X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם בעבר נועצו הגורמים המקצועיים בקהילת המודיעין ביועצי תקשורת כדי להעשיר את "סל" הרעיונות לשימוש בלוחמה הפסיכולוגית נגד היריב, יש להניח כי גורמים פוליטיים נועצים עתה במומחים מדיסציפלינה זו במטרה לשדרג את שיטות התעמולה במאבק להחלפת השלטון במדינה
▪  ▪  ▪
הלכי הרוח [צילום: AP/Evan Vucci]

הרשתות החברתיות מזמנות לכל בר בי רב סוג של אמצעי זמין ללוחמה פסיכולוגית, מעין ״נשק רך״ לשימוש מתוכנן ומבוקר, או לחלופין בלתי אחראי עד מסוכן. ההתכנות לשימוש ברשתות החברתיות תוך ״התחזות״ היא פעולה פשוטה שסביר להניח שננקטת בשיטתיות, במסגרת המאבק הפוליטי הפנימי הסוער בישראל. במשתמע, השימוש בשיטות לוחמה פסיכולוגית הועתק אל המגרש הפוליטי תוך ״רכיבה״ על הנגישות הבלתי מוגבלת של הרשתות החברתיות כערוצי דלף מובהקים.
חבורת ״משוגעים לדבר״, אי-שם בשנות השבעים של המאה הקודמת, נהגה להתחיל את היום בשאלה הערטילאית ״על מי מתלבשים היום״? יותר מאשר היה זה סוג של הווי יחידתי, הייתה זו ישיבת תכנון של מומחים ללוחמה פסיכולוגית (ל״פ), כחלק מהפעילות העלומה של קהילת המודיעין.
צוות קטן אך חדור משימה הוביל בצנעה מגוון פעולות ומבצעים, שהניבו תוצאות ערכיות בלתי מבוטלות, ברמה האופרטיבית והאסטרטגית. שימוש מושכל במגוון ערוצי דלף להטמעת מסרים מתוכננים אצל גורמי איסוף המודיעין של היריב, היה בבחינת מכפיל כוח, שתרומתו הסגולית רבה.
ה-ל״פ (psychological warfare) מקוטלג כדיסציפלינה מתחום לוחמת המודיעין, ובתור שכזה אמור לכאורה, להיות מחוץ לתחום בכל הקשור לשימוש בו במרחב הציבורי. על אחת כמה וכמה כאשר שיטות הל״פ הננקטות הן מהז׳אנר הסמי-חשאי, ובמלים אחרות, מסרים ״מתחזים״.
אלימות מילולית
הקידמה הטכנולוגית מחוללת מהפיכה גם בתחום זה, כאשר הרשתות החברתיות מזמנות לכל בר בי רב סוג של אמצעי זמין ללוחמה פסיכולוגית, מעין ״נשק רך״ לשימוש מתוכנן ומבוקר, או לחלופין, בלתי אחראי עד מסוכן. באבחה אחת הופך כל אזרח למי שאוחז בידו אמצעי השפעה פוטנציאלי, שלעתים עלול לחולל ״רעשים״ שיהדהדו כ״כדור שלג״, בבחינת ״מלים יכולות להרוג״.
לנאמר לעיל נודעת משמעות של ממש בהנתן תרבות השיח שהתפתחה בישראל, כפי שמשתקפת דרך העדשה של הרשתות החברתיות, המאופיינת לעתים מזומנות באלימות מילולית בוטה, הן במישור החברתי והן בממד הפוליטי. במידה רבה מייוחס לרשתות החברתיות דימוי של ברומטר מייצג של הלכי הרוח בציבור הישראלי, וכפועל יוצא מכך מעוצב לעתים קרובות, סדר היום התקשורתי והציבורי על-פי מדרג ההגיגים של הטוקבקיסטים ויוזמי הפוסטים.
השיח ברשת מטפח ״גיבורי תרבות״ ומחולל הד הגולש גם לכלי התקשורת המסורתיים, באופן שמקבע דימויים ומשרטט מגמות, משל היה זה משאל עם של ממש. למעשה מתקיים מעין מעגל סגור המזין את עצמו ומעצב מצג שאינו משקף בהכרח את המציאות לאשורה.
יציאתו אל האור של ״הצל״ הינה דוגמה מייצגת לכוחה של הרשת לרומם או להשפיל דמות שנויה במחלוקת. העובדה שהנ״ל הפך למעין סלב היא תוצאה ישירה של רצון המחנה שכנגד להפוך אותו ל״סמן״ מייצג של הלך רוח מתלהם, מתוך הנחה שיהיה ניתן לסווג ציבור רחב ככזה הנוהה אחר ״גיבור התרבות״ שלו.
מאבק פוליטי
הוא הדין במקרים שבהם גורמים בעלי עניין נתלים בגיבוב של משפטים הזויים בפוסט כזה או אחר של גולש מזדמן כ״קרדום לחפור בו״, למטרת קידום אג׳נדה מסוימת תוך מתן רושם שכותב הפוסט מייצג קבוצת ייחוס משמעותית, במקום להתעלם.
