראשון ידעה כל המדינה; על השני לא הייתי יודע אלמלא נשארתי בבית המשפט עד שעה מאוחרת כדי להשלים את סיקור פסק הדין.
האיפול בו התקיים הכנס - בהשתתפות הבכירים ביותר במערכת המשפט - מלמד על הבעייתיות הכפולה בה פועלים בתי המשפט למשפחה. הוא נבע מן החשש שארגונים ויחידים למיניהם יפגינו מול בית המשפט וישבשו את האירוע - מה שמדגים את האווירה הקשה ואף המסוכנת בה פועלים בתי משפט אלו. ואילו ההחלטה להסתיר את קיומו של האירוע מדגימה את הצורה השגויה בה מגיבה הנהלת בתי המשפט לאותה אווירה.
אין מערכת שסופגת כל כך הרבה רפש כמו בתי המשפט למשפחה. ושימו לב: אני מדבר על רפש, לא על ביקורת עניינית. ברור שיש טעויות של שופטי משפחה, בדיוק כמו שיש טעויות של שופטי עליון. ברור שיש מה לשפר בבתי משפט אלו, בדיוק כמו שיש מה לשפר בכל ארגון. ברור שיש שם עומס בלתי נסבל, כמו בכל מערכת בתי המשפט, על כל הנובע מכך. ברור שיש שם עיכובים במתן החלטות ופסקי דין, שמשמעותם קשה מהרגיל בשל טיבם של העניינים בהם מדובר.
יתרה מזו: יש שם כשל מובנה, בדמות יכולתם של שופטי שלום לדון בתיקי ענק של עשרות ומאות מיליוני שקלים, רק משום שבמקרה מדובר בסכסוך בתוך המשפחה. למשל: ירושתו של יולי עופר, כולל השליטה בחברות ציבוריות משמעותיות ביותר ובראשן בנק מזרחי-טפחות ומליסרון, הוכרעה בדלתיים סגורות ובפסק דין שפורסם בלי שמות הנוגעים בדבר. כאן צריכה לבוא התערבות של המחוקק, ולפיה או שתיקים כאלו יעברו לבית המשפט המחוזי, או שלא יהיה עליהם חיסיון למעט עניינים פרטיים לגמרי וענייני ילדים.
לא תשמעו את הצד השני
אני לא מדבר על כל אלו, אלא על ליבת עיסוקם של בתי המשפט למשפחה: ענייני גירושין, משמורת ואימוץ. אין צורך להכביר מילים על החשיבות והרגישות של נושאים אלו, ועל המטען הנפשי העצום הנלווה אליהם. אין דינו של מי שהפסיד במאבק על ילדיו כדינו של מי שהפסיד בתביעה כספית, גדולה ככל שתהיה. בעוד השני מלקק את פצעיו החומריים שעשויים להיות זמניים, הראשון יוצא עם צלקות נפשיות שעלולות להיות נצחיות.
זהו הגורם להתייחסות הנסערת לבתי המשפט למשפחה. לא תשמעו את הצד השני, שיוצא ומכריז: כל הכבוד לבית המשפט, קיבלתי את הילדים; נעשה צדק, קיבלתי מזונות ראויים; האמת יצאה לאור, לא התעללתי באשתי. אורנה בן-דור הפופוליסטית והשטחית לא תספר לכם (יום ד', 23.3.16) כיצד בתי המשפט למשפחה מחזירים ילדים חטופים, מצילים ילדות מאבות מתעללים, מבטיחים איכות חיים מינימלית לגרושות, מכריעים בין אחים המתקוטטים על ירושה.
אורנה בן-דור לא לבד. בהכללה ניתן לומר שגם לתקשורת, הנמשכת מטבעה לקיצוני וליוצא הדופן, יש חלק בהטיות הללו. היא מסתכלת על מקרים בודדים, בלי להכיר את ההקשר שלהם עצמם ובוודאי בלי לראות את התמונה הכוללת. אני יכול להעיד, כי לעיתים מתפרסמות ידיעות על פסקי דין בתחום המשפחה, שברור מתוכן שהכותב כלל לא קרא את פסק הדין, או במקרה הטוב - רפרף ולא הבין. הפופוליזם והשטחיות, החוגגים לא מעט בתחום הסיקור המשפטי, מגיעים לשיאם בתיקי משפחה.
לשכת עורכי הדין שותקת
אסור להשלים עם ההשלכות של מצב זה. ההשלכות הן בדמות הכפשות בלתי פוסקות של שופטים ושופטות, כולל שיימינג שיטתי ברשת. ההשלכות הן בדמות איומים ישירים על שופטים ושופטות. ההשלכות הן בדמות התפרעויות בלשכות רווחה. ההשלכות הן בדמות עוד ועוד פניות לנציב תלונות הציבור על שופטים, שגם אם רובן נדחות - הרי שהן מכניסות את נשואי התלונות ללחצים וחששות.
מה עושים נגד זה? כלום ושום דבר. סיפרו לנו על הקמת יחידה ייעודית שתטפל במכפישים ובמאיימים ברשת; אני עוד לא שמעתי אפילו על מעצר אחד, ומעצרים כאלו חייבים להתפרסם למען יראו וייראו. עוד לא שמענו על פסק דין אחד של מישהו שהכפיש שופט או איים עליו ונשלח לכלא. כאשר תוקפים שופט ספציפי, הנהלת בתי המשפט ממלאת פיה מים או מסתפקת בתשובה הסטנדרטית ולפיה "פסק הדין מדבר בעד עצמו".
ביקשתי מההנהלה למצוא דרך שתאפשר לי לכתוב את המדור "שיפוט מהיר" גם בבתי המשפט למשפחה, וגם הצעתי כיצד; התשובה הייתה: אי-אפשר. כאשר זכו שופטי המשפחה לקצת נחת בדמות הכנס בו פתחנו, החליט מישהו להיכנע למכפישים ולמנוע את סיקורו. לשכת עורכי הדין אינה יוצאת להגנת השופטים בפרט והמערכת בכלל, אולי משום שעורכי הדין של הצדדים נושאים לעיתים קרובות בחלק ניכר מן האחריות להקצנה.
הדברים חייבים להיאמר בצורה הנחרצת ביותר: פגיעה פיזית בשופט משפחה היא רק עניין של זמן, אם לא יינקטו באופן מיידי הצעדים הדרושים. כנ"ל לגבי עובדים סוציאליים, הנאנקים תחת נטל עבודה בלתי אנושי, הן פיזית והן רגשית, תמורת שכר עלוב. וכאשר זה יקרה, איש לא יוכל לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה".

