X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחינה של 13 נשיאי ארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה מביאה למסקנה שאין זה תנאי הכרחי דווקא שני נשיאים שזכו להישגים מרשימים בתחום הזה (טרומן ורייגן ) היו חסרי כל ניסיון
▪  ▪  ▪
טרומן. חנווני [צילום: AP Photo, File]

הנשיא אובמה אמר לפני זמן מה, על דונלד טראמפ הרפובליקאי, שאין לו ידע וניסיון במדיניות חוץ. אותם הדברים הוא יכול היה בשקט להגיד על סונדרס, מהצד הדמוקראטי, בעיקר לאחר הבורות המדהימה שגילה בעניין מניין ההרוגים הפלשתינים במבצע "חומת מגן". ודברים דומים בעניין חוסר הידע במדיניות חוץ וביטחון לאומי אמרה הילרי קלינטון על אובמה במאבק הבחירות ביניהם ב-2008. ואיזה ניסיון כבר היה להילארי באותו זמן? ועולה השאלה: האם הידע והניסיון בתחום מדיניות חוץ וביטחון לאומי הם תנאי הכרחי עבור המועמד המתמודד על משרת נשיא ארה"ב? דנתי בנושא עם ידידי, הפרופסור חובב טלפז הבקיא בנושא. בחנו את כל 13 נשיאי ארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה, את הרקע, הידע והניסיון שלהם לפני הנשיאות, והישגיהם וכישלונותיהם במהלך תקופת נשיאותם. המסקנה שעלתה, אולי מפתיעה במידת מה, הייתה כי ההישגים הגדולים ביותר במדיניות החוץ והביטחון של ארה"ב, בכללן החלטות הרות גורל, שייכים לשני נשיאים שלא היה להם שום ידע וניסיון בנושאי החוץ והביטחון של ארה"ב. המדובר בנשיאים הרי טרומן (1952-1945) ורונלד רייגן (1989-1981).
הבולט מבין שניהם הוא טרומן. היה לו ניסיון בחקלאות, במכירת בגדי גברים, בעסקנות במפלגה הדמוקרטית, ובחקירת בזבוזים בממשל. בהיותו סגן נשיא (של רוזוולט) לא היו לו יד ורגל בנושאי חוץ וביטחון, והמפעל האמריקני לייצור פצצה גרעינית הוסתר מפניו. כשרוזוולט מת וטרומן הפך לנשיא, שררה דאגה רבה בממסד האמריקני מחמת חוסר הניסיון והידע שלו. והנה "החנווני" הזה ממדינת מיסורי מזדקר לנו כיום כאחד מענקי הנשיאים האמריקנים בתחום הביטחון הלאומי האמריקני. הוא זה שקיבל את ההחלטה על הטלת הפצצה הגרעינית על יפן (מחד יש הרואים בכך משגה ומאידך יפן נהפכה לשוחרת שלום סידרתית); הוא זה שכונן את "דוקטרינת טרומן" לבלימת התפשטותה של ברה"מ הקומוניסטית; הציל את ברלין; הניח את היסודות לשיקום אירופה המערבית ב"תוכנית מרשל"; גייס את האו"מ למלחמה בפלישת קוריאה הצפונית לדרומה; פיטר מצביא נערץ כמק-ארתור כאשר זה ניסה ל"נצל הצלחה" לתוך סין; הוא זה שהניח את היסודות לקהילת המודיעין והביטחון בארה"ב. וכן, הוא גם זה שהורה אישית לשגריר ארה"ב באו"מ להצביע בעד הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, חרף התנגדות חריפה של משרדי החוץ והביטחון האמריקאנים.
