X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא כל דירת יוקרה שבידי איש ציבור, מלמדת בהכרח שהוא מושחת. כאשר הם אינם ממלאים תפקידים ציבוריים, מותר להם להשתמש בקשריהם - כל עוד הדבר נעשה בצורה שקופה וחוקית
▪  ▪  ▪
לא ראשון ולא אחרון [צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90]

אריה דרעי הוא לא הפוליטיקאי הישראלי הבכיר הראשון, ומן הסתם גם לא האחרון, שהפך לבעל נכסים רבים ויקרים - בעיקר נדל"ן. זוכרים את חוות השקמים של אריאל שרון? ואת הדירות של אהוד אולמרט? ואת מגדלי אקירוב של אהוד ברק? ואת הווילה בקיסריה של בנימין נתניהו?
אפשר להגיד עד מחר שזה מנקר עיניים, אפשר לתהות עד מחרתיים מהיכן הכסף. אבל אמירות ותהיות אינן תחליף לעובדות ולתשובות. וחשדות ורכילויות אינם יכולים להפוך בהינף יד ובמחי מקלדת לאישומים והרשעות. אז בואו נעשה סדר ונחשוב בצורה הגיונית, ולא בצורה רגשנית.
נתחיל מהמובן מאליו: כל עוד אדם משמש בתפקיד ציבורי, אסור לו לקבל אפילו שקל בודד (למעט, כמובן, מתנות סבירות באירועים משפחתיים). אבל מה קורה אחרי שהוא פורש? ומה קורה אם הוא פורש זמנית וחושב לחזור לחיים הפוליטיים? אסור לו להתפרנס?
מה שיש לפוליטיקאי בכיר בדימוס להציע, זה בעיקר את הקשרים שלו; אילו הפוליטיקאים שלנו היו מנהלים דגולים או אנשי עסקים מצוינים, סביר להניח שהמדינה הייתה נראית טוב יותר. אין שום פסול בשימוש בקשרים הללו, כל עוד הדבר נעשה בצורה שקופה וחוקית. אנשי עסקים יגידו לכם, שקביעת הפגישה יכולה לעשות מחצית מהעבודה. ואם ראש ממשלה לשעבר יכול להתקשר בשבילך ולבקש שייפגשו איתך - זה לא פסול.
אסור להיות צדקנים מדי וטהרנים מדי. ודאי שלפנייה של פוליטיקאי בכיר לשעבר יש יותר משקל מלפנייה שלי או שלכם. אז מה? מה התחליף? שהוא יישב בבית ויגדל פרחים באדניות? שאנשים טובים לא ייכנסו לחיים הציבוריים, כי הם יבינו שהקריירה עלולה להיגדע ולאחר מכן לא יוכלו לעשות דבר?
חוץ מזה, כולנו משתמשים בהיכרויות. אם מנהל סניף הבנק מכיר אותי, אוכל להיכנס אליו ביתר קלות. אם הרופא מכיר אותי, אוכל להתקשר אליו בשעות הערב. אם הגבאי מכיר אותי, יש לי יותר סיכוי להיות שליח ציבור. ועוד ועוד ועוד, עד אין סוף. לא כל היכרות היא שחיתות, לא כל עזרה היא סטייה מהשורה. כנ"ל לגבי פניות של פוליטיקאים לשעבר לפוליטיקאים בהווה, לאנשי עסקים ואפילו לעובדי ציבור.
הכל עניין של גבולות ומידתיות - גם חוקיים וגם מוסריים. אם השר לשעבר מרים טלפון לשר בהווה ואומר לו: "שמע, לבחור הזה שאני עובד עבורו יש רעיון מעניין, כדאי שתשמע אותו" - אין בזה שום פסול. אם הוא לא מספר שיש לו-עצמו עניין בפנייה - זה פסול. ואם הוא רומז שהפנייה תשתלם גם לבן-שיחו - זה מתקרב לשוחד.
לא כל וילה או דירת יוקרה של פוליטיקאי לשעבר מובילות במישרין למסקנה שהוא עשה את כספו בצורה בלתי חוקית. חובה לזכור את חזקת החפות: מי שטוען שמקור הכסף הוא בעבירה - עליו נטל ההוכחה, ולא להפך. כאשר איש הציבור הופך להיות אדם פרטי, הוא אינו חייב לנו שום דין וחשבון. מתי כן? אם הוא חוזר להיות איש ציבור.
נכון, ראוי ואפילו חיוני שהצהרות ההון של השרים וחברי הכנסת - הנמסרות למבקר המדינה - יתפרסמו ברבים. זה כדאי אפילו להם, כדי להסיר לזות שפתיים. אפשר גם לומר ההפך: ההתנגדות הנחרצת של רובם המכריע לעשות זאת, רק מחזקת את החשש/החשד שיש להם מה להסתיר. אבל גם העמימות הזאת אינה מצדיקה הטחת האשמות כוללנית ונטולת הוכחות, רק משום שאיש ציבור - בעוונותיו הרבים - הצליח להתעשר אחרי שסיים את שירותו.

תאריך:  31/03/2016   |   עודכן:  31/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקאים ונכסים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בכל זאת הוא השתחרר מהכלא
מקס הזועם  |  31/03/16 13:57
2
מאמר נוגע ללב
ארי כספי  |  31/03/16 15:37
3
{{עסקני ש״ס לא עובדים ומסודרים
לא רק דרעי!!!  |  31/03/16 16:17
4
אחד כמו דרעי, חייב הסבר
אברהם10101  |  31/03/16 17:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סדום ועמורה
עידן יוסף
לפני שנה חשף ישראל היום כי בכיר לשעבר במפלגת העבודה אמר כי כשהרצוג כיהן כשר הרווחה, הוא פעל לטובת אינטרס של חברות סיעוד, וכי בעלים של אחת מהן אף שילם לו כספים בתמורה לקמפיין נגד שלי יחימוביץ'
איתמר לוין
ראש עיריית נצרת עילית המושעה ירצה שישה חודשים בפועל ולא בעבודות שירות, לאחר שהורשע בהתניית שוחד    ביהמ"ש העליון גם הטיל עליו קלון - שמרחיק אותו מהחיים הציבוריים
איתמר לוין
הבדיקה עוסקת בחשד לעבירות על חוק מימון מפלגות בפריימריז בעבודה ב-2013    הרצוג: הכפשות פוליטיות של הליכוד ושל פעילים מתוסכלים, שהועלו גם לפני הבחירות
איתמר לוין
יועץ התקשורת של שר הפנים: דרעי לא טיפש, הוא יודע שהוא תחת זכוכית מגדלת וזהיר בקלה כבחמורה    יפה דרעי: עברנו את המן, נעבור גם את זה
איתמר לוין
דרעי ביקש להסיר את הצו שאסר לפרסם את שמו    בשלב זה אישר מנדלבליט בדיקה בלבד - אם כי למעשה מדובר בחקירה, בלא שדרעי עצמו ייחקר
רשימות נוספות
חשד לשוחד בחברת פארק שרון  /  איתמר לוין
יניב בלטר העיד נגד חסן  /  איתמר לוין
חסן מואשם בשוחד; סגיס מואשם במרמה  /  איתמר לוין
המתעתעים  /  אריה אבנרי
הקומבינטורים  /  אריה אבנרי
הכוחניות  /  אריה אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il