X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במציאות חיינו אנחנו עוברים מימי זיכרון ("אַחֲרֵי מוֹת") ליום העצמאות ("קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ"), עוברים מחיים של עָבָר, שיש בהם את כאב המוות לעברו של עתיד
▪  ▪  ▪
חברה גזענית [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

את החברה הישראלית פוקדים שסעים רבים ושלל גילויים בחברה שרומסים ברגל גסה את הערך היפה ביותר של פרשת קדושים, ערך שהוא כלל גדול בתורה, והוא למעשה כל התורה על רגל אחת - "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 18).
פוקדים אותנו ימים מלווים בשנאה תהומית ובהתרחקות מהצו הכובש לבבות בפרשת קדושים בדבר כיבוד הָרֵעַ, גם כשאתה חלוק עליו ומתנגד לדעותיו.
ההתייחדות עם הצירוף של שתי פרשות - פרשת "אַחֲרֵי מוֹת" ופרשת "קְדוֹשִׁים" - חובקת בחובה את עובדת "אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרוֹן" (ויקרא ט"ז 1) ואת הציפיה הדרוכה לעתיד בו "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" (ויקרא י"ט 1).
במציאות המקראית עברנו מעובדת מות בני אהרון הכהן, נדב ואביהוא, לעבר מתן כמיהה עזה למציאות חיים בעתיד של קדושים נהיה.
קדושים תהיו
במציאות חיינו העכשווית סמיכות שתי הפרשות מעבירה בחיינו את כל מאפייני המעבר מיום זיכרון כואב לחללים רבים בעימותי הדמים הפוקדים את חיינו לעברה של כמיהה לחיים ללא אימת שכול בעתיד. אנחנו מייחלים לעתיד החובק בחובו תכנים של "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ", תכנים ערכיים שיהיו שזורים בחיקה של עצמאות מדינית לה זכינו.
במציאות חיינו אנחנו עוברים מימי זיכרון ("אַחֲרֵי מוֹת") ליום העצמאות ("קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ"), עוברים מחיים של עָבָר, שיש בהם את כאב המוות לעברו של עתיד, שחובה ליצוק בו תכני חיים של צדק חברתי וחתירה לשלום, ההולמים את האמירה "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ".
מצערת העובדה, שרבים מתכני "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" אינם מפלסים דרכם למציאות חיינו היום יומית. רבים מערכי הפרשה ניצבים מובסים בחיי היום יום. בולט העדר תרגום של כלל הדרישות החברתיות של הפרשה במציאות חיינו.
חברה, שהחליטה ביודעין שמאות אלפים מאזרחיה ומילדיהם יחיו מתחת לקו העוני, זו חברה שלא מיושמת בה ההוראה הערכית "... לֹא תְּעוֹלֵל פֶּרֶט כַּרְמְךָ וְלֹא תְּלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָם אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט, 10). זו חברה שמחליטה ביודעין לא להיות כרויה לזעקת רבים הנתונים במצוקה.
מאות עובדים
חברה, שנותנת לשסעים חברתיים להעמיק בתוכה, ואינה שמה סכר להסתה ולשנאה גזענית, זו חברה שתולשת מרקמות חייה את רקמת החיים המשמעותית ביותר "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (שם י"ט 18).
ערכי פרשת קדושים נרמסים, כשהחוק אינו עוצר ספסרות בכוח אדם. מתיר לחברות הון לגזור קופון של אלפי דולרים מכל ראש של מהגר עבודה מתאילנד ומסין, מבולגריה ומרומניה. רק השבוע הגיעו לישראל מסין ומתאילנד מאות עובדים, שכל אחד שילם אלפי דולרים לחברות המספסרות בכוח העבודה, רק כדי לזכות להתמקם בסולם השכר הנמוך ביותר בחקלאות ובבניין בישראל.
ערכי חברה נרמסים על-ידי אטימות לקול ולציווי - "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אוֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כְּמוֹכֶם." (שם י"ט 33).
לא שמענו את קולה של אגודת הסופרים במדינת ישראל, לא שמענו את קולה של הרבנות, כי אנחנו כקולקטיב שותפים יחד להפרת הצו של "לֹא תּוֹנוּ אוֹתוֹ" (את הגר), כשאנחנו שותקים, עוברים לסדר היום ונותנים יד לספסרות חוקית בחותמת רשויות המדינה, שהַגֵּר הזר חייב לשלם סכומי עתק של אלפי דולרים לשרלטנות של הון נואף בישראל רק עבור זכות יסוד של אדם, רק כדי שיממש את זכותו לעבוד תמורת משכורת זעומה.
שמירה קפדנית
לא שמענו את קולה של אגודת הסופרים, לא שמענו את קולה של הרבנות הראשית נגד התופעה, שחיינו נותנים לגיטימיות לספסרות וגזל כסף מחלש וזר רק עבור מימוש זכותו לעבוד.
קדושה בפרשת קדושים אינה נבחנת רק בהקפדה על שלל הוראות ריטואליות. מבחנָהּ המוסרי הערכי של הקדושה הוא בשמירה קפדנית על צווי חיים מוסריים וחברתיים.

