X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
על אוכלוסייה יהודית חלשה ומוזנחת על-ידי הרשויות כבר שנים רבות הוטל כל העול הכבד של קליטת אלפי אפריקנים
▪  ▪  ▪
נווה שאנן [צילום: גיל יערי/פלאש 90]

בדרום תל אביב התעצמו מרכזי זימה וזנות טרם זרימת גלי פליטים מסודן. טרם בואם של פליטים מאריתריאה התרחשה לה חרפת התחנה המרכזית הישנה וחרפת תכנון לקוי של התחנה המרכזית החדשה. ברחוב יסוד המעלה עורערו כל יסודות הקיום ונחסמו הדרכים במעלה הקיום שנים רבות לפני שנחת גונב הגבול הראשון מאפריקה. כל מה שגנוז בשם היפה "נווה שאנן" נחרך ונצרב טרם בואם של חורגים לאלוהים ולאדם מיבשת אפריקה.
על אוכלוסייה יהודית חלשה ומוזנחת על-ידי הרשויות כבר שנים רבות הוטל כל העול הכבד של קליטת אלפי אפריקנים. אנשים קשי יום שחלמו על נווה שיהיה שאנן הוטל לשאת בחיי יום-יום רחובות צפופים ודחוסים. בנייני דירות הוכפלו ואף שולשו מספר הדירות בכל בניין והחיים בבניין דירות ברחוב שהיה מיועד לשאת את השם נווה שאנן הפכו להיות סיוט ליהודים ולאפריקנים. לתוך המפגש הזה של אוכלוסייה יהודית קשת יום ואלפי אנשים שגנבו גבולות הדליקו נציגי רשות מחוקקת בישראל את אש תבערת השנאה.
במקום להתמודד עם צרכים קיומיים של יהודים קשי יום שיסו אותם בזר שהגיע לשכונות דרום תל אביב ובמציאת הפתרון של מתקן חולות בצפון הנגב. כל מי שאחראי לחרפת מתקן חולות בו כלואים כשלושת אלפים פליטי רעב מאפריקה, שיקרא ויפנים את ערכי מגילת רות, אותה אנו קוראים בחג השבועות. עם קריאת המגילה נשוטט עם בני ישראל בעיר בית לחם, שנאלצו להצטרף אל שיירות התרות אחר פת לחם באסם בר הרחק מהמולדת, במקרה שלנו בארץ מואב, בעברו המזרחי של הירדן.
אל שבעת השבועות בין פסח לשבועות אנחנו באים מצוידים עם חווית הגד מספר דברים כ"ו 5 "אֲרָמִי אוֹבֵד אָבִי". הגד בעל משמעות רבה בסיפור ההגדה של פסח, שהיא כבר מאחורינו. אנחנו ממשיכים בשבעת השבועות להקשיב לסיפור הרקע למגילת רות, סיפור ההיאחזות בארץ כנען תוך התמודדות עם מהמורות של רעב ומלחמות קיום קשות. התמודדויות החובקות בחובן עוצמות רוח הבאות לידי ביטוי הן בסיפור ההגדה והן במגילת רות. התמודדות המחייבת אותנו כיום להיות קשובים לקולות מהעבר שלנו כעם. קולות של ההיאחזות בקרקע וקולות של מעידה ונדודים בלית ברירה, נדודים מתוך כאב אחר הלחם אל מעבר לגבול.
ביחס לגבר
בחג השבועות אנחנו נפגשים עם מגילת רות, המספקת לנו שלל תופעות יחידאיות במקרא. רק במגילת רות נמצא תיאור דמות גברית בזיקתה אל האישה - "אֱלִימֶלֶך אִישׁ נָעֳמִי" פרק א' 3. הספרות המקראית מאופיינת בציון זיקתה של האישה, כשהיא נזכרת רק ביחס לגבר - אשת לוט, בת יפתח. חלק רב של המקרים הנשים הן אלמוניות ללא שם, וכל הזהות השמית נתחמת ביחס ובזיקה לגבר. גם כשהן עצמאיות, לרוב הן נמדדות על-פי התועלת שהן מביאות לגבר - לבעל. כך הוא המקרה בתיאור אשת חיל במשלי ל"א - "הָיְתָה אֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחַק תָּבִיא לַחֲמָהּ ... וְנוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעֲלָהּ", או באותו ספר בפרק י"ב 6 - "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעֲלָהּ, וּכְרֶקֶב בְּעַצְמוֹתָיו מְבִישָה".
מדוע אנחנו קוראים את מגילת רות, סיפורה של גיורת מואבייה, שנישאה לבועז, מבני העלית בעירו, בית לחם דווקא בשבועות, חג המקובל לציין בו את מתן התורה. חז"ל מציעים שני רעיונות עיקריים במענה לשאלה זו. האחת הרואה ברות המואבייה דוגמה לקבלת המערכת שהתורה מייצגת. השנייה יוצאת מנקודת מבט, שבלעדיה לא הייתה ההיסטוריה היהודית יכולה להימשך כפי שנמשכה, בתוקף היותה בסופו של דבר הסבתא רבא של דוד המלך.