מעבר לכך, ההתכנות לשימוש ברשתות החברתיות תוך ״התחזות״ היא פעולה פשוטה שסביר להניח שננקטת בשיטתיות, במסגרת המאבק הפוליטי הפנימי הסוער בישראל. במשתמע, השימוש בשיטות לוחמה פסיכולוגית הועתק אל המגרש הפוליטי תוך ״רכיבה״ על הנגישות הבלתי מוגבלת של הרשתות החברתיות כערוצי דלף מובהקים.
התחושה בהקשר זה היא כי ההד החזק יותר ניתן להלכי רוח המייצגים מגמות המזוהות עם הימין הקיצוני, כולל המאמץ להנחיל רושם זה גם לזירה הבינ״ל, באופן העלול "להפליל" גורמים מהמחנה שכנגד כבעלי עניין להשחיר פניה של החברה הישראלית הנתונה לשלטון הימין. העובדה שהשימוש במושגים כגון "מדינת אפרטהייד", טרור יהודי גובר, "סוף הציונות" ואפילו "קריסת המדינה", הפך לניואנס שגור בתקשורת הבינ"ל במאמרים פובליציסטיים כמשקף תהליכי אמת, מדברת בעבור עצמה.
אם בעבר נועצו הגורמים המקצועיים בקהילת המודיעין ביועצי תקשורת כדי להעשיר את "סל" הרעיונות לשימוש בלוחמה הפסיכולוגית נגד היריב, יש להניח כי גורמים פוליטיים נועצים עתה במומחים מדיסציפלינה זו במטרה לשדרג את שיטות התעמולה במאבק להחלפת השלטון במדינה, תוך מיצוי הכלים המתקדמים הזמינים, על כל המשתמע מכך.
גורמי מקצוע
עד כמה מייצגים מלהגי הרשתות החברתיות את הלכי הרוח הדומיננטיים בציבור הישראלי? זוהי שאלה לגיטימית לכל דבר ועניין; אולם ניתן להניח כי "קהילת הטוקבקיסטים" רחוקה מלשקף קבוצת מדגם מקצועית שניתן להקיש ממנה תובנות ריאליות. כדאי להפנים הנחת עבודה זו בטרם נבנה תיאוריות מחקריות על בסיס "מלהגי" הפייסבוק והטוקבקיסטים המתלהמים.
עם כל הכבוד לחופש המידע ולזמינות המדיה החברתית, יש מקום לחשיבה שקולה באשר לכללי משחק הנוגעים למרחב הלגיטימיות של ניצול הרשת על-ידי גורמים בעלי עניין למטרות של לוחמה פסיכולוגית מתוכננת בפוליטיקה הפנימית. למותר לציין כי קיימים כלי ניטור שיש בהם כדי לחשוף את "מזהמי"הרשת, במידה שיימצא לנכון לעשות כן. חשוב להותיר את תחום ה-ל"פ כאמצעי מקובל ללוחמת מודיעין באמצעות גורמי המקצוע האמונים על כך, זאת בשונה מתחום הטכנולוגיה, המאפשר במקרים רבים, שווק תוצרים בעלי "שימוש כפול" (DUAL USE (, גרסה צבאית וגרסה מסחרית.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  15/06/2016   |   עודכן:  15/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חופש המידע
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלוחמה הפסיכולוגית בשירות המאבק הפוליטי בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ערימה של קשקושים
הירונימוס  |  15/06/16 20:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
השר כחלון מביא לנו מהפכה בבנקים אלק, הוא רק שכח איך ביצע השר אוריאל אטיאס את מהפכת הסלולר, כי אילו היה זוכר, אולי היה לשר כחלון סיכוי גם להצליח בבנקים
מנחם רהט
חודש הרמדאן נועד במקורו לתשובה ומעשים טובים, אבל הלהט הדתי והאקסטזה הנלווים אליו, הפכו את הרמדאן לרמאדם, לחודש של שפך דם נקיים
ציפורה בראבי
אמר אליטה או לא אמר אליטה    הוא מהאליטה או לא? למי אכפת? אם הוא חושב שהוא אליטה וטוב לו אז טוב    אם אתם חושבים שאתם לא אליטה ורע לכם – אז בדקו עצמכם
ציפורה חלפון
כאשר לפיד מתחיל לדבר על אשתו ציפורה כולי נמתחת מגאווה כאילו דיבר עלי    "ציפורה הייתה, נאמנה יותר לאבא שלה מאשר אליו", וכתוצאה מכל אלה – הכמיהה העצומה לאהבה    הכמיהה מופנית לאלוהים, שהוא, בעצם, האבא היחיד שהיה למשה מעודו, וזהו אב שלפיד מתאר אותו כ"קשה, נוקשה, לא מתפשר    אבא כזה שאסור להתחצף אליו, שאסור להתנגד לציווים שלו    ואלי עם אבא כזה עדיף לי לחיות אצל דודה שלי לאה
ענבל בר-און
ריבלין, בכנס המרכז הבינתחומי בהרצליה, מספר לנו, משל היה מנטור בסדנת ‏‏"התפתחות אישית" כי הבעיה של ישראל היא שהיא מחולקת ל"ארבע שבטים", והפתרון ‏שלה הוא "ארבעה מנועי שינוי"    אה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il