X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מסתבר שהרבה מחכמי הראשונים לא סברו שתקנו כוס חמישית כנגד "והבאתי" וכן הוא מנהגנו. לכן עולה מאליה השאלה מדוע לא תקנו חז"ל כוס חמישית כנגד לשון זו?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

כנגד ארבע לשונות גאולה האמורים בתורה תקנו חז"ל ארבע כוסות בליל הסדר.
כוס ראשונה - לקידושו של החג כנגד הלשון: "והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים" (שמות ו', ו').
כוס שנייה - לאמירת חצי הלל כנגד הלשון: "והצלתי אתכם מעבודתם" (שמות ו', ו).
כוס שלישית - לברכת המזון כנגד הלשון: "וגאלתי אתכם בזרוע נטויה" (שמות ו', ו').
כוס רביעית - לסיום ה"הלל" ול"ברכת השיר" כנגד הלשון: "ולקחתי אתכם לי לעם" (שמות ו', ז'). ארבעת לשונות הגאולה הם כנגד ארבעת שלבי גאולה שעם ישראל עבר בתקופה קצרה מאז שובו של משה המנהיג ממדין ועד יציאתם ממצרים. אם נעיין בכתובים בהמשך נראה שיש פסוק נוסף המציין לשון גאולה: "והבאתי אתכם אל הארץ" (שמות ו', ח'). יש מחכמי הראשונים הסבורים שחכמינו ז"ל תקנו כוס נוספת כנגד הלשון החמישית של "והבאתי" שהוא "כוסו של אליהו" שמניחים על השולחן ולא שותים ממנו. כי שיבוא אליהו הנביא יתבררו כל הספיקות וביניהם יתברר גם ספק זה, האם לשתות את הכוס החמישית או לא?
אולם מסתבר שהרבה מחכמי הראשונים לא סברו שתקנו כוס חמישית כנגד "והבאתי" וכן הוא מנהגנו. לכן עולה מאליה השאלה מדוע לא תקנו חז"ל כוס חמישית כנגד לשון זו?
טעמים מספר ניתנו לכך, הבה נמנה כמה מהם:
ה ר א ש ו ן: מובא בפירושו של "אור החיים" על אתר: "והנה יש בתורה גם לשון חמישית 'והבאתי אתכם אל הארץ...' ומדוע היא אינה נמנית עם ארבע לשונות הגאולה? וגם לא תקנו כנגדה לשתות כוס חמישית בליל הסדר, אלא מוזגים ולא שותים, ולפי הרמב"ם שתיית כוס חמישית רשות. נראה ליישב זאת שיש הבדל בין ארבע לשונות גאולה שהן מובטחות לישראל לבין לשון חמישית "והבאתי" שהיא מותנית בקבלת עול מלכות שמים וקיום המצוות כפי שמדויק בפסוק 'ולקחתי אתכם לי...וידעתם כי אני ה' אלוקיכם...' (שמות ו', ז'). רק אם נדע את ה' ויהיה לנו לאלוקים אז יתקיים בהם 'והבאתי אתכם אל הארץ...'. לפי זה מובן מדוע לשון חמישית אינה נכללת עם ארבע לשונות גאולה ואין חיוב לשתות כוס חמישית".
ה ש נ י: מובא ב"ספר הזכות" לראב"ד. כל ארבעת הלשונות האחרות עוסקות באירועים חד-פעמיים. הפסקת העינוי, הפסקת העבודה, היציאה ממצרים ומעמד הר-סיני. הכניסה לארץ לעומת זאת איננה אירוע שהרי זאת היא מציאות מתמשכת לאורך זמן ומכיוון שכך יכולות לחול בה הפסקות, כפי שאכן קרה לאסוננו כמה פעמים, על-כן אין כנגד לשון זו כוס של חובה בליל הסדר.
