X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי לנצח את הטרור, אירופה חייבת לבצע שינוי תפיסתי משמעותי בעקרונות היסוד הליברליים, ההומניים והדמוקרטיים שלה אם היא תיכשל במבחן זה - ייחרץ גורלה
▪  ▪  ▪
לשנות את הראש [צילום: AP]
דרושות מגבלות
אי-אפשר לנצח את הטרור בלי מגבלות מסוימות על חופש הביטוי וחופש העיתונות: לא את הכל מותר להגיד ולא את הכל אפשר לפרסם. ומאחר שהטרור המוסלמי הקיצוני הוא קודם כל אידיאולוגיה, אי-אפשר לנצח אותו בלי מאבק סיזיפי בכל מי שמפיצים את האידיאולוגיה הזאת - במסגדים, בעיתונים, באינטרנט, בפייסבוק, בטוויטר. ואת כל זה אי-אפשר לעשות אם לא מפנימים, שיש בעיה עם הצורה בה גורמים מסוימים מפרשים את האיסלאם - ולכן מדובר במלחמת דת, שהיא לחיים או למוות

אויבים מבית
האם אירופה מסוגלת לבצע את השינוי הזה? חייבים להדגיש: לא מדובר בשינוי של 180 מעלות. ממש לא. אפילו לא קרוב לזה. שינוי של 20-10 מעלות יספיק בהחלט. אירופה ידעה להתגייס נגד הטרור הנאצי ונגד הטרור הקומוניסטי; כעת עליה להתגייס מול הטרור המוסלמי. וזה יהיה הרבה יותר קשה, משום שהאויבים מצויים בתוכה: לוחמי דאעש החוזרים מהמזרח התיכון, מסיתים המנצלים מצוקה ותמימות, צעירים הנשבים בלהטן של ססמאות גאולה

אירופה חטפה לא שתי סטירות לחי, אלא שני אגרופים ישירות לסנטר. כעת זה תלוי בה: האם היא תקום מהקרשים ותשיב מלחמה שערה, או שתאפשר לטרור להנחית עליה נוק-אאוט.
זה תלוי באירופה לא רק מבחינה צבאית ומודיעינית, אלא גם ובעיקר מבחינה תודעתית. בלי שינוי תפיסתי, לא משנה כמה אמצעי מודיעין יופעלו וכמה אנשי צבא ייפרסו וכמה שוטרים יוצבו. והשינוי התפיסתי צריך להתחולל בעקרונות היסוד של מערב אירופה הליברלית, ההומנית, הדמוקרטית.
אירופה צריכה להבין, כי מרוב יפי נפש - אפשר להישאר יפים אבל בלי נפש. וברמה המעשית: המלחמה בטרור מחייבת סטייה מן המקובל במדינות המערב. הטרוריסטים אינם פושעים רגילים, ולכן גם המאבק בהם אינו יכול להיעשות בכלים הרגילים. אלו הם פושעי תודעה ואידיאולוגיה, שמטרתם היא לזרוע חורבן והרס והרג, ובעיקר - פחד. שהרי זו משמעותה של המילה "טרור".
אי-אפשר לנצח את הטרור בלי הפעלת מעקב אינטנסיבי, שבהכרח יופעל גם על חפים מפשע. אי-אפשר לנצח את הטרור בלי האזנות סתר, שבהכרח יובילו לפגיעה בפרטיותם של אזרחים תמימים. אי-אפשר לנצח את הטרור בלי שיטות חקירה קיצוניות במקרים קיצוניים; כאשר נופל לידיך מחבל שהוא בבחינת פצצה מתקתקת - תשבור לו את העצמות ותציל חיים.
אי-אפשר לנצח את הטרור בלי מגבלות מסוימות על חופש הביטוי וחופש העיתונות: לא את הכל מותר להגיד ולא את הכל אפשר לפרסם. ומאחר שהטרור המוסלמי הקיצוני הוא קודם כל אידיאולוגיה, אי-אפשר לנצח אותו בלי מאבק סיזיפי בכל מי שמפיצים את האידיאולוגיה הזאת - במסגדים, בעיתונים, באינטרנט, בפייסבוק, בטוויטר. ואת כל זה אי-אפשר לעשות אם לא מפנימים, שיש בעיה עם הצורה בה גורמים מסוימים מפרשים את האיסלאם - ולכן מדובר במלחמת דת, שהיא לחיים או למוות.
במבט רוחבי, אירופה צריכה לשנות את המדיניות ההומנית הכוללנית שלה, ולהתחיל לבחון היטב ובצורה פרטנית למי היא נותנת להיכנס בשעריה. מעבר לצורך הברור לבלום מחבלים-בפועל, צריך לחשוב קדימה כיצד לא ליצור מחבלים-בכוח. ארגוני טרור פורחים על קרקע של אומללות ומצוקה - ואין אומללות ומצוקה קשות יותר משל פליטים. לכן, גל הפליטים השוטף היום את אירופה, הוא בית הגידול למחבלים של מחר. גם את זה חייבים מנהיגי היבשת להביא בחשבון בטפלם בבעיית הפליטים.
יהיו שיאמרו: אם הדמוקרטיות פוגעות בזכויות אדם, במה הן טובות יותר מהטרוריסטים? יש לזה שתי תשובות. הראשונה והטכנית תאמר: ההבדל הוא שהממשלות הדמוקרטיות פועלות מכוח עמיהן, ולכן רשאיות - דווקא בשמה של הדמוקרטיה - לסטות זמנית וחלקית מעקרונותיה. השנייה והמהותית תאמר: הלקח הגדול ביותר מעליית הנאציזם הוא, שדמוקרטיה רשאית להשתמש באמצעים שאינם דמוקרטיים, כדי להתגונן בפני מי שמבקשים לנצל אותה כדי להרוס אותה.
האם אירופה מסוגלת לבצע את השינוי הזה? חייבים להדגיש: לא מדובר בשינוי של 180 מעלות. ממש לא. אפילו לא קרוב לזה. שינוי של 20-10 מעלות יספיק בהחלט. אירופה ידעה להתגייס נגד הטרור הנאצי ונגד הטרור הקומוניסטי; כעת עליה להתגייס מול הטרור המוסלמי. וזה יהיה הרבה יותר קשה, משום שהאויבים מצויים בתוכה: לוחמי דאעש החוזרים מהמזרח התיכון, מסיתים המנצלים מצוקה ותמימות, צעירים הנשבים בלהטן של ססמאות גאולה.
המבחן הגדול הגיע. אי-אפשר להתחמק ממנו. הצלחתה או כשלונה של אירופה במבחן זה, יעצבו את גורלה - ויחד איתו את גורלו של העולם כולו.

