X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסודיות הבנקאית אינה נימוק מספק להימנעות הגורפת של הפיקוח על הבנקים מפרסום ממצאי ביקורתו בבנקים. יש לאזן אותה מול השקיפות ומול זכות הציבור לדעת מה קורה בגופים החשובים כל כך לו-עצמו ולמשק כולו
▪  ▪  ▪
פרסם ממצאים על פרשת המס
לפעמים כן מפרסמים
מסתבר, שיש מצבים שבהם בנק ישראל כן מדווח לציבור. דיווח זה על פעילות בנק ישראל מקפל בתוכו את ההנחה, ששקיפות דווקא תורמת לאמון הציבור בבנק המרכזי. למשל: הוועדה המוניטרית של בנק ישראל חייבת לפרסם לציבור ולמסור לממשלה "את סיכום דיוניה והחלטותיה, הנימוקים להחלטות והתוצאות המספריות של ההצבעה עליהן; הפרסום לציבור ייעשה באתר האינטרנט של הבנק או באופן אחר שתמצא הוועדה לנכון"

לשנות את המדיניות
בנק ישראל צריך לשנות את מדיניותו בקשר לפרסומים, ולספק לציבור הרבה יותר דוחות ביקורת ממה שעשה עד כה. מן הראוי שבנק ישראל ישקול מחדש את מדיניותו, יהיה שקוף יותר מול הציבור ויפרסם יותר מידע מתוך הביקורות שהוא מבצע במערכת הבנקאות. יתרה מזאת: מבקר המדינה, בדוח שלו על תפקוד המפקח על הבנקים בפרשת הבנק למסחר, הציע לחזק את כושר ההרתעה: "נחוץ להגביר את כוח ההרתעה של המפקח באמצעות סנקציות". האם פרסום לציבור אינו יכול לשמש אמצעי הרתעה?

על חשיבות המערכת הבנקאית לכלכלת ישראל אין צורך להכביר מילים. אין ספק שהבנקים, המשרתים ציבור רחב מאוד, הם מוסדות ציבוריים, מעין "חברות לתועלת הציבור". האם ציבור הלקוחות מתעדכן במה שקורה באמת בתוך הבנקים? האם יש לציבור זכות לעיין בתוצאות הביקורת של גורמים חיצוניים המפקחים עליהם ושל הביקורת הפנימית המתנהלת בתוכם?
הגוף העיקרי האחראי לרגולציה ("אסדרה") של הבנקאות בישראל, ובכלל זה בעל סמכות חוקית לבצע ביקורת בבנקים, הוא המפקח על הבנקים, הכפוף לנגיד בנק ישראל. לבנקים יש כמובן גם מבקרי פנים, שאינם מדווחים כיום לציבור הרחב - הן בשל הוראות חוק הביקורת הפנימית והן בשל הוראות בנק ישראל.
מדוע הרגולציה על הבנקים, בעולם בכלל ובישראל בפרט, הדוקה כל כך? פרופ' רות פלאטו-שנער מציינת ארבע סיבות לכך: הנזק הכלכלי הכבד העלול להיגרם למשק בשל מקומה המרכזי של הבנקאות בכלכלה, הבנקים רגישים לזעזועים, התלות של הבנקים באמון הציבור וחוסר היכולת של המשקיעים בבנקים להגן על עצמם מפני הסכנות הנובעות מהסתבכות הבנק. הסבריה לסיבות השלישית והרביעית נוגעים לסוגיית הקשר בין הרגולטור לציבור הרחב: "שמועות על הרעה במצבו של הבנק, בין אם הן נכונות או כוזבות, עלולות לגרום למשיכת פקדונות מבוהלת שהבנק לא יוכל לעמוד בה בכוחות עצמו... עצם קיומו של פיקוח על הבנקים עלול להפיג את חששות הציבור".
האם פרסום דוח של המפקח על הבנקים יגביר את חששות הציבור? לפי פלאטו-שנער, "רבים מהלקוחות המשתמשים במערכת הבנקאית אינם יכולים להגן על עצמם מפני הסיכונים, בשל הקושי לאתר בעוד מועד סימנים להסתבכות הממשמשת ובאה. לא רק שקיים קושי מעשי בהשגת מידע רלוונטי ומעודכן על מצבו של הבנק, אלא עלות השגתו היא גדולה מכדי שכדאי יהיה ללקוחות להשיגו בעצמם".
