X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה אנו עדים למעין פוליטיצזיה שצומחת בקצונה הבכירה על-רקע התמשכות החיכוך עם הפלשתינים, קצינים בכירים שוכחים היכן מותר להביע דעות חופשיות והיכן לא, התקשורת החודרת לכל מקום גם היא תורמת לדבר זה וקציני צה"ל אינם טומנים את לשונם בכיס
▪  ▪  ▪
אידיאולוגיה מסויימת [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בראשית היו ההגנה, ארגון השומר, הפלמ"ח, חיש, אצ"ל, לח"י ועוד. עם הקמת המדינה קם בן-גוריון ועשה סוף לעניין כשהכריז כי למדינה הצעירה יהיה צבא אחד והוא צה"ל - צבא הגנה לישראל.
אלא שהדבר לא היה כה פשוט, הפלמ"ח סירב להתפרק, והגיעו אנשיו עד כדי מרד בדרג המדיני, אלא שבן גוריון לא ויתר, עמד על שלו, והביא את כולם תחת קורת גג אחת.
דעות וכיוונים אידאולוגים לא מוחקים בהנף שינוי ארגוני אחד, ולכן כל המפקדים הביאו איתם את דעותיהם הפוליטיות כאשר נקלטו בצה"ל. יתר על כן, השלטון היה נתון בידי מי שהקימו את המדינה ובהם מפא"י, אחדות העבודה, מפ"ם ועוד.
ארגונים כמו לח"י. אצ"ל ואחרים, כמו הקומוניסטיים, מצאו עצמם עד מהרה מחוץ למסגרות הפיקוד וקידומם בדרגות הפיקוד הבכירות נבלמה. הם היו צריכים להילחם על כל דרגה ודרגה. כמקרה מובהק אביא את תת-אלוף מוטקה ציפורי, לימים שר בממשלת ישראל וחבר כנסת, שקודם עד תא"ל וגם זה בתקופה מאוחרת ולאחר שהוציאו את נשמתו, לעומת קצינים אחרים שקודמו לפניו למרות היותו לוחם ומפקד מהשורה הראשונה.
ציבורים חדשים
דרך ארוכה עבר צה"ל עד שהצליח להתגבר על כל משקעי העבר. חילופי השלטון תרמו גם הם את חלקם לניקוי צה"ל מקידום על-פי שייכות פוליטית, אם איני טועה שנותיו הראשונות של צה"ל התאפיינו גם באישור לקצינים להיות חברי מפלגה, דבר שברבות הימים נפסל. לא רק זה, קצינים בכירים כמו רב אלוף ברלב התמנו מיד עם שחרורם להיות שרים בממשלה דבר שבא על תיקונו עם חוק הצינון המחמיר מידי.
אחד הדברים שתרם לכך היה שהמקור לקצונה הבכירה היו הקיבוצים והמושבים, ששם גדלו הילדים על אידאולוגיה מסוימת, אומנם על נאמנות למדינה עד כדי מסירת חייהם על מזבח המדינה, אולם הם היו מבית יוצר אחד ללא פלורליזם ליברלי. עם ירידת חלקם וכניסה של ציבורים חדשים הדבר הזה דעך.
רק לפני שנה געשה הארץ כאשר מורים מסוימים נתנו דרור ללשונם בכיתות בית הספר, כשהם מביעים את דעותיהם הפוליטיות בפני התלמידים, שהם בבחינת טבולה רסה, ומנסים להשפיע עליהם לכוון אידאולוגי מסוים. מורה או יותר פוטרו על-רקע זה, והוצאו הנחיות חדשות על-ידי משרד החינוך. מבחינה זו קציני צה"ל אינם שונים, ואולי אפילו איתם צריך למצות את הדין ביתר נחישות.
לאחרונה אנו עדים למעין פוליטיצזיה שצומחת בקצונה הבכירה על-רקע התמשכות החיכוך עם הפלשתינים, קצינים בכירים שוכחים היכן מותר להביע דעות חופשיות והיכן לא, התקשורת החודרת לכל מקום גם היא תורמת לדבר זה וקציני צה"ל אינם טומנים את לשונם בכיס.
לאחרונה נחשפנו לקצין בכיר שביום השואה בחר להשוות תהליכים המתהווים במדינה, כמו נוער הגבעות, השריפה בדומא, גזענות לא עלינו, ועוד, לתהליכים שהיו בגרמניה טרום עלית הנאצים. נאומים כאלה מצביעים על החזרת הפוליטיזציה לצהל בצורה כזו או אחרת, והגיע הזמן לשים לזה קץ ולחזור לדרך הישר. לקציני צה"ל הזכות המלאה להביע דעתם אולם בפורומים סגורים שנועדו לכך ולא בפרהסיה.

תאריך:  31/05/2016   |   עודכן:  31/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תזכורת לפוליטיזציה בצה"ל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה כאן במאמר - בסלע. ל"ת
לבעל המאמר  |  31/05/16 15:30
2
אין מקום לפוליטיזציה בצהל
מסכים עם כל מילה   |  1/06/16 00:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
צמד המילים הללו אינו רלוונטי עבור כולנו, כי הוא ממש בדיחה: לאיזו אחדות בדיוק הכוונה? איך השמאל יהיה מסוגל לחדול מלשנוא שנאה תהומית כה עזה את החלק הלאומי בעם, ולהרהיב בנפשו לחשוב על טובת ישראל ולא על הכסאות הנוחים והשררה שבשלטון? זה הרי חלום באספמיה
יצחק מאיר
תורה אינה הלכה בלבד, ואינה דרך ארץ בלבד, ולא זה עם זה בלבד    היא אינה חוקים בלבד ולא מוסר בלבד, ולא צימודם זה עם זה בלבד    היא לא כך וכך מצוות עשה וכך וכך מצוות לא תעשה בלבד
יוני בן-מנחם
אירן התפייסה עם ארגון "הג'יהאד האיסלאמי" והבטיחה לחדש לו את התמיכה הכספית    מדובר בהתפתחות מסוכנת המעידה על כוונה אירן להגביר את מעורבותה בנעשה בשטחים
אסתר שניאורסון גרי
כשהממשלה לא נפלה, ובוג'י נותר בחוץ, ממשיכים עם ביביטורס    למה שם כזה? על משקל אולמרט בראשוןטורס, למרות שבפרשה זו יצא זכאי
בעז שפירא
הכוח שבאיחוד פוטנציאלי הנו עצום ורב אלא שחוסר היכולת להוציאו אל הפועל, לממשו וליהנות מפירותיו הוא הוא בעוכרינו.
לעת עתה לא נראה באופק מנהיג היכול להוציאנו מן המצר, לאחד את כל הכוחות ולהוביל את מדינת היהודים למקומה הראוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il