X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבוע יוצאים בתי המשפט לפגרה של חודש וחצי - כמעט הארוכה ביותר במגזר הציבורי. אבל למה בעצם? מדוע שעצורים יישבו בכלא רק משום שאין דיונים? ומה עם תיקים רבים אחרים הכרוכים בדיני נפשות?
▪  ▪  ▪
עובדים עשרה חודשים בשנה

מדוע בתי המשפט יוצאים השבוע לפגרה של חודש וחצי? הפגרה כל כך טבועה, כל כך רגילים אליה - עד שלא שואלים את השאלה המתבקשת הזאת. תשובה טובה, כך מתברר, איננה בנמצא.
פגרת בתי המשפט תימשך מ-21 ביולי עד 5 בספטמבר. להוציא את בתי הספר, זוהי הפגרה הארוכה ביותר במגזר הציבורי בישראל (נניח בצד את הכנסת, שקובעת לעצמה כללים משלה). נוסיף לכך את העובדה שבתי המשפט אינם פועלים בחול המועד פסח ובחול המועד סוכות, ונגלה שהם עובדים רק עשרה חודשים בשנה - וכמובן, רק חמישה ימים בשבוע. וזה במערכת הכורעת תחת הנטל, ושלמעשה רצה בכל הכוח כדי להישאר במקום.
בדקנו האם יש פגרות דומות במדינות מערביות מובילות. לא מצאנו כאלו בארה"ב, בגרמניה ובצרפת. רק שנת המשפט הבריטית מסתיימת ביוני ומתחדשת באוקטובר, אז יש לי הצעה: ביום בו שופטי ישראל יחבשו פאות כמו בבריטניה - הם גם יקבלו פגרה כמו בבריטניה. כלומר: אצלנו המציאו משהו ייחודי, ולא בדיוק ברור מדוע.
הפגרה איננה מוחלטת, זה נכון. שופטים רבים מנצלים אותה לכתיבת פסקי דין שאינם יכולים לכתוב בתקופת הדיונים העמוסה, ומתקיימים דיונים דחופים - בעיקר בתחומי הפלילים והמשפחה. אלא שככלל, כפי שניתן לראות מן המסמך המצורף, בפגרה עובדים בתי המשפט כמו בימי שישי וערבי חג - וזה ממש לא הרבה. רשימת הפעולות שנעשות היא ארוכה, אך בפועל מדובר בחלק קטן מאוד מכלל התיקים במערכת. בין התיקים שלא נדונים, וזה הדבר החמור ביותר, יש תיקים בהם הנאשמים עצורים עד תום ההליכים. המשמעות: מי שטרם הורשעו יושבים בכלא עוד חודש וחצי, סתם כך, מבלי שמשפטיהם מתקדמים כהוא זה.
בחלק מן התיקים הללו מתקיימים דיונים - בשבוע בו אותו שופט נמצא בתורנות. אבל זה משאיר אותנו עם חמישה שבועות בהם אין דיונים, ובהם כאמור הנאשמים - שעדיין לא הורשעו - יושבים בכלא. חשוב גם להזכיר, כי התנאים במעצר קשים בהרבה מאשר במאסר (עוד אבסורד, שיש לדון בו בנפרד), ובין היתר אין חופשות ואין ביקורים ואין עבודה ואין שיקום. ומי שרוצה לדעת עד כמה זה גרוע - שיקרא את הדוח שפרסם השבוע יוסף שפירא על התנאים באבו כביר.
עובדה נוספת היא, ששופטים חדשים ורשמים אינם יוצאים לחופשה, ושהפגרה מנוצלת למשל למבצעי חיסול תיקים בתביעות קטנות. באמת ראוי לשבח, בלי אף טיפה של ציניות. אבל האם זה מצדיק את ששת השבועות שבהם לא נעשה כמעט דבר במאות אלפי התיקים המציפים את המערכת?
