X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעקבות אישור החוק בוועדת החוקה

לא ביקורת ולא נעליים

נציבות הביקורת שתוקם לפי הצעת החוק שאישרה ועדת החוקה, היא בדיחה עצובה שתהיה כפופה למעשה ליועץ המשפטי לממשלה, ולא תוכל למלא את תפקידה משום שנאסר עליה לעסוק בביקורת מערכתית. ליתר ביטחון, נוספו גם כמה סעיפים המוודאים שהביקורת לא תתקיים. לכן, מוטב לסגור כבר כעת את הנציבות ולמנוע מצג שווא של ביקורת
▪  ▪  ▪
המחסלים

יש לי הצעת ייעול: לסגור את נציבות הביקורת על הפרקליטות. הצעת החוק שאישרה ועדת החוקה (יום ג', 2.8.16) לקריאה שנייה ושלישית, הופכת אותה לגוף חלשלוש שיוכל מקסימום לטפל בפרקליטים שינהגו בחוסר נימוס. אז פשוט חבל על הכסף, הזמן והמאמצים. מוטב שלא תהיה ביקורת בכלל, מאשר שתהיה קריקטורה של ביקורת שתישלף כנגד כל מי שידרוש ביקורת אמיתית.
ההצעה הזאת, מבית מדרשה של איילת שקד ובחסותו של ניסן סלומינסקי, מחסלת את הנציבות בשתי דרכים עיקריות: בהכפפתה בפועל ליועץ המשפטי לממשלה, ובנטילת האפשרות לערוך ביקורת מערכתית. וכדי להבטיח מכל הכיוונים שלא תהיה ביקורת אמיתית, כולל החוק עוד שורה של צעדים שיפחידו מתלוננים פוטנציאליים, יצמצמו בצורה משמעותית את מספרם ויתנו לפרקליטים הגנה שאין לאף עובד מדינה אחר.

הנציב מסורס ומסוגר
יחליט לבדו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

היועץ המשפטי יוכל לקבוע שהעברת מידע לנציב לצורך בירור תלונה "תפגע פגיעה ניכרת באינטרסים ציבוריים חיוניים" והנציב יהיה חייב להפסיק את הבירור. אין כל הגדרה מהו אינטרס שכזה, והיועץ יקבע זאת לבדו. הוא יוכל לקבוע, ששמה הטוב של הפרקליטות הוא "אינטרס ציבורי חיוני"

שימו לב כיצד הנציב מסורס ומסוגר מכל עבר בידי היועץ המשפטי לממשלה, שהוא - למי ששכח - גם ראש התביעה הכללית והממונה על כל מייצגי המדינה בערכאות:
  • יש צורך בהסכמת היועץ המשפטי למינוי הנציב.
  • היועץ המשפטי, והוא לבדו, יכול להגיש נגד הנציב כתב אישום שיחייב אותו להשעות את עצמו.
  • היועץ הוא המחליט הבלעדי, שוב: הבלעדי, האם תלונה כלשהי עוסקת ב"שיקול דעת משפטי" ולכן אין לברר אותה. אין כל ערעור והרהור אחרי החלטה זו.
  • בשנה בה תעסוק הנציבות גם בביקורת מערכתית, עליה לתאם עם היועץ כל שינוי בתוכנית העבודה שלה.
  • ליועץ המשפטי יש זכות וטו על פרסום שמותיהם של פרקליטים: יש צורך באישור שלו ושל שר המשפטים לצורך פרסום כזה.
  • היועץ המשפטי יוכל לקבוע שהעברת מידע לנציב לצורך בירור תלונה "תפגע פגיעה ניכרת באינטרסים ציבוריים חיוניים" והנציב יהיה חייב להפסיק את הבירור. אין כל הגדרה מהו אינטרס שכזה, והיועץ יקבע זאת לבדו.
  • הנציב ידווח ליועץ המשפטי אם תלונה העלתה חשש לפלילים ואם ליקויים לא תוקנו. החוק אינו מחייב את היועץ לעשות דבר.
  • היועץ המשפטי יוכל לקבל את כל החומר שאספה הנציבות - בעוד על הנציבות עצמה מוטלת חובת סודיות ואסור לה למסור את החומר לאחרים. הסמכות הזאת רחבה משל השרים, היכולים לקבל רק חומר הנוגע לתלונה ספציפית לצורך נקיטת הליכים משמעתיים.
  • היועץ המשפטי לממשלה יוכל למנוע העברת מידע לשרים, אם הוא סבור שקיים חשש "לפגיעה ניכרת באינטרס ציבורי חיוני". ושוב: רק היועץ מחליט; הוא יוכל לקבוע, ששמה הטוב של הפרקליטות הוא "אינטרס ציבורי חיוני". לעומת זאת, כאשר מדובר בחשש לפגיעה בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה - יש צורך בתעודת חיסיון שיוציאו ראש הממשלה או שר החוץ. דהיינו: ליועץ יש הרבה יותר מרחב פעולה מאשר לראש הממשלה.