רות - בת לעם מואב המנואץ בכתובים - מזדקרת במלוא עוצמתה המוסרית והערכית. היא נותנת שיעור לכל אנשי בית לחם מה זה מוסר. רות עושה להם בית ספר ומכניסה את כל בני העיר הממוקמת בהרי יהודה לרזי רזים של המופת האנושי.
היותה בת לעם המואבי, שהתורה מנדה אותו ואסרה עלינו לבוא בקהלו, חייבה את חז"ל לשורה ארוכה של התפתלויות והתחבטויות, עד שמצאו פתרון. לדבריהם, התורה באוסרה כל מגע וחובת חרם דורות על בני עמון ובני מואב השתמשה בלשון זכר. במקרה שלנו, על-פי "מסכת יבמות", היות רות המואבייה, נקבה, הרי שלגביה לא חלים ציווי החרם והנידוי לדורי דורות. החרם הוא רק כלפי זכרים. כשם שהמצרים במצרים ביקשו את נפשם רק של זכרים עבריים, כך התורה מחרימה רק זכרים מואביים. אודה, שקשה לי ההסבר הפתלתל שבמסכת "יבמות".
דמות מופת
אני מתייחס לפתרון במסכת יבמות, "המכשיר" את רות, בת העם הנוכרי, בת העם המואבי, כהיגד דחוק. עבורי, רות אינה זקוקה לשום הכשר מאף לא גורם הלכתי כדי לקבלה בזרועות פתוחות לחיק החברה היהודית גם אם היא מואבייה, שאביה מולידה הוא מנואץ בתוקף היותו בן העם המואבי. עבורי רות
היא דמות מופת באומרה לחותנת קשישה, מוכת גורל שאבדו לה אישהּ ושני בניה "אַל תִּפְגְּעִי בִּי (אל תשכנעי אותי) לְעוֹזְבֵךְ, כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי - אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי - אָלִין..." (רות א' פס' 15).
אני מעריץ את רות, שעוצמתה הרוחנית והערכית כופפה הוראה חשוכה ובלתי נסלחת בספר דברים פרק כ"ג 4 - "לא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לא יָבוֹא לָהֶם עַד-עוֹלָם". רות בעוצמתה המוסרית השתיתה דפוס חיים חשוב במסורת ישראל. דפוס המורה לחברה הישראלית את החובה לפתוח את לבה כלפי אנשים, גם בני עמים אחרים, שהגורל התאכזר אליהם כדוגמת רות. אנשים בני עמים אחרים מלומדי סבל, המאצילים עוצמות אנושיות וערכיות. מתחת לרדרים של השנאות אנו עדים לנורמות אנושיות. ארץ מואב פתחה את שעריה לפליטי רעב עבריים, ביניהם משפחת אלימלך מבית לחם יהודה לתקופה של עשר שנים. ארץ יהודה פותחת שעריה לבת ארץ מואב מוכת סבל של אלמנות ושכול. ואילו כיום אנחנו עושים את שאסור היה לנו לעשות רואים במתקן חולות את הכתובת.
לצערי, בחברה הישראלית קיים ממסד, המערים חומות אטומות לב כלפי המבקשים מאיתנו סעד. ההיסטוריה הישראלית הרוויחה סבתא רבתא נדירה באישיותה ממנה צמח בתוכה מלך בישראל, שניווט מהלכים חשובים בהיסטוריה שלה (גם אם יש לי הסתייגויות רבות מהתנהגותו המוסרית), אבל אנחנו כחברה כיום מפסידים רבות. מי יודע כמה נשים אצילות נפש הפסדנו בהתעמרות ובבוטות הממסדית כלפי מהגרות עבודה, שאחרי השימוש בהן זרקנו אותן. מי יודע כמה נשים כדוגמת רות,
לקבל את האחר
ילדיהן וילדותיהן נמצאים בין כותל בית הספר "רוגוזין" ברחוב עליה בתל אביב. אך מלתעות שררה ושוטרי משטרת "עוז" תלשו יותר מדי פעמים אימהות מבתיהם בשעות לילה והראו להן את הדרך למטוס או את הדרך למאהל אוהלי החרפה במתקן חולות בנגב.
בין הקריאה להשמיד את עמלק "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר" (שמואל א' ט"ו 3) ולהחרים את מואב "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא...עַד עוֹלָם" (דברים כ"ג 4) אני בחרתי בציווים ההומאניים והמוסריים של מגילת רות, מגילה המלמדת אותנו לקבל את האחר, להתייחס אליו בכבוד ואף לפתוח אליו את הלב.
קריאת מגילת רות חייבת להיות מלווה בדרישה לאמץ את ערכי מגילת רות ולא את ההתלהמות של שרת התרבות החדשה, שבחוצות הכרך קראה לעברם של אותם מוכי גורל סרטן. נזכור, לעברה של אפריקה נדדו אברהם אבינו וגם בני יעקב, לעברה של עבר הירדן המזרחי נדדו משפחות מלב ארץ יהודה לתור אחרי הלחם. עד יעבור זעם הרעב והאימה, עד יעבור זעם הפחד מפני מוות המצפה להם, נתייחס למוכי הגורל מאפריקה שגנבו גבולות באמות המידה המוסריות והערכיות של ספר הספרים.

