X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע לייצר כמעט בכוח, דימוי מופרך של "אפרטהייד" ישראלי בבתי חולים, בשעה שגלוי וידוע שדווקא בתי החולים שלנו הם חממה מוצלחת של דו-קיום הראוי לחיקוי בכל חברה שאינה הומוגנית?
▪  ▪  ▪
רקע גזעני [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

הפולמוס הציבורי הסוער סביב "התחקיר העיתונאי" בעניין ההפרדה הננקטת בבתי חולים בין יולדות יהודיות לבין יולדות ערביות, מסרב לרדת מהכותרות והדיו אף הרחיקו אל מעבר לים.
אכן המדובר בסוגיה נפיצה ורגישה הנופלת כפרי בשל אל חיקם של מבקשי רעתה של ישראל ומוסיפה תחמושת רעילה גם לארגז הכלים של תנועת ה-BDS, באופן המשתלב בקמפיין המסווג את ישראל כ"מדינת אפרטהייד".
הבעייתיות האינהרנטית כמעט של עיסוק במה שנתפס כעוולה על-רקע גזעני, בפרט כאשר על הפרק "ממצאי תחקיר", היא הנטייה להתפס לשטחיות והפנמת המסר הפשטני כעובדה נחרצת, כאילו זהו דבר המובן מאליו ב"סביבת עבודה" שבה שלטון הימין נותן את הטון.
מטבע הדברים מחוללת הפרשה החדשה, אפקט של "כדור שלג" בשיח הישראלי וכמו באחת, צצות משום מקום "עוולות" נוספות בעלות גוון גזעני ו/או מגדרי, שאינן מחמיאות לדימויה של ישראל, וזאת בלשון המעטה.
דא עקא, שנתוני היסוד ב"תחקיר" הנ"ל אינם עולים בקנה אחד עם העובדות לאשורן, ובמקרה הטוב והסלחני, הם הוצאו מהקשרם. שהרי אין כל מדיניות המוכתבת מלמעלה להנהיג הפרדה במחלקות היולדות, בשעה שהפרקטיקה המתקיימת בבתי החולים היא יותר בעלת אופי ספוראדי ו-וולונטרי, לרוב במענה לבקשות היולדות עצמן.
חשבון נפש
מדוע אפוא לייצר כמעט בכוח, דימוי מופרך של "אפרטהייד" ישראלי בבתי חולים, בשעה שגלוי וידוע שדווקא בתי החולים שלנו הם חממה מוצלחת של דו-קיום הראוי לחיקוי בכל חברה שאינה הומוגנית? כלום ייתכן מצב שבו סגל רפואי ייתן ידו לרמיסת עקרון השוויון בבית חולים שבו משרתים בכפיפה אחת ובהרמוניה, יהודים, ערבים ודרוזים.
עיתונאי באשר הוא מחויב לאימות הטיעונים ואישושם טרם פרסומם, קל וחומר כאשר המדובר בסוגיה רגישה מן המעלה הראשונה שהשלכותיה חורגות מעבר לעניין עצמו. דומה שבמקרה דנן, מה שהתיימר להיות תחקיר עיתונאי, היה למעשה, מודל לעבודה מרושלת, שלא לומר בלתי אחראית. סביר כי אין המדובר ב"שליח" מטעם, אלא במרדף אחר אליל ה"רייטינג" המכשיל לא אחת, את מחולל ה"סקופ" בשל להיטות יתר המתחוורת כמעשה נמהר ופזיז, במקום שיינקט הכלל "סוף מעשה במחשבה תחילה".
צריך שיופקו מכך לקחים וייעשה חשבון נפש מקצועי, בכל הקשור לממד האחריות הרובצת על עיתונאי בבואו להציף סוגיות בעלות פוטנציאל נפיץ, בפרט בהנתן מצבה הרגיש של ישראל בעולם. עיסוק בבעיות חברתיות ומגדריות בעידן שבו ישראל נבחנת בזכוכית מגדלת משולה למשיכת הניצרה מרימון יד.
גם במבחן התוצאה, "תחקיר" הפרדת היולדות בבתי החולים בישראל ראוי להכלל בקטגוריה של... מי שזרק אבן לבאר אפילו אלף חכמים לא יוכלו להוציאה...

תאריך:  14/04/2016   |   עודכן:  14/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחקיר הפרדת היולדות - עיתונאות חסרת אחריות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
רפאל -
יש גזענות  |  14/04/16 15:10
2
כל מילה בסלע!  ל"ת
רונית יער  |  14/04/16 16:16
3
יצירת דמוניזציה לא נחה לרגע.זו ל"ת
מלחמה מתמדת  |  14/04/16 16:25
4
מאמר חכם ונכון. ואמנם אמצעי
תקשורת בומבסטית  |  15/04/16 06:07
5
אני לא מבין אותך, מר בוכניק
אהוד פרלסמן  |  18/04/16 18:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דביר מור
(טור ראשון מתוך שניים) האם נעשה די והותר על-מנת להוריד את רמות הזיהום של המפעלים המזהמים במפרץ חיפה? מה באמת רמות הסיכון של בריאות הציבור?
דניאל גלילי
כאשר אנשים שואלים עד כמה מרחב תמרון יש לתת ללוביסטים בפעילותם אל מול חברי הכנסת? חשוב לציין כי מהכתבה הזאת אפשר להבין כי גם חברי הכנסת בעצמם יכולים להיפגע נפשית ממידה גבוהה של חופש פעולה וממידה ירודה של פיקוח על פעילות הלוביסטים
שמעון גרובר
העונשים המוטלים על עברייני תנועה סדרתיים אינם מידתיים ואינם מרתיעים
גיא חזן
תקראו לי תמים אך אני כל פעם נפעם איך אנשים מכל המגזרים ומכל העדות, נשים וגברים, משכילים ומשכילים פחות – נופלים כפרי בשל לנוכלויות שקופות וברורות כל כך
שמעון זיו
לא פעם אני עומד משתאה הכיצד הרדידות תפשה ערוץ זה, והוא מנסה להשתוות ברדידותו לערוצים האחרים    טלוויזה נועדה לצפות בה בהנאה, ולא לראות חזור ושנה ריאליטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il