X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-מנת לעשות צדק יהיה על הרשויות והמחוקקים במדינת ישראל להקים רשות שתטפל בפונים אליה, גם משפחות וגם מאומצים. על המדינה לאפשר לעובדים סוציאליים בעלי הכשרה, פסיכולוגים ועורכי דין לקיים על חשבון המדינה בדיקות ביולוגיות למציאת הילדים האבודים
▪  ▪  ▪
למען איחוד המשפחות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

בימים אלו כאשר בכנסת ממלאים אולמות על-מנת לדון בגורלם של הילדים האבודים, נדרש רק לאמץ את הזיכרון על-מנת לגלות היכן הילדים הללו. הם כבר לא ילדים אבל סודם כבר נחשף בשנות התשעים והנה שוב נשכח. היה זה בימים שבהם הדי התגלית לא יכלו לקבל תיעוד ברשתות חברתיות, הרבה לפני עידן הכותבים והגולשים באינטרנט.
לפני שאעורר את הזיכרון הציבורי, ולפני שיאשימו אותי בהתעלמות מסבלן של המשפחות, אספר שעבורי המדובר בעניין טעון מאוד, בזיכרונות ילדות, ראיתי את העיניים הדומעות של אימהות יקרות ומעונות שמעולם לא הפסיקו לקוות שהן ישמעו שוב על הילד שיצא מהרחב ונעלם בסבך הימים הקשים של הקמת מדינת ישראל.
היה זה אחד האנשים הקשורים לוועדת החקירה הממלכתית, וועדת שלגי, שהתראיין לרדיו הממלכתי. בבוקר שלאחר הראיון פורסמה הכחשה ואולם הפרטים שאמר כבר נאמרו ולא הותירו ספק. האיש נשאל מדוע לא פורסמו כל הפרטים ובתוך דבריו הוא הודה שילדים נשלחו לאימוץ ממשפחות שלא היה להן, לדעת פקידי הסעד של אותה התקופה, סיכוי לגדל את הילדים במשפחות עניות של עולים.
רוב ההורים של הילדים, היו בעלי משפחות גדולות, אנשים שבקושי דיברו וכתבו עברית, קשי יום, משפחות ברוכות ילדים וגדולות במיוחד. בדבריו הודה המרואיין שהמשפחות לא קיבלו הודעה מסודרת, כלומר, קיבלו הודעות כוזבות כאילו הילדים נפטרו. הוא הודה בהיסוס וסרב לנקוב במספרים של ממש ועמד על כך שזה וודאי שחלק מהילדים אכן נפטרו כפי שנמסר להורים, אבל את החלק האחר, אלו שנשלחו לאימוץ, הוא לא יכול היה להסתיר.
אחד הדברים החשובים ביותר שעלה מהראיון ההוא, קשור להסכמה של וועדת שלגי להגן על הילדים שאומצו ולא לחשוף את שמם, כפי שמחייב היום חוק האימוץ. יתר על כן, אפילו וועדת שלגי לא הצליחה לאתר יותר מאשר עשרות ילדים כאלו, לכל היותר, כלומר, הרישום שהגיע אל הוועדה היה מאוד לא מסודר.
לא ניתן לזלזל במדיניות וועדת שלגי, אכן, חשיפתם של אנשים מבוגרים לעובדה שהם כלל אינם שייכים למשפחה שבה הם גדלו עלולה להזיק להם. הגילוי שלמעשה הוריהם לא זכו לגדל אותם לאחר דורות זה עניין שאינו פשוט.
חוק אימוץ ילדים חוקק באופן מסודר במדינת ישראל רק בשנת 1981 ועד לאותו המועד, אימוץ ילדים יכול היה להיעשות באופן שהיום אולי נגדיר אותו כחטיפה, בוודאי בראשית שנות המדינה כאשר האימוץ היה מותר, אבל הרגולציה בעניין האימוץ לא הוסדרה. פקידי סעד סברו שטובת הילד, טובת החברה בישראל גוברת על טובת ההורים ולא הייתה כל אפשרות לנהל הליך מסודר. ההחלטה הוסתרה מההורים.
אחת הנשים התפרסמה בשנות התשעים כאשר היא מחפשת את משפחתה, התקשורת ליוותה אותה, רדיו, טלוויזיה ועיתונים עם כל עם ישראל. האישה ההיא האמינה שהיא שייכת במקור להורים מתימן ונשלחה לאימוץ לא מסודר. בשלב מסוים קיוותה שהיא מצאה את אביה ואת אחיה ברמת גן, אלא שבדיקות מעבדה רשמיות הכחישו את הקשר הביולוגי שלה למשפחה שמצאה והותירו את כולם במבוכה.
סביר להניח שמפח הנפש שנגרם לה בעקבות הניסיון ברמת גן בשעתו הרתיע כל אדם שמבין שהוא כנראה מאומץ באופן לא מתועד, מלחפש את שורשיו. היו מקרים נוספים מתועדים פחות שהסתיימו אף הם במפח נפש.
על-מנת לעשות צדק יהיה על הרשויות והמחוקקים במדינת ישראל להקים רשות שתטפל בפונים אליה, גם משפחות וגם מאומצים. על המדינה לאפשר לעובדים סוציאליים בעלי הכשרה, פסיכולוגים ועורכי דין לקיים על חשבון המדינה בדיקות ביולוגיות למציאת הילדים האבודים, מי מהם שיתעניין, ולתווך באופן שקט ודיסקרטי בין הילדים המבוגרים, לבין האחים וההורים המעטים שעוד בחיים.
החלטתה של וועדת שלגי שלא המליצה על צעדים מסוג זה תואמת את חוק האימוץ הקיים, ואולם היא מדיניות שמתחשבת רק בילדים המאומצים באופן פטרנליסטי, מתנשא משהו, ואת זה יש לשנות. שם בחוץ יש עם של משפחות שאיבדו את האמון בממסד ועלינו לרפא את הפצעים ולהחזיר להם את האמון שאבד. לתקן כל עוד הנר דולק.
הכותב הוא משפטן בתחום המנהלי ודיני המשפחה.