תאריך:  22/03/2016   |   עודכן:  22/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הלל צ'רני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יהיה פה רצח
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
אכן זה יגמר ברצח!
מתיו  |  22/03/16 12:59
 
- הנה דוגמא חיה לשיימינג המדובר
מראה קריסטלית  |  22/03/16 14:36
 
- אין יותר כסיל גמור מהשופט ל"ת
ארז שני  |  22/03/16 17:43
2
נגד הכפשות-בעד שינוי
רינה3  |  22/03/16 13:14
3
עשית רק חצי עבודה
שאול א.  |  22/03/16 13:29
 
- אכן חצי עבודה, אבל שלך
ש.  |  22/03/16 15:34
4
יואב יצחק נותן במה ללורי שם טו
אחד שידע  |  22/03/16 14:19
5
יהיה פה רצח???
אב גרוש   |  22/03/16 14:26
6
לא מאוזן ולא מאזן.קטגוריאלי.
חתול רחוב  |  22/03/16 14:28
7
צריך לטפל בבעיה הצורה רצינית
אזרח ישראל   |  22/03/16 15:28
8
למה פחדת לציין האמת- כי שופטי
האמת הכואבת  |  22/03/16 15:43
9
חלק מהשופטים אינם ראויים
זה מקור הבעיה  |  22/03/16 17:35
10
אני דוחה על הסף את הכותרת
יניב מויאל, עו"ד  |  22/03/16 18:56
11
יהיה רצח? כבר יש רציחות...
יובל זפיר  |  23/03/16 10:21
12
מפתיע שעד עתה לא היה פה רצח
עו"ד ירון מידן  |  24/03/16 02:45
13
העובדות החשבונאיות והמשפטיות
בא בחשבון  |  24/03/16 10:06
 
- אתה צודק
עו"ד ירון מידן  |  24/03/16 11:11
14
דוחה את הכותרת ואת מה שנכתב
חגי נדב  |  24/03/16 10:26
 
- פשוט צודק! ל"ת
עו"ד ירון מידן  |  24/03/16 13:41
15
שאלה לעורכי דין
דורין אלן בל-דותן  |  24/03/16 23:02
16
"צריך להיות לשופט נשמה יתרה"
דורין אלן בל-דותן  |  24/03/16 23:18
17
כתבה כל כך שיטחית לא ראיתי
יוסי אילן  |  25/03/16 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
חברי הכנסת מיקי רוזנטל, שולי מועלם רפאלי, ושלי יחימוביץ', מספקים לנו שלוש סיבות לשחרורו המוקדם של קצב, שימנע את נעיצת המסמר האחרון בארון המתים של אמון הציבור הימני-דתי-ספרדי במערכת המשפט
מרדכי ליפמן
וכך בעוד הציבור רוגש והבעיה הקשה של שוברים שתיקה ואולי של ארגונים דומים נוספים, מסרבת לגווע, גם השתיקה של זרועות הביטחון והרפיון הנשקף ממנה, מוסיפים מצידם דלק על המדורה
אפרים הלפרין
שלום אדוני, הנדון: ועדת ביניש לעניין חוקי הבחירות    זה מאוד לא מקובל שנשיא המדינה ייזום הקמתה של ועדה ציבורית
אפרים הלפרין
שלום גברת פולי    קיבלתי ממך מתב והתעמקתי בו, ואני מאוד מבקש להשיב לך    אני מאוד רוצה שתצליחו, אין לי כל רצון שרעיונותיי המתאימים פחות או יותר למדיניות הממשלה ישלטו ללא עוררין
יוני בן-מנחם
חמאס החלה בצעדים פומביים מעשיים כדי לשכנע את מצרים כי איננה תומכת בארגוני הטרור הפועלים נגדה. ניסיון ההתקרבות למצרים עלול להגביר את המחלוקת והמתיחות בתוך התנועה בין הדרג המדיני לזרוע הצבאית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il