העלאת תוחלת החיים, איכות החיים ורמת החיים של כלל התושבים ובפרט של רוב הגמלאים בארצות התעשייתיות, בעולם וגם בישראל, אפשרו את קיומו של עידן הפנאי, שמשמעותו היא היווצרות פנאי ותעשיות פנאי חדשות ומתפתחות.
בניגוד לעבר, בו הפנאי והנאותיו היו בלעדיים לקבוצות חברתיות סגורות ומצומצמות של השליטים, העשירים והמשכילים, הפנאי בימינו הוא נחלת ההמונים. חלק גדול מקרב קבוצות חברתיות רבות, ובכללן של גמלאים בישראל, מושפעות ונהנות מהיתרונות של עידן הפנאי ותעשיות הפנאי.
התוצאה של התפתחות זו הפכה את הגמלאים לכוח מוביל, אולי החשוב ביותר, בקרב צרכני תעשיית הפנאי ותרבות הפנאי. הגמלאים מהווים קהל יעד חשוב ביותר אצל תעשיות וארגוני התיירות, התקשורת, התרבות, התרופות, ההתנדבות וההשתלמות.
תיירות, תקשורת ותרבויות אלו, הם מוקדי העניין והעיסוק של רוב הגמלאים. זאת כמובן בנוסף לעיסוקים המשפחתיים עם הילדים והנכדים, ולטיפולים הרפואיים והתרופתיים ההכרחיים בנסיבות הגיל והזמן.
בדידות וריקנות מצד אחד, עידן הפנאי מאפשר לרבים מקרב הגמלאים לעסוק ביצירה אישית ובפעילויות תרבותיות, חברתיות, רוחניות וקהילתיות רצויות. ואולם מצד שני, לחלקים אחרים מקרב הגמלאים, הפנאי הרב גורם לתופעות פסיכולוגיות קשות של בדידות וריקנות נפשית ורוחנית כאחד.
הטיולים למרחבי העולם, מוציאים את הגמלאים אל חוויות מרתקות, להכרת תרבויות וארצות, לאחר עשרות שנות עבודה, חסכון וגידול ילדים. הטיולים אל מעבר לים, מוציאים את הגמלאים משגרת חיים שוחקת אל עבר הגשמת החלום. כפי שנאמר בפתיח מאמר זה.
מניסיוני רב השנים, בהדרכת מטיילים ישראלים ברחבי העולם, למדתי להכיר מקרוב גם מאות רבות של גמלאים, שהטיול המאורגן העניק להם חוויות, הנאות והתרגשויות רבות, במסעות ובבילויים. למדתי שהגמלאים, בדרך כלל, הם החלק החברתי הרציני, הנוח והנעים ביותר להדריך אותו, בפסיפס החברתי הרב גווני בכל קבוצה.
המטיילים, ובתוכם הגימלאים, באים לטיול עם ציפיות ודרישות רבות. המדריך צריך לעשות כל מאמץ, אישי ומקצועי, להקדיש כל תשומת הלב האנושית והאישית לכל אחד, כדי למלא את הציפיות ולספק את החוויות וההנאות, שעבורן הגימלאים עמלו, חסכו והתכוננו.
טלוויזיה היא הכלי התקשורתי החשוב שהופך את ביתו של הגמלאי לאולפן הקלטות עולמי, המביא לו ולזוגתו את כל ההוויות, ההתרחשויות והתרבויות. כלי המספק מגוון עצום של מידע ובידור מקצה עולם עד קצה עולם.
חלק ארי של זמנו הפנוי של הגמלאי מוקדש לצפייה במסך הטלוויזיוני המעשיר אותו בהיצע מגוון מאוד של תוכנית אקטואליה, מידע, תרבות, דוקומנטריה, ספורט ועוד ועוד. הבית האישי הופך למקדש תרבות, מידע ותרבות, בזכות מהפכת התקשורת.
התחום השלישי של פעילות הגמלאים הם תחומי לימודי העשרה, בקורסים, בחוגים, בהרצאות ובהשתלמויות ובקשת רחבה ומגוונת של לימודים לא פורמליים, שתעשיית הפנאי מציעה.
טיול מאורגן הוא פסיפס אנושי ותשבץ לוגיסטי מסובך. המדריך הוא האיש שתפקידו לגשר בין אנשים בעלי רקע ונתונים שונים: בגיל, במקצוע, בהשכלה, בתחביבים, במנטאליות, ברצונות, בסקרנויות ובשיגעונות. חובתו לאזן בין הנחמדים לבין הבעייתיים בקבוצה. בין המתנשאים והסנובים לבין הבודדים, בין הצעירים למבוגרים, בין המשכילים יותר למשכילים פחות, בין עולים לוותיקים. המדריך הוא החבר והמפקד, המורה והפסיכולוג, הבדרן, המרצה להיסטוריה ולגאוגרפיה, יועץ תרבות ומומחה לפולקלור, לכספים, למנהגים, לקניות וגם אדם.