הפיצול הזה הורג
בדיוק מה שהוא רצה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

ברגע בו מפצלים את הביקורות, מבטיחים שאף אחת מהן לא תתקיים. כל פרקליט שתהיה תלונה נגדו, יוכל לטעון שהוא רק קיים מדיניות מערכתית - וכך להוריד מעל גבו את הנציבות. ואילו כאשר תחל ביקורת מערכתית, יוכל כל בכיר בפרקליטות לטעון שהבעיה היא ביישום הפרטני בשטח - וכך להיפטר גם מביקורת זו

הפיצול בין הביקורת הפרטנית לביקורת המערכתית הוא זה שהורג את הנציבות. נתחיל מזה, שהביקורות הללו שלובות זו בזו ומובילות זו לזו. לעיתים בדיקה של תלונה פרטנית חושפת תופעה מערכתית, ולעיתים מה שנראה כבעיה מערכתית מתגלה כצבר של תקלות פרטניות. רוצים הוכחה? נציב התלונות של שופטים, אליעזר ריבלין, ציין במפורש בדוח האחרון שלו, כי מספר בדיקות מערכתיות החלו בתלונות פרטניות.
שנית, ואולי חשוב עוד יותר: ברגע בו מפצלים את הביקורות, מבטיחים שאף אחת מהן לא תתקיים. כל פרקליט שתהיה תלונה נגדו, יוכל לטעון שהוא רק קיים מדיניות מערכתית - וכך להוריד מעל גבו את הנציבות. ואילו כאשר תחל ביקורת מערכתית, יוכל כל בכיר בפרקליטות לטעון שהבעיה היא ביישום הפרטני בשטח - וכך להיפטר גם מביקורת זו.
ויש עוד "סוכריה", שתקשה על מבקר המדינה להתחיל בבירור: כאשר הנציב מעביר לו מידע שלדעתו מצדיק ביקורת מערכתית, אסור לו לכלול באותו חומר את שמו של הנילון ופרטים שיכולים לזהותו. כלומר: למבקר המדינה אין קצה חוט והוא צריך להתחיל בחיפוש רוחבי. ולבסוף: לנציבות אסור להתחיל ביקורות מערכתיות חדשות, והיא רשאית רק לסיים את הנוכחיות. מה שאומר, שלכל הפחות בשנה הקרובה - לא תיפתח שום ביקורת מערכתית.
שיהיה ברור: בניגוד למצג של שקד, הנציבות לעולם לא תחזור לעסוק בביקורת המערכתית. בהצעת החוק אין כל זכר לדבריה כאילו מדובר בשנת ניסיון לכל אחת משתי הצורות - מפוצלת ומאוחדת. הדיון בוועדה הראה, כי לח"כים ברור שהביקורת המערכתית תהיה באופן קבוע במשרד מבקר המדינה.
נקודת אור אחת: הביקורת המערכתית תהיה בידי משרד מבקר המדינה, ולא בידי גוף ביקורת פנימית במשרד המשפטים כפי שהציעה שקד. אם הצעתה הייתה מתקבלת, הביקורת המערכתית הייתה נעשית בתוך הבית פנימה, בידי גורם הכפוף ליועץ המשפטי ואשר על-פי חוק אסור לו לפרסם את ממצאיו. מבקר המדינה, לעומת זאת, מפרסם כידוע דוחות עבי כרס והוא עצמאי לחלוטין. אבל כאן שואל התם: מה זאת? למה לפצל את הביקורת בין שני גופים עצמאיים? והתשובה המתבקשת: כי זה מה שרוצים הפרקליטים ויו"ר הארגון שלהם, שי ניצן, כדי להבטיח שלא תהיה ביקורת של ממש - וזה בדיוק מה שהם השיגו.

