X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התפתחויות בתחום התחבורה הציבורית בשבת. על הצעת החוק שלא תעבור היום, ולמה עיריית תל אביב לא מפעילה שאטלים ומפקירה את תושביה בניגוד לעיריית הרצליה?
▪  ▪  ▪
חולדאי, תדאג לבוחרים שלך [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

בימים האחרונים קרו שני אירועים מעניינים בגזרת התחבורה בשבת במדינת ישראל. הראשון הוא הצעת חוק שהוגשה על-ידי חברי יש עתיד להפעלת תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת. והשני הפעלת שאטלים בחינם על-ידי עיריית הרצליה בימי שבת ובחגים כאלטרנטיבה לתחבורה הציבורית שאינה קיימת.
לגבי הצעת החוק אני סבור שהדרך הטובה ביותר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת היא באופן כלל ארצי (פרט לאזורים דתיים) במהלך שיחל בכנסת. אבל אל תטעו, אין מדובר בהצעת חוק כי אם ב"הצהרת חוק". מפלגת יש עתיד עשתה דברים טובים יותר וטובים פחות בקדנציה הקודמת. כמעט כולם בוטלו אבל לתחבורה ציבורית בשבת היא לא דאגה. וזה לא שהם לא יכלו. למען האמת לו הם היו דואגים לתחבורה בשבת כנראה שהיא לא הייתה מתבטלת, בניגוד לשאר המהלכים שלהם. כי קל להקטין קצבאות וקל להעלותן אבל לבטל שירות הכרחי קשה מאוד. ברור לחבריה שההצעה הזו לא תעבור, כפי שברור להם שבכנסת הקודמת הם יכלו לגרום לזה לקרות. זוהי הצעה פופוליסטית שלא שווה את הנייר עליו נכתבה.
לגבי המהלך השני אני רוצה להחמיא לעיריית הרצליה. מדובר במהלך ראוי ונכון! אם כך, איך איש לא חשב עליו קודם? מדוע עיריות נוספות לא פועלות כך? מדוע עיריית תל אביב-יפו, עיר חזקה ובעלת תדמית ליברלית יותר מהרצליה לא עשתה זאת?
הסיבה היא שרון חולדאי וגורמים אחרים בעירייה מאמינים שעירייה שתממן שירות במקום המדינה תצטרך לממן אותו לנצח. והם סבורים בצדק שראוי שהמדינה תממן תחבורה ציבורית. האם רון חולדאי טועה? ממש לא. גם ממשלת ימין וגם ממשלת שמאל יעדיפו לשבת עם החרדים ושעיריות יממנו תחבורה בשבת.
אבל רון חולדאי גם טועה. הגבול בין מה שראוי שמדינה תממן לבין מה שראוי שהעירייה תממן מאוד לא ברור. ב"כלכלה ציבורית" לומדים שהסיבה לקיומן של ערים היא מפני שלשלטון מרכזי קשה לדעת את העדפות האוכלוסייה. למשל, בני ברק צריכה יותר בתי כנסת מרמת גן. מודיעין גני משחקים וגבעתיים מרכזים למבוגרים. ותל אביב תחבורה בשבת. אומנם אני מסכים עם רון חולדאי שראוי שהמדינה תממן זאת מפני שגם גבעתיים, רמת גן ומודיעין צריכות. אבל בהינתן והיא לא עושה זאת ראוי שיעשה זאת למען בוחריו. התל אביבים כמהים לתחבורה בשבת ומדובר בתקציב זניח. כמה זניח? תקציב עיריית תל אביב הוא 4.5 מיליארד ש"ח בשנה. בתור מי שהקים קו תחבורה בשבת (נוע תנוע - הפועל בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים) אני יודע שאפשר להפעיל מערך טוב עבור תושבי תל אביב ב-10 מיליון ש"ח ומערך מצוין ב-30 מיליון ש"ח. צעד זה יתרום לכלכלת העיר, לרווחת התושבים, להפחתת הפקקים בבוקר וזיהום האוויר ויפנה מקומות החניה. ברור שהתרומה של כך לעיר עולה בהרבה על העלות.
תחבורה ציבורית מזהמת פי כמה פחות מתחבורה פרטית, בטוחה יותר פר קילומטר נסיעה ומפחיתה גודש ורעש בכבישים ביחס למכוניות. תחבורה ציבורית היא המוצר היחיד אותו עניים צורכים יותר מעשירים ולכן שיפור המערך הוא הדרך הטובה ביותר להקטין פערים. התחבורה בשבת תעזור גם לדתיים. החילונים שיוותרו על הרכב בעקבותיה יפנו את הכביש והחניות ויגדילו את הביקוש לתחבורה הציבורית בימי החול מה שיעלה את תדירותה ואת רמת השירות.
חולדאי וחברי מועצת עיריית תל אביב עושים הרבה דברים חשובים. אבל בנושא התחבורה בשבת הם מפקירים את בוחריהם. רון - אני קורא לך להפעיל תחבורה בשבת. זו לא בושה לשנות את דעתך למען בוחריך.

הכותב הוא סטודנט לכלכלה, יזם ומייסד נוע תנוע, קו אוטובוס הנותן מענה לצורך בתחבורה ציבורית בשבת
תאריך:  19/06/2016   |   עודכן:  19/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
שר הפנים הודיע כי ש"ס ויהדות התורה ינהלו מאבק נגד כוונת עיריית הרצליה, אפילו בחקיקה אם צריך    "זו אינה בעיה מקומית. נטפל בה ברמה הגבוהה ביותר"
עידן יוסף
רובם יפעלו לכל אורך ימי החול ופעילותם תסתיים בשעה 3 לפנות בוקר    תחזית משרד התחבורה: רק כמיליון נוסעים בשנה הקרובה
עידן יוסף
בניסוי ראשון מסוגו תוארך פעילותם של קווי יום עתירי נוסעים אל תוך השעות הקטנות של הלילה
עידן יוסף
שירות נסיוני של מיניבוסים יפעל בצירים ראשיים בעיר בעונת הרחצה    לא ייגבה תשלום עבור הנסיעה והמימון להפעלה יגיע מכספי המיסים העירוניים
עידן יוסף
יו"ר ועדת המשנה לנגישות פיזר ישיבה שבה אמורות היו להיות מאושרות תקנות שינגישו אוטובוסים    הסיבה: התקנות אינן מתייחסות לתחנות ההמתנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il