תאריך:  04/05/2016   |   עודכן:  04/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "קדושים" באור מאורעות הימים
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
אבל יש להחליף את ההנהגה
ארון ספרים יהודי  |  4/05/16 09:49
 
- כמו שהינו באושוויץ  ל"ת
ב.ל  |  4/05/16 20:44
 
- המטרף שקורא לעצמו ב.ל
למגיב ב.ל  |  5/05/16 12:06
2
"ולא תשקרו איש בעמיתו"-השקרן-
פלא יועץ   |  4/05/16 12:18
 
- פלא יועץ מעליב את המקרא
הפלא היועץ  |  6/05/16 07:25
 
- איזו שטחיות רדודה של דלי מוחין
פלא יועץ  |  8/05/16 11:45
3
בהמה כי תקרב אל התורה
ב.ל  |  4/05/16 17:59
 
- אחווה יהודית ערבית
زايبف  |  4/05/16 19:05
 
- יהודים וערבים מסרבים להיות אוי
לא להיות אויבים  |  5/05/16 12:14
 
- שחט ילד יהודי תהיה קדוש פלשתינ
ב.ל  |  5/05/16 20:01
4
הזהרו לכם ממטיפי המוסר
מגיב ותיק  |  4/05/16 23:12
 
- מגיב ותיק מהנדס את שטויותיו
המגיב הכי ותיק  |  5/05/16 11:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
מדוע להשקיע כסף רב בפרסום ועוד בפרסום באמצעים יקרים כמו טלוויזיה, בתחום שהוא לא תחום העיסוק המרכזי שלך? מדוע רשת שלא מצליחה בלשון המעטה, מוציאה כסף טוב על מוצרים שלא נמצאים בתחום העיסוק העיקרי שלה?
יצחק מאיר
הצירוף הזה של טיפשות בעליל ושל נפולת או נשורת של אמונות, עמיד בפני כל גינוי, יותר אפילו מן הסטטיסטיקה המציגה תמיד לראווה כי במקום בו יש בחירה בין טיפות מורשת לבין רציונל ביקורתי, הטיפשות המורשת נהנית מרוב מוצק, המוכיח את תבונתה
יוני בן-מנחם
בכירים בליכוד תומכים מאחורי הקלעים בהצעת חוק להגביל את כהונתו של נתניהו כראש ממשלה אך חוששים להיחשף מחשש שנתניהו יפגע בהם. נתניהו משלם את המחיר הפוליטי על יחסו כפוי הטובה לבכירי הליכוד
ישראל רוזנבלט
הפרשן אהוד יערי הקדיש את תוכניתו "המנהיגים" לראש הרש"פ. האיש - שמדבר נגד טרור ובמקביל משבח את השאהידים שלו, התמחה בבריחה מכל ניסיון להגיע להסדר שלום - טוען כי היום לא היה חוזר על הטענות שכתב בדוקטורט שלו, כאילו הציונות שיתפה פעולה עם הנאציזם. חלומו הגדול: "להשיג שלום בלי לשלם בוויתורים גדולים". עם פרופיל כזה, מה הפלא שמבקרי הטלוויזיה ממחנה השלום מתעבים את יערי
רון בריימן
לא ייתכן לצפות מהעולם "הנאור" שילמד את לקחי השואה ושיבין שאסור לשנע יהודים ממקום למקום, ובה בעת לדגול בשלום חזירי המבוסס על שינוע מאות אלפי יהודים מבתיהם בלב ארצם    "שלום" כזה איננו יהודי, איננו דמוקרטי, איננו ציוני, איננו מוסרי ואיננו שלום, ועל כן לא ייכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il