תאריך:  09/06/2016   |   עודכן:  09/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחראים לחרפת דרום תל אביב קִרְאוּ את מגילת רות
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
אתה בחרתנו להנציח את הכיבוש
אתה בחרתנו  |  9/06/16 14:25
 
- לטענתך רצח יהודים מוצדק
ב.ל  |  9/06/16 19:43
 
- דאעש גאה בחברות הנאמנה של ב.ל
דאעש גאה  |  13/06/16 18:17
 
- צברתי מנת משכל מתחת לאפס (0)
אני ב.ל  |  14/06/16 11:20
2
מגילת רות דומעת כיום
ענת כ.  |  9/06/16 14:45
 
- אוי אוי כמה עצוב
ב.ל  |  12/06/16 06:55
3
היום איתן מחלק סוכריות
ב.ל  |  9/06/16 15:24
 
- המגיב ב.ל רוקד על הדם בהנאה
לא לרקוד על הדם  |  9/06/16 17:07
4
שרת התרבות מסיתה
די להסתה..  |  9/06/16 15:55
 
- עוד גרבוז מתוסכל
ב.ל  |  14/06/16 19:48
5
כרגיל אצל הקומוניסט הקשיש
פלא יועץ  |  10/06/16 14:05
6
אוף....שוב אתה
יולו  |  11/06/16 11:07
7
הצביעות של קלינסקי
אביטל  |  11/06/16 17:49
 
- הצביעות היא של השלטון
לאביטל  |  13/06/16 10:12
 
- את נושאת לשווא את שם היהדות
לאביטל.  |  13/06/16 10:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
בפרשת שרה נתניהו, תיק הוצאות מעונות ראש הממשלה, המפכ"ל אלשיך הורה לא לצרף או לא לפרסם המלצות משטרה, בדבר הראיות לכאורה לעבירות של גב' נתניהו.
הנושא עורר ויכוח ישן שנמשך זה עשור בין המשטרה לפרקליטות. להערכתי האישית על המשטרה להימנע למצרף המלצות, מבלי שהדבר יפגע בכבוד החוקרים ובמעמד המשטרה וזאת כדי להשאיר את המשטרה אוביקטיבית
הראלה ישי
בעניינים מהותיים וחשובים במיוחד שבחיינו אין יד המקרה שולטת, מדובר בדברים רגישים וחשובים מדי; כך גם בענייני זוגיות ומשפחה
יובל לובנשטיין
ממשלת ישראל, אשר בכל פעם שקורה פיגוע חבלני בישראל, מתכנסת לדיון ביטחוני דחוף של כל קברניטי הממשלה, כאילו זה הפיגוע הראשון איתה היא מתמודדנדמה כאילו לממשלה אין כל תוכנית עסקית ואו תוכנית אסטרטגית למדינת ישראל, שהרי אם הייתה לה, לא היו צריכים לכנס "ישיבת דירקטוריון" לכל בעיה
רון בריימן
השימוש במונח התנחלות רק לגבי יישוב יהודי שקם מעבר ל"קו הירוק" והצגת התיישבות זו כפסולה משקף מגמה פוליטית, אך לא מציאות היסטורית. לכן מן הראוי שדווקא תל אביב תתנער מתדמית הבועה שדבקה בה, ותכיר בהיותה אם כל ההתנחלויות
אריאל י. לוין
מספר נקודות מהפיגוע אתמול בתל אביב: הדיווחים מהשטחים, עיתוי הפיגוע, ההגנה על מתחמים ותגובת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il