X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המציאות בה ירושלים מאוחדת תחת שלטון יהודי, מחייבת לדון מחדש במשמעותם של ימי אבל על החורבן - כמו צום י"ז בתמוז החל היום
▪  ▪  ▪
מצפה לבניינה [צילום: ז'אק ווג'גרס, פלאש 90]

המסורת היהודית קובעת, כי חמישה דברים אירעו בי"ז בתמוז: "נשתברו הלוחות [על-ידי משה רבינו], ובטל קורבן התמיד [בימי חורבן הבית השני], והובקעה חומת ירושלים [על-ידי המצביא הרומי טיטוס], ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל [ולא ידוע מתי]".
הצום שנקבע ליום זה על-ידי חז"ל ומקוים על-ידי עשרות אלפים ואולי מאות אלפי יהודים מאמינים מציין את הבקעת חומת העיר, כשם שצום עשרה בטבת (יום הקדיש הכללי) נקבע לציון תחילת המצור של נבוכדנצר על ירושלים. היש הצדקה לצום בימים שבהם ירושלים מאוחדת וכולה תחת שלטון יהודי? האם לא הגיעה העת לשנות סדרים והלכות בשם המציאות החדשה, המבטלת את הסיבה המקורית לצום?
מתברר שהשאלה האקטואלית התעוררה כבר לפני 2,500 שנים. הדיון הראשון בנושא עולה כבר בספר זכריה: שנתיים לפני שנחנך בית המקדש השני שואלים יהודי ארץ ישראל את הנביא על האקטואליות של הצומות שנקשרו בחורבן הבית הראשון. תשובתו של הנביא מפתיעה: הוא מתריע על שיבוש בעולם הערכים הראוי ומבטיח, כי יבואו ימים ו"צום הרביעי [י"ז בתמוז], וצום החמישי [ט' באב], וצום השביעי [צום גדליה], וצום העשירי [י' בטבת] יהיו לבית ישראל לששון ולשמחה".
לדעת הנביא זכריה, מאחרוני הנביאים, שחי בראשית ימי הבית השני, יש יסוד לדיון בעכשוויות לעומת המסורת, במשתנה לעומת הקבוע. אלא שבאותם ימים המצב המוסרי הוא הסיבה המכרעת להמשך קיום הצום. הנביא נשאל אם וכיצד יש לקיים את הצום, והשיב: יש מקום לדיון, אך בימים אחרים ולא כעת. האם לא הגיעו אותם ימים אליהם התכוון הנביא? גם אם לא נהפוך את יום הצום ליום שמחה, ודאי ראוי ורצוי לשנות את תוכנו של היום.
בישראל החל הדיון בנושא זה עוד במחצית השנייה של המאה הקודמת עם הקמת "התנועה ליהדות של תורה". הדיון קיבל משנה תוקף בעקבות הנצחונות הצבאיים הגדולים של מלחמת ששת הימים. רבנים, גדולי תורה, אנשי רוח והוגי דעות פרסמו את הקריאה: "זו הפעם הראשונה מאז חורבן הבית שמקום השכינה בידינו, עיר הקודש שוב אינה אבלה ובזויה אלא מצפה לבניינה ביד בניה".
פרופ' אפרים אלימלך אורבך, ממנהיגי התנועה ליהדות של תורה ומגדולי חוקרי התלמוד במאה ה=20, הביע את התקווה, כי בשאלת "צום תשעה באב, אותם יהודים שומרי מצווה ובני תורה, הרוצים באמת בתחיית ההלכה, יקום להם העוז להעמיד את הבעיות בהתאם להבנתם ויידעו ליצור עורף יהודי בעל משקל, אשר מתוך נאמנות לסמכות ההלכה ומוסדותיה מוכן להיאבק על העלאת רמתם ואי=תלותם".
היכן מסתתר העוז של אותם יהודים הרוצים בתחיית ההלכה? ייאמר במפורש: רוב הציבור היהודי, חילונים ודאי ואף דתיים רבים, אינם צמים בי"ז בתמוז. האם לא הגיעה העת לעשות מעשה ולבטל את הצום או לפחות את חלקו, כך שיימשך רק חצי יום? הקמת המדינה והישגי מלחמת ששת הימים הביאו לקביעת שני ימי חג חדשים בלוח העברי - יום העצמאות ויום ירושלים. האם לא הגיעה העת לשנות או לגרוע ימי ציון שפג תוקפם?

תאריך:  24/07/2016   |   עודכן:  24/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צום שפג תוקפו?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ממסד רבני כושל לא ישנה דבר
שאול א.  |  24/07/16 10:32
 
- ההלכה כבר לא מעניינת
את רוב המדינה  |  24/07/16 12:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יצחק מאיר
האומרים חג מתן תורה והאומרים חג קבלת התורה, יודעים כי אין בין השניים אלא מה שיש בכל אחד ואחד בהם, ואף על-פי כן הם יודעים כי מתן תורה כמו ויהי אור, הוא אחד ויחיד, וקבלת התורה, גם היא, כיוון שקיבלוה - קיבלוה לעולם, אבל אחת יש בה שאין במתן תורה כביכול, כל יום אדם צריך לקבלה שוב ושוב
הרב ישראל רוזן
ביום חג מתן תורתנו אני כופר במושג 'הלכה ציונית' השגור בפי י"ש. מושג זה מלבה צפיית שווא של מי שהשקפת עולמו 'ציונית' חייב להיות מיקל יותר, ליברלי יותר. הראי"ה קוק, ויבל"ח הרב אבינר, הינם מחמירים גדולים, ואין מפקפק בציוניותם!
י. שיינפלד, ר. צימליכמן
חלב ומוצריו מופיעים בהמלצות לתזונה נכונה של כל ארגוני הבריאות המובילים בעולם, ובהמלצות הרשמיות של משרדי הבריאות ובכללם משרד הבריאות הישראלי    על-פי ההמלצות התזונתיות, רצוי לשלב בתפריט היומי מוצרי חלב דלי שומן
ראובן לייב
יותר מכל חג יהודי אחר מסמל חג השבועות את המיזוג המושלם שבין עוצמתה של היצירה הטבעית-מעשית לבין עוצמתה של היצירה הרוחנית העליונה בעולם
ד"ר יואל רפל
קריאה מדוקדקת של הפסוקים מלמדת, שבמעמד הר סיני ניתנו בעל-פה עשרת הדיברות ולא התורה כולה, ואילו הדיברות שבכתב ניתנו רק ארבעה חודשים מאוחר יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il