תאריך:  22/03/2016   |   עודכן:  23/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבחן של אירופה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אירופה לעולם לא תלמד לקח
רק במלחמת אזרחים  |  22/03/16 20:22
2
האירופאים לא מבינים
שמח לאידם  |  22/03/16 21:28
3
אירופה הרשעה
דניאל143   |  22/03/16 22:03
4
180 מעלות
באום  |  22/03/16 22:57
 
- יש לך דרישה מוגזמת מאיתמר לוין
משה מיכאל  |  23/03/16 10:57
5
אי-אפשר לנצח את הטרור
אהרון שחר  |  22/03/16 22:58
6
עברת לייעץ לאירופה
דב הלמן  |  24/03/16 05:32
 
- תלוי בזווית
באום  |  24/03/16 14:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איציק וולף
נשיא המדינה שיגר איגרת ניחומים למלך בלגיה    "טרור הוא טרור הוא טרור, בין אם הוא תוקף בבריסל, בפריז, איסטנבול או ישראל"
איציק וולף
רגעי האימה בנמל התעופה ובתחנת המטרו שבבריסל הבוקר תועדו במצלמות האבטחה הרבות המרשתות את שני האתרים הומי האדם    כך נראו רגעי הפיצוצים שבהם נרצחו 34 בני אדם
איציק וולף
נשיא ארצות הברית הגיב על מתקפת הטרור שאירעה בבריסל    "נביס את מי שמאיים על ביטחון האנשים ברחבי העולם ועל שלומם"
עידן יוסף, איציק וולף
שני פיצוצים עזים החרידו את נמל התעופה ואת הרכבת התחתית וגרמו לעשרות נפגעים    קודם לפיצוץ נשמעו יריות    הטיסות הופסקו ותנועת הרכבות באזור נעצרה    רה"מ בלגיה לתושבים: יום שחור לבלגיה    בישראל בוטלה הפסקת הטיסות מאירופה לארץ
אריאל י. לוין
יציאתם של הכוחות הרוסיים מסוריה הותירה לא מעט סימני שאלה, ומה שיותר חשוב - ואקום שמן הסתם יהיו מי שינסו למלא אותו
רשימות נוספות
נחשפה חוליית דאעש בנצרת  /  מירב ארד
חייל משוחרר ניסה להצטרף לדאעש   /  אביתר בן-צדף
יעלון: עדיף דאעש בסוריה מאשר אירן  /  אריאל י. לוין
סוריה - לאן?  /  יוני בן-מנחם
מארס טורקי  /  אריאל י. לוין
חופרים לנו  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il