תאריך:  22/06/2016   |   עודכן:  22/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסוד כבר פורסם - ילדי תימן החטופים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
השאלה היא כמה כסף עשו
מקס הזועם  |  22/06/16 13:11
 
- אתה באמת חושב שהילדים אומצו?
ילדי הגזזת  |  22/06/16 15:41
2
כל הסיפור הוא שקר אחד גדול
הירונימוס  |  22/06/16 18:00
 
- אידיוט. לחברתי הייתה חברה
בני בנקר  |  23/06/16 00:21
 
- אם היא אומצה כתינוקת
עמית פאלה  |  27/06/16 07:54
 
- גם הסיפורים שלכם מהתנורים
זונדר קומנדו  |  23/06/16 00:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
במחנות הפליטים בגדה מתארגנות קבוצות חמושות של תנזים פתח המתנגדות למרותה של הרש"פ ולמדיניותו של מחמוד עבאס. מחמד דחלאן מנצל את השנאה לרש"פ כדי לבסס את כוחו ומזרים כספים לתומכיו במחנות הפליטים במסגרת קרב הירושה
יצחק מאיר
שום צנעת פרט אינה קדושה יותר מסתימת החור שמותירה חידת היעלמות של ילד מן העולם, כי החלל הזה לא מת עם מותו של הלב, אלא מורש מלב אל לב, כי פצע כזה הוא פצע שיש לו יורשים. כל זה ברור כחמה. כל זה היה כמעט שבעים עשורים צל רדוף-צל, ועכשיו, שוב, השבח לאל, אין בתוכנו מי שמוכן לעבור על יד הצל ולהיות הוא עצמו צל
בעז שפירא
הכול זוכרים בצורה כואבת את "בישול" הסכמי אוסלו הארורים. הסכמים שהרעו מאוד את מצבנו כאן בארצנו, הביאו לכאן את ראשי הרוצחים שהקימו תשתית טרור רצחני, גרמו לאובדן חיי קרוב לאלפיים יהודים קדושים ולפציעת אלפים רבים
עמרי אילת
דאעש בונה אשליות על-מנת לטשטש את כישלונותיו המצטברים בשדה הקרב. במלחמה התודעתית הזו משחקים לידיו גם פוליטיקאים ופרשנים ישראלים
ראובן לייב
בחודשים הקרובים יגיע קיצו של ביטאון חיילי צה"ל כעיתון מודפס, ובלחץ נסיבות הזמן הוא ימשיך להופיע רק בנוסח דיגיטלי של הודעות-דובר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il