לא להסתתר מאחורי "סודיות בנקאית"
אחד הנימוקים החשובים ביותר נגד פרסום דוחות מבקר פנימי בחברה עסקית בכלל ובבנקים בפרט הוא החשש, שפרסום כזה עלול לחשוף סודות מסחריים ולעורר פאניקה ציבורית במקרה של חשיפת מעילות או אי-סדרים אחרים. גם המפקח על הבנקים אינו מפרסם את תוצאות בדיקותיו בבנקים. אם כך, האם הציבור אינו יוצא נפסד? האם אין המפקח על הבנקים מסתתר בצורה מוגזמת מאחורי עקרון הסודיות הבנקאית? או שמא החשש מפני פגיעה בבנקים מונע ממנו לגלות ליקויים שאולי קיימים במערכות הבנקים וזקוקים לתיקון?
אנו סבורים, כי בנק ישראל אינו יכול להסתתר תחת מעטה סודיות בנקאית, אלא יש למצוא את האיזון בין עיקרון זה לבין עיקרון השקיפות. מסתבר, שיש מצבים שבהם בנק ישראל כן מדווח לציבור. דיווח זה על פעילות בנק ישראל מקפל בתוכו את ההנחה, ששקיפות דווקא תורמת לאמון הציבור בבנק המרכזי. למשל: הוועדה המוניטרית של בנק ישראל חייבת לפרסם לציבור ולמסור לממשלה "את סיכום דיוניה והחלטותיה, הנימוקים להחלטות והתוצאות המספריות של ההצבעה עליהן; הפרסום לציבור ייעשה באתר האינטרנט של הבנק או באופן אחר שתמצא הוועדה לנכון".
גם המועצה המינהלית של בנק ישראל חייבת לפרסם "את עיקרי תוכנית העבודה השנתית של הבנק ואת החלטותיה העיקריות וכן את הפרוטוקולים של ישיבותיה". אומנם דיווחים אלו נוגעים לבנק המרכזי ולא לבנק מסחרי מסוים, אך העיקרון שעומד מאחוריהם חשוב. לדעתנו מן הראוי לאמצו, בשינויים הנדרשים, גם לזרוע אחרת של הבנק, המפקח על הבנקים.
דוגמה נוספת היא דיווח המפקח על הבנקים לכנסת: "אחת לשנה יגיש המפקח דין וחשבון לוועדת הכספים של הכנסת, ובו יפורט מספר המעילות שדווח לגביהן..., ולגבי מעילות שהמפקח סיים את טיפולו בהן - יפורטו גם אופן הטיפול בהן, והממצאים שהתגלו, למעט דרכי השגת המידע. המפקח יביא את הדין וחשבון לידיעת הציבור בדרך שיקבע, לרבות בדרך של פרסום באתר האינטרנט של בנק ישראל". עם זאת, המפקח על הבנקים כמעט אינו מפרסם דבר, ובמיוחד לא את ממצאי ביקורתו בבנקים. דובר בנק ישראל מסביר זאת ב"סודיות בנקאית".
הדוחות פורסמו - והשמיים לא נפלו
נציין שלוש דוגמאות שבהן דוחות ביקורת של המפקח על הבנקים הגיעו לידיעת הציבור, בשל תקנות דיווח של הבורסה לניירות ערך או בשל הנחיית המפקח, ובמבחן התוצאה - לא נגרם זעזוע כלשהו לבנק ובוודאי שלא למערכת כולה.
  • באוגוסט 2015 דיווח בנק לאומי לבורסה, כי בנק ישראל הורה לו לפרסם מיידית את תמצית דוח הביקורת על הסתבכותו בפרשת העלמות המס בארה"ב, שעלתה לו 400 מיליון דולר.
  • בפברואר 2013 הודיע בנק מזרחי-טפחות, כי קיבל מבנק ישראל דוח בדיקה סופי בנוגע לדירקטוריון שלו ופרסם אותו.
  • באפריל 2009 פרסם בנק הפועלים הודעה של המפקח שכותרתה "הודעה על פגמים - חילופי מנכ"ל בנק הפועלים". כעבור שלושה ימים פרסם הבנק את הדוח.
נדגיש, כי את הדוחות האלה פרסמו הבנקים ולא המפקח על הבנקים, עובדה השומטת את הקרקע מתחת לטענה שפרסום שכזה עלול לזעזע את המערכת הבנקאית. הבנקים - כמו כל חברה ציבורית - מחויבים לדווח באופן מיידי לרשות ניירות ערך ולבורסה (ודרכן לציבור) על אירוע חריג.
לכאורה קיים ניגוד בין שתי הוראות חוק: פקודת הבנקאות אוסרת על המפקח על הבנקים את פרסום הדוח, בעוד שתקנות ניירות ערך מחייבות (אמנם את הבנק ולא את המפקח) לפרסם את הדוח אם הוא מהותי. שיקול הדעת בשאלה האם דוח הבדיקה של המפקח הוא אירוע חריג שעליו יש לדווח לציבור, נותר בידי הבנק ולא בידי המפקח.