עינינו אינן צרות בחופשות. ממש לא. חשוב שעובדים יתרעננו ויבלו עם משפחותיהם. אבל חודש וחצי, וכולם ביחד? רופאים לא מקבלים כזאת חופשה, קציני צבא ומשטרה לא מקבלים כזאת חופשה, עובדים סוציאליים לא מקבלים כזאת חופשה - והם עובדים בתנאי לחץ כבדים בהרבה מאלו של השופטים ועובדי בתי המשפט. ברמה העקרונית, כשם שלא יעלה על הדעת לסגור בית חולים לחופשה - כך צריך להיות גם בבית משפט. גם שם עוסקים בדיני נפשות, גם שם העדר טיפול בזמן עלול להיות פטאלי.
תגובת הנהלת בתי המשפט הייתה לקונית: "פגרת בתי המשפט מעוגנת בתקנות ומערכת המשפט פועלת בהתאם להן מזה עשרות שנים". תשובה של ממש לא קיבלנו.

ריכוז נתונים: אריאל י. לוין.
תאריך:  20/07/2016   |   עודכן:  20/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסף חיים שפירא
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פגרה למתקדמים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע???
NBA24353  |  20/07/16 11:25
2
היכן הבעיה
ABE 1  |  20/07/16 11:36
3
טעויות גסות למתחילים
ש.  |  20/07/16 16:08
4
השביתה הינה טריק
מבקר המדינה   |  20/07/16 18:18
5
ההשוואה לרופאים וצבא מופרכת
שאול א.  |  20/07/16 20:44
6
חופשה לסירוגין-במישפט הפלילי!
דניאל143   |  20/07/16 21:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
השופט המחוזי משה דרורי לא הרשיע בני-עשרה יהודים שיידו אבנים על מכוניות ערביות ובן-עשרה פלשתיני שיידה אבנים על מכוניות יהודיות    למרות שהפלשתיני הודה בעבירות חמורות בהרבה, ערערה המדינה רק על ההימנעות מהרשעת היהודים    הפרקליטות: כל רמז לאפליה הוא חסר שחר ואינו הגון
איתמר לוין
בית המשפט העליון הורה לפני חצי שנה לשופט המחוזי בירושלים לנמק החלטה בסכסוך בין רמי לוי לחברת ברנד פור יו - והוא נתן שוב החלטה בלתי מנומקת
איתמר לוין
אומ"ץ מבקשת מבג"ץ לבטל את הגיבוי שנתן וינשטיין להתערבותה של שילנסקי בתצהירו של מנהל המכון לרפואה משפטית, ואת ההנחיה שנתן ליתר הפרקליטים להמשיך בהתערבויות דומות
איתמר לוין
השופטת הדסה נאור ביטלה את הרשעתו של מתנחל שהטיח עלבונות באוזני ניצן ומשפחתו בשנת 2009    מותחת ביקורת על הצורה הנוקשה בה ניהלה המדינה את התיק ועל התעלמותה מהערות ביהמ"ש
איתמר לוין
מסע שנועד לרצות את הפרקליטים הסוררים, הצעה הזויה לפיצול הביקורת הפרטנית והביקורת המערכתית, סחבת בבחירת הנציב הבא, הצעת התפקיד כ"פרס ניחומים" - אלו מקצת ממהלכיה ומחדליה של איילת שקד בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות. מדוע היא פועלת נגד תפיסותיה הפוליטיות והאידיאולוגיות?
רשימות נוספות
נציב התלונות: שופט לא רשאי לדרוש להזדהות  /  איתמר לוין
"דוח המכון הפתולוגי לא ייפתח"  /  איתמר לוין
26 חודשי מאסר לשוטר מתנדב ששדד  /  איתמר לוין
השופטים חייבים לשאת באחריות  /  איתמר לוין
במבט רחב  /  איתמר לוין
כל תיק נמשך כפול  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il