X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעקבות דוח הפרקליטות לשנת 2015

ט(י)עון תיקון

הסדרי הטיעון הם כורח בל יגונה, אך אין להשלים עם כך שהם נעשים על-פי נהלים פנימיים של הפרקליטות ולא מכוח חקיקה, ועם כך שהם הופכים את הפרקליטים לשופטים. את שני הליקויים הללו חייבים לתקן
▪  ▪  ▪
להוריד את רף ההתערבות

מראיין ב-BBC שואל את השר ג'ים האקר כיצד הוא יכול לדבר על צמצום ממדי השירות הציבורי, כאשר במשרדו-שלו גדל מספר העובדים ב-10%. האקר מתקומם: המספר הזה ממש מוגזם! המראיין תוהה מהו המספר האמיתי, והאקר משיב: יותר קרוב ל-9.99%.
בכירי הפרקליטות יוצאים שוב ושוב נגד הטענה לפיה 90% מהתיקים מסתיימים בהרשעה. ובכן, לפי דוח הפרקליטות עצמה לשנת 2015, המספר הנכון הוא 89%. וזה רק בתיקי הפרקליטות; אני משער שבתיקי התביעה המשטרתית (80% מכלל כתבי האישום) השיעור גבוה עוד יותר, כי נאשמים רבים אינם מיוצגים (בעיקר בתיקי תעבורה), או שהם מעדיפים להודות בעבירות קלות יחסית.
עם זאת, חשוב מאוד לפלח את הנתון הזה. הרשעות בידי בית המשפט הן רק ב-15% מהתיקים, אבל הפרקליטות לא מסרה האם מדובר בהרשעות בכל העבירות, ברובן או במיעוטן. ב-68% מהתיקים ההרשעה היא במסגרת הסדר טיעון (שגם לגביהם לא נמסר הפער בין כתב האישום המקורי לבין זה המוסכם), וזה מה שמצריך עיון וחשיבה.
אין הרבה הודאות שווא
נזכיר תחילה, שהסדרי טיעון הם - כפי שחוזר ואומר בצדק בית המשפט העליון - כורח בל יגונה. בלעדיהם המערכת תהיה פקוקה לחלוטין, הנאשמים יחיו שנים כאשר חרב ההליך מעל ראשיהם, הקורבנות לא יזכו לצדק והאינטרס הציבורי ייפגע אנושות. אין זה כלכלי להוסיף אלפי שוטרים, תובעים, שופטים, מזכירות, קלדניות ומאבטחים, וידה של המדינה קצרה מלממן בנייה ותחזוקה של עוד מאות אולמות משפט. מה עוד, שכפי שאנחנו יודעים מהרבה תחומים, תוספת של משאבים בדרך כלל מביאה להגדלת הביקוש; ראו כיצד סלילת כבישים ממריצה את מכירת המכוניות.
אני גם לא מאמין שיש מספר משמעותי של מקרים בהם אנשים חפים מפשע מודים בעבירות שלא ביצעו. יש לזכור, שאנחנו מדברים על תיקים של עבירות חמורות, בהם הנאשם תמיד מיוצג ובהם העונשים עלולים להיות חמורים. נכון שיש תופעה של קניית סיכון, ונכון שבוודאי יושבים בבתי הכלא אנשים חפים מפשע, אך התחושה היא (ואיש לא הפריך אותה אמפירית) שמדובר במיעוט קטן.
נקודה מקדימה שלישית: ייתכן שריבוי ההרשעות נובע גם מעבודת סינון טובה הנערכת בפרקליטות. הנתונים מלמדים, שכתבי אישום מוגשים רק ברבע מכלל התיקים המגיעים לפרקליטות. ניתן להעריך, שכאשר הפרקליטות אינה סבורה שיש לה די ראיות - היא אינה מגישה כתב אישום. ככלות הכל, גם הפרקליטים הם בני אדם, גם הם לא רוצים להעמיס על עצמם עבודה מיותרת וגם הם לא אוהבים להפסיד.
בקיצור: אי-אפשר לנהל את מערכת המשפט בכלל ואת המערכת הפלילית בפרט בלי הסדרי הטיעון, ואין להיבהל מעצם קיומם וגם לא ממספרם הגבוה. השאלה היא, כיצד עושים אותם וכיצד מפקחים עליהם. וכאן יש צורך בשני שינויים מרחיקי לכת.
ההסדרים קובעים את הרף
הראשון שבהם הוא לכאורה טכני, אך למעשה הוא מהותי מאוד. הסדרי הטיעון נעשים מכוח הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, ולא מכוח חקיקה ראשית או אפילו חקיקת משנה. כלומר: הפרקליטות קבעה לעצמה מתי, איך ולמה תערוך את ההסדרים. המשמעות היא, שכשני שלישים מכלל ההרשעות בישראל נעשות במסגרת נוהל פנימי, שמעולם לא עבר את בקרת הכנסת, ושגם בית המשפט אינו מתערב בו.
זהו מצב בלתי תקין בעליל. אנשים הולכים לכלא לא לפי חוק סדר הדין הפלילי, אלא לפי הוראות של פקיד - בכיר ומכובד ככל שיהיה. כבר שנים מדברים על עיגון הסדרי הטיעון בחקיקה, אבל באופן ממש לא מפתיע - משרד המשפטים לא ממהר לקדם זאת, בלשון המעטה. לפרקליטות טוב ונוח שהיא קובעת את כללי המשחק. הגיע הזמן שהדרג הפוליטי יגיד לה: עד כאן.
תיקון מהותי שני נוגע לשיקול דעתו של בית המשפט. כיום מחויבים השופטים, מכוח פסיקתו של בית המשפט העליון, לכבד הסדרי טיעון אלא אם כן הם בלתי סבירים בעליל. מקרים כאלו הם נדירים ביותר, גם משום שלרוב הפרקליטות לא תעבור את הגבול, וגם משום שהשופטים לא רוצים שערכאת הערעור תתערב בהחלטותיהם.
התוצאה החמורה היא, שהפרקליטות קובעת מי יואשם, במה יואשם, במה יורשע ומה יהיה עונשו. אם קודם דיברנו על מצב בלתי תקין, הרי שזה מצב בלתי נסבל. יותר מזה: הסדרי הטיעון קובעים בסופו של דבר את רף הענישה. נכון שכאשר אין הסדר העונש יהיה חמור יותר, אך מאחר שברוב הגדול של המקרים יש הסדר - הרי שהם מזינים זה את זה. התוצאה היא ענישה שמטבעה פחותה מזו הנחוצה לנוכח עקרונות הגמול וההרתעה, שהעמיד המחוקק בראש השיקולים לגזירת העונש.
שני תיקונים הבאים כאחד
הפתרון הוא בשניים שצריכים לבוא יחדיו: קביעת כלל לפיו הסדרי הטיעון יהיו הסדרי טווח, והורדת הרף שבו בית המשפט יוכל להתערב. בצורה זו, הצדדים יציגו לבית המשפט את הטווח המוסכם של העונש, והוא יגזור אותו במסגרת אותו טווח. העובדה שיהיו גבולות גיזרה ברורים, תנטרל את הסכנה שאפשרות ההתערבות תביא לירידה חדה במספר ההסדרים, שכאמור הם חיוניים לתפקודה התקין של המערכת.
נעיר כאן, כי לא מעט הסדרי טיעון נחתמים ללא הסכמה כלל על העונש, אלא רק על כתב האישום וכאשר המדינה מתחייבת מה יהיה העונש אותו תבקש. זהו סוג של הסדרי טווח, וקיומם מלמד גם הוא שניתן לעשות זאת מבלי להסתכן בהימנעותם של נאשמים מחתימה על הסדרים.
כל עוד הפרקליטות קובעת כיצד היא תחרוץ את הדין ותגזור את העונש, אל לה להתפלא אם אמון הציבור בה הולך ונשחק. כל עוד בתי המשפט יתפרקו מליבת תפקידם ויעבירו אותו לידי התביעה, אל להם להתפלא אם פסקי דינם נתקלים בתהיות ובביקורת. כל עוד הדרג המדיני יאפשר לפרקליטים להיות גם השופטים, אל לו להתפלא אם כיכר העיר וקירות הפייסבוק הופכים לתחליף לאולמות המשפט.