שחקן קולנוע
לרייגן היה ניסיון של שדר ספורט, שחקן קולנוע, יו"ר האגודה של שחקני הוליבוד, ומושל מדינת קליפורניה. והנה, הוא זה ששינה לחלוטין את מדיניות החוץ והביטחון של ארה"ב כלפי ברה"מ: ממדיניות של הפשרת יחסים עם האויב הקומוניסטי, המבוססת על יכולת השמדה המונית גרעינית הדדית, למדיניות של הפלת "אימפריית הרשע" הקומוניסטית, ובכלל זה "הפלת חומת ברלין". ושחקן הקולנוע הצליח בכך!
מכאן, לדעתי, שמרכיב הידע והניסיון בנושאי חוץ וביטחון אינו תנאי הכרחי למועמד לנשיאות בארה"ב. יתר על כן, החוקה האמריקנית מאפשרת לנשיא לבחור לעצמו את מכלול יועציו בכל התחומים, וכמובן הבולטים שבהם הם בתחומי מדיניות החוץ, הביטחון והכלכלה. ככל שהנשיא חסר ניסיון בתחומים הללו, כך עולה חשיבות היועצים שהוא בוחר לעצמו (אם הוא מתחשב בהם או לא- זאת סוגיה מעניינת). הנשיא קנדי, בלתי מנוסה בנושאי חוץ, הקיף את עצמו ביועצים מהמעלה הראשונה. ניקסון, דווקא מנוסה, דאג להציב לידו את קיסינג'ר הענק. קרטר, בלתי מנוסה, אך בקיא בצוללות ובבוטנים, מינה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי קליבר בדמותו של בז'ז'ינסקי.
ואובמה ? לא כאן המקום, אך על-מנת לסבר את האוזן אביא כאן ציטוט מדברים שאמר מזכיר המדינה האמריקני, קרי, ערב חתימת הסכם הגרעין עם אירן: "להסכם יהיו השלכות חיוביות גם על הממשל בקוריאה הצפונית. מנהיג הצפון... עשוי להתקנא באירנים על השגשוג שהם חווים בזכות ההסכם והוא יחליט על דעת עצמו להתפרק מנשק גרעיני בדרך לרנסנס כלכלי ומדיני". זאת לא בדיחה! האם קרי ביטא בזה את הערכתו האישית, או שקול אדוניו הנשיא דיבר מגרונו, ושיקף בכך בעיה של יועצים חסרי חוט שדרה?
והשאלה המסקרנת היא: האם כל מה שתואר כאן לגבי ארה"ב, מתאים גם לראש ממשלה בישראל? חומר להשוואה ומחשבה.

תאריך:  12/04/2016   |   עודכן:  12/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מועמד אמריקני צריך ניסיון בתחום הביטחון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
נשיאים ורוח...
אלו שלא שוכחים-73  |  12/04/16 12:29
2
עיקרו
שמ  |  12/04/16 12:52
3
הירושימה ונגאסקי ערים אזרחיות
פלמוני  |  12/04/16 14:26
4
לארהב אין איום קיומי לישראל יש
מפוכח  |  16/04/16 14:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
איציק וולף
לאחר ספירת 96% מהקולות קיבל סנדרס 56% וניצח את הילרי קלינטון    מדובר בניצחון שביעי ברציפות לסנאטור הסוציאליסט
איציק וולף
סקר שנערך בארצות הברית מגלה כי חלק ניכר מתומכיו של דונלד טראמפ עלול להגיב בהצבעת מחאה במידה ומינויו לא יאושר בוועידת המפלגה
איציק וולף
הסנאטור טד קרוז ניצח את דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים בפער של כ-15%    הסנאטור ברני סנדרס קיבל 56% לעומת 49% שקיבלה הילרי קלינטון
אליקים העצני
ישראל מתגוננת בשפה רפה ובקול ענות חלושה נגד ההשתלחויות וההתנכלויות של הכנופיה הזאת, למרות שכל כך קל לסתום להם את הפה
יובל ברנדשטטר
הניטרליות של טראמפ יכולה להפסיק את הלחץ האמריקני המתמשך על ישראל לשלם במטבע של אדמה תמורת הבטחות המשורטטות בחול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il