X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לפי דעתי השקעה של יותר ממיליארד שקל בלימוד התרבות המזרחית בארץ, היא מיותרת את הכסף הזה אפשר להשקיע בעזרה לילדים נזקקים באמת, שיוכלו לממש את עצמם בחיים
▪  ▪  ▪
רווח. לעג לאשכנזים [צילום: משה שי/פלאש 90]

היום, כשעומדים להפוך את לימוד תרבות יוצאי ארצות ערב, למשהו אחר, נעלה ויפה ומעולה,– אני נזכר במלחמת התרבות שניהלו רשויות המדינה, כנגד יוצאי ארצות מזרח אירופה, כנגד שפת האידיש וכנגד השמות הלועזיים הארוכים, דוגמת שולטהייס, הזכור מהפיליטונים של אפרים קישון. בן-גוריון שהיה יוצא תרבות המערב (ארה"ב) ניהל מלחמת חורמה נגד כל השמות הללו ועברת אותם. מהר מאוד הסתגלו עולי מדינות אלו למנטליות החדשה של ארץ ישראל ונטשו את תרבותם. יוצאי גרמניה, הייקים, ויתרו על כל הסמלים של הלבוש שלהם וכך גם רבים אחרים.
יחד אתם היו כמובן גם יוצאי ארצות ערב, שנאלצו להתאפק עם השירה הרועשת הערבית, הלבוש המיוחד ועוד סמלים ייחודיים להם. ההבדל בינם לבין האשכנזים היה שהם ראו בכך פגיעה בכבוד שלהם. ההבדל היה כמובן במנטליות של הכבוד העצמי האוריינטלי, דומה שליוצאי ארצות ערב הייתה חשובה המורשת שלהם, יותר מאשר המטרה החלוצית, אותה העמידו יוצאי מזרח אירופה, מעל לכל.
כך הלכה התרבות המערבית ותפסה את מקומה בראש מעייניהם של בני הנוער הישראלים. כולם התיישרו לפי התפיסה הזאת ורק לבני יוצאי ארצות ערב, היה נדמה, משום מה, שרמסו אותם ונישלו אותם מתרבותם למען תרבותם של האשכנזים...
הדבר המפליא ביותר היה שהאשכנזים קיבלו עליהם, בהכנעה, את הקביעה הזאת. הם למדו להבליג ולא להיעלב כשיוצאי ארצות ערב הגדירו את המאכלים של הווזווזים כמגעילים, את הגפילטע פיש כפויה ועוד ועוד. המאכלים המזרחים, המנגל למשל, הפך להיות סמל ישראלי לאומי. מאכל אשכנזי נחשב לתפל ואילו מזרחי לטעים ועסיסי.
"אנשים רעים"
הראשונים שהביאו את המוזיקה המזרחית לארץ, היו אמנים אהובים ומעולים, דוגמת ג'ו עמר, שושנה דמארי ועוד. גם במלך, זוהר ארגוב, מצאו האשכנזים יופי רב ורובם אהבו אותו ואת השירים המזרחים. אבל בעיני המזרחיים זה נראה כמשהו מעושה, הם ראו בעצם אהבתם זאת של האשכנזים, פגיעה ופחיתות כבוד כלפיהם. למעשה הם לא רצו כל עסק עם האשכנזים, אבל הסוו את זה בטענה שאלה מעליבים ולא אוהבים אותם. כל שיר מזרחי רע, שלא שודר בתקשורת, הועלה על ידיהם על נס, כדוגמה לאפליה של האשכנזים כלפי המזרחים.
בקיצור, מה שנראה לכאורה, כאפליה של יוצאי ארצות ערב, הוא למעשה רצון וניסיון שלהם להשתלט על התרבות בארץ ולהוציא מחוצה לה כל סמל של התרבות האשכנזית. כך קרה שבתור ילד אשכנזי, השתלבתי היטב בכיתה שהייתה רובה מזרחיים. אבל תלמידים מסוימים, הציקו לי מאוד, זאת מתוך החינוך שקיבלו בבית, שהאשכנזים הם "אנשים רעים" שיש לנקום בהם.
