X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העליון שב וקובע: רכישה ומכירה מהירות של מקרקעין יחויבו במס הכנסה מלא, משום שמדובר בעסקה פירותית ולא בהשקעה
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מכירת בניין (או דירת מגורים) בתוך תקופה קצרה ממועד הרכישה, עלולה להיחשב כעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי, שיש למסות את הרווחים ממנה כהכנסה פירותית החייבת במס הכנסה מלא (וחייבת בדמי ביטוח לאומי). זאת, אף אם העסקה דווחה למנהל מיסוי מקרקעין שהפיק בגינה שומת מס שבח סופית. כך קובע שוב בית המשפט העליון בעניין מ.מ.א (ע"א 4576/15).
בית המשפט העליון חזר על הלכת חזן וקבע, כי פקיד השומה הוא בעל סמכות לשנות מקביעותיו של מנהל מס שבח מקרקעין, שכן בפניו כלל העובדות, הידע והכלים הנדרשים לסיווג עסקה במקרקעין מעסקה פטורה ממס או חייבת במס שבח בלבד לעסקה פירותית החייבת במס הכנסה מלא.
חברת מ.מ.א, העוסקת בהפעלת חניונים, רכשה ב-29.4.2004 בניין בתל אביב תמורת 8.8 מיליון שקל ומכרה אותו כעבור שנה וחצי תמורת 11.4 מיליון שקל. החברה דיווחה על העסקה למשרד מיסוי מקרקעין. חודש לאחר מכן, בדצמבר 2005, פנתה לפקיד השומה וביקשה לאשר לה קיזוז הפסד הון בסך 507,000 שקל כנגד השבח בעסקת מכר הבניין.
פקיד השומה הוציא לחברה שומה לפי מיטב השפיטה לשנים 2005-2003, בה קבע, בין היתר, כי מכירת הבניין מהווה עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי ועל-כן יש למסותה כהכנסה פירותית ולא כרווח הון ממכירת מקרקעין. החברה ערערה על שומה זו לבית המשפט המחוזי, אשר דחה את הערעור וקיבל את עמדת פקיד השומה לפיה מכירת הבניין אכן מהווה עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי, נוכח מאפייניה: תקופת החזקה קצרה בנכס, נסיונות להשבחתו על-ידי שינוי ייעודו, מימון העסקה בחלקו באמצעות אשראי זר, ושימוש במיומנות וידע באמצעות אנשי מקצוע מתאימים.
בית המשפט הסתמך על עניין חזן (ע"א 9412/03) בו נקבע, כי פקיד השומה מוסמך לסווג עסקה במקרקעין כעסקה פירותית ולהטיל עליה מס הכנסה לפי פקודת מס הכנסה לאחר שכבר סווגה כעסקה הונית בשומה סופית על-ידי מנהל מס שבח מקרקעין. עם זאת הוסיף בית המשפט וקבע, כי יש להגביל את סמכותו של פקיד השומה לשנות מהחלטתו של מנהל מס שבח לנסיבות העומדות בכללי המשפט המינהלי לשינוי החלטה מינהלית. לכן, שינוי ההחלטה יותר רק במקרים כבדי-משקל.
במקרה דנן, עוד בינואר 2006 הבהיר פקיד השומה לחברה, כי לא ניתן לטפל בבקשתה לקיזוז הפסד הון כתוצאה ממכירת הבניין, אלא לאחר שיוגש הדוח לשנת 2005. במילים אחרות: החברה ידעה כבר באותו שלב ובטרם הוצאה לה שומת מס השבח, כי פקיד השומה יבקש לבחון את העסקה ולבחון את סיווגה. בית המשפט דחה את טענת החברה, לפיה אין מדובר בעסקת אקראי, שכן היא רכשה את הבניין כהשקעה, התכוונה להפוך אותו לנכס מניב ולכן המיסוי על מכירתו מקומו במישור ההוני.
קביעה זו באה לאור הפסיקה, אשר קבעה מבחני עזר לצורך סיווגה של הכנסה כפירותית או כהונית, ובהם: טיב הנכס ואופיו, תדירות העסקות, מבחן תקופת האחזקה, אופן מימון העסקה, ידענותו ובקיאותו של הנישום או שלוחיו, מבחן פיתוח והשבחת הנכס, ההיקף הכספי של העסקה ומבחן הנסיבות האופפות את העסקה (ע"א 1834/07, ע"א 111/83).
בית המשפט העליון קיבל גם הוא את עמדת פקיד השומה, לפיה מאפייניו של הבניין (בניין מסחרי בשטח של 1,000 מ"ר) ופרק הזמן הקצר אשר החזיקה בו החברה (כשנה ומחצה) מעידים אף הם על עסקת אקראי. מימון העסקה בחלקו נעשה מהון זר. בקיאותו היחסית של בעל המניות היחיד בה בביצוע עסקות נדל"ן וההסתייעות בבעלי מקצוע הבקיאים בהשבחת נכסים ושיווקם (אדריכל, מהנדסים ומשרד תיווך), מעידים, כי מדובר בעסקת פירותית ולא בעסקת השקעה לטווח ארוך. כך עולה גם מפורשות מכתב תביעה שהגישה החברה נגד אדריכל הפרויקט, לפיו היא טענה כי מדובר בעסקה למימוש מהיר.
חשוב להבהיר, כי הקביעות והמבחנים לעיל, יחולו בכל עסקה של מכר מקרקעין, לרבות בעסקה של מכר דירת מגורים אשר תימכר תקופה קצרה לאחר רכישתה והשבחתה. יזמים בנדל"ן - היזהרו.

תאריך:  25/05/2016   |   עודכן:  25/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
"צה"ל מורה לחיילים שאינם חבלנים לבדוק גופות מחבלים" - האמנם?    תפקידו של הצבא הוא להגן על אזרחים, תוך מיזעור הפגיעה בחיילים
עו"ד ורו"ח רמי אריה
בית המשפט המחוזי קבע בפסק דין חץ המזרח: חברה שלא בדקה מי עומד מאחורי החשבוניות שהופקו לה - נושאת באחריות כאשר התברר לאחר מכן שמדובר בחשבוניות פיקטיביות
ד"ר יואל רפל
למה מדליקים מדורות? מה עניינם של תפוחי אדמה בנייר כסף? מדוע עושים תספורות לילדים בני שלוש?
אפרים הלפרין
"מפרשן כוחני למרואיין מרגש" כך מתארת רווית הרץ בעיתון הארץ את דבריו של רוני דניאל "לראשונה מרגיש שאני לא בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יישארו כאן"
רפי לאופרט
בדומה לבוגי יעלון, אך בקנה-מידה אחר כמובן, מרגיש רוני דניאל שמשרד הביטחון וצה"ל הם "נחלתו הפרטית"    על מי מאיים בעצם רוני דניאל?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il