יתרה מזו: בדוגמה הראשונה שהצגנו, דוח הביקורת של המפקח על בנק לאומי בעניין העלמות המס בארה"ב, בנק ישראל הוא שהורה ללאומי לפרסם את תמצית הדוח ואת תגובת הבנק. בנק ישראל לא המתין שהבנק יחליט אם לפרסם. אם בנק ישראל סבר שהדוח חייב בפרסום, מדוע לא פרסם אותו בעצמו?
יש נושאים שניתן לפרסם
אירוע זה מצביע לדעתנו על כך, כי בנק ישראל צריך לשנות את מדיניותו בקשר לפרסומים, ולספק לציבור הרבה יותר דוחות ביקורת ממה שעשה עד כה. מן הראוי שבנק ישראל ישקול מחדש את מדיניותו, יהיה שקוף יותר מול הציבור ויפרסם יותר מידע מתוך הביקורות שהוא מבצע במערכת הבנקאות. יתרה מזאת: מבקר המדינה, בדוח שלו על תפקוד המפקח על הבנקים בפרשת הבנק למסחר, הציע לחזק את כושר ההרתעה: "נחוץ להגביר את כוח ההרתעה של המפקח באמצעות סנקציות". האם פרסום לציבור אינו יכול לשמש אמצעי הרתעה?
בנק ישראל מנסה להסתתר מאחורי הנימוק של סודיות בנקאית, אך יש עיקרון חשוב לא פחות: עקרון השקיפות ומסירת מידע לציבור. ניתן למצוא את דרך הביניים בין השקיפות לבין הסודיות הבנקאית. ברור, כי אין לדרוש מהמפקח לפרסם דוחות ביקורת מפורטים, ובהם סכומים ושמות של לקוחות ואפילו לא של מנהלים.
אבל בכל דוח ביקורת מתגלות תופעות מסוימות, שהן עקרוניות ומעידות על רמת הניהול בבנק, על רמת הציות להוראות ועל סיכונים שאולי אינם מנוהלים. לדוגמה: המפקח יכול לציין מתוך דוחות שביצע האם היו טעויות בחישוב עמלות או בחישוב ריביות, האם יש חשש שחסרו ערבויות להלוואות, והאם רמת השירות לציבור בסניפים שנבדקו הייתה סבירה. הצגת נושאים כאלה ודומיהם אינה קשורה כלל לסודיות בנקאית.
לדעתנו, על המפקח על הבנקים לפרסם בכל שנה דוח על כל בנק בנפרד וכן תמצית של דוחות מיוחדים. הפרסום ישרת את הציבור ויהיה גורם הרתעה נוסף. גם אם יישום ההצעה מחייב תיקון חקיקה, מן הראוי שהדבר ייעשה.

תמצית מאמר המתפרסם בגליון יוני 2016 של "רואה החשבון" – בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  26/06/2016   |   עודכן:  26/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין סודיות לשקיפות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה שלא מספרים לכם על הבנקים !
אחד העם !   |  26/06/16 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
לא במפתיע, גם דוברה של מפלגת העבודה, או בשמה המכובס, "המחנה הציוני", שהוא גם שופרו של יצחק הרצוג, חושב את אותם דברים. כמו אשרת קוטלר מערוץ 10. לדידו, "המתנחלים" בכלל התיישבו במקומות שבהם הם יושבים רק כדי ליהנות מבריכות השחייה "שנבנו על הדם של ילדים שנרצחו" - וזה ציטוט מדויק מדבריו
איתמר לוין
חמש הערות ותובנות בעקבות משאל העם בבריטניה: לאן הולכים שוקי ההון, מה קורה כאשר הפופוליזם מנצח, הסקרים שוב נכשלו, דייוויד קמרון נותן דוגמה וכמה זמן תימשך חוסר הוודאות
איתמר לוין
תגובת נגד לאזהרות, ססמה מוצלחת של תומכי הפרישה, אובדן האמינות של קמרון, עליית כוכבם של ג'ונסון וגוב, הנהירה לקלפיות של המבוגרים - אלו כמה מן הסיבות להכרעה הדרמטית במשאל העם בבריטניה
אלעזר לוין
רק יהודים-אנגלים מעטים משקיעים ברכישת דירות ונכסים בישראל    רק חברות ישראליות בודדות משקיעות כיום בנדל"ן בבריטניה    איך תזיק הפרישה לאפי פיתוח של לבייב?    הבעיות הקשות: פרישת סקוטלנד, נפילת הליש"ט והבורסות, סכנה לקיום האיחוד האירופי ולמשבר כלכלי עולמי
נסים ישעיהו
ללמד שמה שנעדר כאן ובחטא המרגלים הוא המודעות לנוכחותו של הא', אלופו של עולם. זו החומרה היתרה שבהתחשבות בכוחות חיצוניים והתעלמות מהבורא יתברך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il