X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת-ישראל הוכיחה שוב שאין לה מדיניות ביטחון מוסדרת דבר אשר בא לידי ביטוי בכך שהאינטרס הביטחוני הוקרב לטובת האינטרס הכלכלי
▪  ▪  ▪
ארדואן. סיבות טובות [צילום: Kayhan Ozer/Presidential Press Service, Pool via AP]

במסיבת עיתונאים שנערכה (יום ב', 27.6.16) ברומא הודיע ראש-הממשלה נתניהו על-כך שייחתם הסכם פיוס בין ישראל וטורקיה.
פרטי ההסכם
1. ישראל וטורקיה יחזרו לקיום יחסי נורמליזציה מלאים
כלומר, שתי המדינות יתחייבו שלא לפעול האחת כנגד השנייה בארגונים בינלאומיים, המדינות ימנו שגרירים שיכהנו בשתי המדינות, וכן יתקיים שיתוף פעולה ביטחוני בין שתי המדינות.
2. ישראל תשלם 21 מיליון דולר לקרן צדקה טורקית כפיצויים למשפחות ההרוגים והפצועים כתוצאה מהשתלטות הצבא הישראלי על הספינה "מאוויי מרמרה". במקביל, תבטל טורקיה את התביעות נגד קציני וחיילי צה"ל אשר מתנהלות כיום בבתי-המשפט באיסטנבול.
3. שתי המדינות תפתחנה במגעים רשמיים להקמת צינור גז ממאגרי הגז הטבעיים של ישראל, כאשר טורקיה תשווק את הגז באמצעות צינורות נפט הממוקמים בשטחה, ותמכור אותו לשווקים אירופיים.
4. הטורקים התחייבו לפעול כדי להחזיר את שני האזרחים הישראלים המצויים בשבי חמאס, ואת גופותיהם של החיילים הדר גולדין, ואורון שאול (למרות שאין סעיף בהסכם הנוגע לכך).
5. הטורקים נסוגו משדרישתם המקורית להסרת המצור על עזה, אך ישראל הסכימה לאפשר לטורקים להעביר לפלשתינים ציוד וסיוע הומניטרי דרך נמל אשדוד, בעוד הטורקים התחייבו שחמאס לא יפעל נגד ישראל.
הסיבות להגעת ההסכם
1. ארדואן מעוניין להקים חליפות איסלאמית במזרח-התיכון כמשקל נגד למדינה כורדית שככל הנראה תוקם בסוריה. כדי למנוע זאת הוא צריך את עזרתן של מדינות אותן הוא לא מחבב בלשון המעטה כגון: ישראל, מצרים, קטר, ועוד.
2. נתניהו מעוניין שהטורקים ישאבו את הגז בצינורות המיועדים לכך הממוקמים בשטה של טורקיה כדי שאלו ימכרו לשווקים אירופיים, ואז ייכנס כסף לקופתה של המדינה.
על-פניו נראה שמדובר בהסכם מאוזן אך יש בו מספר חורים.
הסיבות לכך שמדובר בהסכם רע
1. לא ברור לי למה ישראל צריכה להתנצל בפני הטורקים ולשלם פיצויים למשפחות הנפגעים.
הרי פעילי ארגון IHH פגעו בחיילי צה"ל, ולא ליהפך. אם היו נהרגים בפעולה אנשי השייטת, הטורקים היו משלמים לנו פיצויים? כנראה שלא.
2. ישראל פספסה הזדמנות אדירה להפעיל לחץ על חמאס לשחרר את השבויים והגופות, בתמורה לפירוז הרצועה מנשק ושיקומה המידי אשר עדיין מחכה מאז מבצע צוק איתן. ישראל הייתה מרוויחה בטווח הארוך ממהלך זה שייתכן שהיה מוביל למיטוטו של חמאס.
3. הטורקים לא מעוניינים בשלב זה להיות ביחסי שלום עם ישראל, לכן היה צריך לנהל עם הטורקים משא-ומתן נפרד בנושא הפקת צינור הגז אשר היה מועיל בטווח הארוך לשתי הכלכלות.
4. איך מסבירים לידידות האסטרטגיות החדשות שלנו יוון וקפריסין על הסיבות לחתימת הסכם עם טורקיה אשר נחשבת ליריבה גדולה של שתי המדינות.
הסיבה שהסכם זה טוב
הדבר הטוב היחיד שיוצא מההסכם הזה הוא כאמור הפקת צינור הגז שהטורקים יכולים להפיק בשדותיהם, ובטווח הארוך הדבר יכניס כסף לשתי המדינות.
מדינת-ישראל הוכיחה שוב שאין לה מדיניות ביטחון מסודרת (כפי שטוען חדשים לבקרים ח"כ עפר שלח), דבר אשר בא לידי ביטוי בכך שהוקרבו האינטרסים הביטחוניים של ישראל לטובת אינטרס כלכלי(במקום שישראל תשמור על שני האינטרסים במקביל).

המחבר הנו בלוגר ומתעניין בסוגיות ביטחון שונות.
תאריך:  29/06/2016   |   עודכן:  30/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיוס בין ישראל לטורקיה - סיבה אחת טובה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פיצוי מחבלים-חוסר כבוד לאומי ל"ת
יהודה דרורי  |  29/06/16 16:30
2
הבחור מתענין אבל לא מבין
tאיציק  |  29/06/16 16:30
3
Brexit...
יסודו של דבר  |  1/07/16 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר ישראל-טורקיה
עידן יוסף
הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את ההסכם בין ישראל לבין טורקיה בתום 4.5 שעות דיון    הוחלט גם להקים דיון קרוב במסקנות ועדת שמגר
איתן לסרי
ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית גבוהה לביטחון, ליציבות האזורית ולכלכלת ישראל    מדובר בשתי מעצמות גדולות ופעילות מאוד באזור
חיים שטנגר
מוכן אני להסתכן בביקורת מצד "ערביסטיים" ומומחים אלה וגם/או אחרים, כמו-גם "איסלמיסטיים" מובהקים ש"יסבירו" לי כי קיים הבדל מהותי של ממש, בין אנשי דאעש לאנשי החמאס. צר לי, איני מקבל ננימוק והסבר "אידיאולוגי" זה. מבחינתי אני, מדובר בארגוני טרור של מרצחים, המקדשים רצח, כמטרה בפני עצמה
בצלאל לביא
בעידן שלטונו של ארדואן מערכת הקשרים של ישראל עם טורקיה היא בבחינת שני ציפורים על העץ - היום הן כאן ומחר לא. בניית תוכניות ואסטרטגיות כדי לשמר קשרים אלה כרוכה באי-ודאויות לא מעטות. זו הליכה על תיבת ביצים
משה גולדבלט
מכל בחינה מעשית הסכם הפיוס עם טורקיה אינו רק פגיעה בכבוד הלאומי-מונחל שישראל אינה מכירה בו, אלא הוא מהווה פגיעה באינטרסים ישראלים חיוניים תמורת שום דבר. נתניהו יצליח לשווק את ההסכם הרע הזה באמצעות האופוזיציה ובליכוד יריעו לו כפי שתמיד מריעים שם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il