X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחירת הדיינים לבית הדין הרבני הגדול מלמדת מה קורה כאשר מפקירים מינויים כאלו בידי פוליטיקאים: מקבלים דילים של חלוקה משולשת לפי עדות ודעות, המדיפה ריח חצי-גזעני
▪  ▪  ▪
דוחה וחילול השם [צילום: יעקב כהן, פלאש 90]

מרוב שמחה וששון על מינוי תשעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול, נשכחו שתי עובדות. האחת: למעלה מעשור פעל בית הדין הזה בהרכב חסר, ובחלק מהזמן - עם שלושה דיינים בלבד. השנייה: כל הליך המינוי הוא פסול מיסודו. ושתי עובדות אלו, כפי שנראה מיד, קשורות זו לזו.
לבתי הדין הרבניים בכלל, ולבית הדין הגדול בפרט, לא נבחרים דווקא בשל כישורים אלא בשל שלל זיקות אחרות - דתיות ועדתיות. בבית הדין הגדול יש מפתח ברור, גלוי וידוע, שכולם עובדים לפיו - בלי שום בושה: שליש חרדים אשכנזים, שליש חרדים ספרדים, שליש ציונים דתיים. ממש כך. וכאשר לא מצליחים להגיע לדיל שיענה על הקריטריון הזה, לא ממנים דיינים. ושוב: ממש כך.
זו הייתה הסיבה לכך שבמשך שנים לא מונו דיינים, והיה צורך בהתערבות אולי חסרת תקדים של בג"ץ כדי להכריח את הפוליטיקאים לעשות את המוטל עליהם ולמנות דיינים. בעקבות עתירה של התנועה למדינה יהודית, ולאחר שורה של דחיות שכמו תמיד ביקשה המדינה, קבע ההרכב בראשותו של אליקים רובינשטיין: ב-15.7.16 יפקעו המינויים הזמניים לבית הדין. המשמעות: אם לא ימונו דיינים - הוא ישותק, כי יהיו בו רק שלושה דיינים, וכל הרכב מחייב שלושה.
הישיבה של הוועדה לבחירת דיינים (יום ד', 12.7.16) כמעט התפוצצה, למרות שבפני חבריה הובאה רשימה מוסכמת של שישה דיינים - לפי השילוש הקדוש: שני ציונים, שני חרדים אשכנזיים, שני חרדים ספרדיים. לכאורה, הכל היה בסדר: בסיבוב הקודם מונה ציוני (הרב אליעזר איגרא), יש חרדי ספרדי (הרב הראשי יצחק יוסף), יש חרדי אשכנזי (הרב הראשי דוד לאו) - האיזון נשמר. אבל משום מה, זה לא סיפק את הפוליטיקאים, ובמהלך של הרגע האחרון נוספו עוד שלושה דיינים - אחד חרדי אשכנזי, אחד חרדי ספרדי (בעצם תימני, כי השרה איילת שקד התעקשה שיהיה גם כזה), ואחר חרדי אשכנזי שגם הציוניים מסכימים עליו.
עכשיו תנסו לדמיין מצב שבו מינויים לבית המשפט העליון היו נעשים בצורה הזאת - לא רק מבחינת ההשתייכות הקבוצתית, אלא גם ובעיקר מבחינת האידיאולוגיה. X שופטים ליברליים מהשמאל, Y שופטים שמרניים מהימין. הרי היינו נזעקים, ובצדק. שלא תבינו אותי לא נכון: אני חושב שבית המשפט העליון חייב לשקף מגוון של השקפות עולם, אבל לא שהקריטריון הבסיסי יהיה זיקה לדעה או לעדה. וזה בדיוק מה שקורה בבית הדין הרבני הגדול: קודם כל מסתכלים מהו צבע העור ומהו סוג הכיפה, ואז בוחנים האם המועמד מתאים מבחינת כישוריו.
התהליך הזה איננו רק מגעיל ודוחה. הוא לא רק חילול השם. הוא גם גורם לפגיעה קשה באמון הציבור במערכת בתי הדין, אמון שגם ככה נמצא בשפל. הרי מה צריך לחשוב מי שמתייצב בפני הדיין? שהלה נמצא כאן בזכות מוצאו וחינוכו, ולא בזכות אישיותו וידיעותיו? שגורלו ייחרץ בידי מי שנבחר כי הבוחרים ידעו מראש מהם עמדותיו? שענייני משפחתו וילדיו יוכרעו בידי מי שהתמנה מכוח דיל בעל אופי חצי-גזעני?
ככה זה כאשר פוליטיקאים משתלטים על הליך הבחירה. וזה בדיוק מה שיקרה אם ניתן להם להשתלט גם על תהליך הבחירה של השופטים בכלל ושל שופטי בית המשפט העליון בפרט. כאשר אני רואה מה קורה בוועדה למינוי דיינים, אני כבר מעדיף את הוועדה למינוי שופטים - על כל הבעייתיות שיש גם בה. היא לפחות מתפקדת, היא לפחות בוחרת, והתוצאה לגמרי לא רעה ואפילו טובה. די לנו בהרס שזורעים הפוליטיקאים במערכת בתי הדין הרבניים.

תאריך:  14/07/2016   |   עודכן:  14/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השילוש הקדוש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שליש שליש שליש זה דמוקרטיה ל"ת
אז מה רע?  |  14/07/16 09:33
2
יחי ההבדל הקטן
עו"דד  |  14/07/16 10:27
3
שיוסיפו קאדי!
אליאל  |  14/07/16 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
להתלהמות נגד הרב הצבאי הראשי המיועד, הרב איל קרים, יש בעיה קטנה: הוא לא אמר את מה שמייחסים לו. מי שלא מבינים דבר בחשמל לא יתקנו קצר, אבל בנושאי הלכה - פתאום כולם מבינים
איתן קלינסקי
הייתי מודה לרב איל קרים - טרם קידומו בדרגה וטרם מינוי לרב ראשי של צה"ל - שיקום ויודיע, שכל האמירות המיוחסות לו, גם אם נאמרו לפני 13 שנה, אינן נכונות
גיא רוה
כיום היא שמקובל שרק כאשר נקבעים זמני שהות שווים ניתן להמליץ על משמורת משותפת, כלומר על הגדרה הורית שווה    חיבור זה הוא הגורם למלחמות ההורים
שמעון זיו
למה ארה"ב לא פותחת במשא-ומתן עם דאעש, קרי המדינה האיסלאמית, במקום לתת לנו עצות    אדרבה יראו לנו כיצד עושים זאת הלכה למעשה    יתכבדו גון קרי וברק חוסיין אובמה ויצאו למדינות הים, ישאו ויתנו עם גבעת אנוסרה וילמדו אותנו פרק בהלכות מו"מ
איתן קלינסקי
ענת ברקו אולי לא נתנה את דעתה שבין החיילות ישנן המגדירות עצמן לסביות    לגבי הומואים ולסביות קבע המיועד להיות רב ראשי של צה"ל שההתייחסות אליהם-ן "היא כמו אל אדם חולה בעל מום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il