דברי סגן הרמטכ"ל ביום הזיכרון לשואה ולגבורה כל כך קוממו אותי, עד שלקיתי בדיכאון. חשבתי לכתוב בגנותו בכל כוח הזעם שיש בי. וזה לא מעט! אבל היו רבים וטובים שהקדימו אותי: הרב אליהו זיני, קלמן ליבסקינד, זאב גלילי, ד"ר
רון בריימן, רותי איזיקוביץ ועוד.
לכן לא כתבתי, אבל חרשתי את האינטרנט כדי לקרוא גם את הַמְּגַנִּים וגם את הַמְּגַבִּים. בין האחרונים היו כאלה שהתואר "מחליא" אפילו החמיא להם.
עם כל זאת, הנזק העיקרי בדברי
יאיר גולן טמון בעובדה שהוא ריכז תשומת לב רבה כך כך. מה רע בזה? העובדה שהוא עמד במרכזה של הסערה, השכיח נאום אחר שנישא מפי אישיות בכירה לא פחות בטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין, אמר דברים חמורים יותר מאותה השוואה נלוזה מפי יאיר גולן בין ישראל לגרמניה הנאצית. וכך אמר ריבלין, כשניצולי השואה עומדים לצידו, אחרי שהאשים את מדינת ישראל שלא עשתה די למען אותם ניצולים:
חביב אדם שנברא בצלם. זוהי
האמת היהודית, האנושית היסודית ביותר, וזהו גם הנוגדן העמוק ביותר לזוועות השואה, שם היינו אנחנו ובני עמנו, כולנו, לרמש, לנמלה, לתת אדם. חביב אדם שנברא בצלם. אם נרצה ואם לאו - השואה מטילה חובה קשה ואיומה על האומה היהודית, בהתנהלותה המדינית והבינלאומית, ועלינו לבחון את מהלכינו והכרעותינו לאור עקרון יסוד זה.
למרבה הפלא, דבריו לא עוררו תרעומת ולבטח לא סערה. בגלל יאיר גולן (בזכותו או באשמתו).
ריבלין קובע, ולא סתם רומז, שבמדינה שהוא נשיאה יש נטיות לא תקינות בהתנהלותה המדינית והבינלאומית, ומשום כך סבור שיש
חובה קשה ואיומה, שהשואה מטילה עלינו, לבחון מהלכים והכרעות לאור העיקרון היסודי של "חביב אדם שנברא בצלם". חביב אדם שנברא בצלם? כל אדם? גם היטלר, שם רשעים ירקב? גם צוות עוזריו? אייכמן? גבלס? הימלר?
כיצד עולה בדעתו של מי שנושא בתואר הרם והנישא "נשיא מדינת ישראל" לבקש מאיתנו - דווקא ביום הזיכרון לשואה - שנחבב את הנאצים, שהרי גם הם נבראו בצלם?
איך ריבלין מרשה לעצמו לעקר מימרא של חכמי המשנה ולשבש אותה בצורה קיצונית כל כך?
עליו הייתה חובה להביא את דעתם של לומדי התורה לדורותיהם על קטע זה שבפרקי אבות שבחר לצטט. לא פעם ולא פעמיים, אלא מאות רבות של פעמים (כן, כן! יותר מאלפים בודדים) נכתב בפירושים לתנ"ך, למשנה, לגמרא ולזוהר שהביטוי "חביב אדם נברא בצלם" מתייחס
אך ורק ליהודים. ובלשון חז"ל "אתם קרויין אדם ואין אומות העולם קרויין אדם".
ייתכן שאין בדבריהם כדי לשפר את דעתם של הגויים עלינו, אבל עד שבא ריבלין, איש לא ביקש לצנזר או לגנוז את דעתם של חכמינו. דעה זו, כאמור, מצויה ב"ארון הספרים היהודי" עשרות אלפי פעמים. אפילו האדמו"ר מ-Google יודע זאת. כשהקלדתי "אתם קרואים אדם", הוא הציע לי לעיין ב-35100 מאמרים או כתבות על הנושא.
מכל האוסף האדיר של אזכורים, פירושים, הנמקות ודברי הגות בעניין, אני מבכר להביא את ההקדמה לפירושו של הנשר הגדול, הוא הרמב"ם, למסכת כלים במשנה. כדוגמה (רק כדוגמה).
ואין חִלוּק בין שהיה המת גוי או ישראלי, חוץ מטומאת אוהל בלבד, שהגוים אינן מטמאין באוהל. ולשון הגמרא "ישראל מטמאין באוהל ואין הגוים מטמאין באוהל", הסמיכו את זה לאומרו "זֹאת הַתּוֹרָה - אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל" [במדבר יט], וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי - אָדָם אַתֶּם" [יחזקאל לד] -
אתם קרוין אדם ואין אומות העולם קרוין אדם.
מה שעשה ריבלין בנאומו, היה טישטוש ההבדלים בין בני האדם השונים. קבלת טענתו תביא אותנו לבטל לחלוטין את תכונותיהם של בני האדם. לא יהיו עוד אויבים, שונאים, גנבים, רוצחים, אנסים. כולם יהיו חביבים כי כולם בני אדם והרי ... "חביב אדם שנברא בצלם".
ואם אצעד עוד צעד אוכל לטעון, בשמו של הנשיא ועל-פי שיטתו, שהתורה מצווה עלינו - בחזקת "האמת היהודית היסודית ביותר", כדבריו - לעבוד אלוהים אחרים ולהשתחוות להם, שהרי כתוב במפורש: "וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם".
העובדה שהרישא של הפסוק:
"הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם" נמחקה - זה הרי דבר של מה בכך. העיקר הוא שכתוב לעבוד אלוהים אחרים ולהשתחוות להם. ותעזבו את הפירושים ואל תבואו אל הנשיא בטענות.