X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
על איגרת הרמטכ"ל במלאת עשור למלחמת לבנון השנייה מלכתחילה ידעו מפקדים - גם אצלנו - שחשוב לספר על ניצחונותיהם ועל גבורתם
▪  ▪  ▪
איזנקוט. ממשיך את השיטה [צילום: דובר צה"ל/פלאש 90]

מאז ומתמיד השתדלו מפקדים בכירים בכל רחבי העולם לסמן את המטרות אחרי הירי ולא הסתכנו חס וחלילה לסמנן מראש. כך גם איגרת הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, לרגל עשור למלחמת לבנון השנייה.
נתחיל מהבסיס: צבאנו מקרטע מתחילת שנות השישים, ואולי עוד מקודם, ומכסה על ערוותו במלל יצירתי, עז ונמרץ. במלחמת ששת הימים ניצח חיל-האוויר, וברוב קרבותיו השיג צבא היבשה ("הצבא הירוק") הישגים בינונים ומטה מול צבאות נסוגים של הערבים. במלחמת ההתשה הביס הצבא המצרי את אוגדה 252 על גדות התעלה, וחיל-האוויר כשל מול מערכים מצריים נ״מ, שתוגברו בעוצבות רוסיות. במלחמת יום הכיפורים היה, לכל היותר, ניצחון פירוס ישראלי, ומלחמותינו בלבנון מסוף שנות השישים היו אסון מדהים ומתמשך, רווי שכול וכישלון.
חלק מהכישלון ארוך-השנים נובע מאי הפקת לקחים ממלחמותינו. כלומר, שילמנו יקר מאוד בדם, בכאב ובשכול, ולא השתפרנו כלל. אדרבה, הכישלונות נשנים בכל מלחמותינו כאילו זו מסורת מקודשת. הפקת לקחים והדחת מפקדים שכשלו הנן פעולות הכרחיות וצמודות. בלעדיהן שוקט צבא על שמריו ומתנוון.
העם היושב בציון
יש הרבה תירוצים מדוע אין מפיקים אצלנו לקחים - ובראש ובראשונה כדי למנוע פגיעה במפקדים בכירים מאנשי-שלומנו. חקר קרבות מעלה כשלים (עניין ברור לחלוטין), ויכול להתפרש כאי-אמון בפיקוד ר״ל. גישה אחרת, אופיינית לא רק למקומותינו, מספרת, שניצחנו, ואין כל טעם לחטט בפצעים. יתר על כן, הבדיקה יכולה להכאיב למשפחות השכולות.
מלכתחילה ידעו מפקדים - גם אצלנו - שחשוב לספר על ניצחונותיהם ועל גבורתם. ביחסי ציבור נהוג לחשוב, שיש יתרון ניכר לנכנס ראשון לזירה שקובע את הסיפר (נרטיב). מאז שלהי שנות השישים מבוסס צה"ל בערבות לבנון, ולפעמים שקע עד צווארו בבוץ הלבנוני. מלחמת לבנון השנייה הייתה דוגמה טראגית לאי-מוכנותו למלחמה, לאי-ידיעתו הבוטה על האויב ולאי-כשירות מפקדיו ומפקדותיו. במקום להפיק לקחים עסוק הצבא ביחסי ציבור, שנועדו להסתיר מהעם היושב בציון את כישלונותיו, שנשנו במבצעיו המדהימים ברצועת עזה.
רא״ל איזנקוט ממשיך את השיטה, שנועדה למנוע הפקת לקחים, כדי להגן על אנ״ש. איגרתו מלמדת היטב על הגישה, שתבטיח את הישנות הכישלון. הוא מתפאר בשקט בלבנון, ואינו מזכיר שהיה לנו מזל רב שחיזבאללה טבע עד צווארו במלחמת האזרחים בסוריה (ועד אז התבצר והתעצם בקנה-מידה חסר-תקדים). הרמטכ"ל גם מתעלם מכך שלפני לבנון השנייה היה שקט ושגשוג בצפון, שבחסותם בנה חיזבאללה את מערכיו ב״שמורות הטבע״, שהפתיעו את עוצבותינו.
זחיחותו של איזנקוט מפחידה אותי, ומזכירה לי את דברי הרהב של רא״ל דוד אלעזר בכנס הצנחנים, יומיים לפני תבוסתנו במלחמת יום הכיפורים.
ולסיכום - רא"ל איזנקוט ואלופי צבאנו בחמשת העשורים האחרונים לא ניצחו מעולם שום אויב (פרט למשרד האוצר בוויכוחים על תנאי השירות הדשנים של אנשי הקבע וגמלאותיהם). לפיכך, אני מפקפק האמנם יודעים איזנקוט ועמיתיו להכין צבא ומטכ"ל, שינצחו במלחמה. אדרבה, המטכ"ל בסיוע יועציו המציא חדשים לבקרים שפה מטורפת, שמכסה על הרצון לא לנצח את האויב. כפי שאמר פעם אחד מגאוני צבאנו כיום, שניצחונות המיטו עלינו רק צרות.

תאריך:  12/07/2016   |   עודכן:  12/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוגעים ומסמנים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מדויק, מדאיג, מתסכל, מרגיז. ל"ת
בשר תותחים  |  12/07/16 13:41
2
צודק ל"ת
tאיציק  |  12/07/16 13:42
3
אייזנקורט מדבר אל הקהל שלנו
סניל  |  12/07/16 16:02
4
צודק הכותב.דברי הרמטכל מדאיגים ל"ת
דניאל סבלדי  |  14/07/16 01:02
5
אני מציע לאביתר להצניע מעט
שלמה המגיב  |  15/07/16 14:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יגאל כנען
על-אף הרצון האובססיבי של הרפורמים לעמוד בקריטריונים של הנאורות והקדמה האירופיים ולאפשר קרבת דעת ואופי בין החיים היהודיים והנוצריים, ולמען זה עסוקה היא הרפורמה מראשית דרכה בטשטוש ההבדלים התרבותיים, דווקא במקביל למדיניות זו, פרצה האנטישמיות בעוצמה הזוועתית ביותר בהיסטוריה
אליקים העצני
עולה על דעתכם, שנתניהו ישגע את כל העולם 'ואחותו האזורית' כדי להודיע להם שירושלים ל א תחולק, ומדינה פלשתינית לא תקום?
יוני בן-מנחם
צרפת מתקשה מאוד לקדם את יוזמתה המדינית לכינוס ועידה בינלאומית בסוף השנה. ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל מבשר את תחייתה של היוזמה המצרית וקידומה יחסל סופית את היוזמה הצרפתית
אלברט שבות
הישראלי לא יסבול חרם וסנקציות שמשמעותם הישירה היא ריסון השופינג במרכזי הקניות - אם להתבטא בעדינות, וריצת אמוק אחר הלחם והמצרכים החיוניים - אם להתבטא בלשון גסה ומציאותית
רועי אורן
צריך להעריך את השר בנט על רצונו לקדם את מקצועות הליבה שבהן ההישגים הלימודיים נמוכים, צריך לקוות שחלקים גדולים מתוכנית זו יבוצעו על הצד הטוב ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il