X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בדיקה מקצועית רצינית של 1.5 מיליון המסמכים הנוגעים לילדי תימן, מחייבת עבודה ממושכת של היסטוריונים, שיהיו ערים למכשולים האפשריים. בלי זה, נקבל הרבה רגשנות ופופוליזם - אבל מעט מאוד עובדות
▪  ▪  ▪
לא להוציא מההקשר [צילום: דויד אלדן, לע"מ]

מי שמספר לכם שאפשר תוך כמה חודשים להגיע לממצאים בנוגע לגורלם של ילדי תימן - או שלא מבין כלום במחקר היסטורי, או שמבלף לכם במודע. אז בואו נעשה סדר בהיבט ההיסטוריוגרפי של הפרשה, בלי שום הבעת דעה לכאן או לכאן.
הבסיס הוא: לפתוח את כל התיקים. אין שום סיבה לסגור אותם ל-70 שנה. צנעת הפרט אינה נימוק, משתי סיבות. האחת: אחרי למעלה משישה עשורים - קרוב לוודאי שהנוגעים בדבר שוב אינם בחיים, והגנת הפרט היא רק לנוגעים הישירים בדבר ולא לצאצאיהם. השנייה: מאחר שהמטרה היא לבדוק מה עלה בגורלם של הנעדרים, האינטרס של הקרובים עצמם הוא לחשוף את השמות; זה לב העניין. ובכלל, המשך הסגירה רק יגביר את החשדות שלמישהו יש מה להסתיר.
כיצד חוקרים תיקים כאלו? גנז המדינה, ד"ר יעקב לזוביק, אמר שמדובר ב-1.5 מיליון מסמכים. זה אומר, שהם כוללים גם מידע פרטני וגם החלטות רוחב, גם תיקים אישיים וגם תיקים של מדיניות. מי שרוצה לבדוק את הפרשה במבט-על, יתעניין בעיקר בתיקי הרוחב והמדיניות. מי שרוצה לדעת מה קרה לקרוב משפחתו, יחפש את התיק הפרטני שלו. מדובר בשני מסלולי מחקר שונים, שלא בהכרח נפגשים.
מסמכים הם המקור הטוב ביותר למחקר. הם אינם נתונים לתעתועי זיכרון, אין להם פוזיציה, הם לא מנסים להיראות טוב יותר במבט לאחור. מסמכים מתארים את מה שאירע בזמן אמת ואת מה שחשבו בזמן אמת. נכון שלא ניתן לשאול אותם "מה הייתה כוונתכם", אבל מחקר מקצועי יודע לשים כל מסמך בהקשרו ומכאן גם לרדת לסוף דעתו של הכותב.
כאן חשוב ביותר להציב תמרור אזהרה. אסור בתכלית האיסור להסתכל על מסמך בודד, "אקדח מעשן" ככל שיהיה. תמיד צריך להסתכל מה קרה לפניו ומה נעשה אחריו. נקח דוגמה תיאורטית. נניח שאנחנו מוצאים פרוטוקול של ישיבת המטכ"ל מימי מלחמת ששת הימים, בו נאמר שאין טעם לכבוש את כל סיני. האם נתעלם מכך שבסופו של יום צה"ל כן כבש את סיני? ודאי שלא. נציין שהיו מחשבות כאלו ודעות כאלו, אך לא נעצור בסיומו של הפרוטוקול הזה.
כנ"ל לגבי ילדי תימן. בואו נגיד שייחשף מסמך בו נותן גורם בכיר ביותר הוראה לחטוף ילדים מהוריהם. חמור ביותר, ללא ספק. אלא שאז על החוקר לבדוק: האם ההוראה בוצעה? ואם כן - באיזה היקף ולכמה זמן? ואם לא - האם הכוונה ננטשה לחלוטין, או שמא מישהו חזר אליה מאוחר יותר?
בכל מסמך יש לבדוק מי הדובר ומי החותם, האם הייתה לו סמכות לתת את ההוראה, האם אכן היה לו המידע שהוא מוסר, האם מדובר בעובדות או בשמועות. וכאשר מדובר בתיק פרטני: האם זהו דיווח רשמי מוסמך, או שרבוט של מישהו שבמקרה עבר במקום? האם זהו מקרה יוצא דופן, או שמא חלק ממגמה כוללת?
לבדוק מאות תיקים עם 1.5 מיליון מסמכים - זוהי משימה אדירה להיסטוריונים מקצועיים, לא עסק חפיפניקי לפוליטיקאים ואינטרסנטים. אם הממשלה אכן רוצה לחשוף את כל האמת, היא צריכה להטיל את המשימה על מי שמקצועם בכך, וכאמור - אולי בשני מסלולים: כוללני ופרטני. צריך לשכור קבוצה של סטודנטים, אולי לתואר שני, שיעבדו שנה בפיקוחו של היסטוריון מנוסה, ורק אז יגיעו למסקנות רציניות ומבוססות. בכל דרך אחרת, נקבל הרבה רגשנות ופופוליזם - ומעט מאוד, אם בכלל, עובדות.