ה ש ל י ש י: מובא ב"ספר גבורות ה'" מהר"ל. הכוס החמישית היא כנגד הפרנסה ולא כנגד אחת מלשונות הגאולה. קביעתו של המהר"ל באה בהיות וכוס זו נסמכת לאמירת פסוקי "הלל הגדול", שעיקרו הוא הפסוק "נותן לחם לכל בשר, כי לעולם חסדו" (תהילים קל"ו, כ"ה). פרנסתו של אדם, הבאה באופן מתמיד מידו של הקב"ה, איננה הגאולה ממצרים היא התוצאה שלה. פרנסתו של העבד תלויה באדון ואילו פרנסתו של הבן-חורין תלויה רק קב"ה. זהו אחד הביטויים המרכזיים של מושג החרות: "עבדי הם, ולא עבדים לעבדים" (בבא מציעא י', ע"א). לכן, הפרנסה איננה אלא תוספת הבאה על גבי ארבע לשונות הגאולה וארבעת הכוסות של ליל-הסדר.
ה ר ב י ע י: מובא בספר "העמק דבר" לנצי"ב מוולוז'ין. לדעת הנצי"ב הלשון החמישית איננה "והבאתי אתכם אל הארץ" אלא "וידעתם כי אני ה'". הכוס החמישית איננה תוצאה של מעשה ה' שהוא המוציא, המציל, הגואל והלוקח, אלא תגובתו של כל אדם מישראל למעשה ה' המתייחס אליו. אדם היודע את ה' הוא החי בדבקות אלוקית מתמדת ומתוך תודעה שדבר ה' מלווה אותו בכל צעד ושעל בחייו, הן כמצווה והן כמשגיח.
ה ח מ י ש י: מובא בספרו של הרב נבנצל "ירושלים במועדיה על פסח" (עמ' רכ"ט): "מדוע לא תקנו כוס כנגד לשון "והבאתי"? מפני שלשון זו לא נתקיימה כלל. אומנם הנשים שיצאו ממצרים נכנסו לארץ ישראל וכן הטף והזקנים וכן שבט לוי, וגם יהושע וכלב נכנסו. אבל חלק הארי של אותו דור, כל הגברים מבן עשרים שנה ועד בן שישים שנה שהם אנשי מלחמה שהיו אמורים לכבוש את הארץ ושלהם הייתה אמורה הארץ להתחלק - מתו במדבר ולא נכנסו לארץ ישראל. הרי שההבטחה של "והבאתי אתכם אל הארץ" לא נתקיימה בדור יוצאי מצרים אלא תתקיים לעתיד לבא".

תאריך:  10/04/2016   |   עודכן:  10/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמש לשונות גאולה - האמנם?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כוס חמישי
ישראל אזר  |  10/04/16 13:39
2
טעות
יוני  |  18/01/23 14:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שמעון זיו
אלה שכל יום זועקים על מר גורלם, על הגרעונות הגדולים המעיקים עליהם, על חוסר יכולתם להשקיע בחינוך ובתרבות, והנה מגיע יום העצמאות והקופה נפרצת וזורמים ממנה מאות אלפי שקלים
יפעת גדות
זו השנה ה-12 בה אלפי מתנדבי מד"א, בני נוער ובוגרים, יתגייסו למבצע רחב היקף של איסוף מזון למשפחות מועטות יכולת בשיתוף עמותת 'אורות החסד'    מנכ"ל מד"א: "גם השנה נעשה מאמץ על-מנת שלא יישאר בית בישראל ללא שמחת חג על שולחן הסדר"
ורד אורן
כיצד להישמר מפגיעת חומרי ניקוי מסוכנים? מומחי מכון התקנים הישראלי בטיפים מיוחדים
יוהנה גייגר
חשוב שהמאכלים שנפרשים על השולחן יהיו בגובה נוח לצפייה, להגשה ולאכילה, כגובה המרפק של הסועדים    לסידור הצלחות, הסכו"ם והכוס של כל סועד נהוג לאפשר מרחב אישי על גבי השולחן
משה חסדאי
אני אוהבת אותך יותר מכל אחד אחר בעולם, אני אוהבת אותך יותר מאשר את עצמי, אלוהים הוא טוב, הוא שלח לי אהוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il