תאריך:  07/08/2016   |   עודכן:  07/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרק פטריק  שחר גרינשפן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות עסקות טיעון
איתמר לוין
89% מהתיקים הסתיימו אשתקד בהרשעות    סיכויי המדינה בערעור פלילי גבוהים ב-20% משל הנאשם    ירידה חדה במלאי התיקים הממתינים להכרעה
איתמר לוין
כנרת גיא-רון נהנתה מהסדר טיעון מקל ביותר לאחר שקיבלה במרמה 4 מיליון שקל מכספי ציבור. בעלה, יורי גיא-רון שעמד בראש לשכת עורכי הדין, לא הועמד לדין למרות שנהנה גם הוא מפירות המרמה. שערורייה מתגלגלת שנמשכה כמעט עשור, לה שותפים הפרקליטות ובית המשפט
איתמר לוין
שופט המחוזי בתל אביב עומד על חובתו של השופט לוודא שהנאשם אכן מודה ברצונו במסגרת הסדר טיעון    נשיא בית משפט השלום בתל אביב: הגישור בהליכים אזרחיים מניב הצלחה של 45%-40%
עו"ד אברהם פכטר
הסדרי טיעון הם כורח, שכן בלעדיהם בתי המשפט יסבלו מסחבת קשה והצדדים יספגו עינוי דין. לצד זאת, יש להקפיד על עשייתם רק כאשר הם מוצדקים ובמידת הצורך להסבירם לציבור
איתמר לוין
הנחיה מינהלתית ופסיקה של ביהמ"ש העליון - זה מה שעומד ביסודם של הסדרי הטיעון, המובילים לעיתים לענישה מגוחכת    בהנחה שנצטרך להמשיך לחיות איתם, צריך לפחות להסדיר אותם בחוק ולתת עדיפות להסדרי טווח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il