תאריך:  23/06/2016   |   עודכן:  23/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תימנים ומסמכים
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
למה מחקר? מה שקרה "לילדי תימן"
פועה  |  23/06/16 09:04
 
- ומה קורה עכשיו? גב' רינה מצליח
פועה  |  23/06/16 11:06
 
- צודקת גם ילדי הגזזת זה שקר של
הפרעאנקים  |  23/06/16 15:47
 
- לך שכנע מי שינק "דפיקות" בחלב
פועה  |  24/06/16 09:06
 
- הבל ורעות רוח וגובל בגזענות
נסים עוג'ר  |  23/06/16 20:06
 
- תגובה לנועה
אלברט שבות  |  27/06/16 00:11
2
כעיקרון איתמר אתה צודק,אישית
כך אכן עשיתי,  |  23/06/16 10:05
 
- מרכינה ראשי בפניך וארשה לעצמי
פועה  |  23/06/16 12:54
3
כלל ידוע אצל חובבי קונספירציות
הירונימוס  |  23/06/16 11:23
4
אילו האחראים לשואה התימנית היו
קורןנאוה טבריה  |  23/06/16 18:07
5
70 שנה - אם כל חטאת
חנניה וינברגר  |  23/06/16 18:37
6
להבחין במתן הוראה לבין המחקר
נסים עוג'ר  |  23/06/16 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חטיפת ילדי תימן
עידן יוסף
ראש הממשלה צפוי להביא את מינויו להחלטת הממשלה    ח"כ נורית קורן הציגה לנתניהו מסמכים בנושא
עידן יוסף
שרת המשפטים הודיעה שתפעל לכך שחשיפת הפרוטוקולים שאמורים להיחשף רק בעוד 55 שנים ייחשפו כעת, אך כדי לעשות זאת נדרשת החלטת ממשלה
דניאל גלילי
ספר מפרי עטו של החוקר משה נחום חושף עדויות חדשות בפרשת ילדי תימן    מספר החטופים נאמד בכ-13 אלף    בחטופים גם 187 עולות צעירות    ניסויים רפואיים בכ-112.5 אלף ילדים
ראובן לייב
עם מותו של הרב עוזי משולם חוזרת הפרשה הכאובה לכותרות. אלא שגם אחרי ארבע ועדות-חקירה עדיין רב הנסתר על הנגלה, ובכל זאת ברור שהייתה זו אוזלת-ידן של רשויות הרווחה. סיפור מציק, שאיננו נותן מנוח גם היום
עידן יוסף
אוניברסיטת בר-אילן תקיים יום עיון בנושא: "פרשת ילדי תימן: היבטים משפטיים ותרבותיים". ביום העיון ידונו, בין היתר, במפגש הראשון בין התימנים לציונות. בכינוס יוצג מחקר הטוען כי שמעון פרס ניסה למנוע את החקירה בנושא ילדי תימן הנעדרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il