ישראל ניצבה בפני הצורך להשתלב במרחב של העולם המערבי ובעיקר של המנטליות האמריקנית. התרבות האירופית הייתה קרובה יותר לתרבות שהוחלט לאמץ בארץ וזה מה שיצר, אולי, דחייה של התרבות המזרחית במידה מסוימת. זאת למרות שגם התרבות האשכנזית לא הייתה מודל לחיקוי.
אם הטענה שהאשכנזים דחו את יוצאי ארצות ערב ולא רצו להשתלב איתם הייתה נכונה, לא היו מתרחשות כל החתונות המעורבות בין יוצאי הארצות השונות. מה שקרה בפועל, מוכיח את ההפך. האשכנזים הפנימו את הצורך בשינוי תפיסת עולמם והיו מוכנים לשינוי זה. זאת בניגוד ליוצאי ארצות ערב. כך יכולת לראות את התפיסה הזאת בסרטים שונים, בהם הוצגו האשכנזים כחסרי נימוסים, חסרי ידע רומנטי ויחס נכון לאישה. האשכנזים הוצגו בדרך כלל כאנשים חסרי לב ורגש. השחקן זאב רווח הציג את האשכנזי גם כאדם חסר כבוד שאשתו בוגדת בו עם המזרחי.
אין ספק שהיום המצב טוב ואין כבר ממש הבדל בין אשכנזי לספרדי. כל הגזענות לכאורה הזאת, היא תכונת אופי ולא תכונה של עדה. אנשים בעלי בעיות, מנסים להשליך את האשמה על אחרים. מי שמרגיש קרבן בחיים, הוא אדם שלא יוכל להתקדם ולהגשים את עצמו ולעולם יישאר שבוי בפראנויות שלו...

תאריך:  13/07/2016   |   עודכן:  13/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התרבות המזרחית והאפליה העדתית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מחוץ לפוקוס
ה.א  |  13/07/16 11:49
2
מה זאת תרבות מזרחית?
קורא  |  14/07/16 10:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
בארץ ישראל לא רצו החלוצים הצעירים לשמוע מכל מה שנודף ממנו ריח יהודי – מלבד כספי תרומות, כמובן    בקיבוצים כתבו אגדה לפסח חדש, דילגו על ברית מילה וחיתנו בני זוג עם בקבוק וודקה וערימת שחת טרייה וריחנית
אופיר אבסלנדר
נציבות שרות המדינה מפספסת את המהפכה בנושא העסקת אנשים עם מוגבלויות    כיום מועסקים בשרות המדינה לפי הערכה 2.2% אנשים עם מוגבלויות
רפי לאופרט
בגיל 40 ומעלה, לא מתגלים גאונים, אבל ייתכן שתחשפנה תכונות מנהיגות טרומיות של בוגרים, אשר בשלבים המוקדמים יותר של חייהם נסתרו מעינינו
אלברט שבות
כאשר תצטרף ישראל אל קהל העולם הנאור שאינו נלחם על עצם קיומו ותרצה לשחק בצעצוע הדמוקרטיה - אני הראשון שאקנה לה את הצעצוע הזה או כל צעצוע שתרצה    האמינו לי לא ישנה לנו איזו שיטת ממשל תונהג אז; היהודי יודע לשגשג ולעשות כסף בלי שום שיטה מוגדרת, לא פחות מהאמריקני, מהסעודי, או מהצ'כי
מרדכי ליפמן
נתניהו כדמות אב ("Paternal Figure") בפוליטיקה הישראלית    להדיר ראש ממשלה בישראל, אם מה'מיין טיים', ואם ממסגרות אחרות. הסיבה להדרה הצורמת, נעוצה בשנאה לנתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il