ויש גם וידוא הריגה
לא הייתה יכולה לבדוק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ניתן להגיש תלונה רק עד שנה לאחר שהסתיים ההליך הרלוונטי (ואי-אפשר להגיש על הליך תלוי ועומד). זוהי תקופת ההתיישנות הקצרה ביותר בספר החוקים הישראלי. בתלונות למבקר המדינה ולנציב התלונות על שופטים אין מגבלת זמן כלשהי

הנה עוד כמה עיזים שיש בחוק, ואשר מהוות וידוא הריגה לביקורת:
  • ניתן להגיש תלונה רק עד שנה לאחר שהסתיים ההליך הרלוונטי (ואי-אפשר להגיש על הליך תלוי ועומד). זוהי תקופת ההתיישנות הקצרה ביותר בספר החוקים הישראלי. בתלונות למבקר המדינה ולנציב התלונות על שופטים אין מגבלת זמן כלשהי.
  • רק הנפגע הישיר רשאי להגיש תלונה. אם נודע לאדם אחר על מעשה פסול של פרקליט או תובע - הוא אינו יכול להתלונן. כנ"ל לגבי עמותות: הן יכולות לעצור את המדינה בעתירה לבג"ץ, אבל לא להתלונן על פרקליט/תובע.
  • אם הממונה הישיר על הפרקליט/התובע יודיע שהלה פעל לפי הוראות של בכירים ממנו, ייפסק בירור התלונה - אלא אם אותו גורם בכיר יכול להיות מבוקר בעצמו. סעיף זה היה מונע מהילה גרסטל לבדוק את פרשת תצהירו של חן קוגל והוא נותן חסינות מוחלטת למשנים ליועץ המשפטי לממשלה.
  • משרד המשפטים והפרקליטות התעקשו שכל תלונה תהיה מלווה בתצהיר, ושניתן יהיה להעמיד לדין את המתלונן אם שיקר. ברור שבמצב כזה לא היו מוגשות תלונות. רק בשל התעקשותו של סלומינסקי, הוחלט שהנציב יהיה רשאי להחליט האם לבקש תצהיר אם החל לבדוק את התלונה לגופה. אבל נשאר שריד לאיום הזה: דוחות הנציבות אינם מהווים ראיה משפטית בכל הליך - למעט במשפט על עדות שקר; ותהיו בטוחים שהסעיף הזה מכוון רק כלפי המתלוננים. ושוב: התנאים הללו קיימים רק בביקורת על הפרקליטות.

תאריך:  02/08/2016   |   עודכן:  02/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא ביקורת ולא נעליים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מתי תבינו ששועלים קטנים מחבלים
tאיציק  |  2/08/16 16:11
2
הוכחה נוספת לבעיית הפיצול
ינקה  |  2/08/16 16:24
3
לא להאמין!, במידה ונכון
7 שחור  |  2/08/16 17:52
4
סוף עידן-איילת שקד כשלה.
משפטן  |  2/08/16 19:19
5
התקוה והשמחה שדבקו באזרחים
מינוי איילת שקד  |  2/08/16 21:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
הדיון בוועדת החוקה מעלה, כי הפיצול בין הפרטנית למערכתית יהיה קבוע    פרקליטי מחוזות ירושלים ותל אביב הרימו את קולם על יו"ר הוועדה
איתמר לוין
השופטים ג'ובראן, שהם וזילברטל מתעלמים לחלוטין מהרקע החיוני לכתב האישום בו הודה יניב נחמן - מה שמעורר את החשש, שהם נכנעו לתקשורת צעקנית ולכמה חברות כנסת שיצאו נגד המחוזי
איתמר לוין
הודיעה שהנציבות תבצע שנה ביקורת מערכתית, ביקורת זו תעבור לשנה למשרד המשפטים ולאחר מכן יוחלט על מבנה הקבע - אך הצעת החוק שהגישה קובעת שהביקורת המערכתית תישאר במשרד המשפטים
יואב יצחק
טוב יעשו שופטי בית המשפט העליון אם יפעלו לעשיית צדק ויתכבדו לכתוב פסק דין מנומק בערעורים שהגישו בן-זקן ואלדר    נכון יעשו השופטים הנכבדים אם יעמדו בפסק דינם על מעללי הפרקליטות - שכללו הסתרת מידע מבית המשפט ושיבוש הליכי חקירה ומשפט, שהגישה אישום סרק וניהלה הליך ממושך תוך עינוי דין לנאשמים, ממנו נאלצה לחזור ברגע האחרון רק לאחר שקלונה נחשף ב-News1
איתמר לוין
לבית המשפט העליון יש מנהג חדש: להציע לנאשמים לחזור בהם מהערעור על הרשעתם, ובתמורה לקבל הקלה בעונש    ההתנהלות הזאת אינה מתאימה לערכאה הזאת, פוגעת במראית פני הצדק ונותנת פרס לשקרנים
רשימות נוספות
שנלר לא יהיה נציב הביקורת  /  איתמר לוין
מינוי שנלר ייבחן שוב  /  איתמר לוין
מודריק הסתיר קשר כפול לפרקליטות  /  איתמר לוין
פגרה למתקדמים  /  איתמר לוין
שקד הורגת את הנציבות  /  איתמר לוין
השופטים חייבים לשאת באחריות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il